Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beste Tweakers,
Het hoofddoel van het systeem is vooral om te gamen en natuurlijk ook dagelijks te browsen. Geen videobewerking oid.
Reden dat ik op zoek ben naar een nieuwe PC (of upgrade) is omdat ik recent ben geswitched van 1080p naar 3440x1440p (LG 34GN850). Ik merk dat de PC bij nieuwe(re) games moeite heeft om hoge FPS te halen op hoge (max) settings. Ik speel diverse games, van MMORPG's tot shooters.
Het is daarnaast belangrijk dat het een compact systeem wordt. Ik ga geregeld naar een LAN, dus mijn oog is gevallen op de Fractal Design Terra Grafiet
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liever niet meer dan €1500,-. Iets meer (±€100) mag, als het veel prestatiewinst oplevert.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik het volgende systeem:
Ik zat te denken (indien mogelijk) om het moederbord, RAM, SSD en PSU over te zetten naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij een upgrade heb ik de volgende componenten in gedachten:
Bij een compleet nieuwe PC dacht ik aan:
Bij een compleet nieuwe PC neem ik geen onderdelen mee uit de oude PC, omdat ik deze gebruik als 'uitleen systeem' bij de LAN.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, mijn laatste builds zijn AMD geweest. Maar ik sta ook open voor Intel / Nvidia als dit kostentechnisch het meest interessant is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein. Vandaar dat ik voor de Fractal Design Terra ga. Voor zover mogelijk een beetje stil.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten wat de beste optie is. Ga ik voor een compleet nieuw systeem, of zijn de huidige componenten nog prima bruikbaar. Ik twijfel bijvoorbeeld of het huidige moederbord het maximale uit de CPU en GPU kan persen. Daarnaast zit ik met de huidige opzet vast aan DDR4. Is dit een bottleneck, of kan ik prima vooruit met het huidige RAM geheugen? Tot slot twijfel ik of de PSU voldoende vermogen heeft.
Beste Tweakers,
Het hoofddoel van het systeem is vooral om te gamen en natuurlijk ook dagelijks te browsen. Geen videobewerking oid.
Reden dat ik op zoek ben naar een nieuwe PC (of upgrade) is omdat ik recent ben geswitched van 1080p naar 3440x1440p (LG 34GN850). Ik merk dat de PC bij nieuwe(re) games moeite heeft om hoge FPS te halen op hoge (max) settings. Ik speel diverse games, van MMORPG's tot shooters.
Het is daarnaast belangrijk dat het een compact systeem wordt. Ik ga geregeld naar een LAN, dus mijn oog is gevallen op de Fractal Design Terra Grafiet
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liever niet meer dan €1500,-. Iets meer (±€100) mag, als het veel prestatiewinst oplevert.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik het volgende systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 179,90 | € 179,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B450-I Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H210 Zwart | € 100,03 | € 100,03 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S chromax.black | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR | € 50,90 | € 50,90 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design Ion SFX-L 500W Gold | € 108,37 | € 108,37 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 163,99 | € 163,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 683,09 | ||
Ik zat te denken (indien mogelijk) om het moederbord, RAM, SSD en PSU over te zetten naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij een upgrade heb ik de volgende componenten in gedachten:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 315,05 | € 315,05 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT | € 884,90 | € 884,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Terra Grafiet | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black | € 54,90 | € 54,90 |
| Totaal | € 1.453,85 | |||
Bij een compleet nieuwe PC dacht ik aan:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 249,65 | € 249,65 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI | € 286,- | € 286,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 6800 GAMING Z TRIO 16G V1 | € 499,- | € 499,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Terra Grafiet | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 102,- | € 102,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 49,99 | € 49,99 |
| Totaal | € 1.465,54 | |||
Bij een compleet nieuwe PC neem ik geen onderdelen mee uit de oude PC, omdat ik deze gebruik als 'uitleen systeem' bij de LAN.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, mijn laatste builds zijn AMD geweest. Maar ik sta ook open voor Intel / Nvidia als dit kostentechnisch het meest interessant is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein. Vandaar dat ik voor de Fractal Design Terra ga. Voor zover mogelijk een beetje stil.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten wat de beste optie is. Ga ik voor een compleet nieuw systeem, of zijn de huidige componenten nog prima bruikbaar. Ik twijfel bijvoorbeeld of het huidige moederbord het maximale uit de CPU en GPU kan persen. Daarnaast zit ik met de huidige opzet vast aan DDR4. Is dit een bottleneck, of kan ik prima vooruit met het huidige RAM geheugen? Tot slot twijfel ik of de PSU voldoende vermogen heeft.