Toon posts:

[waterkoeling] hoe smurf ik me dit (elektronica)

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn computer beveiligen met een circuitje om doorbranden door het falen van de koeling te komen.

paar eisen :)
1. pomp moet kunnen lopen zonder dat de computer aanstaat.
2. Als de temp hoger wordt dan bv. 60 graad dan moet de hele computer uitgaan en de waterpomp ook.

Hoe fix ik me dit. en wie heeft een goed schema.
tis voor in deez kast:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~kolkman1/fotos/13.jpg

Verwijderd

Je pomp heeft toch een eigen aansluiting voor het stopcontact, dus die blijft gewoon doorpompen...

In je bios (ik wel (award) heb je een setting voor auto shutdown als het geheel te heet wordt. Ik kan helaas niet zeggen dat het ook werkt. Was laatst bezig met watercooling en toen werd de chip 80C ofzo en ik had voor de safety de shutdown temp op 70 gezet, maar het blijf gewoon oplopen terwijl ik in mijn bios naar de temp aan het kijken was :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:01 schreef Suffocation het volgende:
Je pomp heeft toch een eigen aansluiting voor het stopcontact, dus die blijft gewoon doorpompen...
je kunt hem met een relais uitschakelen.
en verder wil ik dat het systeem totaal onafhankelijk werkt van elk stukje hardware in de comp.

helaas weet ik niet zo heel veel van elektronica, dus ik vraag of iemand me een schema kan smurfen

Verwijderd

ff tussen door proccesoren zijn bestand tegen temperaturen tot +- 70 graden...

Jerry

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 11:04 schreef Juggernaut het volgende:

je kunt hem met een relais uitschakelen.
en verder wil ik dat het systeem totaal onafhankelijk werkt van elk stukje hardware in de comp.
Dit snap ik niet helemaal hoor...op het plaatje zie ik de stekker van je pomp van je computer weglopen(onderaan), die zit toch ergens in een stopcontact?..Dat is het enige mechanische gedeelte van je watercooling, dan blijft je cooling toch gewoon lopen als je pc uitstaat?...

Aha...maar met systeem bedoel je ook dat het geheel uitgaat (PC) als je koeling om een of andere reden stilvalt?....

mmz...nee dan gaat het mij ook iets te ver...:P

Verwijderd

Even naar dabit.trybit.com gaan, en op Electronica klikken. Daar staat een schemaatje wat precies dat doet.

De uitleg moet ik er nog bijtikken, dat wel. Alleen haat ik text tikken....

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
Hé hebben we daar een A-open kast?

Voor uitschakelen kan je beter vertrouwen op software onder windows. (plug-in voor moederbord monitor) en voor je pomp gelijkschakelen inderdaad een relais of sluit 'm direct op je voeding aan

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op dinsdag 04 september 2001 11:36 schreef PROnline het volgende:
Hé hebben we daar een A-open kast?

Voor uitschakelen kan je beter vertrouwen op software onder windows. (plug-in voor moederbord monitor) en voor je pomp gelijkschakelen inderdaad een relais of sluit 'm direct op je voeding aan
Duh.. En als je windows nou eens blijft hangen omdat je proc te heet wordt??

Hardware-oplossing zou ik toch ietsjes meer vertrouwen!

Verwijderd

Software in het algemeen, en Windows in het bijzonder, is uitermate onbetrouwbaar.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 04 september 2001 11:33 schreef DaBit het volgende:
Even naar dabit.trybit.com gaan, en op Electronica klikken. Daar staat een schemaatje wat precies dat doet.

De uitleg moet ik er nog bijtikken, dat wel. Alleen haat ik text tikken....
Prima schema, maar eh, welk programma heb je daarvoor gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:48 schreef DaBit het volgende:
Software in het algemeen, en Windows in het bijzonder, is uitermate onbetrouwbaar.
maar dat is voor een TEC. en ik heb dat niet, dus ik weet niet of de temps overeenkomen.
kun je anders ff contact met me opnemen
via icq# 34114300 (na 6 uur ben ik thuis)

b.v.d.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:24 schreef somerjer het volgende:
ff tussen door proccesoren zijn bestand tegen temperaturen tot +- 70 graden...

Jerry
jah euh... wat dacht je van dat de koeling stopt, en de proc. langzaam opwarm, dan heb ik toch liever dat ie hij 70 graad al kapt, in plaats van net op het randje.

Verwijderd

nog even meer tussen door...pas bij 90C wordt het echt kritiek hoor...maar dat wil je zeker niet bereiken..ik had het gistere even toen ik aan het kloten was met de waterkooling...maar dan weet je niet hoe snel je de uitknop moet vinden...:)..
gelukkig loopt de watercooling dan nog door om de na smeulende chip af te coolen...:P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 12:34 schreef Suffocation het volgende:
nog even meer tussen door...pas bij 90C wordt het echt kritiek hoor...maar dat wil je zeker niet bereiken..ik had het gistere even toen ik aan het kloten was met de waterkooling...maar dan weet je niet hoe snel je de uitknop moet vinden...:)..
gelukkig loopt de watercooling dan nog door om de na smeulende chip af te coolen...:P
altijd leuk dat geklooi...
7 kleuren stront schijten als je de comp. voor het eerst aanzet nadat je het blok er opnieuw hebt opgezet..
gotta love that shit.

Ik ga ff met dat schema van DaBit aan de gang

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Kan ook met MBM

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 14:20 schreef Black_Adder het volgende:
Kan ook met MBM
Is het uit de bovenstaande posts nou nog niet duidelijk geworden dat ik MBM niet wil gebruiken, omdat dat programma niet goed werkt bij mij en zoals DaBit al zegt. Programma's zijn niet te vertrouwen. Vandaar dat ik een apart systeem wil.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

alsof electronica wel te vertrouwen is.... dadelijk is er een draadje van je schakeling doorgebrand en gaat ie niet uit als ie te warm word

blup

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 15:00 schreef Werkeend het volgende:
alsof electronica wel te vertrouwen is.... dadelijk is er een draadje van je schakeling doorgebrand en gaat ie niet uit als ie te warm word
je radio is ook om de haverklap kapot? net als je rest van je elektrische spul?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op dinsdag 04 september 2001 15:00 schreef Werkeend het volgende:
Elektronica is in dit geval zeker beter te vertrouwen..

Als je waterkoeling gebruikt om je proc ver over te klokken betekend dit dat de proc instabiel wordt als hij warmer wordt.. Dus als hij tegen de kritieke grens aankomt waarbij MBM je pc uit moet zetten kan de zooi allang vastgeslagen zijn..

Wat vertrouw jij dan meer? De elektronica of MBM+Plugin???

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 22:23

marco899

Know's what he wants.

Ik heb een flow meter liggen met tacho control die ik zo op mijn moederbord kan aansluiten. Zo heb ik een doorstroom gegeven= controle op de werking van de pomp. Ik ga deze nog inbouwen met een relais naar de voeding toe. Als er nu geen flow is onderbreekt het relais de spanning naar de voeding. Temperatuur ben ik niet bang voor, omdat een goede waterkoeling een stabiele temperatuur aanhoud, tenzij de pomp stil valt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 16:01 schreef marco899 het volgende:
Ik heb een flow meter liggen met tacho control die ik zo op mijn moederbord kan aansluiten. Zo heb ik een doorstroom gegeven= controle op de werking van de pomp. Ik ga deze nog inbouwen met een relais naar de voeding toe. Als er nu geen flow is onderbreekt het relais de spanning naar de voeding. Temperatuur ben ik niet bang voor, omdat een goede waterkoeling een stabiele temperatuur aanhoud, tenzij de pomp stil valt.
is ook een idee, maar een flow meter is duurder dan een tempsensortje terwijl ze hetzelfde bereiken

flow meter: water stopt = pc uit
sensor: water stopt = temp langzaam omhoog = pc uit.

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog ideeen?

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ja huh zo te zien is dat schema van DaBit heel erg bruikbaar voor jou setup. Dat je geen peltier in je setup hebt zitten is geen probleem, het blijft hetzelfde schema.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 21:09 schreef Wollige het volgende:
Ja huh zo te zien is dat schema van DaBit heel erg bruikbaar voor jou setup. Dat je geen peltier in je setup hebt zitten is geen probleem, het blijft hetzelfde schema.
ja, maar daar kun je de temp instellen van -15 graad tot +15 graad.. en dat wil ik dus niet..

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 13:15

Skef

Ik scheer.me

Ik zou zeggen: Wacht op de uitkomst van de PC-Controller....

Kijk op waterkoeling.nl voor wat het allemaal gaat kunnen.....

Het wordt echt het ultieme apparaat voor koeling in de PC (water & lucht)!!!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 22:26 schreef Skef het volgende:
Ik zou zeggen: Wacht op de uitkomst van de PC-Controller....

Kijk op waterkoeling.nl voor wat het allemaal gaat kunnen.....

Het wordt echt het ultieme apparaat voor koeling in de PC (water & lucht)!!!
kan niet wachten, + ik klus liever zelf.

Verwijderd

Als je een temperatuur bewakings cirquitje zoekt dan hoef je aleen maar ff met een zoekmachine te zoeken. er zijn vrij veel webpages vol met dit soort simpele schakelingen.

• Chandler479
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10-2019

Chandler479

*iBlink

Klinkt misschien stom, maar als je pc oververhit raakt is het misschien slimmer om die koeling nog een tijdje door te laten lopen ofzo totdat de temperatuur een bepaalde hoogte heeft bereikt en dat die dan automatisch uitschakeld.

thunderstruck

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 04:03 schreef Chandler het volgende:
Klinkt misschien stom, maar als je pc oververhit raakt is het misschien slimmer om die koeling nog een tijdje door te laten lopen ofzo totdat de temperatuur een bepaalde hoogte heeft bereikt en dat die dan automatisch uitschakeld.
zo gauw als de proc. geen stroom meer krijgt geeft ie ook geen hitte meer af. Dit lijkt me dus ook aardig nutteloos
Pagina: 1