[PV] Solaredge wel verbonden maar geen monitoringsdata

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 19:32
Ik heb een 3500HDWave-omvormer aangesloten via wifi. Mijn wifi netwerk heeft volgens mij geen problemen. het access point zit letterlijk naast mijn omvormer en mijn unifi app laat een connectiviteitssterkte van 100% zien en een Snr van minder dan 50dB. Mijn opstelling is compleet obv unifi, met de omvormer aangesloten op een unifi 6 lite AP die op wifi-kanaal 1 draait en daarop is gefixeerd. WPA3 staat uit en de modus van mijn 2,4 GHz-netwerk is b/g/N.

Ik configureer de omvormer via wifi via de setapp, maar elke nacht stopt hij met rapporteren aan de monitoring server. Ook de modbus reageert niet meer. Een ping blijft echter werken, dus het apparaat is nog steeds verbonden via wifi en met mijn netwerk.

Ik heb al een nieuw communicatiebord ontvangen van solaredge, maar dat lost het probleem niet op. Ik heb al geprobeerd de modbus uit te zetten en deze niet meer uit te lezen, ik heb gescheiden SSID's geconfigureerd om er 100% zeker van te zijn dat mijn omvormer verbinding maakt met mijn toegangspunt dat zich op slechts 3 meter afstand bevindt.

En toch, elke nacht gebeurt hetzelfde: de omvormer lijkt in de nachtmodus te gaan en stopt met rapporteren aan het solaredge platform. Dit terwijl een ping dus gewoon blijft werken. Er is dus verbinding met mijn netwerk. Een bedrade test blijft wel doorlopend werken, maar ik wil dat wifi gewoon blijft werken.

Ik begrijp het concept van de nachtmodus, dus ik zou verwachten dat de omvormer 's ochtends wakker wordt als hij weer begint te produceren. De omvormer gaat de volgende ochtend stroom produceren, maar stuurt zijn gegevens gewoon niet naar het monitoringplatform van solaredge. Als ik weer opnieuw verbinding maak met wifi in de setapp app gaat alles weer werken.

Ik denk dat ik hier een instelling mis, maar ik heb al zoveel dingen geprobeerd. Ik sta open voor alle gedachten, input en ervaring die tot een oplossing kunnen leiden. Mogelijk staat er iets verkeerd in mijn wifi instellingen op mijn unifi, ook daar sta ik open voor suggesties en input!

[ Voor 5% gewijzigd door nielsl op 15-08-2023 12:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Netwerktest op de solaredge gedaan?
Bedraad geprobeerd?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Hoe draai ik een netwerktest? Bedraad blijft alles werken.

*update*, ik begrijp dat ik die test moet doen met de consumentenapp, en niet met setapp. Ga ik vanavond eens proberen!

[ Voor 51% gewijzigd door nielsl op 15-08-2023 12:59 ]

• nielsl
Als ik met de MySolaredge app de communicatie uitlees zie ik dat wifi niet verbonden is. Tegelijkertijd laat de unifi app zien dat de omvormer wel al 24 uur lang verbonden is. Ik kan de omvormer ook nog steeds pingen en er zit geen ander apparaat op dat IP adres, het Mac adres komt overeen als ik via ARP en het Mac adres zoek naar het bijbehorende IP adres. Kortom, de fysieke link doet het nog, maar de omvormer zelf vindt dat het geen verbinding meer heeft.

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAve_xvSErrDtnrfI_2cfWVIeb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxM7ndwkFeurMmzQkqCNYxu5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMb5ihtPlWikxDUYA9a2f27BNow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzDXne3mxbrcNQauCOu6zZp3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BepX2dY55ZscIB8sjS3G7NAQBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v61ybwOtzTu7h2JAl6Dxzzlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpurkjxqDdCXtrqNPu9qcoeDImo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1RKOYvrQ3UkuUN42UrhZSzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clpYovvMiBoFnPkFtNkO3K1LJ7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smOxhj92dmm20zTPwYpUfHSr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door nielsl op 17-08-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Het gebrek aan suggesties doet me bevestigen dat dit een vreemd geval is. Ik ervaar dit nu met twee omvormers, beiden met wifi verbonden. Het doet met denken dat het daarom mogelijk aan mijn netwerk ligt. Mogelijk zijn er nog ideeën waar ik naar zou kunnen kijken

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
- pihole uitgezet
- dhcp server verplaatst van synology naar pihole
- ssid en wpa2 wachtwoord gewijzigd zodat er enkel alfanumeriek karakters in zitten
- alle fast roaming, en unifi specifieke features op wifi netwerk uitgezet
- een los ssid opgezet op het AP dat naast deze omvormer hangt zodat ik 200% zeker weet dat de omvormer met dit AP verbindt
- dhcp lease fixed zetten in de dhcp server
- IP adres fixed configgen in de omvormer

M'n trukendoos begint een beetje leeg te raken. Mogelijk hebben anderen nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Stop hem eens in een ongefllterd wifinetwerk zonder piholes en andere blokkades?
Voor je app maakt dat niks uit, die is namelijk via hun servers verbonden.

Ik zie een ip adres in de reeks die ziggo gebruikt (althans, bij mij) - de vraag die dat oproept is: welke provider heb je?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
pjottum schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:38:
Stop hem eens in een ongefllterd wifinetwerk zonder piholes en andere blokkades?
Voor je app maakt dat niks uit, die is namelijk via hun servers verbonden.

Ik zie een ip adres in de reeks die ziggo gebruikt (althans, bij mij) - de vraag die dat oproept is: welke provider heb je?
Heb ik ook al gedaan. En dat levert hetzelfde resultaat. Elke avond rond de klok van 2200 verliest de omvormer de verbinding met het solaredge platform, ik kan hem niet meer uitlezen via modbus over tcp, maar het IP adres valt nog wel te pingen.

Op het moment dat ik de omvormer opnieuw verbindt doet hij het goed. Totdat hij in sleep mode gaat. Omvormen gaat de volgende ochtend goed, ik maak stroom, ik kan de omvormer doorlopend blijven pingen, maar de omvormer rapporteert niet meer naar solaredge en is niet meer uit te lezen via modbus, tot het moment dat ik hem weer opnieuw verbind. Dan stuurt de omvormer alle gebufferd data door naar solaredge.

Provider is ziggo. Daar verder 0 problemen mee.

[ Voor 22% gewijzigd door nielsl op 23-08-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je het met twee omvormers ervaart, dan is de kans dat het aan je netwerk setup ligt wel groot ja.
Heb je al eens dataverkeer gesniffed rond 10 uur?

• nielsl
nee, moet ik maar eens gaan doen. Ik heb gisteravond een vast IP adres toegewezen, EN dat adres in de DHCP server als fixed lease aan het mac adres gekoppeld. Ergens tussen 0400 en 0600 is het weer misgegaan.

Eigenlijk komt het er op neer dat gedurende de nachtmodus de connectie wegvalt. Ik heb gekeken of er een nachttaak loopt op mijn unifi, maar nightly optimization en automatisch firmware upgraden staat uit.

Ik ga vanavond maar eens een ander AP ophangen, zijnde niet unifi, omdat dat component eens uit te sluiten. Denk ook maar dat ik gebruik ga maken van dubbele NAT om invloeden in mn eigen netwerk uit te sluiten.

• nielsl
Ondertussen een ander access point gepakt, van TP link deze keer, en weer hetzelfde resultaat.

Ook een port capture van het verkeer heeft niks opgeleverd. Je ziet gewoon ergens in de nacht het verkeer stoppen.

Schiet mij maar lek. Is er iemand die een HD wave inverter van solaredge aan de WiFi heeft hangen, en dat hij ook verbonden blijft? Hoe meer ik lees, hoe meer ik overal zie dat mensen uiteindelijk bedraad gaan werken.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:18
Zijn dit geen standby instellingen van de omvormer?

• teacher

teacher

Dysgaf!

nielsl schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:59:

Schiet mij maar lek. Is er iemand die een HD wave inverter van solaredge aan de WiFi heeft hangen, en dat hij ook verbonden blijft? Hoe meer ik lees, hoe meer ik overal zie dat mensen uiteindelijk bedraad gaan werken.
Zelfs 2.
In de afgelopen jaren misschien 1 of 2 keer een onverklaarbare wifi drop gehad.

• nielsl
teacher schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Zelfs 2.
In de afgelopen jaren misschien 1 of 2 keer een onverklaarbare wifi drop gehad.
Brutale vraag, maar ziet je setup er nog bijzonder uit? Ik snap er namelijk helemaal niks van waarom het bij mij elke nacht wegvalt. Ik denk aan instellingen voor wpa key renegotiation, of welk type wpa je actief hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door nielsl op 31-08-2023 20:58 ]

• nielsl
LopendeVogel schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:05:
Zijn dit geen standby instellingen van de omvormer?
Ik heb ze nog niet gevonden. Het is normaal dat de omvormer in een slaapmodus gaat als de zon onder is.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, totaal niet bijzonder: fritz box, met mesh fritz repeaters.
2 omvormers tegenover elkaar met beide wifi antenne, ze maken beide verbinding met de dichtstbijzijnde mesh repeater op 2,4ghz met wpa/wpa2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Check. Zie dat de omvormer, als je een hem verbindt met een ander wifi netwerk, toch wil verbinden met het oude netwerk. Hij lijkt dus meerdere Ssids te onthouden. Factory reset gegegeven en nu verbonden aan een niet unifi AP. Kijken wat er de komende dagen gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Na de factory reset en het verbinden aan een TP Link access point lijkt het te blijven werken. Dat geeft iig handvatten om de ui verder af te pellen. Will keep you all posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Heb een SolarEdge SE3500H omvormer met een WiFi-antenne. Het apparaat zit rechtstreeks op het huisnetwerk (WiFi van FritzBox), dus zonder de SE-repeater die ik wel heb liggen.

Het opgewekte vermogen en de dagopbrengst lees ik uit bij de portal met de daarvoor aangewezen API's, en gebruik ik voor eigen logging op InfluxDB.

Sinds 20 augustus krijg ik alleen maar nulwaarden door voor het vermogen en de dagopbrengst. Een paar dagen geleden heb ik de omvormer uit- en ingeschakeld. Daarna heb ik weer een dag gegevens via de API binnengekregen. Maar het is nu weer mis.

Dit heeft toch een klein jaar zonder problemen gewerkt met alleen heel af en toe een korte onderbreking.

Recent heb ik geen wijzigingen aangebracht in de instellingen voor het huisnetwerk. Mogelijk is er wel iets gewijzigd in de software van de omvormer. Toch opmerkelijk dat dit apparaat bij ons beiden connectie-problemen ging vertonen rond half augustus.

Dat probleem met de SE-omvormer krijg ik mogelijk wel opgelost met de nodige moeite. Maar, ik begin genoeg te krijgen van de problemen met de besturing, monitoring en onderlinge samenwerking van een aantal duurzame oplossingen in huis. Daarover zal ik een apart topic starten, waarmee ik hopelijk wat ervaringen en informatie kan verzamelen voordat ik aan een grotere ingreep voor verbetering begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
ErwinE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:05:
Heb een SolarEdge SE3500H omvormer met een WiFi-antenne. Het apparaat zit rechtstreeks op het huisnetwerk (WiFi van FritzBox), dus zonder de SE-repeater die ik wel heb liggen.

Het opgewekte vermogen en de dagopbrengst lees ik uit bij de portal met de daarvoor aangewezen API's, en gebruik ik voor eigen logging op InfluxDB.

Sinds 20 augustus krijg ik alleen maar nulwaarden door voor het vermogen en de dagopbrengst. Een paar dagen geleden heb ik de omvormer uit- en ingeschakeld. Daarna heb ik weer een dag gegevens via de API binnengekregen. Maar het is nu weer mis.

Dit heeft toch een klein jaar zonder problemen gewerkt met alleen heel af en toe een korte onderbreking.

Recent heb ik geen wijzigingen aangebracht in de instellingen voor het huisnetwerk. Mogelijk is er wel iets gewijzigd in de software van de omvormer. Toch opmerkelijk dat dit apparaat bij ons beiden connectie-problemen ging vertonen rond half augustus.

Dat probleem met de SE-omvormer krijg ik mogelijk wel opgelost met de nodige moeite. Maar, ik begin genoeg te krijgen van de problemen met de besturing, monitoring en onderlinge samenwerking van een aantal duurzame oplossingen in huis. Daarover zal ik een apart topic starten, waarmee ik hopelijk wat ervaringen en informatie kan verzamelen voordat ik aan een grotere ingreep voor verbetering begin.
Heb je toevallig speciale tekens in het wachtwoord van je wifi? Ik heb nu de afgelopen dagen geen probleem met een SSID dat uit enkel alfanumerieke karakters bestaat. M'n reguliere wifi netwerk heeft een tweetal $ tekens in het wachtwoord. Ik verdenk ook nog dat de omvormer slecht omgaat met roamen tussen APs, maar dat zijn nog twee tests die ik de komende dagen/weken ga uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
Met een AP op 3 meter, is ethernet kabel dan geen optie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Ronald schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:21:
Met een AP op 3 meter, is ethernet kabel dan geen optie?
Zeker! Maar een echte tweaker gaat door tot de oorzaak is gevonden! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik heb lang geleden geaccepteerd dat WiFi minder betrouwbaar is dan ethernet. Sommige zaken zijn het niet waard te winnen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Ronald schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:24:
Ik heb lang geleden geaccepteerd dat WiFi minder betrouwbaar is dan ethernet. Sommige zaken zijn het niet waard te winnen ;)
Geen woord van gelogen, maar op een gegeven moment is het ook sport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Heb je toevallig speciale tekens in het wachtwoord van je wifi? Ik heb nu de afgelopen dagen geen probleem met een SSID dat uit enkel alfanumerieke karakters bestaat. M'n reguliere wifi netwerk heeft een tweetal $ tekens in het wachtwoord.
Dat is in mijn geval niet de oorzaak van het probleem - op dit moment geen leestekens.
Ik verdenk ook nog dat de omvormer slecht omgaat met roamen tussen APs, maar dat zijn nog twee tests die ik de komende dagen/weken ga uitvoeren
Hiermee lijkt de SE-omvormer moeite te hebben. Ik wilde het ding met een netwerkkabel aansluiten op een Fritz-repeater. Want ik heb geen netwerk-outlet in de buurt. Heb de repeater vast ingeschakeld (zonder kabel naar omvormer) en toen de omvormer opnieuw opgestart. Maar die connecteert niet met de repeater.

[ Voor 4% gewijzigd door ErwinE op 06-09-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
ErwinE schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:50:
[...]

Dat is in mijn geval niet de oorzaak van het probleem - op dit moment geen leestekens.

[...]

Hiermee lijkt de SE-omvormer moeite te hebben. Ik wilde het ding met een netwerkkabel aansluiten op een Fritz-repeater. Want ik heb geen netwerk-outlet in de buurt. Heb de repeater vast ingeschakeld (zonder kabel naar omvormer) en toen de omvormer opnieuw opgestart. Maar die connecteert niet met de repeater.
Check! Ik heb gisteravond het extra SSID over al mn access points gegooid, en mn omvormer is nog steeds verbonden. De andere omvormer die in mijn garage hangt moet ik nog een factory reset geven want die is er vannacht toch weer uitgeknald, maar het zou kunnen dat die weer over mn reguliere SSID, met dus speciale karakters, probeert te verbinden.

kortom, bij mij lijkt het SSID (een SSID van 2 karakters, een wachtwoord van 12 karakters met 2 speciale tekens), roet in het eten te gooien, maar dit is allemaal voorlopig. Vanavond de volgende stap, en dat is de omvormer factory resetten en opnieuw configureren met SetApp, en enkel aan het nieuwe SSID hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nielsl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:49:
Als ik met de MySolaredge app de communicatie uitlees zie ik dat wifi niet verbonden is. T
Wilde gok, maar toevallig niet nightly optimization aanstaan op je Unifi Wifi, waar de omvormer van over de zeik gaat?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsl
Question Mark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:57:
[...]

Wilde gok, maar toevallig niet nightly optimization aanstaan op je Unifi Wifi, waar de omvormer van over de zeik gaat?
Thanks voor de wilde gok, en die stond inderdaad aan, maar is een van de dingen die ik gelijk heb uitgezet om dit te voorkomen. Mocht niet baten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsl
Ondertussen hangen beide omvormers al dagenlang zonder enige onderbreking aan de WiFi. Ze blijven rapporteren aan solaredge, en ik kan ze doorlopend uitlezen via modbus over tcp. Beide omvormers lees ik in HomeAssistant elke minuut uit.

Vanaf hier ga ik speciale karakters aan het wifi wachtwoord toevoegen. Kijken waar 't mis gaat! In mijn reguliere wifi wachtwoord zit 2 maal een $ teken
Pagina: 1