Router / acces point geschikt voor 1 Gb WAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
tav mods: als verkeerde topic, graag even aangeven, dit leek mij meest passend

Hoi,

Meestal weet ik wel te vinden wat ik zoek, maar nu wordt het voor mij lastig.

Ik heb een 1 Gb verbinding (Freedom via Cambrium) met een TP-Link Archer C2600 (2016) die sinds aanschaf op Open-wrt draait en daar ben ik happy mee.

Ik zou graag een zelfde wifi-router willen hebben met Open-wrt, maar als ik daar kijk voor een advies kom ik alleen maar 3 jaar oude topics tegen die alleen gescheiden hardware aanraden. Kennelijk zijn de populaire socs dusdanig closed source dat er geen open-wrt op een recente router meer gezet kan worden (afgezien van 2 modellen, die hier niet te krijgen zijn).

Nu schiet de c2600 tekort (en dat mag ie ook na 7 jaar) en daar zoek ik dus een vervanger voor. Hij haalt max 500Mbit, als ik cake (qos) ook nog aanzet, daalt ie tot max 200.

Wireless doet de c2600 het in mijn ogen best goed, maar Wifi 6 is in mijn ogen wel logisch als je toch vervangt.
Ik lees wisselende ervaringen over de wireless capaciteit van de AVM modellen (met glasmodule) en die zijn misschien minder tweak geschikt (misschien ook beter, maar eigenlijk te weinig ervaring ermee). Als ze lang ondersteunen, zou dat wel een plus zijn.

AVM weet ik dus van, maar wat zijn geschikte modellen die ook een hogere doorvoer aan kunnen per draad en ook draadloos leuk kunnen werken? Naast verkeer naar buiten, heb ik nog wat sites intern en dat wil ik blijven doen. Zijn er Open-WRT supported tegenhangers die ik mee kan nemen, of moet ik toch naar de close source van één van de bekende merken?

Alvast dank voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:20
Op dit moment is een Banana Pi BPI-R3 misschien een optie. Helaas heeft die geen Wifi-6E... Een R4 met 2 x 10 gbps zit vooralsnog voor 2024Q1 is de pijplijn.

Dezelfde chipset als die Banana Pi BPI-R3 zit ook in de toekomstige GL-iNet GL-MT6000, maar die zit nog in de pijplijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
De Netgear WAX206 moet die snelheid aankunnen, heeft Wifi6 en 23.05 heeft hem gewoon als release.

Heb er zelf ook twee die draaien op 23.05rc2 en geen enkel probleem, het enige probleem zijn de nogal felle LEDs (afgeplakt met een stukje tape).

Ik zie alleen wel dat ze redelijk onbeschikbaar zijn op het moment in de EU. De WAX206 heb je dan voor weinig uit Japan (dan kom je inclusief verzending + import op ongeveer € 65 zo te zien via amazon.co.jp).

Een ander kandidaat is dan de Dynalink DL-WRX36, daar geldt hetzelfde voor, maar is iets complexer te installeren (maar de procedure staat wel gewoon op de Wiki van OpenWRT) en kun je op amazon.com bestellen, dan staat-ie voor zo'n € 95 in je kamer te pronken.

Voor beide geldt natuurlijk dat je een verloopstukje nodig hebt voor de stroom of ergens een passende adapter moet opscharrelen als je dat niet wilt.

Die Dynalink heb ik hier nog niet, maar ik heb er eigenlijk wel zin aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Klinkt als iets voor Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

En dan openWRT voor X86 er op ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Groentjuh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:40:
Op dit moment is een Banana Pi BPI-R3 misschien een optie. Helaas heeft die geen Wifi-6E... Een R4 met 2 x 10 gbps zit vooralsnog voor 2024Q1 is de pijplijn.

Dezelfde chipset als die Banana Pi BPI-R3 zit ook in de toekomstige GL-iNet GL-MT6000, maar die zit nog in de pijplijn.
Die banana's zien er erg veelbelovend uit (nog wel veel werk, case, antennes), mooie tip.
De Flint2 ook, misschien nog wel beter, benieuwd hoe lang die nog op zich laat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
wian_gn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:28:
De Netgear WAX206 moet die snelheid aankunnen, heeft Wifi6 en 23.05 heeft hem gewoon als release.

Een ander kandidaat is dan de Dynalink DL-WRX36, daar geldt hetzelfde voor, maar is iets complexer te installeren (maar de procedure staat wel gewoon op de Wiki van OpenWRT) en kun je op amazon.com bestellen, dan staat-ie voor zo'n € 95 in je kamer te pronken.

Die Dynalink heb ik hier nog niet, maar ik heb er eigenlijk wel zin aan ;)
Deze 2 heb ik eerder ook bij Open-wrt gezien, slecht verkrijgbaar en precies mijn punt: kan Open-wrt nog wel mee, waarom is het zo lastig geschikte devices te vinden. 7 jaar terug was er nog ruim keus, nu lijkt het of in de zelfbouw te zitten, of non EU modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ik zal daar nog eens in graven, maar dan kom je denk ik weer op een gescheiden oplossing, router en AP naast elkaar (dus ook meer stroomverbruik, niet mijn voorkeur).

Maar ik ga hier nog even verder kijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
roelofz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Deze 2 heb ik eerder ook bij Open-wrt gezien, slecht verkrijgbaar en precies mijn punt: kan Open-wrt nog wel mee, waarom is het zo lastig geschikte devices te vinden. 7 jaar terug was er nog ruim keus, nu lijkt het of in de zelfbouw te zitten, of non EU modellen.
Het is denk ik vooral dan in de snelheid dat je vastloopt op een klassieke oplossing, want als je minder hoge snelheden routen wilt, is er wel volop keuze (Linksys MR8300 is bijvoorbeeld ook een leuke).

Zowel de Dynalink als de Netgear (je zou trouwens ook nog naar de WAX202 kunnen kijken) zijn trouwens prima leverbaar geweest in de EU, maar de productierun lijkt volledig verkocht voordat OpenWRT stabiel is. Iets wat daarvoor ook al gebeurd is met de Belkin RT3200. Maar ongetwijfeld duikt er nog wat op via Marktplaats, in de Amazon Warehouse deals etctera.

Je zou nog kunnen kijken naar NanoPi (de R6S heeft voorlopig alleen een eigen fork die wel goed is, R4S is geloof ik out-of-the-box) of een Raspberry Pi met een extra bordje. Voor x86 staan er ook regelmatig mini-PCs met dual-lan (als CPU dan een N5095 of N100 o.i.d.) op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
roelofz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:54:
Ik zal daar nog eens in graven, maar dan kom je denk ik weer op een gescheiden oplossing, router en AP naast elkaar (dus ook meer stroomverbruik, niet mijn voorkeur).

Maar ik ga hier nog even verder kijken, thanks!
Ik zou die juist wel scheiden .. want de beste/logische plek voor de router is meestal de meest onhandige plek voor een access point.

Daarnaast ben ik voorstander van 1 apparaat 1 taak .. dus ik heb DHCP en DNS zaken ook apart draaien (PiHole op RPI4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ik heb gekozen voor de deur van de meterkast en dat werkt prima, nét iets minder ingebouwd en goede ontvangst beneden en boven.
Pihole heb ik wel apart, mogelijk wel slim om die ook te integreren als besparing (nice to have, geen prio, heb ook nog een server draaien).
Spof is idd een risico, maar met een redelijk statisch apparaat als een router, lig ik daar niet van wakker (al mag ik nog wel eens nadenken over een zich herhalende backup, vast wel een cron taak op te maken, gaat op todo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Nog eens nagedacht over de terugkoppeling hierboven en het lage aantal Open-Wrt devices wat een kans maakt. De Bananapi klinkt erg aantrekkelijk, al moet ik er wel een case voor printen, een voeding voor versieren en Antennes regelen (kan mijn oude AP, deels uitkleden), dus nog best een klus. De glas integratie spreekt wel aan, ook qua glas met een max van 2.5Gb, dus nog een beetje groeimogelijkheid.

Non openwrt devices met langere ondersteuning wordt een lastig verhaal, zo te zien en de andere (moeilijk) verkrijgbare devices ondersteunen geen wandmontage, die ik wel nodig heb.

Ik ga de Banana dus nog eens verder onderzoeken (gelukkig valt er niets om hier, kan gewoon nog doorwerken), zal er er hier nog even op terugkomen als ik een besluit neem.

Dank voor de input allemaal, suggesties (ook closed source) nog steeds welkom!
(Had Asus niet een bruikbare wrt lijn, die ook daardoor langer mee kon, of is dat niet geschikt voor mijn case?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan ook Openwrt in LXC draaien op een server met wat aanpassingen, als die server een extra 1 gbit aansluiting heeft, eventueel met een usb adapter. Zo heb ik het zelf op het moment ook draaien. En dan wel een extra AP voor de wifi. Weet je in ieder geval zeker dat je genoeg power hebt voor dingen als Cake. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwoud
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-04 12:48
Voor de Banana Pi R3 zijn een metalen en acryl behuizing te koop.

Om wat leukere dingen met de Banana Pi R3 (of R64) te doen, kan je er ook linux op draaien. Dit kunnen bijvoorbeeld Debian of Archlinux zijn. Voor de laatste heb ik zelfs een installeer script geschreven. Verder werk ik een beetje mee met trouble shooting van diverse zaken op deze boards. Zelfs nog wat code geschreven voor gebruik bij bepaalde SFP module.

Maar ik kan de R3 zeker aanraden, de mogelijkheden zijn zeer divers. Ik draai er bijvoorbeeld ook tvheadend i.c.m. met oscam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ding klinkt toch wel heel erg interessant.
Hoe heb je de R3 opgebouwd qua koeling?
Linux klinkt leuk, maar als OpenWRT erop draait en ondersteund blijft, kan ik er mee vooruit (wil er niet meer mee doen dan firewall / routing / wifi, wat al een aardig pakket aan taken is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelofz
Toch maar even een waarschuwing tav de Bananapi R3 of BPI-r3 plaatsen.

Het is een enorm hobby project wat je met veel moeite in elkaar kan krijgen, ik heb een complete kit gekocht met heatsink-fan om zeker te zijn dat warmte geen issue zou worden.

Ondanks dat de firmware stable zou zijn (met veel moeite middels een USB connectie op het console te krijgen), blijkt deze juist het af te laten weten op activeren van de FAN!

Dit na een avond lijdzaam toezien dat het ding binnen een uur plat gaat en alleen reageert op een power reset.
Jammer genoeg is dit niet in de logs te zien (die ik al uit RAM heb gehaald.
Wat een wanhoop heb je dan in huis, voor toch veel geld.

Ik zucht mij er nog wel even doorheen, inclusief huisgenoten, heb dan misschien straks en glas en wifi en een router ineen, maar hier heb je echt een lange adem voor nodig.

In een woord: amateuristisch!
Pagina: 1