Welke 500GB M.2 NVMe PCIe 3 SSD?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adj1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-04-2024
Met het schaamrood op de kaken vraag ik hier een aankoopadvies. Meestal kom ik er zelf wel uit. Dit keer echter niet.

Het gaat om een tweede SSD voor in mijn Lenovo Thinkbook 14 G2 ARE. Het gaat om een M.2 2242/2280 NVMe PCIe 3x2 slot, als ik de gebruikershandleiding goed interpreteer. (Het eerste slot, dat al in gebruik is, heeft een PCIe 3x4 slot; geen idee wat dat uitmaakt...). Ik zoek een capaciteit van 500 GB. 250 GB zou ook al genoeg zijn, maar het prijsverschil is niet groot.

Ik hoef geen topprestaties, maar ook niet het allergoedkoopste. Gewoon een populaire middenmoter.

Energieverbruik en betrouwbaarheid zijn wel overwegingen.

Ik zit o.a. naar de Samsung 970 EVO Plus en 980 te kijken (geen idee wat het verschil is), WD Black en Blue modellen, Gigabyte (goedkoop?), Crucial (QLC modellen: afrader of juist niet?), maar weet werkelijk niet meer waar ik goed aan doe.

Advies wordt zeer gewaardeerd. Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door adj1 op 14-08-2023 18:29 ]

Beste antwoord (via adj1 op 14-08-2023 20:44)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
Een PCIe 3.0 x2 slot heeft een maximale bandbreedte van 1970MB/s. Dit betekent dat je een niet te dure of te snelle SSD moet nemen, want die snelheden zijn toch niet haalbaar.

In een laptop is wel een zuinige ssd gewenst als je op de accu werkt.

De uitvoering: WD Blue SN570 500GB voor 3 tientjes is een goede zuinige. Voor een tientje meer heb je 1TB.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
Een PCIe 3.0 x2 slot heeft een maximale bandbreedte van 1970MB/s. Dit betekent dat je een niet te dure of te snelle SSD moet nemen, want die snelheden zijn toch niet haalbaar.

In een laptop is wel een zuinige ssd gewenst als je op de accu werkt.

De uitvoering: WD Blue SN570 500GB voor 3 tientjes is een goede zuinige. Voor een tientje meer heb je 1TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

Thomg

Aww yiss

Ik zou ook aanraden 500GB te skippen en meteen 1TB te halen ivm value (zoals djarune ook suggereert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou ineens naar 2TB voor minder dan 80 euro gaan wegens prijs per GB in deze tijden van gecrashte RAM, NAND,... prijzen.

Je hebt niet veel M.2 sloten en als er iets in zo'n slot steekt, dan vind ik dat het de moeite waard moet zijn. Je hebt geen externe schijf nodig, als je SSD al genoeg TB's heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adj1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-04-2024
Super bedankt voor jullie antwoorden. Daar kan ik verder mee! En inderdaad, als de prijzen zo liggen, kan ik beter nog wat verder omhoog in capaciteit. Nu nog niet nodig, maar ik weet ook dat het zomaar ineens anders kan zijn.

Ik ga toch nog even uitzoeken of dat van die x2 wel klopt, en of dat niet ook gewoon x4 is, maar voor de aan te schaffen SSD zal dat niet uitmaken. lijkt me.

Nogmaals dank!