Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnFlorian
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedenavond beste mede-tweakers :)

Ik ben eigenaar van een oudere Asus X54C Notebook en gebruik deze voor wat oude spellen en software met Windows 7 Home Premium, nu werd deze een beetje traag dus besloot ik de traditionele HDD te vervangen voor een nieuwe SSD en er 4GB geheugen bij te zetten. Nu zit ik met het volgende probleem: Ik kan windows 7 niet herstellen door op de F9 toets te drukken. Dit klopt inderdaad volgens andere forums omdat je er een lege schijf in hebt gezet, iets met herstelpartities. Ik ben al een hele tijd online opzoek naar de recovery media, maar kan niks vinden. Als ik het probeer met een gewone ISO van windows 7 geeft ie tijdens de installatie aan dat er drivers ontbreken, Hebben jullie misschien enig idee waar ik de recovery media van deze laptop kan vinden, of misschien andere suggesties?

Ik hoor het graag van jullie, alvast erg bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
Stijn Veenbrink

Beste antwoord (via StijnFlorian op 17-08-2023 19:23)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik denk ook dat je het beste de oude HDD kan clonen. Daarna zou alles weer moeten werken.

Als je helemaal schoon wil beginnen, dan zou ik kijken of je de HDD via USB kan aansluiten en dan kijken of de herstelfunctie wel werkt. Ik hoop eigenlijk dat je een pad naar de locatie van de herstelmedia kan aangeven en een pad kan aangeven waar Windows op gezet moet worden. Geen idee of het ook zo werkt.

Tenslotte kun je ook kijken welke foutmeldingen je krijgt bij het installeren vanaf de ISO. Dan kun je de juiste drivers sideloaden in de image. Gebruik je toevallig een USB 3.0 poort/USB-stick? In het verleden had ik daar problemen mee. Toen ik een USB 2.0 poort/USB-stick gebruikte werkte het wel. Dit komt omdat in 2009, toen Windows 7 uitkwam, USB 3.0 nog niet echt een ding was. In moderne besturingssystemen zitten de juiste drivers om alles te laten werken, maar in Windows 7 zitten deze drivers niet standaard.dus je kunt de USB 3.0 drivers sideloaden in de iso of je moet een USB 2.0 poort/USB-stick gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je wilt er weer Windows 7 op zetten speciaal voor oudere spellen neem ik aan?
Anders is Windows 10 natuurlijk een betere/veiligere optie.

De recovery media lokaliseren van die laptop lijkt me geen realistisch optie meer.
De beste recovery media is je oude HDD momenteel.
Ik zou deze clonen/imagen naar je SSD en deze dan als backup houden.
Dat kan bijvoorbeeld met Macrium Reflect free
Dat lijkt me de meest efficiënte optie.

Je hebt dan wel externe opslag nodig of je kan een USB-SATA 2.5 adapter gebruiken.
Als ik het probeer met een gewone ISO van Windows 7 geeft ie tijdens de installatie aan dat er drivers ontbreken
Windows 7 installeren zou nog gewoon moeten werken op die laptop.
Wat voor fout krijg je dan precies
En is dat wel een beetje recente Windows 7 ISO (SP3)?
Eventueel nog bijwerken naar de laatst beschikbare updates:
Windows 7 Simplix UpdatePack 7

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 16-08-2023 12:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik denk ook dat je het beste de oude HDD kan clonen. Daarna zou alles weer moeten werken.

Als je helemaal schoon wil beginnen, dan zou ik kijken of je de HDD via USB kan aansluiten en dan kijken of de herstelfunctie wel werkt. Ik hoop eigenlijk dat je een pad naar de locatie van de herstelmedia kan aangeven en een pad kan aangeven waar Windows op gezet moet worden. Geen idee of het ook zo werkt.

Tenslotte kun je ook kijken welke foutmeldingen je krijgt bij het installeren vanaf de ISO. Dan kun je de juiste drivers sideloaden in de image. Gebruik je toevallig een USB 3.0 poort/USB-stick? In het verleden had ik daar problemen mee. Toen ik een USB 2.0 poort/USB-stick gebruikte werkte het wel. Dit komt omdat in 2009, toen Windows 7 uitkwam, USB 3.0 nog niet echt een ding was. In moderne besturingssystemen zitten de juiste drivers om alles te laten werken, maar in Windows 7 zitten deze drivers niet standaard.dus je kunt de USB 3.0 drivers sideloaden in de iso of je moet een USB 2.0 poort/USB-stick gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Herstelmedia nemen ook troep mee. Schone W7 ISO zoeken met SP1, wegschrijven naar USB met bijv. Rufus en gaan met die banaan.

Anders klonen van HDD naar SSD met clonezilla.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StijnFlorian
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-12-2024
Bedankt voor het meedenken! @The_Doman het is inderdaad voor oudere spellen/programma's. @hoi1234 Ik heb inderdaad uiteindelijk met een mapje met alle drivers erin een nieuwe ISO aangemaakt, toen deed ie het wel. @nelizmastr ja, zo zou het inderdaad normaal wel moeten werken, ik werk al zeker 3 jaar met rufus nu :)
Maar het draait nu super! Met de SSD werkt alles lekker snel in ieder geval :)

[ Voor 10% gewijzigd door StijnFlorian op 17-08-2023 19:22 ]