Verplichte router in woning, hoe toch port forwarding etc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Styreta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Beste tweakerts

Ik heb gisteren een draadje gepost over mijn woonsitiatie waarbij het internet door het apartementcomplex geregeld wordt. Ik heb enkel een UTP plug in de muur, geen koper / glas punt om zelf een abo te nemen.

Met dit punt dien ik ook nog gebruik te maken van een inbegrepen router. Mijn eigen router aansluiten werkt niet, en ik krijg de gateway gegevens niet van de beheerder. Een vriend van mij rade aan om een tracert te doen, en toen ging ik van 10.0.0.1 naar 10.1.1.1 alvorens het naar externe nodes ging. Er lijkt dus nog een laag tussen mij en het internet te zitten, buiten de router in mijn woning om. Ik denk dat er een server / router in het complex staat die een glasvezel lijn naar alle woningen splitst.

Nou kreeg ik in dat draadje te tip om aan die router gewoon alsnog mijn eigen router te hangen, en hier een VPN client op te draaien om zo verbinding te maken met een VPN server alvorens daar alsnog een extern IP te krijgen en mogelijk wel gewoon port forwarding etc te kunnen gebruiken.

Zijn jullie bekend met een VPN / VPS dienst die hiervoor geschikt zou zijn?

Of andere ideeën?

Het gaat me hier overigens voornamelijk om de management van mijn Synology NAS en bestanden op afstand, en de mogelijkheid om mijn Plex server te gebruiken.

Bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Styreta op 15-08-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Als jij geen toegang krijgt tot de router die je met het internet verbind zul je alleen met zoiets als quickconnect vanaf het internet bij je Nas komen.
Port forwarden is dan geen optie.

Qickconnect zet vanuit je Nas een verbinding op met Synology servers en die verbinding kan met quickconnect overgedragen worden naar je device op het internet en zo verbinden met je Nas.

Een eigen router moet wel gewoon functioneren en de gateway is dan gewoon het adres van de algemene router, maar dat lost je probleem niet op.

Een Vpn server van een Vpn provider gebruiken in ook geen optie, dat werkt alleen vanaf je lan naar het internet, niet andersom.
Zelf een Vpn server oopetten werkt ook niet, daarvoor moet er een Vpn port geforward worden en dat kun je niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
Het kan (technisch) wel, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee. Is dit ongeveer wat je van plan bent?

VPS met een extern IP adres opzetten. Tunneltje van je eigen router naar je VPS. Op je VPS routes instellen zodat verkeer wat op je VPS op bepaalde poorten binnen komt, over je VPN naar je eigen lokale netwerk gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:08

Adze

CCNP !

Als je enkel zelf bij je eigen NAS wil komen vanaf internet, dan zou ik als ik jou was eens kijken naar Tailscale. Het werkt erg eenvoudig, is voor eigen gebruik gratis en werkt ook achter meerdere NAT routers.

Als je je NAS open wil zetten voor anderen is dit misschien niet de fijnste oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Adze op 15-08-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 19:22
Dit is heel goed mogelijk en je beschrijft de gewenste situatie al aardig.
Buiten je lan zet je een VPN server op waarop je verkeer tussen clienten toestaat. Vanuit je LAN laat je je eigen router hiermee verbinden en gebruikt de VPN verbinding als gateway. Buiten je LAN verbind je ook met deze VPN en je kunt over al bij. Op de VPN server kun je je firewall regels beheren.

Edit, buiten de lan is niet noodzakelijk te verbinden.

[ Voor 18% gewijzigd door cctl01 op 15-08-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49
Je kan de UTP uit de muur als uplink gebruiken voor een andere router en van daaruit een DHCP draaien voor je eigen netwerk. Je kan dan echter nog steeds geen port forwarding doen naar die router. Dit zou ik sowiezo doen als extra beveiligingslaag voor je eigen netwerk. Iedereen in het complex kan anders al bij het lokale IP adres van je Synology komen.

Quickconnect is te gebruiken, maar gaat over het Internet en ben je dus afhankelijk van de traagste verbinding in de 'Internet' keten.

De beste optie is inderdaad een VPN extern 'hosten'.

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 15-08-2023 12:26 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik heb die constructie in elkaar gebakken vanwege IP wissels bij de ISP na stroomuitval.

Router heeft een OpenVPN client, route standaard geen verkeer door de client.
Ergens in een DC een kleine Linux VPS met daarop UFW, HAproxy en een extern IP.
Poorten openen in UFW voor de betreffende services die online beschikbaar moeten zijn.
Voor elke service een eigen subdomein.
HAproxy stuurt, op basis van subdomein, de inkomende verbindingen door naar het juiste interne IP.

nas.Styreta.nl gaat dan naar 192.168.1.50
plex.Styreta.nl gaat dan naar 192.168.1.70
Of een andere IP :P

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 15-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ja hoor dit kan maar dan moet je dus wel een los adres kopen en koppelen.
Kan bijvoorbeeld hier:
https://extraip.com/
https://xs-anywhere.com/extra-ip-adressen/

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 15-08-2023 13:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er kan technisch gezien een heleboel, maar niet zonder veel kennis en extra kosten.

Gewoon quickconnect gebruiken is echt het simpelste en uiteraard gaat dat over het internet dat was voor zover ik het begrijp ook de bedoeling, toegang vanaf het internet

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styreta
Ben(V) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:10:
Als jij geen toegang krijgt tot de router die je met het internet verbind zul je alleen met zoiets als quickconnect vanaf het internet bij je Nas komen.
Port forwarden is dan geen optie.

Qickconnect zet vanuit je Nas een verbinding op met Synology servers en die verbinding kan met quickconnect overgedragen worden naar je device op het internet en zo verbinden met je Nas.

Een eigen router moet wel gewoon functioneren en de gateway is dan gewoon het adres van de algemene router, maar dat lost je probleem niet op.

Een Vpn server van een Vpn provider gebruiken in ook geen optie, dat werkt alleen vanaf je lan naar het internet, niet andersom.
Zelf een Vpn server oopetten werkt ook niet, daarvoor moet er een Vpn port geforward worden en dat kun je niet.
Dus PLEX kan via de VPN van mijn router naar buiten niet terug verbinding maken naar mijn NAS omdat VPN alleen vanaf mijn NAS naar PLEX werkt, en niet vanaf de externe plex webserver terug naar mijn nas? aka remote streaming word hier niet mee opgelost? Jammer :(
gastje01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:17:
Het kan (technisch) wel, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee. Is dit ongeveer wat je van plan bent?

VPS met een extern IP adres opzetten. Tunneltje van je eigen router naar je VPS. Op je VPS routes instellen zodat verkeer wat op je VPS op bepaalde poorten binnen komt, over je VPN naar je eigen lokale netwerk gaat?
Zoiets dacht ik te hebben begrepen inderdaad. Maar dan gaat mijn NAS verkeer wel richting Plex, alleen weet ik niet of de externe PLEX dienst dan ook mijn NAS kan benaderen om de verbinding tot stand te brengen? Die port staat nog altijd dicht op de router in de kelder van mijn gebouw zeg maar?
Adze schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:19:
Als je enkel zelf bij je eigen NAS wil komen vanaf internet, dan zou ik als ik jou was eens kijken naar Tailscale. Het werkt erg eenvoudig, is voor eigen gebruik gratis en werkt ook achter meerdere NAT routers.

Als je je NAS open wil zetten voor anderen is dit misschien niet de fijnste oplossing.
Via synology quick connect kan ik in de huidige situatie gelukkig al bij mijn bestanden. Het lijkt dus vooralsnog puur om PLEX te gaan en dat ik die niet remote kan streamen. Of ja, het kan wel, maar indirect via Plex zelf, en daar zit (zelfs met mijn plex pass) een cap op van 720p en dat is echt niet om aan te zien.
Jumpman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:24:
Je kan de UTP uit de muur als uplink gebruiken voor een andere router en van daaruit een DHCP draaien voor je eigen netwerk. Je kan dan echter nog steeds geen port forwarding doen naar die router. Dit zou ik sowiezo doen als extra beveiligingslaag voor je eigen netwerk. Iedereen in het complex kan anders al bij het lokale IP adres van je Synology komen.

Quickconnect is te gebruiken, maar gaat over het Internet en ben je dus afhankelijk van de traagste verbinding in de 'Internet' keten.

De beste optie is inderdaad een VPN extern 'hosten'.
De UTP uit de muur in mijn eigen router steken werkt niet. Of naja, iig niet zonder meer in te stellen. Ik moet nog proberen of het werkt als ik de gateway gewoon op 10.1.1.1 zet maar ik vermoed dat er ook nog een wachtwoord enzo op zit. Wat wel werkt is dat ik mijn router in de geleverde router van de huisbaas steek, en die met de UTP de muur in prik. Maar dan zit er nog een extra laag tussen en heb ik een wifi punt in huis dat ik niet wil gebruiken ;)
jadjong schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:30:
Ik heb die constructie in elkaar gebakken vanwege IP wissels bij de ISP na stroomuitval.

Router heeft een OpenVPN client, route standaard geen verkeer door de client.
Ergens in een DC een kleine Linux VPS met daarop UFW, HAproxy en een extern IP.
Poorten openen in UFW voor de betreffende services die online beschikbaar moeten zijn.
Voor elke service een eigen subdomein.
HAproxy stuurt, op basis van subdomein, de inkomende verbindingen door naar het juiste interne IP.

nas.Styreta.nl gaat dan naar 192.168.1.50
plex.Styreta.nl gaat dan naar 192.168.1.70
Of een andere IP :P
Dit leest echt als dit voor mij: YouTube: Rockwell Automation Jargon-Speak _/-\o_ O+

Als ik het goed begrijp heb je forwarding regels op je router staan die Plex ergens heen sturen. Maar heb ik hier wat aan als ik dat niet in kan stellen op de geleverde router?

Als ik mijn eigen router aan de geleverde router hang (dubbel NAT?) werkt dit dan nog? Of werkt dit dan alleen vanaf mijn NAS naar buiten, maar niet van buiten terug naar mijn NAS?
laurens0619 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:22:
Ja hoor dit kan maar dan moet je dus wel een los adres kopen en koppelen.
Kan bijvoorbeeld hier:
https://extraip.com/
https://xs-anywhere.com/extra-ip-adressen/
Thnx ik ga eens kijken
Ben(V) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:55:
Er kan technisch gezien een heleboel, maar niet zonder veel kennis en extra kosten.

Gewoon quickconnect gebruiken is echt het simpelste en uiteraard gaat dat over het internet dat was voor zover ik het begrijp ook de bedoeling, toegang vanaf het internet
Veel kennis begin ik inderdaad door te krijgen, ik zie termen langs komen die me echt niks zeggen O+

Quickconnect geeft me inderdaad wel toegang tot bestanden, maar niet Plex. Ik hoopte dat daar een
oplossing voor was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Styreta schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:16:

Als ik het goed begrijp heb je forwarding regels op je router staan die Plex ergens heen sturen. Maar heb ik hier wat aan als ik dat niet in kan stellen op de geleverde router?

Als ik mijn eigen router aan de geleverde router hang (dubbel NAT?) werkt dit dan nog? Of werkt dit dan alleen vanaf mijn NAS naar buiten, maar niet van buiten terug naar mijn NAS?
Nee, je begrijpt het niet goed. :P
De forwarding regels staan ingesteld in Linux/HAproxy. Dat is een VPS ergens op de wereld buiten jouw netwerk. Jouw router thuis(client) connect met die VPS(server) en overbrugt daarmee alle tussenliggende apparatuur. Al zit er vanuit de verhuurder 900x NAT tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styreta
jadjong schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Nee, je begrijpt het niet goed. :P
De forwarding regels staan ingesteld in Linux/HAproxy. Dat is een VPS ergens op de wereld buiten jouw netwerk. Jouw router thuis(client) connect met die VPS(server) en overbrugt daarmee alle tussenliggende apparatuur. Al zit er vanuit de verhuurder 900x NAT tussen.
Ohw dit klinkt als een oplossing inderdaad. Kan ik dat zelf op iets draaien bij bijvoorbeeld mijn ouders of is dat een goedkope dienst die af te nemen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je met plex bedoelt dat je plex op je lan hebt draaien en daarmee iers lokaal wilt bekijken dat vanaf het internet beschikbaar is kan dat natuurlijk gewoon.
Daar heb jij geen port forwarding voor nodig.

Als die video echter op een lan van een ander staat is er daar wel portfirwarding nodig anders kan jou plex die plexserver niet bereiken.

Wil je echter op jouw lan een plexserver draaien die video's beschikbaar stelt aan iets op het internet dan heb je portforwarding zelf nodig, wat je niet kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styreta
Ben(V) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:24:
Wil je echter op jouw lan een plexserver draaien die video's beschikbaar stelt aan iets op het internet dan heb je portforwarding zelf nodig, wat je niet kunt.
Dit dus, de rest werkt prima.

Plex faciliteert dit wel extern door de routing via hun servers, maar limiteren je met Plex pass dan op 720p en dat is zelfs op mijn kleine telefoon schermpje echt geen pan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je bij je Plex Media server wilt komen heb je normaliter een port mapping nodig.

Als dat niet mogelijk is heb je een aantal alternatieven:
- Een cloud dienst (VPS/Extra IP) waar je wel een publiek ip hebt. Je maakt vervolgens via een vpn verbinding met deze dienst en tunnelt zo al het inkomende verkeer je netwerk in. Dit kun je zelf knutselen met een VPS of de dienst afnemen zoals extraip.com wat ik je linktte. (zelfde techniek)

- Een Hole Punching techniek gebruiken als ZeroTier/Tailscale. Dat is een extra stukje software wat je op je server maar dus ook iedere client kan draaien waardoor je toch een soort port mapping krijgt. Heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou met deze oplossing beginnen aangezien deze gratis is:

Zie hier ook wat meer info:

https://www.reddit.com/r/...ort_forwarding_on_router/

Het voordeel van een UDP Hole punching techniek is dat de data direct tussen 2 verbindingen loopt en niet via een server zoals bij Plex. Dat maakt de kosten van de techniek laag en de bandbreedte maximaal.
Het is wel minder stabiel en complexer dan een reguliere port mapping. Een VPS of dienst via extraIP gaat wel het meest stabiel zijn,

Hoe UDP hole punching werkt:
Als jij bv een dns lookup doet dan doe je een connectie naar 8.8.8.8 op poort 53, daarbij geef je in het pakket aan: verbind maar terug op WANIP:1337 met het antwoord. De routers in je netwerken openen op dat moment een route (NAT tabel) naar je eigen pc om het verkeer terug te sturen zodra iemand op deze poort connect.

Dit principe wordt "misbruikt" voor hole punching. Je plex server connect naar een publieke node (STUN), noteert de poort en stuurt deze informatie naar bv je plex client op je iphone. Die connect vervolgens terug op WANIP:1337 en kan dan direct data sturen. Alsware is er een port mapping dus tot stand gekomen :)

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 15-08-2023 15:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Styreta schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Ohw dit klinkt als een oplossing inderdaad. Kan ik dat zelf op iets draaien bij bijvoorbeeld mijn ouders of is dat een goedkope dienst die af te nemen is?
Ik betaal 100.- per jaar voor de VPS met een Linux variant naar keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Styreta
laurens0619 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:27:
- Een Hole Punching techniek gebruiken als ZeroTier/Tailscale. Dat is een extra stukje software wat je op je server maar dus ook iedere client kan draaien waardoor je toch een soort port mapping krijgt. Heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou met deze oplossing beginnen aangezien deze gratis is:
Na een hoop gesteggel over en weer met de verhuurder / ISP waar ik niks mee opschoot, en OpenVPN / VPS probeersols heb ik het uiteindelijk met Tailscale op kunnen lossen.

Enige nadeel is dat Tailscale dan ook op het afspelende apparaat moet draaien, en dat is lastig met een chromecast oid. Maar via mijn telefoon op 5G (of wifi elders) kan ik nu weer mijn Plex meuk afspelen op hoge kwaliteit, in plaats van tegen de 720p cap van de plex relay server te lopen.

Bij de plex server instellingen in het Custom server access URLs veld "https://plex-server-tailscaleip:32400" invullen en huts :9

Blijft balen dat ik geen eigen router en / of port forwarding kan gebruiken maarja, dit stukje is iig gefixt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:41
Wellicht ten overvloede, maar ik draai een VPSje via TransIP met daarop Pfsense. Daarop draait een VPN server, waarmee ik verbind.

Vervolgens stel ik de portforwards in op de VPS en ga ik daar met een IP naar buiten.
Pagina: 1