Is dit een goede SSD voor gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekhele
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 10:15
deze ssdHello,

ik overweeg om deze ssd te kopen puur voor games te spelen ( OS en andere storage zitten op andere schijven)

wat ik graag zou willen weten of deze daar dus prima voor geschikt is?

alternatief ook of de meerwaarde van deze voor de 100€ duurder eventueel de moeite waard is?

uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
De WD Black is ietsjes beter, maar dat rechtvaardigt natuurlijk nooit het verschil in prijs. Zeker niet met gaming. Pak de Lexar.

[ Voor 9% gewijzigd door Djarune op 15-08-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 15:17
Het verschil in een game dat je alleen zult merken met een SSD met snellere speeds, is load times. Verder zal je performance er echt niet anders in worden (Je zult dus geen meer gains krijgen in FPS)

Daarnaast ga je tijdens het gamen bijna geen verschil merken tussen de 2 qua load times. Tijdens het downloaden van games echter zul je het wel merken, hier zou de WD Black beter in zijn gezien deze een grotere cache heeft en langer zijn download speeds zal behouden.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 00:38
Opzich zit er meestal amper verschil tussen alle SSDs in het dagelijkse gebruik. Zelfs het verschil tussen een M2 en een sata SSD is minimaal (de M2 zal circa 10% sneller het spel laden). Vermijd bij voorkeur QLC NAND ivm de korte levensduur tegenover TLC NAND.

Mocht je echt zware workloads hebben zoals vele grote fotos en videos bewerken dan kan een snelle M2 SSD wel een verschil maken maar puur voor gaming merk je hier eigenlijk niks van.

[ Voor 27% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-08-2023 14:01 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekhele
Sir_Hendro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:58:
Opzich zit er meestal amper verschil tussen alle SSDs in het dagelijkse gebruik. Zelfs het verschil tussen een M2 en een sata SSD is minimaal (de M2 zal circa 10% sneller het spel laden). Vermijd bij voorkeur QLC NAND ivm de korte levensduur tegenover TLC NAND.

Mocht je echt zware workloads hebben zoals vele grote fotos en videos bewerken dan kan een snelle M2 SSD wel een verschil maken maar puur voor gaming merk je hier eigenlijk niks van.
thx, duidelijk antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekhele
KilleBladhark schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:52:
Het verschil in een game dat je alleen zult merken met een SSD met snellere speeds, is load times. Verder zal je performance er echt niet anders in worden (Je zult dus geen meer gains krijgen in FPS)

Daarnaast ga je tijdens het gamen bijna geen verschil merken tussen de 2 qua load times. Tijdens het downloaden van games echter zul je het wel merken, hier zou de WD Black beter in zijn gezien deze een grotere cache heeft en langer zijn download speeds zal behouden.
thx, duidelijk!
de betere download speed is me geen 100€, want grote spelen downloaden doe ik maar maximaal eenhandvol keren op een jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KilleBladhark schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:52:
Tijdens het downloaden van games echter zul je het wel merken, hier zou de WD Black beter in zijn gezien deze een grotere cache heeft en langer zijn download speeds zal behouden.
Uh, nee, bij downloads ga je echt nul komma nul verschil merken tussen verschillende SSD's, en zelfs niet tussen een SSD en een 10 jaar oude HDD. Als je op bijvoorbeeld steam een game download haal je maximaal enkele tientallen MB/s aan downloadsnelheid, de schrijfsnelheid van elke SSD of serieuze HDD ligt daar ver boven.

Zelfs als je download op maximale snelheid over een gigabit-verbinding ga je tussen verschillende moderne SSD's nog geen verschil merken. Dan ga je een beetje verschil zien tussen SATA en m2. Maar dat is al puur hypothetisch. Bovendien heb je dan in 2 minuten de grootste game gedownload die je kan vinden, die ene minuut meer of minder maakt dan ook niet meer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 15-08-2023 16:56 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 15:17
@bwerg Er zit wel daadwerkelijk verschil tussen verschillende SSD's die grotere cache hebben dan de ander. Hierdoor zullen de snelheden van een SSD met minder cache afnemen naar een bepaalde threshold (laten we bijvoorbeeld zeggen 30GB) als hij deze threshold heeft bereikt daalt de snelheid aanzienlijk, waardoor downloads toch even wat langer duren. (Of beter gezegd het unpacken/installeren van de game)

Ik denk dat je dacht dat ik de maximale snelheid van de download zelf bedoelde, dit zal inderdaad bijna tot geen verschil hebben met de SSD's van tegenwoordig.

(PS: Dit werkt ook zo in Steam)

[ Voor 11% gewijzigd door KilleBladhark op 15-08-2023 17:30 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupus
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Geen idee of je deze Lexar of de WD moet hebben, maar waarom zou je de 512GB versie nemen als je voor €15 meer de 1TB kunt kopen?

nvm, niet goed gekeken, sorry!

[ Voor 13% gewijzigd door Rupus op 15-08-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

4TB SSD's worden ook betaalbaar.

Wat ik over een SSD wil weten is de betrouwbaarheid/levensduur en hoe goed het tegen zwaar gebruik van een content creator kan.

SN850X kan goed tegen zwaar gebruik en je kan de game mode aanzetten voor om de snelheid en warmteontwikkeling omlaag te zetten zodat de SSD niet gaat throttlen.

50% of 100 euro bijbetalen is niet weinig. Als de Lexar te vertrouwen is, dan wil ik wel eentje. De NM790 4TB staat slechts 1 maand in de pricewatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KilleBladhark schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:21:
@bwerg Er zit wel daadwerkelijk verschil tussen verschillende SSD's die grotere cache hebben dan de ander. Hierdoor zullen de snelheden van een SSD met minder cache afnemen naar een bepaalde threshold (laten we bijvoorbeeld zeggen 30GB) als hij deze threshold heeft bereikt daalt de snelheid aanzienlijk, waardoor downloads toch even wat langer duren. (Of beter gezegd het unpacken/installeren van de game)
Ah, het unpacken/installeren van vele GB's. Ja, daar heb je gelijk in, daar kan flink verschil tussen zitten. Sustained sequential write speeds is dan het toverwoord. Dan nog halen gangbare moderne SSD's 1GB+, dus een spel van 120GB duurt dan maximaal 2 minuten om te unpacken. Waarschijnlijk minder.

Mijn punt was vooral dat de downloadsnelheid van een gemiddelde steam-download lager dan de sustained sequential write speed (dus nog zonder cache). En dan hebben we het nog niet over ubisoft-downloads, die wordt nog niet gebottlenecked op een crappy USB-stick. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 00:23
Goede review bij techpowerup

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekhele
thx!

aan die prijs voor mijn bedoelingen lijkt het dus best een no brainer