[Excel] een master sheet die slave sheets aanpast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:38
Hallo allen,
Ik heb een kasboek gemaakt in Excel om de inkomsten en uitgaven in de gaten te kunnen houden. Dit bestand bestaat uit 13 sheets (12 maanden + jaaroverzicht) en deze hebben allen dezelfde opzet. Echter als ik nu iets wil wijzigen moet ik alle sheets langs en een voor een wijzigen. Nu vraag ik mij af is het mogelijk om een master sheet aan te maken en dat als ik hier iets in wijzig dat dan gelijke alle slaves gelijk mee veranderen? Ik wil dus bijvoorbeeld een kostencategorie toevoegen en dan zou de wijziging op de master uitgevoerd worden en de slaves worden dan automatisch aangepast.
Bestaat deze mogelijkheid?

Beste antwoord (via Claes Maarten op 19-08-2023 22:25)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:57

g0tanks

Moderator CSA
Claes Maarten schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:58:
Hallo allen,
Ik heb een kasboek gemaakt in Excel om de inkomsten en uitgaven in de gaten te kunnen houden. Dit bestand bestaat uit 13 sheets (12 maanden + jaaroverzicht) en deze hebben allen dezelfde opzet. Echter als ik nu iets wil wijzigen moet ik alle sheets langs en een voor een wijzigen. Nu vraag ik mij af is het mogelijk om een master sheet aan te maken en dat als ik hier iets in wijzig dat dan gelijke alle slaves gelijk mee veranderen? Ik wil dus bijvoorbeeld een kostencategorie toevoegen en dan zou de wijziging op de master uitgevoerd worden en de slaves worden dan automatisch aangepast.
Als je linksonderin meerdere sheets selecteert (CTRL vasthouden terwijl je klikt) en je voert op één sheet een wijziging door, dan wordt dat toegepast op alle geselecteerde sheets. Dit zou ik echter niet aanraden omdat je niet ziet wat er gebeurt en het dus foutgevoelig is.

Waarom niet gewoon één sheet met daarin een extra kolom zodat je kunt filteren op maand?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:28
Gebruik van 1 master sheet en dan pivot tables voor de slave sheets? 😀

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:57

g0tanks

Moderator CSA
Claes Maarten schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:58:
Hallo allen,
Als je linksonderin meerdere sheets selecteert (CTRL vasthouden terwijl je klikt) en je voert op één sheet een wijziging door, dan wordt dat toegepast op alle geselecteerde sheets. Dit zou ik echter niet aanraden omdat je niet ziet wat er gebeurt en het dus foutgevoelig is.

Waarom niet gewoon één sheet met daarin een extra kolom zodat je kunt filteren op maand?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:37
thekingmatt3 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:10:
Gebruik van 1 master sheet en dan pivot tables voor de slave sheets? 😀
Dit!

Data die inhoudelijk hetzelfde is, moet in dezelfde tabel staan.
Je masterdata opsplitsen over verschillende tabbladen per maand is nooit een goed idee.
Groepeer wat samen hoort en maak een view op die data als je ze apart wil analyseren. Een draaitabel is dan vaak een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:18
Teun_2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:
[...]
Je masterdata opsplitsen over verschillende tabbladen per maand is nooit een goed idee.
Als je masterdata verschillende bronbestanden heeft (bijvoorbeeld heeft je financiële administratie meerdere dagboeken die elk een eigen bestand of tabblad hebben) kun je deze met PowerQuery samenvoegen tot één masterfile, waarop je dan je draaitabellen maakt.

Maar dat is exact andersom dan wat de TS wilt, maar wel handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick_6369 op 18-08-2023 09:05 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:38
Teun_2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Sorry, ik had dit beter moeten uitleggen (maar ik wilde het niet te complex maken), ik heb naast de eerste 13 sheets nog een 14e en een 15e. Op de 14e sheet staan alle transactie en aan deze transactie voeg ik dan toe wat voor een type ze zijn. Op de eerste 12 sheets wordt er gefilterd per maand en dan kom alles onder het juiste kopje terecht en heb ik, naar mijn mening een mooi overzicht van alle kosten per categorie opgeteld en wel.
De 15e sheet bevat alle categorieën waar uit ik kan kiezen bij het verwerken van de transacties.
g0tanks schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

Ergens denk ik dat dit voor nu wel een makkelijke en snelle oplossing is en niet meer 13 sheets bijhouden. Die draaitabellen ben ik niet handig mee.
Pagina: 1