Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-08 20:24
Ik ben van plan om een N100 moederbordje te kopen om daar Home Assistant op te draaien. Leuk hobbieproject natuurlijk, maar ik kom er niet uit welke voeding ik daarbij nodig heb. Mijn componenten tot nu toe (ik sta open voor alternatieven):Ik heb 2 behuizingen gevonden waar het moederbord in principe in past, maar bij optie 1 heb ik een ATX voeding nodig (die beginnen bij 180W) en bij optie 2 heb ik een TFX voeding nodig (die beginnen bij 300W). Ik kan slecht vinden hoeveel vermogen dit exact gaat verbruiken, maar ik verwacht dat 20-30W al overkill is.

Voedingen die meer in de buurt komen hebben alsnog 80W, zoals: uitvoering: Mini-box picoPSU 80
Deze voeding heeft een aantal nadelen:
  • Het past eigenlijk niet bij de behuizingen die ik gevonden heb.
  • Er zit geen adapter bij, waardoor ik er nog iets bij moet kopen om het geheel van stroom te voorzien.
  • 80W lijkt mij nog steeds ruim overdreven.
Dit alles geeft mij het gevoel dat ik op de verkeerde manier aan het zoeken ben.

Ik zoek een?
Een voeding dus, of een andere behuizing? Of beiden? Of moet ik het idee van een N100 opgeven en kan ik beter voor iets anders gaan. Kortom, ik sta open voor advies ;)

Wat is je budget?
Het gaat om een Home Assistant systeem. Ik verwacht dat het in totaal maximaal €250 gaat kosten, liever minder. Als het veel duurder wordt is een tweedehands systeem of een Raspberry Pi misschien een beter startpunt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem komt waarschijnlijk in de meterkast te staan, maar als dat niet past heb ik op zolder ook plek.

edit:
Ik heb in mijn hele huis ook PoE beschikbaar, dat zou ook een prima optie zijn... Dat lijkt alleen haalbaar met een custom Raspberry PI (en alternatieven), huidige N100 moederborden lijken dat nog niet te ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door BRAINLESS01 op 15-08-2023 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 07:24
Is N100DC-ITX dan niet beter? Daar gaat gewoon een DC plug in?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Goed punt, ik had ze vergeleken en gezien dat de versie die ik nu geselecteerd had wel USB-C had, terwijl de N100DC-ITX dat niet heeft. Ik verwacht die nu niet direct nodig te hebben, maar het is mooi voor de toekomst.

Het lijkt erop dat ik voor de N100DC-ITX een losse adapter moet aanschaffen, maar dat is natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Zeer kleine mini itx case voor 24,75 euro (je kan ook zoeken naar soortgelijke kastjes).
uitvoering: Inter-Tech MINI-ITX PSU 160W
ledmo 12V 5A Voeding adapter 60W voor 12 euro (of ander simpel 12V blok). Mag ook een laptoplader zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:55:
Goed punt, ik had ze vergeleken en gezien dat de versie die ik nu geselecteerd had wel USB-C had, terwijl de N100DC-ITX dat niet heeft. Ik verwacht die nu niet direct nodig te hebben, maar het is mooi voor de toekomst.

Het lijkt erop dat ik voor de N100DC-ITX een losse adapter moet aanschaffen, maar dat is natuurlijk geen probleem.
Fair enough, had ze nog niet vergeleken, maar zit inderdaad wel verschil in.
Ik zou ook voor een Type C variant gaan.

Dan gewoon een picoPSU.
Het past eigenlijk niet bij de behuizingen die ik gevonden heb.
Hoezo niet? De eerste behuizing is ruim zat, en volgens mij is de aansluiting niet persee veel hoger dan een reguliere 24 pin aansluiting. Ja hij is hoger, maar vergelijkbaar als een 24pin aansluiting met kabel, die buigt ook geen 90 graden.
Er zit geen adapter bij, waardoor ik er nog iets bij moet kopen om het geheel van stroom te voorzien
Tja, als het dan netjes werkt?
80W lijkt mij nog steeds ruim overdreven.
Dat is waarvoor die rated is, de DC adapter is uiteindelijk pas die de vermogen kan gaan geven.

Wel raar dat er geen goeie power supplies zijn voor zo'n build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Leuk kastje! Die past dan wel alleen bij de DC versie, waar de mini-ITX PSU niet bij past. Op zich geen probleem, dan heb ik een 19V adapter nodig voor de buitenkant.
Christoxz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:52:
Hoezo niet? De eerste behuizing is ruim zat, en volgens mij is de aansluiting niet persee veel hoger dan een reguliere 24 pin aansluiting. Ja hij is hoger, maar vergelijkbaar als een 24pin aansluiting met kabel, die buigt ook geen 90 graden.
De eerste behuizing die ik gevonden had heeft een ATX stekker aansluiting, bedoeld om intern door te lussen naar een volwaardige ATX voeding.

De tweede behuizing heeft ruimte voor een TFX voeding, waar ik dan dus een flink gat achterin krijg.
Wel raar dat er geen goeie power supplies zijn voor zo'n build.
Ja, ik snap dit ook niet helemaal. Waarom zou je uberhaupt een moederbord met ATX aansluiting uitbrengen als er eigenlijk geen bijpassende voeding voor te koop is? Volgens Tweakers gebruikt een van beide moederborden maximaal 6W, maar voedingen die daar in de buurt komen hebben nooit een ATX aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
De eerste behuizing die ik gevonden had heeft een ATX stekker aansluiting, bedoeld om intern door te lussen naar een volwaardige ATX voeding.

De tweede behuizing heeft ruimte voor een TFX voeding, waar ik dan dus een flink gat achterin krijg.
Dat is geen ATX stekker, maar een C13 stekker. En die gaan ook gewoon in de meeste 12v adapter.
Ja, ik snap dit ook niet helemaal. Waarom zou je uberhaupt een moederbord met ATX aansluiting uitbrengen als er eigenlijk geen bijpassende voeding voor te koop is? Volgens Tweakers gebruikt een van beide moederborden maximaal 6W, maar voedingen die daar in de buurt komen hebben nooit een ATX aansluiting.
De CPU verbruikt 6W, dus het geheel zal wel wat meer verbruiken, hangt allemaal af wat je er in gaat zetten.
Is het puur voor Homeassistant, of ga je het gebruiken als homeserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Puur voor Home Assistant. Ok, misschien een netwerkshare, maar dat lijkt me niet de grote verbruiker :)

In de toekomst wil ik er wel 1 of meer camera's aan hangen, dus de CPU gaat dan wat drukker worden. Dat zou geen probleem moeten zijn met dit systeem, ook dan verbruikt de CPU niet meer dan 6W. Ik denk niet dat ik er ooit een SATA schijf/SSD in ga zetten, zie je nog andere opties die veel kunnen verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Mijn punt is meer dat de CPU 6W verbruikt, de moederbord verbruikt natuurlijk ook.

Maar denk ook aan een USB Stick, toetsenbord/muis (voor installatie), Zigbee dongle? Wellicht BT/Wifi (Presence detecting).
Is allemaal minimaal, maar rekenen met 6W lijkt mij fout.

En je hebt sowieso toch een SSD nodig & DRAM nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Leuk kastje! Die past dan wel alleen bij de DC versie, waar de mini-ITX PSU niet bij past. Op zich geen probleem, dan heb ik een 19V adapter nodig voor de buitenkant.
De picopsu (DC-DC) kun je direct op het moederbord aansluiten. Je hebt vervolgens een AC naar DC 12V adapter nodig. Geen 19V!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Christoxz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:45:
Mijn punt is meer dat de CPU 6W verbruikt, de moederbord verbruikt natuurlijk ook.

Maar denk ook aan een USB Stick, toetsenbord/muis (voor installatie), Zigbee dongle? Wellicht BT/Wifi (Presence detecting).
Is allemaal minimaal, maar rekenen met 6W lijkt mij fout.

En je hebt sowieso toch een SSD nodig & DRAM nodig?
Er komt wel een NVME SSD in, maar ik ga de SATA poorten niet gebruiken. Er komt waarschijnlijk wel een USB dongle in, misschien meerdere.
Djarune schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

De picopsu (DC-DC) kun je direct op het moederbord aansluiten. Je hebt vervolgens een AC naar DC 12V adapter nodig. Geen 19V!.
Dat klopt, maar alleen bij het moederbord met een ATX aansluiting. Er is ook een versie met een DC aansluiting, die is 19V.

[ Voor 43% gewijzigd door BRAINLESS01 op 15-08-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:53:
[...]
Dat klopt, maar alleen bij het moederbord met een ATX aansluiting. Er is ook een versie met een DC aansluiting, die is 19V.
Ah op die fiets. Met een DC moederbord kan ie direct op een 19V AC adapter inderdaad. Lijkt mij een te prefereren oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Ter info (en voor anderen die in de toekomst hetzelfde willen doen), dit is nu mijn lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100M€ 124,-€ 124,-
1BehuizingenAkasa Cypher MX3€ 47,43€ 47,43
Totaal€ 171,43

Daarnaast heb ik deze barebone gevonden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASUS ExpertCenter PN42-BBN100MV€ 230,51€ 230,51

De barebone is ~€60 duurder dan zelfbouw, maar bij de zelfbouw optie moet ik er nog een voeding bij vinden. Die zijn lastig te vinden, omdat de specs meestal niet duidelijk vermeld worden. In de pricewatch is het nog lastiger, ze zitten meestal niet in de correcte categorie en ook daar zijn de specs niet volledig of zelfs incorrect. Ik heb er een gevonden bij een webwinkel voor ongeveer €40, maar het is lastig in te schatten wat de kwaliteit daarvan is. Zelfbouw is nog maar €20 goedkoper dan een complete barebone van Asus, ik verwacht dat de voeding die daarbij zit van betere kwaliteit is.

Voor €20 ga ik niet de moeite nemen om het zelf te doen, bovendien ziet het kastje van Asus er mooier uit én heeft die meer aansluitingen. Wat ik wel ga doen is even wachten, want onder andere Gigabyte heeft begin dit jaar een barebone/pc aangekondigd waar ook een N100/N200/N305 in zit. Ik kan nog wel een paar maanden wachten, hopelijk valt er dan wat te kiezen en misschien dalen de prijzen voor barebones nog. Ik ga bewust niet voor een Chinese varianten, ondanks dat ze veel goedkoper zijn.

Bedankt voor alle tips! Dit topic mag gesloten worden.

TLDR: Ik ga voor een barebone, omdat die beter uitgerust is en maar €20 extra kost.
Pagina: 1