Mesh netwerk vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRutgers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02-2024
Mijn vraag
Ik heb sinds kort in mijn huisje in Frankrijk een starlink Internet verbinding. Vanwege de dikke muren in het huis wil ik graag een mesh netwerk neerleggen. Ik heb hier een paar vragen over. Wat ben ik van plan te kopen:
1x outdoor bekabelde mesh router
1x indoor bekabelde mesh router ( naast bestaande starlink router)
1x niet bekabelde mesh router. Heeft zicht op bekabelde router

Ik heb achter de Starlink router een Gb switch

Mijn vragen zijn
1: Kan ik de 2 bekabelde mesh routers rechtstreeks aansluiten op vrije poorten in de switch?
2: kan ik van één merk een outdoor en een indoor mesh kopen of moet dat ook zelfde serie zijn?

Dank voor de hulp

Henk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wireless mesh is een synoniem voor een draadloos verbonden accesspoint. Bekabeld is het gewoon een accesspoint. Een router is het alleen als het routeert :)

Maar om antwoord te gevenL
1. Hangt er vanaf, veel van die wifi setjes willen perse achter elkaar staan. Dus Router > Switch > Mesh node 1> Mesh node 2. Ik weet dat de Deco (onoffocieel) ook werkt als je ze "naast" elkaar zet in een switch. Hangt wel van de switch af of dit werkt.
2. Makkelijkste is 1 serie, dan heb je 1 plek voor de configuratie en beheer en werkt het het makkelijkste.

Voor jouw use case klinkt een x50 outdoor met 2x x50 indoor wel passend, MAar je kunt ook kijken naar bv de omada/ubiquiti lijn. Veel andere betaalbare lijnen met outdoor accesspoints ken ik niet

CISSP! Drop your encryption keys!