Nieuwe stekkers: met USB of met USB-C?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnmerrick
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Momenteel ben ik de gehele benedenverdieping van mijn huis aan het verbouwen. Goddank is het einde in zicht: we zijn aangekomen bij het afronden van de elektra. En daar heb ik een vraag over.

Ongeacht persoonlijke voorkeur: heeft het zin om een stopcontact met USB én USB-C aansluiting(en) te nemen, of is slechts USB-C voldoende?

Wanneer wordt USB überhaupt nietig verklaard?

Benieuwd naar jullie mening, ik ben op dit gebied redelijk a-technisch, vandaar mijn hulpvraag op Tweakers en niet op het Libelle forum.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-08 22:54
Tja... alles valt of staat met hetgeen wat je nu aan apparatuur hebt en hoe je de komende jaren je apparatuur gaat vervangen.

Of kabeltjes vervangen, dat kan natuurlijk ook.

Zelf zou ik voor USB-C only gaan en dan (indien benodigd) nieuwe kabels aanschaffen.
Micro-USB naar USB-C bijvoorbeeld, of Lighting naar USB-C enz. enz.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

johnmerrick schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:27:
Ongeacht persoonlijke voorkeur: heeft het zin om een stopcontact met USB én USB-C aansluiting(en) te nemen, of is slechts USB-C voldoende?
Nee, geen van beiden heeft zin.

Shuko is een fatsoenlijke, langdurige standaard. USB-A en USB-C zijn geen van beiden; niet standaard en niet langdurig. (Ik zeg niet standaard omdat de stroom die er over geleverd kan worden geen standaard kent. Shuko levert gewoon maximaal wat er door de stop op die groep toegestaan wordt, USB levert whatever de bouwer denkt dat leuk is)

Alles wat je aan USB in die muur in bouwt is over 10 jaar volledig nutteloos geworden, als het tenminste niet over 2 jaar al zo is. Niet aan beginnen, daar wordt de wereld geen betere plek van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-08 23:40
Niet doen, is kapitaal vernietiging en je krijgt als bonus nog een boel sluipverbruik erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 19:42

Echt niet.

Gewoon niet.

@Croga Je brengt het wel vrij dramatisch. WCD's zijn ook te vervangen. USB gaat inmiddels zo lang mee dat ik mijn hand er niet voor in het vuur durf te steken om te zeggen dat het over 10 jaar volledig nutteloos is. Maar inderdaad, de kans is goed aanwezig dat je tegen die tijd wel iets anders zou willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Echt niet. schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:50:
USB gaat inmiddels zo lang mee dat ik mijn hand er niet voor in het vuur durf te steken om te zeggen dat het over 10 jaar volledig nutteloos is.
10 jaar geleden kreeg je 2A/10W max uit een USB aansluiting en veel USB-A stekkerdozen zitten nog gewoon op 0.5A/1W maximaal.
Tegenwoordig doe je maximaal 240W op een USB-C aansluiting maar ik geloof niet dat er ook maar 1 stekkerdoos is waar dat uit komt (of het moet een héle dure zijn). Een 30W versie (zo snel de beste die ik kan vinden) zit op €50+. Een 130W USB-C charger is goedkoper.

Ik zeg niet dat USB-C over 10 jaar volledig nutteloos is. Ik zeg met zeer grote zekerheid dat de huidige USB-C standaard over 10 jaar niet meer in gebruik is voor moderne apparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 19:42

Echt niet.

Gewoon niet.

Daar ben ik het zeker mee eens: een 230 volt aansluiting is een stuk tijdlozer dan USB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 16:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ik heb er ook even over gedacht, maar je wilt het dan al snel bijna overal en dan gaat het flink in de papieren lopen. En power via USB het alleen echt "nodig" voor een aantal mobiele apparaten.
Nu gegaan voor strategisch een aantal Qi punten in huis. (verwerkt in boekenplank, sidetable, etc)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mijn zusje en zwager dachten ook dat het handig was om 4 jaar geleden te investeren in USB-A / 230V Wandcontactdozen. Je ziet dat dit al erg verouderd is. Los van het beperkte wattage dat ze leveren is het merendeel in huis alweer USB-C. Resultaat.. Ongebruikte poorten en eigenlijk een grote desinvestering.
Hoewel er nog geen opvolger is van de USB-C-poort kun je je wel voorstellen dat die sneller vervangen gaat worden dan het 230V stopcontact.

Los van het eventuele gemak merkte je ook wel dat hun kids, de USB-poorten sowieso niet gebruikten omdat ze vaak ook niet op de meest optimale plek zaten waardoor ze alsnog stekkerdozen gebruiken. (een telefoon USB-kabeltje is immers maar zo lang.)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 16:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:08:
....

Los van het eventuele gemak merkte je ook wel dat hun kids, de USB-poorten sowieso niet gebruikten omdat ze vaak ook niet op de meest optimale plek zaten waardoor ze alsnog stekkerdozen gebruiken. (een telefoon USB-kabeltje is immers maar zo lang.)
Dat was voor mij ook de trigger. Werk en privé telefoon ondersteunen beide Qi en als ik al een kabeltje bij me had was het altijd de verkeerde (usb-c/Apple-8pins)

En aangezien meubelstukken (bij ons althans) enigszins aan "mode" onderhevig zijn krijgen ze dan ook meteen (betaalbaar) een technologische upgrade...

[ Voor 12% gewijzigd door Coach4All op 15-08-2023 15:35 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:08:
Mijn zusje en zwager dachten ook dat het handig was om 4 jaar geleden te investeren in USB-A / 230V Wandcontactdozen. Je ziet dat dit al erg verouderd is. Los van het beperkte wattage dat ze leveren is het merendeel in huis alweer USB-C. Resultaat.. Ongebruikte poorten en eigenlijk een grote desinvestering.
Daar gebruik je toch gewoon usb-a naar usb-c kabels voor? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-07 12:59
Wij hebben het hier ook niet gedaan. De optie was er wel, maar de prikkel om het echt te doen ontbrak. Meestal heb je toch een gewone stekker ergens bij en prik je die gewoon in je wcd. Nog even los van wat de ontwikkelingen de komende jaren gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Gizz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

En dan krijg je, zoals hierboven gezegd, 0.5A/5V voor een telefoon die met 30w kan laden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

marcieking schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

En dan krijg je, zoals hierboven gezegd, 0.5A/5V voor een telefoon die met 30w kan laden.
Dat klopt, maar er werd aangegeven dat los van het beperkte vermogen geen gebruik meer wordt gemaakt van de aansluiting omdat usb-c niet past.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vergeet niet dat laptops inmiddels ook met USB C opladen, maar deze wandcontactdoosjes te weinig vermogen leveren om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:48
Eens met rest, als je per se usb aansluitingen wilt, koop gewoon een stekkerblok met usb aansluitingen. Is het over 5 jaar niets waard? Stekkerblok is makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Dat kan natuurlijk maar dan kun je een aantal apparaten niet snel opladen. Het wattage blijft gewoon laag dan. Ik heb een aantal van die Powercubes in huis en tenzij je geen haast hebt of veel stroom nodig hebt voor het apparaat zijn ze ongeschikt.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12
Mijn tip zou gewoon zijn, je moet zelf even kijken naar praktische toepassing. Heb je nu ergens een stopcontact te weinig (bijv. slaapkamer) en is het niet erg om wat langzamer te laden omdat telefoon toch de hele nacht erin ligt. Dan kan je het gebruiken - zou het persoonlijk niet doen omdat je het handig lijkt. Ik ben zo gewend dat ik altijd een bloke + kabel heb dat als ik nu z'n stopcontact tegenkom dit alsnog gebruik of het blokje er tussenuit haal met als resultaat dat ik volgende keer ergens kom terwijl ik mijn blokje ergens heb laten liggen.

In de serie die we hier gebruikten (Peha Badora) scheelt het een factor 9 meer om z'n stopcontact te gebruiken vs een normaal stopcontact. Dat is een forse investering omdat het leuk is om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Ik zou even kijken wat je nu gebruikt en wat straks de norm is (USB-C).

Vanwege compatibileit redenen zou ik 1 kiezen die zowel Type A als Type C heeft. Type A kabels zijn makkelijk te vinden met andere type aansluiting op de andere kant van de kabel (Type A, Micro, Micro B, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:12
Zoveel strakker ziet het er eigenlijk ook niet uit als je bedenkt dat je best kleine adapters hebt met veel vermogen. En je hebt niet het nadeel dat je heel erg veel adapters ingeplugd hebt die niks doen, en ze er ook niet uit kan halen omdat ze in je muur verstopt zitten.

En dan koop je een nieuwe telefoon of laptop die een hoger vermogen heeft, en ben je klaar. Of er komt een nieuwe QuickCharge, DashCharge, Apple Fast Charge of noemhetmaarlekker op, en dan ga je alsnog een adapter gebruiken.

Ik zou het laten. Leuk voor hotels.
Pagina: 1