Vaste Internet situatie door verhuurder eenzijdig veranderd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styreta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
Hoi tweakerts

Ik huur nu een jaar of 4 een appartement in een groot complex. Deze appartementen hebben geen eigen vaste internet aansluiting. Dus geen coax, koper of glasvezel. Er zit een RJ45 poort in de muur waar ik de afgelopen 4 jaar mijn eigen router aan heb gehangen voor internet. Hier betaal ik iets van 30 euro per maand voor, vast in mijn huur. Het gebouw is van een investerings maatschappij, het wordt beheerd door weer een ander bedrijf en weer een ander bedrijf levert het internet. Deze provider doet alleen zakelijke aansluitingen.

Ik vermoed dat er een 10gbit lijn in de kelder zit, en een switch / router installatie die alles naar de woningen pompt.

Dit begon vier jaar geleden op 70/70, en zat vorige maand op zo'n 120/120. Leuk en aardig, ik had soms sneller gewild maar de prijs was wel okee dus we doen het ermee. Ik heb wel eens gevraagd of het mogelijk was om dit te verhogen maar dat ging helaas niet volgens de verhuurbeheerder.

2 maanden geleden kregen we als huurders bericht dat we binnenkort een gratis router in de postvakjes zouden krijgen, dat we deze moesten gebruiken en dat het internet sneller zou worden. Een super informatief (ahem) FAQ-tje gaf al aan dat Port forwarding of gebruik van eigen routers niet meer kon.

De dag was daar, en inderdaad mijn eigen router deed niks meer. Geen WAN toegang, stel je gateway in blabla/ Dit kreeg ik niet voor elkaar.

Router van het bedrijf in de muur en huts, internet. Wel met een gare SSID / WW wat ik niet aan kan passen, een verplicht gast netwerk op elke router en geen config pagina waar ook maar iets aan te passen is. Ik heb via het serienummer van de nieuwe router nog geprobeerd handleidingen en dingen online te vinden maar dit gaat mij te boven. Je moet via SSH inbellen op dat ding en weet ik veel, ik kwam er niet met met de standaard wachtwoorden die op de zijkant stonden. Ik vermoed dat deze ook gewoon veranderd zijn door de provider.

De snelheid was toen 750/750. Nou baalde ik wel dat ik niks in kon stellen maar de snelheid upgrade voor nog altijd dezelfde prijs was niet verkeerd. Afijn, even aankijken maar, ik ging toch een week op vakantie.

Toen ik terug kwam was de snelheid in ene maar 140/140. Amper hoger dan de 120/120 die we al hadden. En dingen als mijn PLEX server of remote desktop applicaties waren een crime om te gebruiken omdat ik niks meer aan kon configureren.

Tevens klapte het internet er op een zaterdag avond uit en werd toen pas maandag ochtend weer gefixt. Super bagger, maar sindsdien is het al een paar weken stabiel.
Ik heb toen weer een mailtje naar de beheerders gestuurd met betrekking tot de snelheid. Ja dat wisten ze niet, en dan moest ik maar een reparatie ticket inschieten die zijn konden doorsturen naar de provider. Okee, dat gedaan en na meerder werkdagen eindelijk antwoord. "Internet gereset, moet nu werken"..... Totaal niet ingaand op de vraag. Dit gaat niet via via natuurlijk niet werken zo tussen beheerder en provider in.

Ik heb nog even het huurcontract erbij gepakt en daar staat alleen het volgende in mbt internet / tv.
Servicekosten
7. Verhuurder zal zorgdragen voor de levering van de volgende zaken en diensten in verband met de bewoning van het gehuurde:

....
- Internet abonnement
- tv abonnement
....
Verder niks geen voorwaarden over en weer of wat er nou precies geleverd word.
Tevens is er ook geen nieuwe overeenkomst afgesloten over de nieuwe situatie. Ze hebben eenzijdig bepaald dat ik mijn router niet meer mag / kan gebruiken.

Anyway, nou heb ik meerdere vragen.

- Zijn ze niet verplicht om een eigen kabel / koper / coax punt aan te bieden?
- Eigen router of niet, heeft dit geen dikke AVG implicaties? Ik heb immers geen overeenkomst met mijn verhuurder over mijn gegevens. DIt zal de eigenaar / uitbater misschien met de ISP hebben, maar ik niet.
- Kan ik ze niet verplichten om de hele rambam in bridge ofzo te zetten?
- Iemand nog andere ideetjes m.b.t. mogelijkheden om hier omheen te werken? Iets van een VPN of DDNS zodat ik om dat poort geneuzel heenkom? Betaald of niet?

Ik ga ondertussen gewoon weer mailen en tickets aanmaken en kijken wat er mogelijk is, maar het is echt bloed uit een steen proberen te halen. Ik kan niet eens iemand bellen.

/rant over en bedankt voor het lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nee, je hebt internet zoals aangegeven in je abonnement. Er zijn genoeg studentenwoningen waar je gewoon gebruik mag maken van de gedeelde wifi en verder geen mogelijkheden hebt.
- Eigen router of niet, heeft dit geen dikke AVG implicaties? Ik heb immers geen overeenkomst met mijn verhuurder over mijn gegevens. DIt zal de eigenaar / uitbater misschien met de ISP hebben, maar ik niet.
Nee, zolang de verhuurder jouw persoonsgegevens niet doorstuurt niet. Niemand verwerkt dan jouw persoonsgegevens, als je het netwerk niet vertrouwt kun je een VPN gebruiken.
- Kan ik ze niet verplichten om de hele rambam in bridge ofzo te zetten?
Zolang de hele rambam werkt, nee. Je hebt internet, ze hebben aan hun verplichting voldaan. Voor 99% van de mensen is dit een situatie die perfect werkt.
- Iemand nog andere ideetjes m.b.t. mogelijkheden om hier omheen te werken? Iets van een VPN of DDNS zodat ik om dat poort geneuzel heenkom? Betaald of niet?
Je kunt je eigen router achter de router van de provider plaatsen, waarmee je je eigen netwerk behoudt binnen je woning. Als dat een router is met een VPN client functie (dus geen server, maar een router die zelf met een externe VPN kan verbinden) kun je bijv. een goedkope VPS gebruiken om een ander IP-adres met aan die kant een firewall te krijgen. Dat is allemaal wel wat ingewikkelder, maar in principe moet dat gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:00
Zins recent heb je recht op het zelf kiezen van een modum. Weet alleen niet of dat ook in jou situatie van toepassing is.

Echter vraag ik mij wel af of dit je helpt. Als die modum / router geen eigen publiekelijk IP krijgt dan is poort forwarding nog steeds niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Styreta schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:16:
Hier betaal ik iets van 30 euro per maand voor, vast in mijn huur.
Hoewel het woord 'huur' vaak wordt gebruikt in het dagelijks taalgebruik, gaat het in jouw geval eigenlijk om twee elementen:

- de huurprijs (dit is wat je betaalt voor de huurwoning zelf)
- de servicekosten (levering van zaken en diensten in verband met de bewoning)

De kosten voor internet per maand zijn dus servicekosten, zoals je verderop in je TS ook citeert. Geen 'huur' en het bedrag is ook niet per se 'vast'.

Je verhuurder mag namelijk geen winst maken op de servicekosten. Dat je vier jaar lang exact dezelfde kosten betaalt voor een internetverbinding vind ik opvallend. Gezien het grote aantal aansluitingen vermoed ik dat de verhuurder wel degelijk winst maakt, maar uiteraard kan het ook gaan om verlies.

A. Ontvang je jaarlijks voor 1 juli een overzicht van de servicekosten?

B. Heb je de verhuurder gevraagd om inzage in de onderliggende facturen?
Nee, de servicekosten diensten moeten worden nagekomen. In jouw geval kan dat op allerlei manieren.

Praktisch: is het geen optie om een router dubbel-NAT te plaatsen die een VPN opzet? Je hebt dan een eigen router waarmee je kunt doen wat je wil en al het outbound verkeer is versleuteld. Maat die vraag kun je denk ik beter stellen in het Netwerk forum.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Hoor dit topic overigens niet in het Wonen forum?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:03
Waarschijnlijk wil je dit niet, maar er zijn ook gewoon 4g of 5g modems op de markt.
Dan neem je een onbeperkt internet abbo af en gaan met die banaan.

Ps voor portforwarding kan je beste kpn kiezen, tmobile heeft dit uitstaan bij 4g voor thuis :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Op basis van netneutraliteit moet een internetaanbieder vrij en open toegang bieden tot het internet, zonder onnodig beperkingen en mag je zelf bepalen welke apparatuur je gebruikt. Geen port-forwarding zal voor legio huurders geen beperking zijn, maar voor jou wel.
Dan is het hoogstens een discussiepunt of je verhuurder gezien kan worden als 'internetaanbieder'. Bedrijven die je op 'hun' netwerk toelaten, vallen daar namelijk niet onder (hotel, free wifi). Maar volgens je contract betreft het daadwerkelijk je eigen internetabonnement.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Styreta
Oon schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Nee, je hebt internet zoals aangegeven in je abonnement. Er zijn genoeg studentenwoningen waar je gewoon gebruik mag maken van de gedeelde wifi en verder geen mogelijkheden hebt.
In je contract? True.
Nee, zolang de verhuurder jouw persoonsgegevens niet doorstuurt niet. Niemand verwerkt dan jouw persoonsgegevens, als je het netwerk niet vertrouwt kun je een VPN gebruiken.
Ik dacht dat als je als bedrijf of organisatie een openbaar wifi punt aanbied moet je daar een terms en conditions pop up voorzetten met een AVG verhaal juist in verband met die mogelijke gegevens verwerking.

In de huidige situatie is er geen enkele overeenkomst tussen mij, de verhuurder of de ISP die iets over de gegevens verwerking zegt. Dat lijkt mij opzich al een overtreding dan toch? De verhuurder kan immers (zonder VPN etc) zien wat het hele wooncomplex op het internet doet. Dit word wellicht behandeld in de overeenkomst tussen verhuurder en ISP, maar niet tussen verhuurder en huurder. Ik vraag me af of dat wel mag tegenwoordig?
Je kunt je eigen router achter de router van de provider plaatsen, waarmee je je eigen netwerk behoudt binnen je woning. Als dat een router is met een VPN client functie (dus geen server, maar een router die zelf met een externe VPN kan verbinden) kun je bijv. een goedkope VPS gebruiken om een ander IP-adres met aan die kant een firewall te krijgen. Dat is allemaal wel wat ingewikkelder, maar in principe moet dat gewoon werken.
Dit is een goeie. Ik ga eens kijken of mijn eigen router deze functie heeft en of ik hier iets mee kan testen. Wellicht een OpenVPN server installeren op de router van mijn ouders oid.
Christiaan676 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:28:
Zins recent heb je recht op het zelf kiezen van een modum. Weet alleen niet of dat ook in jou situatie van toepassing is.

Echter vraag ik mij wel af of dit je helpt. Als die modum / router geen eigen publiekelijk IP krijgt dan is poort forwarding nog steeds niet mogelijk.
Dit leek mij inderdaad ook zinloos. Als ik een traceroute doe zit er gewoon nog een aparaat met een lokaal IP tussen. Mijn router heeft dus geen publiek IP maar een lokale, en zelfs als ik deze kan vervangen met een exemplaar naar keuze zal dat denk ik weinig doen met de port forwarding situatie :(
Real schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:47:
Hoewel het woord 'huur' vaak wordt gebruikt in het dagelijks taalgebruik, gaat het in jouw geval eigenlijk om twee elementen:

- de huurprijs (dit is wat je betaalt voor de huurwoning zelf)
- de servicekosten (levering van zaken en diensten in verband met de bewoning)

De kosten voor internet per maand zijn dus servicekosten, zoals je verderop in je TS ook citeert. Geen 'huur' en het bedrag is ook niet per se 'vast'.

Je verhuurder mag namelijk geen winst maken op de servicekosten. Dat je vier jaar lang exact dezelfde kosten betaalt voor een internetverbinding vind ik opvallend. Gezien het grote aantal aansluitingen vermoed ik dat de verhuurder wel degelijk winst maakt, maar uiteraard kan het ook gaan om verlies.

A. Ontvang je jaarlijks voor 1 juli een overzicht van de servicekosten?
B. Heb je de verhuurder gevraagd om inzage in de onderliggende facturen?
Even snel in mijn mailbox gekeken heb ik dit nog nooit ontvangen. Wel melding van de jaarlijkse huurverhoging die per 1 juli in gaat. Ik zal hier eens naar informeren. Ik zie wel dat er een Service cost settlement kopje in mijn account in hun portaal staat, maar daar staat niks in.

Nou heeft deze partij de bemiddeling overgenomen van een ander partij ongeveer een jaar nadat ik er woonde, maar dit lijkt mij alsnog nalatig.
Nee, de servicekosten diensten moeten worden nagekomen. In jouw geval kan dat op allerlei manieren.

Praktisch: is het geen optie om een router dubbel-NAT te plaatsen die een VPN opzet? Je hebt dan een eigen router waarmee je kunt doen wat je wil en al het outbound verkeer is versleuteld. Maat die vraag kun je denk ik beter stellen in het Netwerk forum.
Ik zal deze mogelijk inderdaad eens bekijken. Thnx!
Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Hoor dit topic overigens niet in het Wonen forum?
De draadjes in wonen leken echt om vastgoed zaken te gaan, dit was meer netwerk / juridisch en shopping voor mogelijk alternatief? Ik vond het lastig :9
99ruud99 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:57:
Waarschijnlijk wil je dit niet, maar er zijn ook gewoon 4g of 5g modems op de markt.
Dan neem je een onbeperkt internet abbo af en gaan met die banaan.

Ps voor portforwarding kan je beste kpn kiezen, tmobile heeft dit uitstaan bij 4g voor thuis :(
Ik ben bekend met 4g voor thuis van Tmo en dat was altijd 30 down / 5 up. Daar wil ik echt niet aan. De snellere variant met 100mbit down vereist een vaste ontvangst unit die buiten aan de gevel moet en daar wil ik met mijn huurhuis s.w.s. niet aan.

Bij problemen gebruik ik mijn hotspot nog wel eens via USB tethering, maar dit werkt verre van ideal. Voor mij niet echt een permanente oplossing, maar bedankt :)
Nextron schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:33:
Op basis van netneutraliteit moet een internetaanbieder vrij en open toegang bieden tot het internet, zonder onnodig beperkingen en mag je zelf bepalen welke apparatuur je gebruikt. Geen port-forwarding zal voor legio huurders geen beperking zijn, maar voor jou wel.
Dan is het hoogstens een discussiepunt of je verhuurder gezien kan worden als 'internetaanbieder'. Bedrijven die je op 'hun' netwerk toelaten, vallen daar namelijk niet onder (hotel, free wifi). Maar volgens je contract betreft het daadwerkelijk je eigen internetabonnement.
Ja dit voelt als een pad betreden waarin een rechter mij uiteindelijk gelijk moet gaan geven (of niet), en ik weet niet of ik het zo hoog op wil gaan spelen. Bedankt voor het meedenken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Styreta schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Even snel in mijn mailbox gekeken heb ik dit nog nooit ontvangen. Wel melding van de jaarlijkse huurverhoging die per 1 juli in gaat. Ik zal hier eens naar informeren. Ik zie wel dat er een Service cost settlement kopje in mijn account in hun portaal staat, maar daar staat niks in.
Dat is niet toegestaan. Op grond van art. 7:259 lid 2 BW moet de verhuurder je elk jaar voor 1 juli een kostenoverzicht verstrekken en heb jij recht op inzage in de onderliggende facturen of andere relevante boekhouding op grond van art. 7:259 lid 4 BW.

De verhuurder moet dus kunnen onderbouwen waarom de kosten voor jou €30 zijn. Let op dat de verhuurder wel verlies mag maken op servicekosten en je dus (in theorie) bij navraag ook tegen hogere kosten aan kunt lopen als de verhuurder het gaat uitzoeken. Eerlijk gezegd is €30 voor een vaste internetaansluiting ook niet heel raar volgens mij.

Sinds 1 juli van dit jaar kan de verhuurder een boete krijgen van de gemeente die thans maximaal €22.500 bedraagt of bij herhaling €90.000 (zie art. 2 lid 2 aanhef en onder f Wet goed verhuurderschap in relatie tot art. 19 Wgv). De vraag is of verhuurders die deze verplichting niet nakomen nu al in overtreding zijn. Aan de ene kant kun je redeneren dat de wet pas op 1 juli in werking is getreden. Aan de andere kant moet de verhuurder een huurder het kostenoverzicht voor servicekosten vóór 1 juli verstrekken, dus is de verhuurder op z'n vroegst op 1 juli in overtreding. En toen is de wet in werking getreden.
Ik zal deze mogelijk inderdaad eens bekijken. Thnx!
De draadjes in wonen leken echt om vastgoed zaken te gaan, dit was meer netwerk / juridisch en shopping voor mogelijk alternatief? Ik vond het lastig :9
Dat snap ik, maar shopping past er niet bij. Persoonlijk vind ik het vooral 'wonen' want het gaat vooral om de werkwijze van de verhuurder. Maar je kunt ook prima twee topics maken: (1) verhuurder/huurwoning en (2) netwerken.
Nextron schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:33:
Maar volgens je contract betreft het daadwerkelijk je eigen internetabonnement.
Nee. Het is geen eigen contract. De TS betaalt servicekosten voor de levering van deze dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styreta
Real schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is niet toegestaan. Op grond van art. 7:259 lid 2 BW moet de verhuurder je elk jaar voor 1 juli een kostenoverzicht verstrekken en heb jij recht op inzage in de onderliggende facturen of andere relevante boekhouding op grond van art. 7:259 lid 4 BW.

De verhuurder moet dus kunnen onderbouwen waarom de kosten voor jou €30 zijn. Let op dat de verhuurder wel verlies mag maken op servicekosten en je dus (in theorie) bij navraag ook tegen hogere kosten aan kunt lopen als de verhuurder het gaat uitzoeken. Eerlijk gezegd is €30 voor een vaste internetaansluiting ook niet heel raar volgens mij.

Sinds 1 juli van dit jaar kan de verhuurder een boete krijgen van de gemeente die thans maximaal €22.500 bedraagt of bij herhaling €90.000 (zie art. 2 lid 2 aanhef en onder f Wet goed verhuurderschap in relatie tot art. 19 Wgv). De vraag is of verhuurders die deze verplichting niet nakomen nu al in overtreding zijn. Aan de ene kant kun je redeneren dat de wet pas op 1 juli in werking is getreden. Aan de andere kant moet de verhuurder een huurder het kostenoverzicht voor servicekosten vóór 1 juli verstrekken, dus is de verhuurder op z'n vroegst op 1 juli in overtreding. En toen is de wet in werking getreden.
Heb uiteindelijk in de verhuurder portaal de gegevens van 2021 kunnen vinden, die zijn in september gepost.

2022 zal ik vermoedelijk volgende maand krijgen, maar ik begrijp dat ze dit dus al voor juli hadden moeten verstrekken?

Het was in 2021 i.i.g. voor internet en tv 26 euro per maand. Er staat 312 als mijn aandeel voor dat jaar en het totale bedrag voor het hele complex staat ook genoemd.

En onderaan de streep kreeg ik nog een aardig bedrag terug. Dat overzicht lijkt dus op zich wel goed geregeld te zijn. Alleen dan te laat voor 2022?
Dat snap ik, maar shopping past er niet bij. Persoonlijk vind ik het vooral 'wonen' want het gaat vooral om de werkwijze van de verhuurder. Maar je kunt ook prima twee topics maken: (1) verhuurder/huurwoning en (2) netwerken.
Ik zal dit topic naar wonen proberen te laten verplaatsen. Netwerk heb ik even een nieuw draadje gepost voor praktische oplossingen. Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Styreta schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:21:
[...]
2022 zal ik vermoedelijk volgende maand krijgen, maar ik begrijp dat ze dit dus al voor juli hadden moeten verstrekken?
Ja, zie art. 7:259 lid 2 BW (ik heb aangezet in bold):
De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar, uiterlijk zes maanden na het verstrijken van een kalenderjaar, een naar de soort uitgesplitstoverzicht van de in dat kalenderjaar in rekening gebrachte kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter en servicekosten, met vermelding van de wijze van berekening daarvan.
Daarop stond geen sanctie, maar sinds 1 juli dus wel. Een bestuurlijke boete van de gemeente als jij de gemeente wijst op een niet tijdig verstrekt kostenoverzicht en de gemeente vindt dat een boete opgelegd kan worden. Uiteraard zal je verhuurder daar niet blij mee zijn, dus zelf afwegen of je dat bij de gemeente wil melden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Move naar Wonen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1