Kraangat MDF verkleinen

Pagina: 1
Acties:

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:46
In m'n aanrechtblad heb ik een gat voor de kraan die te groot is. Door een niet goed aansluitende kraan is hier ook water tussengekomen en heeft het gaat feitelijk nog groter gemaakt waardoor de kraan niet vast te zetten is. Voor de bovenkant heb ik al een grotere rozet gemonteerd waar de kraan op staat, maar dit helpt niet echt meer.

Nu wil ik het gat eigenlijk gewoon helemaal vullen en opnieuw boren (of vullen waarbij de opening de juiste diameter krijgt en het uitgezette MDF door vochtschade gerepareerd is.

Het hoeft er uiteindelijk niet 'perfect't uit te zien, maar het moet vooral stevig zijn.

Ik vind bijvoorbeeld MDF filler, maar deze is alleen voor kleine reparaties. Houtrotvuller van alabastine lijkt te kunnen wat ik zoek, maar ik kan niet inschatten of dit dat sterk genoeg, waterbestendig genoeg is etc.
Wat zijn m'n beste opties en heeft misschien ervaring maar een dergelijke reparatie?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:23
Ik zou er een sleeve inlijmen van messing of plastic, mooi stevig en waterbestending.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:51
Spherix schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:17:
Ik zou er een sleeve inlijmen van messing of plastic, mooi stevig en waterbestending.
eventueel laat je deze op maat printen met een 3d printer.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Keiichi schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:15:
In m'n aanrechtblad heb ik een gat voor de kraan die te groot is. Door een niet goed aansluitende kraan is hier ook water tussengekomen en heeft het gaat feitelijk nog groter gemaakt waardoor de kraan niet vast te zetten is. Voor de bovenkant heb ik al een grotere rozet gemonteerd waar de kraan op staat, maar dit helpt niet echt meer.

Nu wil ik het gat eigenlijk gewoon helemaal vullen en opnieuw boren (of vullen waarbij de opening de juiste diameter krijgt en het uitgezette MDF door vochtschade gerepareerd is.

Het hoeft er uiteindelijk niet 'perfect't uit te zien, maar het moet vooral stevig zijn.

Ik vind bijvoorbeeld MDF filler, maar deze is alleen voor kleine reparaties. Houtrotvuller van alabastine lijkt te kunnen wat ik zoek, maar ik kan niet inschatten of dit dat sterk genoeg, waterbestendig genoeg is etc.
Wat zijn m'n beste opties en heeft misschien ervaring maar een dergelijke reparatie?
Het gat is te groot om dit te laten werken. Bovendien heeft het geen houvast. Dit soort producten werken prima als je het ergens in smeert, maar doordat je een gat hebt, heeft het alleen houvast aan de zijkant.

Wat je kan overwegen, als je dit wil doen, is idd een plaat van onderen vast maken met de juiste diameter, en daar een soort van kokertje/mal in maken. Die kan je dan in het huidige gat plaatsen, en dan goed vastzetten van onderuit. Nu gewoon opvullen gaat niet werken, dat zit binnen no-time weer los..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:34
Stukje multiplex erin vastlijmen met bruislijm. Hier dan juiste diameter gat in boren.
MDF en vocht gaat niet samen.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2023 11:16 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:38
Kan je geen grotere rozet proberen?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Je kunt het gat groter maken met een gatenzaag (eerst boormalletje voor maken) en vervolgens lijm je er een stuk massief hout in. Wat is de afwerking/folie/fineer aan de bovenkant van het blad? Weet je zeker dat het MDF is, vaak zie je dat aanrechtbladen van spaanplaat zijn. Beide zijn niet ideaal i.c.m. water.

My favorite programming language is solder.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33
Een RVS plaat op maat erop lijmen/erin schroeven.
Zo heeft de vorige bewoner van mijn huis de schade aan het ikea keukenblad hersteld. Ziet er prima uit naast de rvs wasbak.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 15-08-2023 13:56 ]

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01 07:40
Ik zou met een klokboor in een balkje een cilinder zagen die diezelfde diameter heeft als het huidige gat. Heb je die niet, boor het huidige gat dan even groter met de zaag die je hebt zoals puch-maxi zegt. Erin vastlijmen met bruislijm. Na uitharding er een nieuw gat in maken met de correcte diameter.
Neem wel bij voorkeur hardhout (en al zeker massief hout).

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 18:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Als het je om stevigheid te doen is zou je kunnen overwegen om het gat vol te gieten met 2-componentenepoxy.
Pagina: 1