Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Graag advies over componenten nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iwsyu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-10-2023
Hallo lieve mensen!

Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop computer. Ik heb al wat rondgekeken voor onderdelen op internet, en een wensenlijstje gemaakt (zie onderaan) maar er is zoveel keus qua componenten... Het duizelt me allemaal best wel, en ik weet even niet meer zo goed wat ik het beste kan kiezen. Ik heb erg lang gespaard voor deze aanschaf en ik ben ergens ook bang dat ik misschien later spijt krijg van onderstaande lijst.

Graag jullie hulp en advies!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de pc vooral gebruiken voor kantoorwerkzaamheden en foto- en videobewerking en grafisch werk. Qua software denk ik dan aan Microsoft Office 2021 en Adobe Indesign/Illustrator/AfterEffects. Deze heb ik nog niet aangeschaft, dus iets vergelijkbaars kan ook.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is 2000 euro inclusief verzendkosten en het liefste ook assemblage. Ik heb zelf geen ervaring met pc's in elkaar zetten. Ik zou het op zich wel willen proberen om zelf te bouwen, want dit scheelt natuurlijk in de kosten, maar ik vind het wel spannend om dat helemaal zelf te doen voor een eerste en ook best wel dure pc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een iiyama ProLite E2407HDS monitor, een externe HDD harde schijf van La Cie Porsche Design, een toetsenbord en muis met USB, 2 iPods met USB en uiteraard mijn smartphone. En voorlopig nog simpele speakertjes van Philips met een audiojack kabel.
In de toekomst, (als ik weer genoeg gespaard heb) betere speakers, en een beter scherm. Hier heb ik me nog niet in verdiept, want ik heb hier momenteel toch nog geen budget voor. Ik heb momenteel geen printer, maar zou fijn zijn als die later ook aan te sluiten is.
En ik wil graag een thuisnetwerk kunnen maken (geen idee hoe dat allemaal moet, maar dat is een ander topic, toch?) dus het moederbord moet dan een ethernet aansluiting hebben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag investeren in de beste i9 processor, een goed moederbord en een goede videokaart. Liefst 32GB RAM geheugen wat later uit te breiden is naar 128 GB. Ook wil ik graag 2 SSD's: 1 voor de software en 1 voor mijn bestanden. Tevens een DVD brander en een kaartlezer, en een behuizing met genoeg ruimte voor uitbreidingen later.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben erg tevreden over ASUS en MSI. Qua SSD's zat ik te denken aan Samsung.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de pc fluisterstil is zou dat erg fijn zijn. Ik hoef geen gaming pc met allemaal lichtjes erin, gewoon een stevige kast van metaal.

Ga je overklokken?
Ik verwacht het niet, ik heb totaal geen ervaring met zelf knutselen aan de pc. Hopelijk is het ook niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag het nieuwste/snelste/beste systeem voor mijn budget. Dat alle componenten optimaal met elkaar samenwerken en ik hopelijk minstens de komende 10 jaar vooruit kan en er dus al die tijd geen omkijken naar heb.

Graag advies over mijn wensenlijstje;
- welke i9 13900 processor kan ik het beste kiezen?
- welk moederbord kan ik het beste kiezen, ik heb er 2 in mijn wensenlijst staan.
- zijn de componenten in mijn lijstje compatibel met elkaar en goed van kwaliteit?
- ben ik misschien nog iets vergeten? Tips zijn welkom!

Alvast heel erg bedankt!
groetjes :-)
Froukje

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 605,64€ 605,64
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 268,99€ 268,99
1MoederbordenMSI PRO Z790-P WIFI€ 213,-€ 213,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 129,93€ 129,93
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 89,90€ 89,90
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 24,-€ 24,-
1VoedingenCorsair RM1000e€ 159,90€ 159,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 114,02€ 114,02
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 52,90€ 52,90
1GeheugenkaartlezersStartech.com Interne multi-kaartlezer met UHSII ondersteuning€ 42,15€ 42,15
Totaal€ 2.074,05

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Dag @iwsyu,

Als ik je goed begrijp game je niet maar doe je vooral grafisch werk. Is dit je hobby of je beroep?

Bij grafisch werk is een scherm erg belangrijk, vooral dat de kleuren zo echt mogelijk worden weergegeven. Ook de resolutie van de monitor is erg belangrijk, afhankelijk van in welke resolutie je wil werken. Als 4k fotomateriaal wil bewerken is dat handig om ook op een 4k monitor te doen.

Wat mij betreft moet je de monitor dus onderdeel van je budget maken. Ik heb voor nu gekozen voor een ghd monitor uit een recente best Buy Guide voor beeldbewerking hierop tweakers.

Het tweede punt is het type werk wat je gaat doen. Is dit vooral foto materiaal, dan hoeft de hardware niet al te zwaar te zijn. Maar gaat het om videobewerking of animaties heb je wel baat bij een zware processor en videokaart.

In onderstaande setup ben ik uit gegaan van foto bewerking. Dan lijkt me een i5 13600k qua processor ruim voldoende icm een rtx 3060 12gb videokaart. Alle onderdelen zijn te koop bij Azerty waar je het voor 89€ kunt assembleren. Let wel: Windows moet je dan nog zelf kopen en installeren. Dat kan al voor enkele euro's.

1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 327,61€ 327,61
1MoederbordenMSI B760 GAMING PLUS WIFI€ 160,-€ 160,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB€ 283,-€ 283,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 79,51€ 79,51
1MonitorsDell UltraSharp U2722DE Zilver, Zwart€ 369,-€ 369,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK500 Zwart€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K€ 101,99€ 101,99
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesKingston KC3000 1TB€ 58,90€ 58,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 118,89€ 118,89
Totaal€ 1.658,70

Zoals je ziet is er dan nog budget 'over'. Afhankelijk van waar je je pc voor gebruikt kunnen we zaken finetunen, maar heb je hierbij alvast een basis.

• iwsyu
Hallo Kasj,

Bedankt voor je reactie!

Ik game inderdaad niet, en ga de pc vooral gebruiken voor videobewerking.
Daarom dacht ik aan de i9 processor, omdat dit momenteel de nieuwste/snelste/beste is (toch?), en ik dan hopelijk de komende 10 jaar vooruit kan zonder te hoeven upgraden.

Momenteel bewerk ik hobbymatig maar ik wil er graag verder mee komen.
Daarom heeft het scherm nog niet direct prioriteit, en wil ik nu eerst investeren in de desktop.

Ik zie dat je voor de SSD's hebt gekozen voor Kingston. Is dit een beter merk dan Samsung?

Ook heb je een ander moederbord, behuizing, voeding, koeling en geheugen gekozen.
Zou je alsjeblieft nog willen toelichten waarom?

Dan nog een vraagje over Azerty, is dit een betrouwbaar bedrijf? Ze zitten in Raalte zag ik, en ik woon in regio Den Haag, dus dan zou de desktop opgestuurd moeten worden. Vind ik wel een beetje spannend, ik hoor namelijk verschillende verhalen dat pakketbezorgers zo'n hoge werkdruk hebben dat ze dan de pakketten bij de deur neerzetten terwijl mensen wel gewoon thuis zijn...

Alvast bedankt!

Groetjes,
Froukje

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Azerty is een betrouwbaar bedrijf, alleen niemand heeft de pakketdienst onder controle.

1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 605,61€ 605,61
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 8G OC€ 281,06€ 281,06
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 129,23€ 129,23
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 107,90€ 107,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 51,90€ 51,90
1GeheugenkaartlezersStartech.com Interne multi-kaartlezer met UHSII ondersteuning€ 42,15€ 42,15
Totaal€ 1.800,17

Ik zou het zo doen. Ik behoud de i9, gezien dit binnen budget kan. Ik zou wel via de bios even een powerlimit instellen. Standaard is de vermogens grens van die i9 idioot hoog waardoor hij heel heet wordt. In de praktijk blijkt dat dit nauwelijks tot extra performance leidt. Je kunt de powerlimit halveren, van 340 naar 170, zonder noemenswaardig performance te verliezen. Mijn software development workstation draait op een 12900KS die ik heb begrensd tot 150 watt. Dit resulteerde in minder dan 1 seconde compilatietijd verslechtering tov 240 watt. Als je hulp nodig hebt die limiet in te stellen, dan kan dat via dit forum.

Voor de 2TB SSD, waar vermoedelijk je projecten op komen, heb ik eentje met heatsink gekozen omdat die SSD daadwerkelijk onder belasting kan komen. De windows installatie schijf is minder kritisch, dus daar een goedkoper model gekozen. Geen 500GB model, want die zijn hele slechte value for money.

Processorkoeler vervangen voor de Noctua D15S, omdat die all round beter is dan de Dark Rock Pro 4. De DRP4 is eigenlijk alleen goed in koelen op maximale snelheid en niet zo best in koel efficientie op lagere toerentallen.

Define R5 behouden vanwege de dubbele 5,25 inch bay. De Pop Air zou ik hier niet kiezen. Dat klepje dat voor de bays van de pop air zit, heeft geen scharnier maar een magneetje wat hem erg ongebruiksvriendelijk maakt voor iemand die de 5,25inch bays daadwerkelijk regelmatig gebruikt.

Voeding gekozen met de meest up to date ATX specificatie en de nieuwste PCIe stekker, mocht je de GPU nog eens upgraden omdat je meer acceleratie nodig hebt.

Snellere geheugenkit gekozen omdat er budget voor is.

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2023 11:47 ]

• Kasj
iwsyu schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:56:
Hallo Kasj,

Bedankt voor je reactie!

Ik game inderdaad niet, en ga de pc vooral gebruiken voor videobewerking.
Daarom dacht ik aan de i9 processor, omdat dit momenteel de nieuwste/snelste/beste is (toch?), en ik dan hopelijk de komende 10 jaar vooruit kan zonder te hoeven upgraden.

Momenteel bewerk ik hobbymatig maar ik wil er graag verder mee komen.
Daarom heeft het scherm nog niet direct prioriteit, en wil ik nu eerst investeren in de desktop.

Ik zie dat je voor de SSD's hebt gekozen voor Kingston. Is dit een beter merk dan Samsung?

Ook heb je een ander moederbord, behuizing, voeding, koeling en geheugen gekozen.
Zou je alsjeblieft nog willen toelichten waarom?

Dan nog een vraagje over Azerty, is dit een betrouwbaar bedrijf? Ze zitten in Raalte zag ik, en ik woon in regio Den Haag, dus dan zou de desktop opgestuurd moeten worden. Vind ik wel een beetje spannend, ik hoor namelijk verschillende verhalen dat pakketbezorgers zo'n hoge werkdruk hebben dat ze dan de pakketten bij de deur neerzetten terwijl mensen wel gewoon thuis zijn...

Alvast bedankt!

Groetjes,
Froukje
Dag Froukje,

Ik vind de i9 nog steeds wat overkill, zeker met de uitdagingen qua koeling, etc. Ik werk zelf ook regelmatig met adobe premiere, photoshop, etc. en dat doe ik met een i7 13700kf. Ik wil ook nogmaals benadrukken dat goed grafisch werk een goed scherm vereist. Persoonlijk ben ik van mening dat een beter scherm meer verschil maakt dan een i9 of i7.

Bij nieuwekerk aan den ijssel ligt sicomputers. Die hebben ook een assemblage service voor €79. Dat is niet erg duur overigens:
https://www.sicomputers.nl/diensten/assemblage.html (kun je gewoon in je winkelmandje gooien)

Waarschijnlijk kun je het daar dan gewoon afhalen?

Qua behuizing, dvd brander, sd kaartlezer heb ik even gespiekt bij @youridv1 . Persoonlijk gebruik ik dit amper en als ik het al doe met externe randapparatuur (usb stick, usb externe dvd brander).

Onderstaand lijstje (incl. scherm) is volledig te krijgen via SIC computers. Eventueel hebben ze daar ook de i9, mocht je dat toch willen, maar hou dan even rekening met de opmerkingen over hitte.

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 437,40€ 437,40
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB€ 287,90€ 287,90
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 129,23€ 129,23
1MonitorsDell UltraSharp U2722DE Zilver, Zwart€ 369,-€ 369,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 104,89€ 104,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K€ 101,99€ 101,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesLexar NM790 1TB€ 54,89€ 54,89
1Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 1.976,77

[ Voor 0% gewijzigd door Kasj op 17-08-2023 13:19 . Reden: Op advies youridv1 ]

• iwsyu
Hallo youridv1,

Bedankt voor je reactie en uitleg!

Dus de i9 en dan daarvan de powerlimit halveren, ivm overhitting.
Klinkt goed! Daar heb ik inderdaad wel hulp bij nodig dan. Fijn dat dat via het forum kan :-)

Over de SSD; die heb je gekozen met heatsink. Ik had begrepen dat dit moederbord ook heatsinks heeft voor de SSD? Of heb ik dat niet goed gelezen? Of is alleen een heatsink op het moederbord niet genoeg?

Een 1TB SSD lijkt me ook fijner ipv 500GB voor de software, bedankt voor de tip!

En bedankt voor je input over de koeler, voeding en geheugen :-)

Nog een vraagje: voor het moederbord heb je gekozen voor de MSI PRO Z790-P WIFI en niet de Tomahawk. Zou je dit nog willen toelichten alsjeblieft?

Alvast bedankt!

• youridv1
Dat moederbord heeft maar 1 SSD heatsink. Ik zou dus voorstellen om daar de goedkopere SSD zonder heatsink onder te monteren en voor de samsung de ingebouwde heatsink te gebruiken.

Ik zie in de specificaties van de tomahawk niet direct iets dat je nodig hebt voor deze pc dat de Z790P niet heeft. De Z790P heeft voldoende aansluitingen voor schijven en dergelijke, kan de i9 makkelijk van stroomvoorzien, past in de behuizing etc. Je zou voor de tomahawk kunnen kiezen omdat die voor ieder m.2 slot een heatsink heeft, waardoor je een goedkopere ssd zonder heatsink kunt gebruiken. Dat is mij om het even. De meerprijs voor de tomahawk is groter dan die voor een heatsink bij een 980 pro, dus dit is de goedkoopste oplossing.

@Kasj videobewerk software wil nog wel eens profiteren van intel quicksync dus de igpu weglaten lijkt me niet verstandig

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2023 12:14 ]

• Kasj
@youridv1 bedankt, heb het aangepast in het lijstje. Volledig verkrijgbaar via sicomputers.

• youridv1
Ik heb hele slechte ervaringen met sicomputers en ben niet de enige. Er zijn css snippets te downloaden op tweakers die sicomputers linkjes rood, doorstreept en onklikbaar maken in de pricewatch en die zijn er om een reden.

• iwsyu
Hoi,

Ik ben nog even bezig met persoonlijke zaken vandaar dat ik een tijdje stil ben geweest hier en ook nog zal zijn.

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken! Ik heb er heel veel aan :-)

Ik zal later nog reageren op jullie berichten.

groetjes,
Froukje

• iwsyu
Hallo @Kasj

Bedankt voor je reactie!

De i9 is overkill zeg je en een uitdaging qua koeling, Maar dit is dan toch op te lossen zoals @youridv1 zei?
Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee, dus ik moet wel om hulp vragen op dit forum hiervoor.

Ik wil graag nu investeren in de beste processor, zodat ik die niet hoef te vervangen in de toekomst.

Of zou ik met de i7 13700kf ook minstens de komende 10 jaar vooruit kunnen?

En ja, een goed scherm komt er nog aan, ik ben aan het sparen :-)

Een dvd brander en kaartlezer zijn inderdaad ook extern te krijgen, maar ik heb liever alles bij elkaar in 1 kast dan losse componenten.

Bedankt weer voor het meedenken!

Groetjes,
Froukje

• iwsyu
Hallo @youridv1

Bedankt voor je reactie!

Heeft de Z790P maar 1 SSD heatsink?

De Tomahawk is inderdaad iets duurder, maar is die dan meer toekomstproof dan de Z790P? Ik geef liever nu dan een paar tientjes meer uit, als ik daar langer mee vooruit kan. Ook qua eventuele uitbreidingen en/of upgrades later.

Het maakt dus niet uit of je een al ingebouwde heatsink hebt op het moederbord of dat je die aanschaft met de SSD? Qua prestaties en kwetsbaarheid?

En wat is intel quicksync en wat betekent igpu? :-)

Bedankt weer voor het meedenken!

Groetjes,
Froukje

• youridv1
Heeft de Z790P maar 1 SSD heatsink?
Yes. Als je op de foto's kijkt zie je onder het cpu socket een zwart blokje met een paar ribbels. Dat is de heatsink voor dat m.2 ssd slot. Die zit er bij de andere m.2 sloten niet. Of je zo'n heatsink ook daadwerkelijk nodig hebt, is maar de vraag. Voor je opstart schijf is het niet direct van toepassing omdat die niet echt heet wordt. Als je zwaar gaat video editten ofzo of heel veel grote bestanden kopieëren dan kan het zijn dat de SSD waar dat op gebeurt heet wordt en daardoor langzamer wordt totdat hij weer afkoelt. Daar kan een heatsink (of SSD met meegeleverde heatsink) handig voor zijn. Een voordeel aan een SSD met ingebouwde heatsink is dat hij vaak ook de achterkant van de printplaat koelt, wat een heatsink van je moederbord niet doet. Die gaat er alleen overheen, niet onderdoor. Kwetsbaarheid is geen issue nee. Persoonlijk gebruik ik liever een SSD met meegeleverde heatsink dan dat ik die van het moederbord gebruik, maar als je een SSD zonder koopt is die van je moederbord in ieder geval beter dan niets.

QuickSync is een implementatie/programma ding van Intel waarmee video en foto bewerkingsssoftware de interne videokaart van een intel processor kan aanspreken en gebruiken. In een Intel processor (zonder F in de naam) zit een klein videochipje ingebouwd, de iGPU of internal Graphics Processing Unit. Die zorgt ervoor dat je ook een scherm kan aansluiten als je geen losse videokaart monteert én is dus toevallig erg efficiënt als extra rekenkracht bij veel content creation programma's dmv QuickSync.

i7 13700K -> Wel een iGPU en wel QuickSync
i7 13700KF -> Geen iGPU en dus geen QuickSync

• iwsyu
Ha @youridv1

Bedankt voor je reactie en uitleg!

Ik denk dat ik dan inderdaad voor de Z790 ga en de SSD's met heatsink, omdat die aan 2 kanten koelt. Top!

Ik had nog 2 vraagjes:

1. Over de i9 processor. Is het misschien mogelijk om extra koeling toe te voegen in de behuizing, zodat er in ieder geval minder kans is op overhitting?

2. En ik zag dat de voeding die jij had gekozen 250 Watt minder is dan degene die ik oorspronkelijk had. De voeding van 750 Watt is het meest up to date zei je. Prima!
Toch nog een vraagje: is 750 Watt voeding wel genoeg voor alles wat ik ingebouwd wil hebben? De i9 heeft ook best veel stroom nodig verwacht ik?

Alvast bedankt weer voor het meedenken! :-)

groetjes,
Froukje

• youridv1
1. Over de i9 processor. Is het misschien mogelijk om extra koeling toe te voegen in de behuizing, zodat er in ieder geval minder kans is op overhitting?
Het kan maar je gaat oververhitting op die cpu niet kunnen oplossen met koeling. Als die cpu vol gas geeft dan is er geen koeler, lucht of water, die hem onder de max temperatuur kan houden. Als je dit graag wilt zul je het piekvermogen moeten inperken via de bios. Gelukkig zijn dit twee getalletjes met als eenheid Watt die je kunt aanpassen. Ik heb zelf een 12900KS in mijn workstation voor werk met een waterkoeler en die staat begrensd op 150 watt. De compilatietijd is niet toegenomen, dus ik ben er tevreden mee. Die CPU staat gewoon ingesteld om het onderste uit de kan te halen zodat hij zo hoog mogelijk in iedere test staat in reviews, maar voor een daadwerkelijke gebruiker is het niet fijn werken.
2. En ik zag dat de voeding die jij had gekozen 250 Watt minder is dan degene die ik oorspronkelijk had. De voeding van 750 Watt is het meest up to date zei je. Prima!
Toch nog een vraagje: is 750 Watt voeding wel genoeg voor alles wat ik ingebouwd wil hebben? De i9 heeft ook best veel stroom nodig verwacht ik?
Dit systeem is relatief zuinig. Die i9 houdt bij 350~ watt wel op met de beste koeling. Hoe slechter de koeler hoe lager het piekvermogen omdat de cpu zelf bijstuurt in geval van oververhitting (thermal throttling heet dit). Ik begrens de mijne dus op 150 omdat ik geen performance afname meet.
De videokaart is goed voor max 180 watt. Dus met een 750 watt voeding heb je dan ruimschoots voldoende. Eigenlijk is 750 zelfs al "te veel", maar de 750 watt pure power 12 is de goedkoopste voeding, bij mijn weten, van goede kwaliteit met een volwaardige 600 watt capabele 16 pin PCIe kabel eraan. Dit betekent dat hij compatible is met de aller nieuwste GPU's helemaal tot aan de top modellen.
Daarbij is een 750 watt voeding nemen voor een systeem dat in theorie 530~ watt trekt onder volledige belasting ongeveer in overeenkomst met de vuistregel voor voeding vermogen: zorgen dat je voeding bij zwaar gebruik ergens op helft tot twee derde van capaciteit zit.

Voedingen zwaarder dan 750 watt heb je eigenlijk alleen nodig als je voor een zware videokaart gaat zoals een RTX 4090, 4080, of AMD RX 7900XT(X). GPU's zijn de echte vermogenstrekkers.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 02-10-2023 13:48 ]

• iwsyu
Hallo @youridv1

Heel erg bedankt weer voor je reactie en uitgebreide antwoord!

Ik probeer te begrijpen wat je allemaal schrijft, ik ben niet technisch aangelegd :-)

Extra koeling heeft dus geen meerwaarde tbv de processor.

En de processor staat maximaal ingesteld zodat hij hoog in de reviews komt, terwijl dit niet echt klantvriendelijk is (--> een te hete (en wellicht ontplofte? kan dat?) processor).

Duidelijk, bedankt!

Ik heb voor nu nog een paar aansluitende vragen. En misschien later nog wel meer. Dus ik hoop dat je me nog niet zat bent :-)

1. Ok dus ik kan via de BIOS, instellen dat de i9 processor minder stroom verbruikt zodat hij niet heet word. En dan ook nog zonder verlies van rekenkracht. Klopt dat?
Is dit later ook nog weer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, mocht dit ooit nog nodig zijn in de toekomst?
En mocht ik met het instellen van de processor in de BIOS een foutje maken, is dit dan slecht voor de processor? Ik hoop natuurlijk niet dat ik een fout maak, met het aanpassen, en zal me er zeer goed in moeten verdiepen, maar aangezien ik hier geen enkele ervaring mee heb, vind ik het wel een beetje spannend :-)

2. Ah, dus 750 watt voeding is zat, omdat hij dan op twee derde capaciteit zit, voor de componenten die je aanbeveelt.

En zo'n zware videokaart ga ik niet nodig hebben voor wat ik wil kunnen doen, toch? Is ook behoorlijk boven budget :-)

Hebben dan alleen de processor en de videokaart stroom van de voeding nodig?
Of gebruiken de DVD brander, kaartlezer, het RAM geheugen, moederbord en de SSD's zo weinig stroom?

Groetjes en alvast weer ontzettend bedankt voor je input!

Froukje

• youridv1
(--> een te hete (en wellicht ontplofte? kan dat?) processor).
Hij gaat automatisch inhouden om zichzelf te beschermen, waardoor hij onder zware belasting continu op maximale temperatuur zit.
1. Ok dus ik kan via de BIOS, instellen dat de i9 processor minder stroom verbruikt zodat hij niet heet word. En dan ook nog zonder verlies van rekenkracht. Klopt dat?
Is dit later ook nog weer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, mocht dit ooit nog nodig zijn in de toekomst?
En mocht ik met het instellen van de processor in de BIOS een foutje maken, is dit dan slecht voor de processor? Ik hoop natuurlijk niet dat ik een fout maak, met het aanpassen, en zal me er zeer goed in moeten verdiepen, maar aangezien ik hier geen enkele ervaring mee heb, vind ik het wel een beetje spannend :-)
Ja, dat klopt. De rekenkracht zal in erg cpu intensieve taken wellicht ietsje afnemen, maar niet heel noemenswaardig.
Het is niet onmogelijk om schade aan te richten via de bios. Zolang je geen getallen aanpast zonder dat je zeker weet wat het doet zit je veilig. Vooral geen getallen verhogen die in volt uitgedrukt staan.
Ja, in iedere bios zit een load optimized defaults en dat is min of meer reset to factory defaults. De bios vergeet dan ook alle andere instellingen zoals van welke schijf de pc moet opstarten, het ingeladen ram snelheids profiel en eventuele aanpassingen aan ventilatorsnelheden.
2. Ah, dus 750 watt voeding is zat, omdat hij dan op twee derde capaciteit zit, voor de componenten die je aanbeveelt.

En zo'n zware videokaart ga ik niet nodig hebben voor wat ik wil kunnen doen, toch? Is ook behoorlijk boven budget :-)

Hebben dan alleen de processor en de videokaart stroom van de voeding nodig?
Of gebruiken de DVD brander, kaartlezer, het RAM geheugen, moederbord en de SSD's zo weinig stroom?
Nee, de 3060 lijkt mij voor jouw gebruik inderdaad zat.
Nee, de andere componenten draaien ook op de voeding, maar worden vaak buiten beschouwing gelaten bij het kiezen van de voeding. Ze verbruiken inderdaad bij benadering bijna geen stroom. Dat gaat misschien over 20-50 watt totaal. Alleen als je heel veel ouderwetse harde schijven hebt zoals in een server / nas dien je rekening te houden met andere zaken dan de cpu en gpu.

• iwsyu
Ha @youridv1

Bedankt voor je snelle reactie en je duidelijke toelichting over de voeding en videokaart!

Over de processor:
Hmm, ik vind het dan toch te spannend om de processor instellingen te veranderen in de BIOS. Plus dat dan de garantie ook wegvalt. Ik weet niet wat ik nu het beste kan kiezen. Ik wou graag de nieuwste i9 processor. Nu denk ik ook weer aan misschien toch de i7 processor, maar ja... die wordt ook heet.... Ik weet het even niet meer.

"Hij gaat automatisch inhouden om zichzelf te beschermen, waardoor hij onder zware belasting continu op maximale temperatuur zit."

Dus als de processor te hard moet werken, wordt hij heet uit zelfbescherming? Zeg ik dat goed?

De i9 zal dan minder snel heet worden voor wat ik met de pc wil doen dan de i7? Of klopt die redenatie niet?

Is het heel erg als de processor op max temperatuur zit? Dit zal toch ook niet continue zo zijn, misschien alleen tijdens het videorenderen? Ik ben totaal geen gamer dus dat scheelt ook wellicht?

Heel erg bedankt weer en groetjes!

Froukje

• youridv1
Plus dat dan de garantie ook wegvalt.
Die valt niet weg. Dit valt binnen de voorwaarden met een K processor van intel.
Dus als de processor te hard moet werken, wordt hij heet uit zelfbescherming? Zeg ik dat goed?
Als de processor zo hard moet werken dat hij oververhit, gaat hij het vermogen omlaag schroeven om precies op of net onder de maximum temperatuur te blijven. Omdat de i9 zo veel hitte produceert zit je hier in de praktijk altijd als de cpu zwaar belast wordt ongeacht de koeler. Met een betere koeler kan het vermogen wel hoger blijven.
De i9 zal dan minder snel heet worden voor wat ik met de pc wil doen dan de i7? Of klopt die redenatie niet?
Nee, een i7 is makkelijker te koelen.
Is het heel erg als de processor op max temperatuur zit? Dit zal toch ook niet continue zo zijn, misschien alleen tijdens het videorenderen? Ik ben totaal geen gamer dus dat scheelt ook wellicht?
Het zal inderdaad alleen tijdens renderen voorkomen dat hij voor langere tijd op max temperatuur zit. Intel en AMD zeggen altijd dat dit gewoon moet kunnen. De vraag is alleen in hoeverre dat klopt en of je zulke zware belasting ook moet willen. Als je de pc over een jaar of 5 weer gaat vervangen, dan is het niet zo'n probleem. Voor zowel hitte als voltage geldt wel dat het de levensduur van pc componenten kan verminderen

• iwsyu
Hallo @youridv1

Oh fijn dat de garantie er dan niet aangaat :-)

Ik blijf het spannend vinden om aan te passen, zeker omdat het ook mis kan gaan.
Ik moet nog even heel goed na gaan denken wat ik nu moet kiezen.

Ja dat iets kan wil niet zeggen dat het wenselijk is natuurlijk...
Ik mag toch wel hopen dat deze desktop computer langer meegaat dan 5 jaar? Plan is niet om deze over een paar jaar alweer te vervangen, ik wil deze investering doen en er dan de komende 10 jaar minstens mee vooruit kunnen. Het is een behoorlijke hap uit mijn budget maar als ik er dan in ieder geval 10 jaar mee verder kom, is dat wel ok voor mij.

Bovendien mag ik toch wel hopen dat hij het altijd blijft doen? Dat ie over 10 jaar verouderd is, prima, maar hij zou toch wel moeten blijven werken? Ik heb hier nog een oude ASUS laptop uit 2008. Is niet echt meer naar de huidige standaard, maar hij doet het nog wel steeds :-)

Als de pc maar 5 jaar blijft 'leven' kan ik beter voor iets goedkopers gaan? Qua prijs kwaliteit verhouding? Maar ja, alles wordt duurder dus dat kan ook nog tegenvallen later...

Begrijp ik goed, dat als de processor te heet wordt, dit ook andere onderdelen in de pc kan schaden?

U beveelt de noctua aan voor koeling.
Het jammere alleen is dat de winkel waar ik de pc wil laten bouwen de noctua niet levert :-(

Kunt u een andere koeling voor me aanraden voor bij de i9 processor?

Ontzettend bedankt weer!

Groetjes,
Froukje

• youridv1
Hij blijft het wel doen. Lange tijd op hogere temperaturen/voltages werken kan de cpu lichtjes degraderen. Hierdoor zal hij door de slijtage wat meer voltage nodig hebben om stabiel te krijgen maar dit wordt vanzelf bijgeregeld. Zie het als een auto die meer gaat verbruiken als hij ouder wordt.
Begrijp ik goed, dat als de processor te heet wordt, dit ook andere onderdelen in de pc kan schaden?
Dat kan. Icm met het hoge stroomverbruik kan het invloed hebben op de levensduur van de stroomvoorziening van je moederbord.

uitvoering: Scythe Fuma 3
product: DeepCool AK620

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 03-10-2023 15:54 ]

• iwsyu
Hallo @youridv1

Bedankt voor je uitleg en verdere tips!

Ik hoop dat ik er nu uit ga komen :-) Gaat vast lukken, ik pieker gewoon te veel haha.

@Kasj , u ook nog heel erg bedankt voor het meedenken!

groetjes
Froukje
Pagina: 1