iPad verzendt geen mail (KPN)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-04 16:52
Mijn vraag:
Waarom hebben mijn ouders problemen met de uitgaande mail?
Mijn ouders hebben een iPad en kunnen geen mail verzenden. Ontvangen werkt wel en de synchronisatie van de mappenstructuur gaat ook goed.
De iPad geeft een foutmelding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de server.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbtkNpdrTAoRBh2lBg5a8uPzLwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrTXsSaLQzAUa7f3Fs8TU0d7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHHN8L7Fg_pDVac3_Fo-gS0LITc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSzmB2MIaG6PfbnMirRJoToy.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens kunnen ze via hun laptop (Outlook) ook niet verzenden wanneer ze ergens anders zijn dan thuis. Dan gebruiken ze webmail, dat werkt altijd.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
iPad 9e generatie, iPadOS 16.5.1
Laptop (Outlook)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Handmatig de inkomende en uitgaande server instellen. Zoekopdracht gaf ook geen oplossingen. Lees wel dat het soms spontaan oplost, maar het heeft nooit gewerkt en wachten op een spontane oplossing vind ik niet echt een antwoord haha...
Wel las ik dat AVG roet in het kan gooien in het geval van de laptop, maar dat kunnen ze pas proberen wanneer ze weg van huis zijn.

Beste antwoord (via Mike85 op 15-08-2023 12:32)

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:09
Denk het het smtp.kpnmail.nl is en niet smtp@kpnmail.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:33
Als de instellingen voor de verbinding absoluut zeker geod zijn ingesteld, dan kan het ook zijn dat bij Instellingen - Mobiel netwerk, kopje MOBIELE DATA het mail programma is uitgeschakeld.

Voor de MOBIELE DATA instellingen moet je een stukje naar beneden scrollen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
JukeboxBill schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
Als de instellingen voor de verbinding absoluut zeker geod zijn ingesteld, dan kan het ook zijn dat bij Instellingen - Mobiel netwerk, kopje MOBIELE DATA het mail programma is uitgeschakeld.

Voor de MOBIELE DATA instellingen moet je een stukje naar beneden scrollen.
Bedankt voor je snelle reactie :)
Maar dit geldt toch niet voor WiFi? En als de inkomende mail wel werkt, lijkt mij dat niet een probleem met data? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
MNDutch schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:40:
Ah, kijk, dat is een goeie! Daar heb ik overheen gelezen. Zal het zo eens proberen, ik laat het weten.
Is alleen het probleem van de laptop nog niet opgelost, iemand daar een idee over? Werkt dus wel thuis (WiFi) maar niet op een ander netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mike85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Ah, kijk, dat is een goeie! Daar heb ik overheen gelezen. Zal het zo eens proberen, ik laat het weten.
Is alleen het probleem van de laptop nog niet opgelost, iemand daar een idee over? Werkt dus wel thuis (WiFi) maar niet op een ander netwerk.
Lijkt me inderdaad een kwestie van zorgen dat de uitgaande mail (smtp) instellingen goed staan.

Voor wat betreft de laptop: waarschijnlijk is daar dan een smtp server ingesteld die alleen vanaf je thuisverbinding toegankelijk is. Voor gebruik vanuit elders moet je misschien aanvullende zaken instellen (gebruikersnaam/wachtwoord of zo).

Dus check even wat KPN zegt over hoe je hun SMTP server moet gebruiken en stel dat correct in :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike85
Orion84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Lijkt me inderdaad een kwestie van zorgen dat de uitgaande mail (smtp) instellingen goed staan.

Voor wat betreft de laptop: waarschijnlijk is daar dan een smtp server ingesteld die alleen vanaf je thuisverbinding toegankelijk is. Voor gebruik vanuit elders moet je misschien aanvullende zaken instellen (gebruikersnaam/wachtwoord of zo).

Dus check even wat KPN zegt over hoe je hun SMTP server moet gebruiken en stel dat correct in :)
Zal eens zien wat de instellingen zijn voor de laptop. Ik ben zo bij mijn ouders, eens zien hoe de uitgaande server is geconfigureerd op de laptop. Ik laat het weten, allen bedankt voor het meedenken tot dusverre!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike85
De iPad is opgelost, was inderdaad een typfout... ernstig dat ik dat zelf niet zag! Maar goed, het is opgelost, dank!

Ik heb op de laptop bij de server voor uitgaande mail verificatie aangezet. Moet dat voldoende zijn? En moet bij geavanceerd de versleuteling ook op SSL? Vermoed dat dat niet uitmaakt voor de laptop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruCVWd7bPVHd_MQANLlsJLmxzwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZPaNkUQfzMuhxT0ssT8CM1o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6_m4DMEftqdgZMS-VWf-Ol4T_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSxQK1MaSl49vwGUdKmX3it6.jpg?f=fotoalbum_tile

Excuses voor de muisaanwijzer, die is echt ernstig |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarschijnlijk wel, maar je kan nog even checken wat KPN precies voorschrijft.

Versleuteling best op TLS, dat is de opvolger van SSL (al wordt het ook vaak door elkaar gebruikt qua terminologie).

Als het met die instellingen thuis werkt heb je het in elk geval niet slechter gemaakt. Of het buitenshuis dan ook werkt zou je evt. kunnen testen via je telefoon als hotspot. Tenzij die ook op KPN zit, dan is het wellicht niet helemaal representatief aangezien 'buitenshuis' waarschijnlijk effectief neerkomt op 'buiten het KPN netwerk'.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1