|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Beste antwoord (via evilution op 14-08-2023 19:48)
UNOX: The worst operating system
Alle reacties
Van de afgelopen 6 jaar heeft u 3 jaar legaal in Nederland gewoond.
Dit is een van de voorwaarden. Dus nee. Dan is er geen recht op stufi
https://www.nederlandwere...nland/studeren-buitenland
Zou het met dit verhaal ook vreemd vinden als er wel recht was op stufi.
[ Voor 12% gewijzigd door Poumelie op 14-08-2023 19:11 ]
Mm, da's jammer.Poumelie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:10:
Het kind is daar opgegroeid?
Waarom zou het vreemd zijn? Mijn kind is gewoon Nederlander?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Daar is wel een uitzondering op, als de student of één van de ouders voor de Nederlandse overheid gewerkt heeft:Poumelie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:10:
Het kind is daar opgegroeid?
https://duo.nl/particulie...d.jsp#overige-voorwaardenHebt u in het verleden voor een Nederlandse overheidsorganisatie in het buitenland gewerkt, of uw vader of moeder? Dan telt die periode mee als 'in Nederland wonen'.
Dit is niet van toepassing op mijn situatie.Ruzor schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
Daar is wel een uitzondering op, als de student of één van de ouders voor de Nederlandse overheid gewerkt heeft:
[...]
https://duo.nl/particulie...d.jsp#overige-voorwaarden
Als het niet vreemd zou zijn, dan zou DUO wel gewoon stufi geven. Niet (lang) in Nederland gewoond hebben. Grootste deel van leven in ander land wonen en dan wel stufi vanuit hier krijgen zou ik vreemd vinden, ja. Dan lijkt me gewoon dat de regels van het land daar gelden (ik neem aan dat dat de andere nationaliteit is).evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
Mm, da's jammer.
Waarom zou het vreemd zijn? Mijn kind is gewoon Nederlander?
Hier staan alle voorwaarden:evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:27:
Als mijn kind naar Nederland komt om te studeren is er wel recht op stufi?
https://duo.nl/particulie...anciering/voorwaarden.jsp
Het staat er behoorlijk duidelijk uitgelegd
De vader heeft anders net als elke vader van iedere student die nog niks heeft bijgedragen aan de maatschappij wel gewoon de belasting betaald waar die meuk van gefinancierd wordt. Dus ik vind het vreemd dat mijn kind geen recht heeft op stufi.Poumelie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Als het niet vreemd zou zijn, dan zou DUO wel gewoon stufi geven. Niet (lang) in Nederland gewoond hebben. Grootste deel van leven in ander land wonen en dan wel stufi vanuit hier krijgen zou ik vreemd vinden, ja. Dan lijkt me gewoon dat de regels van het land daar gelden (ik neem aan dat dat de andere nationaliteit is).
Sorry, maar als we op deze manier gaan redeneren zitten we op het niveau van de berichtenbox van nu.nl, niet Tweakers. Anyway: de links die gedeeld zijn leggen heel duidelijk uit hoe het werkt. Anders gewoon even bellen met DUO.evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:32:
[...]
De vader heeft anders net als elke vader van iedere student die nog niks heeft bijgedragen aan de maatschappij wel gewoon de belasting betaald waar die meuk van gefinancierd wordt. Dus ik vind het vreemd dat mijn kind geen recht heeft op stufi.
[ Voor 10% gewijzigd door Poumelie op 14-08-2023 19:34 ]
Bijkomend heb je dan ook nog eens een verhoogd risico dat de financiering nooit zal terugbetaald worden, want als het kind buiten de EU zit en niet snel naar de EU zal afreizen kan het zelfs beslissen van dank je wel te zeggen en nooit meer om te kijken. Daarom ook de eis om minsten de helft van de afgelopen 6 jaar in Nederland gewoond te hebben, zodat er een binding is tussen student en Nederland.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Volgens jouw redenatie kan ik nu een bijstandsuitkering gaan aanvragen en gaan rentenieren in Indonesië.evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:32:
[...]
De vader heeft anders net als elke vader van iedere student die nog niks heeft bijgedragen aan de maatschappij wel gewoon de belasting betaald waar die meuk van gefinancierd wordt. Dus ik vind het vreemd dat mijn kind geen recht heeft op stufi.
Euhm nee, de stufi is onder bepaalde voorwaarden een gift: https://duo.nl/particulie.../gift-of-terugbetalen.jspBlokker_1999 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:36:
Euhm nee, de financiering gebeurd door het terugbetalen ervan. Net zoals bij elke lening. En wanneer je kind geen enkele binding heeft met Nederland, niet komt studeren in Nederland (en ook daar dus geen bijdrage levert aan de economie) en na de studies vermoedelijk ook niet naar Nederland zal verhuizen, waarom zou Nederland dan de studie moeten financieren?
Bijkomend heb je dan ook nog eens een verhoogd risico dat de financiering nooit zal terugbetaald worden, want als het kind buiten de EU zit en niet snel naar de EU zal afreizen kan het zelfs beslissen van dank je wel te zeggen en nooit meer om te kijken. Daarom ook de eis om minsten de helft van de afgelopen 6 jaar in Nederland gewoond te hebben, zodat er een binding is tussen student en Nederland.
Mijn kind is hier geboren en heeft familie hier. Hoezo geen binding?
Maar jouw kind woont hier niet en volgt hier geen opleiding. Daardoor gaat het waarschijnlijk hier ook niet werken en wonen en niet verder bijdragen aan onze maatschappij. Hoezo zouden wij dan de opleiding van jouw kind moeten financieren?evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:39:
[...]
Euhm nee, de stufi is onder bepaalde voorwaarden een gift: https://duo.nl/particulie.../gift-of-terugbetalen.jsp
Mijn kind is hier geboren en heeft familie hier. Hoezo geen binding?
I have stability. The ability to stab.
Dat mijn kind hier niet zal wonen en werken is een aanname. Bij hier geboren en getogen studenten heb je daar ook geen zekerheid over.SmurfLink schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:40:
[...]
Maar jouw kind woont hier niet en volgt hier geen opleiding. Daardoor gaat het waarschijnlijk hier ook niet werken en wonen en niet verder bijdragen aan onze maatschappij. Hoezo zouden wij dan de opleiding van jouw kind moeten financieren?
Vandaar het woord waarschijnlijk. Waar dit bij hier geboren en getogen studenten een flink stuk waarschijnlijker is.evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:42:
[...]
Dat mijn kind hier niet zal wonen en werken is een aanname. Bij hier geboren en getogen studenten heb je daar ook geen zekerheid over.
I have stability. The ability to stab.
UNOX: The worst operating system
Dat is duidelijk. Dan gaan we andere mogelijkheden onderzoeken.Korvaag schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:44:
Wat iedereen (inclusief TS) wel of niet vindt over de studiefinanciering of de regels is toch in het geheel niet relevant? De informatie van DUO lijkt me duidelijk. Daar voldoet het kind van TS wel of niet aan. Als ik het zo lees voldoet het kind er helaas niet aan.
Uhm, gewoon uit het gereserveerde potje van je spaarrekening?evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:48:
[...]
Dat is duidelijk. Dan gaan we andere mogelijkheden onderzoeken.
Maar ik denk dat de moeder van je kind even moet gaan kijken wat de regels in het betreffende land zijn. Of misschien dat je op Google zelf iets kunt vinden of er in het land tegemoetkoming is?
Waarschijnlijk vrij weinig aangezien hij hier niet verblijft.evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:37:
Mijn spaarrekening hoef ik niet te onderzoeken. En wat er in dat buitenland mogelijk is ook niet. Wel wat er eventueel vanuit de Nederlandse staat nog wel mogelijk is.
[ Voor 100% gewijzigd door Alpina op 15-08-2023 19:31 ]