Solaredge EV charger en aansluiting 3x25 vs 3x35

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
Hoi,

Voor mijn vakantie had ik een aardige kortsluiting in de meterkast waardoor ik het een even goed wil uitzoeken qua aansluitwaarde.

Ik heb op dit moment 13kw aan panelen liggen welke zijn aangesloten op de een solar edge 5k en 8k.
Mijn huisaansluiting is 3x25kw. Mijn huis is gasloos, waardoor we een 3fase warmtepomp hebben.

Ik heb veel gelezen over wel of niet overstappen naar 3x35a en daar twijfel ik nog steeds over. Mede doordat de opwek nu zo groot is en ik tzt wel zal gaan overstappen naar een zwaar accusysteem etc.
Door de kortsluiting ben ik gewoon voorzichtiger. Per saldo wek ik per jaar +- 14.000kw op en verbruik ik 15.000kw. Er gaat dus aardig wat stroom door mijn systeem heen :-(

Ik wil nu eerst een laadpaal aanschaffen en mijn oog is gevallen op de solar edge ev charger, daar ik al jaren erg tevreden ben over solar edge. Ik kan alleen nergens 123 vinden op welke waarde ik de lader moet afzekeren. Ik kom 32A tegen maar krijg ik dan geen selectiviteit problemen?

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Ik snap je vraag wel maar moet echt even tussen al je verkeerd gebruikte eenheden doorlezen. Misschien kun je wat dat betreft eerst nog even wat meer aandacht aan je post schenken, dat geeft meer kans op zinvolle antwoorden.

Dat gezegd hebbende: wanneer een en ander goed is aangesloten moet dit m.i. gewoon kunnen op een 3x25A aansluiting.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wacht even: had je kortsluiting of overbelasting?

Voor kortsluiting hoef je geen verzwaring aan te vragen, dat heeft geen zin. Kortsluiting is feitelijk niks anders dan een fase en een nul verbinden zonder dat energie verbruikt wordt. Met een oneindig hoge stroom tot gevolg. Als je geluk hebt klappen de automaten om of smelten de zekeringen en is er verder weinig aan de hand. Door de korte impact zal de mogelijke schade beperkt blijven.

Bij overbelasting wordt het een ander verhaal. Dat is simpelweg te veel vragen van je aansluiting, en dat voor langere tijd (dus niet een paar seconden). Daar slaan de stoppen ook van door en kan (zeker bij langere tijd overbelasten) schade aan je installatie toebrengen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:51
Een oprechte knalharde kortsluiting kan zowel een 25A als een 35A er uit te blazen. Compleet onzinnig om op basis van dat 800 per jaar extra uit te geven.

Een 3 fase warmtepomp verbruikt een scheet en een knikker per fase elektrisch. Tenzij je een belachelijk 9kW element in gebruik hebt... Dan ben je naar mijn mening maatschappelijk ongewenst bezig. (9kW gaan trekken op een donkere winterdag wanneer er toch al zeer veel verbruik is is echt niet cool, 9kW inzetten voor een legionella run is onnodig en voegt niets toe aan het doel er van)

De nominale stroom van de 3 fasige EV charger lijkt zo 1-2-3 configurabel.
En als SolarEdge het apparaat een beetje netjes heeft kan hij ook load balancen met CT's zodat je een 25A aansluiting niet overbelast... Maar wel eventueel harder kan laden als PV beschikbaar is.

Dan heb je wel 5x6mm² nodig en dus die 32A niet-selectieve afzekering. Heel nuttig is laden met 22kW uiteindelijk niet.

Deze link komt uit de Edge Academy training voor de EV charger: YouTube: Aansluiten van de SolarEdge EV-lader op het elektriciteitsnet en com...

Edge Academy kun je zelf in na registratie met ander email adres dan je monitoring account.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Wat bedoel je met kortsluiting in de meterkast en waardoor is dat probleem ontstaan - lijkt me fundamenteel om dat eerst goed duidelijk te hebben voor we er conclusies aan kunnen hangen. Voor hetzelfde geld zat er een draad los en is er eigenlijk verder niks mis met je verbruikspatroon.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Even op basis van de input die nu gegeven is:

- 3x25 is meer dan voldoende voor 13kw aan omvormers
- Een warmtepomp en EV lader samen op een 3x25 is ook gemakkelijk te doen, mits je een lader met load balancing toepast. Solaredge biedt een dergelijke oplossing aan, welke wel tegen een behoorlijke prijs komt.

Wellicht kun je nog iets specifieker zijn over het type warmtepomp, dan kunnen we een aantal aannames vervangen voor feiten.

Hier thuis overigens een vergelijkbare situatie (obv andere fabrikanten) en dat gaat al jaren goed!

[ Voor 21% gewijzigd door Skubba op 21-08-2023 23:23 ]

• nimie
Gramser schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:02:
Ik snap je vraag wel maar moet echt even tussen al je verkeerd gebruikte eenheden doorlezen. Misschien kun je wat dat betreft eerst nog even wat meer aandacht aan je post schenken, dat geeft meer kans op zinvolle antwoorden.

Dat gezegd hebbende: wanneer een en ander goed is aangesloten moet dit m.i. gewoon kunnen op een 3x25A aansluiting.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb bij het verbruik en opwek de 1000tallen erbij gezet. Voor de rest zie ik wellicht ht in mijn bleuheid niet welke eenheden ik verkeerd heb neergezet.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nimie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb bij het verbruik en opwek de 1000tallen erbij gezet. Voor de rest zie ik wellicht ht in mijn bleuheid niet welke eenheden ik verkeerd heb neergezet.
Je verbruikt en levert geen vermogen, maar energie. Veelal uitgedrukt in kWh, maar met jou extreme verbruik is MWh ook geen verkeerde eenheid.

Er missen nog wat dingen in je post;
- waardoor komt dit extreme verbruik?
- met welk vermogen wil je gaan laden? 11kW is de norm, maar obv solaropbrengst kun je ook tot 22kW gaan. Daar zitten wel wat randvoorwaarden aan, met name aan de componenten in de meterkast, normaal gesproken kom je niet boven de 40A, jij moet wss eea opwaarderen naar 63A.

• nimie
sypie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:11:
Wacht even: had je kortsluiting of overbelasting?

Voor kortsluiting hoef je geen verzwaring aan te vragen, dat heeft geen zin. Kortsluiting is feitelijk niks anders dan een fase en een nul verbinden zonder dat energie verbruikt wordt. Met een oneindig hoge stroom tot gevolg. Als je geluk hebt klappen de automaten om of smelten de zekeringen en is er verder weinig aan de hand. Door de korte impact zal de mogelijke schade beperkt blijven.

Bij overbelasting wordt het een ander verhaal. Dat is simpelweg te veel vragen van je aansluiting, en dat voor langere tijd (dus niet een paar seconden). Daar slaan de stoppen ook van door en kan (zeker bij langere tijd overbelasten) schade aan je installatie toebrengen
Het probleem was dat via de onderkant van de automaat van de warmte pomp (c16) de automaat van 1 van de solaredge omvormers was aangesloten. Deze automaat is of overbelast geraakt en of niet goed aangesloten geweest, waardoor deze is doorgebrand.Vandaar mijn angst.

Mijn huidige warmtepomp is een 3fase 16kw uit m mijn hoofd, ik zal dit straks thuis nog extra controleren, echter geen "krachtstroom" aansluiting. Of dit altijd zo blijft is de vraag. Hij is nu 7 jaar oud echter het vermogen is voor mij te laag en zal in de toekomst een stuk hoger moeten zijn.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
nimie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Het gaat me niet om de duizendtallen an sich hoor. Voorbeeldjes:

- 13kw aan panelen? Nee, 13 kWp aan panelen. Of leveren ze volcontinu 13kW?
- huisaansluiting 3x25kw? Nee 3x25A (later schrijf je het wel goed).
- Gasloos huis dus een driefasen WP? Logica ontgaat me. Ook al heb je 3-fasenaansluiting.
- je wekt geen 14.000kW op, je wekt 14.000kWh op. En je verbruikt 15.000kWh.

Enfin, je wordt langzaam maar zeker geholpen, lees ik.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02:21
nimie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Het probleem was dat via de onderkant van de automaat van de warmte pomp (c16) de automaat van 1 van de solaredge omvormers was aangesloten. Deze automaat is of overbelast geraakt en of niet goed aangesloten geweest, waardoor deze is doorgebrand.Vandaar mijn angst.
Klinkt als een los contact of te dun draad. Bij zonnepaneel omvormers zet ik de automaat altijd direct op het aansluitblok. Doorlassen van automaat naar automaat is geen goed plan bij hoge continue vermogens (waaronder zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen)

Ga je de laadpaal zelf plaatsen? Solaredge kost 2 tot 3 keer zoveel en het heeft geen meerwaarde t.o.v. een ander merk. De enige situatie waar een Solaredge laadpaal meerwaarde kan hebben is als de laadpaal naast de omvormer komt. Dan kunnen ze de kabel delen en laden tot 32A met zonnestroom op een 16A groep.

Welke auto heb je? De meeste gaan tot max 11kw. Dan ben je sowieso tot 16A beperkt (of je moet een niet op Europa aangepast model hebben met een 1 fase 7,4kW lader die 32A op 1 fase trekt)

• nimie
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Je verbruikt en levert geen vermogen, maar energie. Veelal uitgedrukt in kWh, maar met jou extreme verbruik is MWh ook geen verkeerde eenheid.

Er missen nog wat dingen in je post;
- waardoor komt dit extreme verbruik?
- met welk vermogen wil je gaan laden? 11kW is de norm, maar obv solaropbrengst kun je ook tot 22kW gaan. Daar zitten wel wat randvoorwaarden aan, met name aan de componenten in de meterkast, normaal gesproken kom je niet boven de 40A, jij moet wss eea opwaarderen naar 63A.
Het grote verbruikt wordt in de winter veroorzaakt door de warmtepomp en in de zomer door de zwembadpomp. De verwarming van het zwembad wordt grotendeels gedaan door een zonneboiler systeem met 120heatpipes.

Het huis heeft een oppervlakte van ruim 300m2 welke verwarmt wordt door lage temp vloerverwarming. Dit gebeurt in de winter nagenoeg alleen op de warmtepomp omdat de pomp niet de beganegrond en 1dte verdieping kan bijhouden. In de zomer draait de zwembadpomp veel. Het aantal hetapipes is 120, waardoor deze eerste de twee boilers van 300 liter per stuk verwarmt en daarna middels een wisselaar het zwembad.
In de winter en zomer worden obs comfort de slaapkamers verwarmt/ gekoeld dmv airco.
Het hebben van veel (Hue) tuinverlichting, servers, camerasysteem etc is ons verbruik hoog. Daarnaast werken we beiden nagenoeg 100% vanuit huis en dat is ook een flinke bijdrage te zijn. Aan de andere kant nu de salderingsregeling er nog is zijn de kosten voor Electra incl verwarming bijna nihil. In de echter wintermaanden is het verbruik inzake het verwarmen +- 800 tot 1000 kw per maand hoger sec voor het verwarmen van de woning.

11kw laden zou voor nu genoeg zijn, alleen omdat de solaredge 22kw kan laden zou ik liever de installatie gelijk daarvoor geschikt maken.

• nimie
Ricko1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Klinkt als een los contact of te dun draad. Bij zonnepaneel omvormers zet ik de automaat altijd direct op het aansluitblok. Doorlassen van automaat naar automaat is geen goed plan bij hoge continue vermogens (waaronder zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen)

Ga je de laadpaal zelf plaatsen? Solaredge kost 2 tot 3 keer zoveel en het heeft geen meerwaarde t.o.v. een ander merk. De enige situatie waar een Solaredge laadpaal meerwaarde kan hebben is als de laadpaal naast de omvormer komt. Dan kunnen ze de kabel delen en laden tot 32A met zonnestroom op een 16A groep.

Welke auto heb je? De meeste gaan tot max 11kw. Dan ben je sowieso tot 16A beperkt (of je moet een niet op Europa aangepast model hebben met een 1 fase 7,4kW lader die 32A op 1 fase trekt)
In welke volgorde zouden jullie dan de automaten aansluiten, gezien vanaf hoofdschakelaar?

Mijn idee is nu om vanaf de hoofdschakelaar links naar een. "nieuwe" extra kast te gaan en dan als eerste naar de Zonnepanelen te gaan, en vanuit daar naar de Acculaadgroep dan de warmtepomp groep enals laatst de auto lader groep. Vanaf de andere kant of tweede aanstuitng blijf ik mijn mijn normale twee kasten en vanaf de hoofdautomaat ga ik naar naar de 3 of 4 aardlekautomaten en de daarbij behorende groepen in het huis en vervolgens naar de kookgroepautomaat.

Onder de hoofdschakelaar ga ik met dezelfde dikte qua kabel zoals de aanvoer vanuit de straat is naar de schuur waarin de tweede kast hangt waarin alles van de tuin en schuur en zwembad is aangesloten en de tweede solardedge omvormer welke daar ook direct om de hoofdschakelaar is aangesloten en vervolgens de aardlek en bijbehoren groepen.

Ik zal nu een goede perstang voor Adereindhulzen van cimco gaan gebruiken. Juist bij de aansluiting van de omvormer was dit niet gebeurd :(

De solar edge wil ik inderdaad zelf gaan aansluiten. Hij is inderdaad duurder, als is factor 3 wel erg veel. Het mooie vind ik dat hij goed kan communiceren met de omvormer. Als straks het salderen wordt afgebouwd dan kan ik wellicht iets langer wachten voordat de accu's er moeten komen.

Op dit moment is de ene auto een Passat gte en de andere is de mini electric.

• Ricko1
nimie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

In welke volgorde zouden jullie dan de automaten aansluiten, gezien vanaf hoofdschakelaar?

Mijn idee is nu om vanaf de hoofdschakelaar links naar een. "nieuwe" extra kast te gaan en dan als eerste naar de Zonnepanelen te gaan, en vanuit daar naar de Acculaadgroep dan de warmtepomp groep enals laatst de auto lader groep. Vanaf de andere kant of tweede aanstuitng blijf ik mijn mijn normale twee kasten en vanaf de hoofdautomaat ga ik naar naar de 3 of 4 aardlekautomaten en de daarbij behorende groepen in het huis en vervolgens naar de kookgroepautomaat.
Dat is veel te veel voor doorverbinden. Dan zou alles je met 10mm2 moeten doorlassen. Ik zou 2x een 7 voudig aansluitblok pakken (de 15 voudige neemt meer ruimte in en de dikkere hoofdaansluiting heb jij niet nodig) https://www.elektramat.nl...-aansluitingen-lgy410028/

Hoofdschakelaar alleen naar aansluitblok nr 1
Dan vanaf het aansluitblok met 6mm2 draad naar de automaten voor zonnepanelen, accu, warmtepomp, EV-lader, automaat voor onderverdeler schuur en dan met 10mm2 doorverbinder naar het 2e aansluitblok waar je de rest op aansluit.
[...]
Onder de hoofdschakelaar ga ik met dezelfde dikte qua kabel zoals de aanvoer vanuit de straat is naar de schuur waarin de tweede kast hangt waarin alles van de tuin en schuur en zwembad is aangesloten en de tweede solardedge omvormer welke daar ook direct om de hoofdschakelaar is aangesloten en vervolgens de aardlek en bijbehoren groepen.
Dit is fout. Er moet een automaat in de hoofdgroepenkast zitten om de kabel naar de schuur te beveiligen. Je mag de hoofdzekering daar niet voor gebruiken.

De hoofdschakelaar moet alles uit kunnen zetten. Dit voldoet niet aan de norm en geeft je gegarandeerd problemen met de verzekering als er brand uitbreekt. De draden uit de energiemeter staan ook onder spanning die je niet kan uitzetten als je nog hoofdzekeringen hebt ipv hoofdautomaten.

Daarnaast zijn de draden vanuit energiemeter (straat is verzegeld) waarschijnlijk niet de juiste dikte voor de afstand naar de schuur. Als daar ook nog een omvormer komt te hangen zou ik zeggen minimaal 6mm2 maar liever 10mm2. Langere afstand moet nog dikker.

Ik zou een C20 of C25 aardlekautomaat plaatsen van 300ma (30ma aardleks in de onderverdeler zelf) zodat die uitschakelt als iemand er doorheen steekt.

Er zijn ook nog 40A aardlekschakelaars? Met zoveel zonnepanelen capaciteit moet er een extra beveiliging toegepast worden zodat er niet meer dan 40A door deze kan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2-8eUnF8tturEBcOTl0HT_KVto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7p64oVGq7AcffUFG60KC107P.png?f=fotoalbum_large

Het groene t-stuk is in jouw geval de aansluitblokken. Hier mag je met 6mm2 draad automaten op aansluiten omdat er maximaal 40A door de draden kan lopen (mits er niet meer dan twee 16A automaten doorverbonden zijn)
[...]

Ik zal nu een goede perstang voor Adereindhulzen van cimco gaan gebruiken. Juist bij de aansluiting van de omvormer was dit niet gebeurd :(
Als er 2 flexibele draden onder één klem zitten zonder adereindhuls gaan die bewegen. Dat is duidelijk een installatiefout.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Overbelasting van de installatie tegengaan door juist meer vermogen beschikbaar te maken is natuurlijk de omgekeerde wereld :)

Maar hou nieuw is je meterkast überhaupt? Met 13kW invoer van PV hebben we het al wel over aardige vermogens. Voldoet dat als geheel nog wel? @Ricko1 gaf denk ik al een mooie opzet. Misschien kan jij laten zien (schema + foto's) hoe het geheel nu zit? Want volgens mij is het probleem eerder dat er in de jaren gewoon een en ander bijgeklust is zonder naar het geheel te kijken.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 22:42
Ik snap niet zo goed waarom, als je automaat gesmolten is, je de hoofdzekering wil verzwaren.

Dat doe je alleen als de hoofdzekeringen smelten.

Gesmolten automaten en eigenlijk vrijwel alle branden in groepenkasten ontstaan alleen door slecht contact waardoor je vonkvorming krijgt.

Als je hoofdzekeringen er niet uit gaan dan zal het verzwaren van de hoofdzekering eerder leiden tot een meer gevaarlijke situatie.

Meer veiligheid kun je creëren door het plaatsen van automaten met een veiligere curve (B-karakterestiek) en vonkvormingsdetectie (of hoe dat ook heet) maar zeker dat laatste is imho wanneer je de installatie aan laat leggen door een knappe elektricien (en dan bedoel ik dus niet de zonnecowboys) ook geld verspilling.

• nimie
Hoi,

De installateur welke in 2016 de installatie heeft geplaatst heeft mijn toen verzekerd dat de aansluiting naar de schuur zo mocht. Ik moest alleen dezelfde diameter kabel gebruiken als er vanaf de straat kwam. Zodoende ligt er 30 meter 10mm2 naar de schuur.
De situatie nu is dat er voor de slimme meter 3 hoofdschakelaars (per fase) na de slimmer meter is vervolgens aan de onderkant van de hoofdschakelaar (dus waar de stroom vanaf de slimme meter in gaat) direct de vertakking gemaakt naar de schuur met 10mm2. In de schuur hangt er vervolgens weer een gehele groepenkast aan waarbij gestart wordt met een hoofdschakelaar etc.
Ik kan dus beide groepenkast per stuk uitzetten met de hoofdschakelaars in elke groepenkast, of de schakelaars voor de slimme meter uitzetten en dan is alles uit.

De kabel ligt op 1 meter diepte in een rioleringsbuis welke alleen voor kabels gebruikt wordt.

In beide kasten (schuur en huis) zit dan op de ene kast de se5k en op de andere kast de se7k. De kast in het huis bestaat nu al uit 2 abb kasten en daar

Ik ga zeker kijken naar de aansluitblok optie. Dit klinkt veel beter. Heeft ABB daar geen standaar oplossing voor is zijn kasten. Ik moet anders kijken hoe ik daar op een nette manier plaats voor kan maken in de meterkast, daar daar ook de alarmcentrale en de unifi apparatuur hangt incl gehele netwerk.
Hoe kun je anders netjes de zware automaten aansluiten in de meterkast? want je gaat met het aansluitblok buiten de kast en vervolgens er steeds weer in naar elke van de automaten voor zonnepanelen, accu, warmtepomp, EV-lader?

Alvast erg bedankt voor het meedenken!!!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Onder je hoofdschakelaar aftakken mag dus nooit, dan is niet je gehele installatie (waar je schuur onderdeel van is) meer met een enkele handeling uit te zetten wat juist de verplichting voor de hoofdschakelaar is voor enkel verdeler.

De automaten van de netbeheerder (die jij de 3 'hoofdschakelaars' voor de meter noemt) voldoen niet omdat deze dus niet in een enkele handeling uit te zetten zijn, ze de N niet breken en niet van jouw zijn :)

Of je de kabel zonder automaat naar een onderverdeler mag laten lopen zou je over kunnen discuseren maar met 10qmm zal dat geen issue zijn.

En je omvormers brengen je eigenlijk weer net over de standaard 40A van een standaard kast. Dus als daar ook nog een accu bij komt ben je echt wel te ver.

En qua aansluitblokken hangt dat af van je kast. De gangbare ABB HAF kasten hebben daar gewoon een optie voor.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 22:42
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:31:
Onder je hoofdschakelaar aftakken mag dus nooit, dan is niet je gehele installatie (waar je schuur onderdeel van is) meer met een enkele handeling uit te zetten wat juist de verplichting voor de hoofdschakelaar is voor enkel verdeler.

De automaten van de netbeheerder (die jij de 3 'hoofdschakelaars' voor de meter noemt) voldoen niet omdat deze dus niet in een enkele handeling uit te zetten zijn, ze de N niet breken en niet van jouw zijn :)

Of je de kabel zonder automaat naar een onderverdeler mag laten lopen zou je over kunnen discuseren maar met 10qmm zal dat geen issue zijn.

En je omvormers brengen je eigenlijk weer net over de standaard 40A van een standaard kast. Dus als daar ook nog een accu bij komt ben je echt wel te ver.

En qua aansluitblokken hangt dat af van je kast. De gangbare ABB HAF kasten hebben daar gewoon een optie voor.
Volgens mij is het tegenwoordig 2 handelingen. Ik zal als ik het niet vergeet de NEN er eens op nakijken.

Die 10mm2 mag elektrisch zo. Die wordt namelijk beveiligd door de hoofd zekeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 23-08-2023 03:14 ]

• Ricko1
jbhc schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 03:12:
[...]

Volgens mij is het tegenwoordig 2 handelingen. Ik zal als ik het niet vergeet de NEN er eens op nakijken.

Die 10mm2 mag elektrisch zo. Die wordt namelijk beveiligd door de hoofd zekeringen.
Die 2 handelingen zijn maar in 2 situaties toegestaan:
A. De groepenkast is ouder dan 2005 (hoofdschakelaar verplichting) en er zijn maar 2 aardlekschakelaars zonder hoofdschakelaar.
B. Er is een noodstroomvoorziening aanwezig waarbij je 2 schakelingen hebt voor de continuïteit (netstroom en noodstroom)

Dan moeten die 2 schakelingen nog steeds in dezelfde verdeler plaatsvinden.

• nimie
Ricko1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Dat is veel te veel voor doorverbinden. Dan zou alles je met 10mm2 moeten doorlassen. Ik zou 2x een 7 voudig aansluitblok pakken (de 15 voudige neemt meer ruimte in en de dikkere hoofdaansluiting heb jij niet nodig) https://www.elektramat.nl...-aansluitingen-lgy410028/

Hoofdschakelaar alleen naar aansluitblok nr 1
Dan vanaf het aansluitblok met 6mm2 draad naar de automaten voor zonnepanelen, accu, warmtepomp, EV-lader, automaat voor onderverdeler schuur en dan met 10mm2 doorverbinder naar het 2e aansluitblok waar je de rest op aansluit.

[...]

Dit is fout. Er moet een automaat in de hoofdgroepenkast zitten om de kabel naar de schuur te beveiligen. Je mag de hoofdzekering daar niet voor gebruiken.

De hoofdschakelaar moet alles uit kunnen zetten. Dit voldoet niet aan de norm en geeft je gegarandeerd problemen met de verzekering als er brand uitbreekt. De draden uit de energiemeter staan ook onder spanning die je niet kan uitzetten als je nog hoofdzekeringen hebt ipv hoofdautomaten.

Daarnaast zijn de draden vanuit energiemeter (straat is verzegeld) waarschijnlijk niet de juiste dikte voor de afstand naar de schuur. Als daar ook nog een omvormer komt te hangen zou ik zeggen minimaal 6mm2 maar liever 10mm2. Langere afstand moet nog dikker.

Ik zou een C20 of C25 aardlekautomaat plaatsen van 300ma (30ma aardleks in de onderverdeler zelf) zodat die uitschakelt als iemand er doorheen steekt.

Er zijn ook nog 40A aardlekschakelaars? Met zoveel zonnepanelen capaciteit moet er een extra beveiliging toegepast worden zodat er niet meer dan 40A door deze kan lopen.

[Afbeelding]

Het groene t-stuk is in jouw geval de aansluitblokken. Hier mag je met 6mm2 draad automaten op aansluiten omdat er maximaal 40A door de draden kan lopen (mits er niet meer dan twee 16A automaten doorverbonden zijn)

[...]

Als er 2 flexibele draden onder één klem zitten zonder adereindhuls gaan die bewegen. Dat is duidelijk een installatiefout.
este Rick, Ik heb alles op een rijtje gezet met de kasten erbij en ik denk dat ik in de ABB Hafa kast beter de aansluitklem 4p kan gebruiken ipv de externe aansluitblok, toch?

In mijn foto, Ik hoop dat het duidelijk is, kom ik volgens mij op 3 blokken welke ik nodig heb.

Ik kom dan binnen via de hoofdaansluiting en ga dan via de eerste verdeler naar de PV panelen en naar de schuur en installatie automaat 40a.
Vanaf deze automaatmaat ga ik naar verdeler 2 welke naar aardlek 1 (en vervolgens 2 en 3) gaat en naar verder 3. Vanaf verdeler 3 ga ik dan de Autolader, Accupakket later en de warmtepomp..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lKFkiwRjC4yx-JEYV3lLyW_u8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOpM7AOxavtlEUcRLQCqWNT7.jpg?f=fotoalbum_large

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nimie schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:18:
[...]

este Rick, Ik heb alles op een rijtje gezet met de kasten erbij en ik denk dat ik in de ABB Hafa kast beter de aansluitklem 4p kan gebruiken ipv de externe aansluitblok, toch?

In mijn foto, Ik hoop dat het duidelijk is, kom ik volgens mij op 3 blokken welke ik nodig heb.

Ik kom dan binnen via de hoofdaansluiting en ga dan via de eerste verdeler naar de PV panelen en naar de schuur en installatie automaat 40a.
Vanaf deze automaatmaat ga ik naar verdeler 2 welke naar aardlek 1 (en vervolgens 2 en 3) gaat en naar verder 3. Vanaf verdeler 3 ga ik dan de Autolader, Accupakket later en de warmtepomp..

[Afbeelding]
Verdeler 3 kan je inwisselen voor een kamrail.
https://www.elektramat.nl...-hager-verb-rail-4p-3f-n/

Geen printscreen op een mac :?

• nimie
jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:03:
[...]

Verdeler 3 kan je inwisselen voor een kamrail.
https://www.elektramat.nl...-hager-verb-rail-4p-3f-n/

Geen printscreen op een mac :?
Oeps dat had ook gekund.

Ik dacht dat de kam niet gebruik mocht worden omdat je dan weer vanaf 1 automaat gaat doorlussen. Maar de kam is idd mooier.

Kunnen jullie zeggen welke abb installatieautomaat er gebruikt moet worden. Ik zie deze niet 123 te koop.
Daarnaast de vraag welke aardlekautomaat ik het beste voor de Lader kan gebruiken. De lader zelf wordt de SolarEdge ev charger. Ik weet dat hij duurder is maar samenwerking met de 2 omvormers en de goede garantie ervaring zijn ook wat waard :-)

• nimie
Enkele maanden geleden heb jullie mij geholpen met een mooie schematische schets over mijn groepen kast. Ik heb nu de nieuwe onderdelen gehaald en wil ze gaan aansluiten. Ik weet alleen niet zeker of ik het nu op de juiste manier doet. Is dit nu volgens de nieuwste normen, of moet er nog iets aangepast worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVSC9ToA2xf0aPkTT-3SngAdNxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URxz40HuwsHSbCbcs198BmTI.png?f=fotoalbum_large

• hannos007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Misschien niet helemaal een antwoord op de reacties hier. Maar wel over de SolarEdge EV charger.
Kan iemand zeggen wat de ervaringen zijn met deze charger tov een Alfen charger? Standaard wordt de Alfen aangeboden via de leasemaatschappij maar ik heb een SolarEdge omvormer en een SolarEgde Home besturingssysteem. Er staan geen reviews op internet, ik kan ze niet vinden.
Wie kan mij hier in wegwijs maken?

• Ricko1
hannos007 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:52:
Misschien niet helemaal een antwoord op de reacties hier. Maar wel over de SolarEdge EV charger.
Kan iemand zeggen wat de ervaringen zijn met deze charger tov een Alfen charger? Standaard wordt de Alfen aangeboden via de leasemaatschappij maar ik heb een SolarEdge omvormer en een SolarEgde Home besturingssysteem. Er staan geen reviews op internet, ik kan ze niet vinden.
Wie kan mij hier in wegwijs maken?
Dat wordt sowieso niks. Lease maatschappij wil een gekalibreerde mid kwh-meter en communicatie naar hun eigen platform. Dit kan solaredge niet.

Hangt de solaredge omvormer bij de parkeerplaats? Het kunnen delen van een kabel is de enige unieke eigenschap t.o.v. andere merken.
Pagina: 1