Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephirus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-03 20:23
Hi Tweakers,

in 2019 bijgaand systeem aangeschaft:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 385,37€ 385,37
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 132,50€ 132,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 106,90€ 106,90
1VentilatorsFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart, 140mm€ 15,55€ 15,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 58,88€ 58,88
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 199,90€ 199,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,09

Ik loop er momenteel tegenaan dat de fans van de videokaart regelmatig een extreem hoog toerental gebruiken als spellen net even iets meer vragen van de videokaart. Is dit iets waar ik wat aan kan doen, of zou het advies zijn een nieuwe videokaart aan te schaffen bij dit systeem? Of kan ik beter een geheel nieuw systeem aanschaffen?

Benieuwd naar jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Laatst online: 16:42

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Hoe vaak heb je in de afgelopen 4 jaar je systeem stof vrij gemaakt? Inclusief nieuwe thermal pasta enz enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephirus
Alles met perslucht schoongeblazen begin dit jaar nog. Ik dacht destijds dat het de CPU koeler was die vervangen moest worden, dus die heb ik vervangen inclusief koelpasta.

Is het mogelijk de koelpasta te vervangen van een videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Dat is zeker mogelijk, maar eerst maar zeker weten dat het aan de temperatuur ligt. Hoe warm wordt die?

Bijvoorbeeld:
YouTube: GIGABYTE RTX 2070 Thermal Pad Replacement | Temps Down & Efficiency ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephirus
Niet extreem heet. loopt op tot 75-80 graden. Maar zodra hij in de buurt komt van 75-80 graden draaien de fans op 100% snelheid om de temperatuur daar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Sephirus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:51:
Niet extreem heet. loopt op tot 75-80 graden. Maar zodra hij in de buurt komt van 75-80 graden draaien de fans op 100% snelheid om de temperatuur daar te houden.
Kan je met HWinfo64 ook even kijken wat de hot spot temp is? Grote kans dat dat je beperking vormt, niet de gpu temp.

Vaak als koelpasta opgedroogd raakt, of als deze last krijgt van het pump-out effect, zie je dit voornamelijk terug in de vorm van sterk stijgende hot spot temperaturen. Ook in dergelijke situaties gaan GPU fans in full panic mode.

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 14-08-2023 16:39 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Lees toch best veel op het net dat jouw kaartje niet hoger komt dan 62/65 graden onder volle lading.
Wat Blaat zegt. En dan overwegen om de pasta te vervangen.

Je hebt een nog prima systeem. Ik zou dat (nog) niet vervangen.

Edit:
source:
https://www.kitguru.net/c...r-gaming-oc-8g-review/16/

[ Voor 22% gewijzigd door Baakster op 14-08-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephirus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22bGycRfHDDhcnAGs0tb4x0MAZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ywYp2bO4dEFrZfyHD6YASCd.jpg?f=user_large

Hotspottemperatuur ligt inderdaad een stuk hoger dan de GPU temperatuur.
Dan ga ik inderdaad maar een poging wagen de koelpasta te vervangen. Dank voor jullie reacties!

Overigens, nu ik HWinfo64 open heb valt mijn oog op mijn geheugen klokfrequentie.
Hier zou ik een frequentie van 3200 verwachten, in HWinfo zie ik echter maar 1600. Zie ik iets over het hoofd hier of moet ik gaan uitzoeken hoe ik dit aanpas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sREpifbrR5D0VXloPrl9MJE6kU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EvJxm9DDxrvEKfkV6bWIIpM6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 19:54
Ik zou idd je computer eens goed uitblazen en re-pasten. Beste is dan ook direct om de thermal pads te vervangen voor nieuwe pads of putty (upsiren ux pro is nice). Die 1600 is 3200 ivm DDR (double data rate).

Edit: Ik zou je adviseren je bios ook eens een update te geven voor meer stabiliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Azerox op 16-08-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 17:20
Sephirus schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:33:

Overigens, nu ik HWinfo64 open heb valt mijn oog op mijn geheugen klokfrequentie.
Hier zou ik een frequentie van 3200 verwachten, in HWinfo zie ik echter maar 1600. Zie ik iets over het hoofd hier of moet ik gaan uitzoeken hoe ik dit aanpas?

[Afbeelding]
De 3200Mhz klopt ook niet, daarom wordt dat tegenwoordig met MT/s aangegeven (megatransfers per seconde). Dus de 1600Mhz klopt gewoon. Wordt in dit geval dan verkocht als 3200MT/s.
Je zult het nog af en toe als Mhz tegenkomen hier en daar, wat kan komen omdat vroeger voor het gemak de mhz bij elkaar opgeteld werden voor marketing versus "normale" sdram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2070 super en 3700x.

Ik heb de GPU paste en thermalpads vervangen. Dit hielp tijdelijk.

Mijn GPU wordt 85 en hotspot 105. En dat op een 1080p monitor.

Mogelijkheid zou een oudere Nvidia driver installeren. Ik weet dat met de komst van de 30xx serie de drivers issues veroorzaakte met de 20xx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:48
Sephirus schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:33:
[Afbeelding]

Hotspottemperatuur ligt inderdaad een stuk hoger dan de GPU temperatuur.
Dan ga ik inderdaad maar een poging wagen de koelpasta te vervangen. Dank voor jullie reacties!

[Afbeelding]
DDR staat voor Double Data Rate.

Doe 1600 eens keer 2, “double” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
Unknown Alien schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:07:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2070 super en 3700x.

Ik heb de GPU paste en thermalpads vervangen. Dit hielp tijdelijk.

Mijn GPU wordt 85 en hotspot 105. En dat op een 1080p monitor.

Mogelijkheid zou een oudere Nvidia driver installeren. Ik weet dat met de komst van de 30xx serie de drivers issues veroorzaakte met de 20xx serie.
Grote kans dat je last hebt van pump-out, waarbij de paste naar de buitenkant van de die spreidt. Dan heb je amper nog contact in het midden van de die. Zie je ook direct als je hem weer open maakt. Themalright TFX (lastig, dik goedje) kun je het beste gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sephirus
Hotspottemperatuur liep gisterenavond zelfs op tot 107 graden.
Ik heb de koelpasta vervangen. Tot mijn verbazing leek het erop alsof de thermal pads nooit goed hebben gezeten. Sommige waren gescheurd of zaten dubbel. Daarnaast leek de koelpasta inderdaad uitgedroogd. Zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kma3uGFTbfhqxzhBweEf66-hicU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRZcUBxfQni804B3cnlGn6tN.jpg?f=fotoalbum_large

De oude koelpasta heb ik verwijderd en thermal pads zo goed als ik kon recht gelegd en scheurtjes met een klein beetje koelpasta aangevuld. Geen idee of dat een goed idee is. Zoniet zal ik die thermal putty die Azerox aanraadt eens proberen.
Dit heb ik ervan gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbH0sVB6WqGhear-dB0hQm28yFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OFUXMnWKmKUUhNAWGYBmLO0.jpg?f=fotoalbum_large

Hiermee is de temperatuur van de gpu nog maximaal opgelopen naar 65 graden met een hotspottemperatuur maximum van 74 graden.

Dank voor jullie reacties en input. Mochten er verder nog tips of opmerkingen zijn op basis van bovenstaande afbeeldingen is dat natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Azerox schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Grote kans dat je last hebt van pump-out, waarbij de paste naar de buitenkant van de die spreidt. Dan heb je amper nog contact in het midden van de die. Zie je ook direct als je hem weer open maakt. Themalright TFX (lastig, dik goedje) kun je het beste gebruiken.
Zal nog eens kieken. Ik gebruik kryonaut. Volgens de gegevens ideaal voor GPU.
Sephirus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:23:
Ik heb de koelpasta vervangen. Tot mijn verbazing leek het erop alsof de thermal pads nooit goed hebben gezeten. Sommige waren gescheurd of zaten dubbel. Daarnaast leek de koelpasta inderdaad uitgedroogd. Zie afbeelding:
[Afbeelding]

De oude koelpasta heb ik verwijderd en thermal pads zo goed als ik kon recht gelegd en scheurtjes met een klein beetje koelpasta aangevuld. Geen idee of dat een goed idee is. Zoniet zal ik die thermal putty die Azerox aanraadt eens proberen.
Dit heb ik ervan gemaakt:
[Afbeelding]

Hiermee is de temperatuur van de gpu nog maximaal opgelopen naar 65 graden met een hotspottemperatuur maximum van 74 graden.

Dank voor jullie reacties en input. Mochten er verder nog tips of opmerkingen zijn op basis van bovenstaande afbeeldingen is dat natuurlijk welkom.
Dat zijn mooie cijfers.

Bij mij waren de thermalpads zo uitgedroogd, dat ik ze eraf moest krabben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 17:20
Sephirus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:23:
Ik heb de koelpasta vervangen. Tot mijn verbazing leek het erop alsof de thermal pads nooit goed hebben gezeten. Sommige waren gescheurd of zaten dubbel. Daarnaast leek de koelpasta inderdaad uitgedroogd.

Oh wauw, dat zag er slordig uit. Alsof ze in de fabriek per ongeluk een extra pad op de vrms hadden geworpen.

Nu zit je qua temperaturen in ieder geval weer op de verwachte hoogte. Well done.
Waarschijnlijk was de koelpasta genoeg, was iig een flinke erwt zo te zien. Geen kritiek op dit resultaat, maar persoonlijk zou ik m zelf voor de zekerheid eerst wat meer hebben uitgespreid zodat elk hoekje in ieder geval bedekt is met wat koelpasta.

Is het kabaal ook gelijk afgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephirus
Ja ik denk dat de fans inderdaad op hol sloegen als de hotspottemperatuur boven de 83 graden kwamen.
Dus is inderdaad opgelost.

Voor wat betreft je opmerking over de hoekjes, het is niet handig om hem er nu weer af te halen om te controleren of het goed zit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
Sephirus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:11:
Ja ik denk dat de fans inderdaad op hol sloegen als de hotspottemperatuur boven de 83 graden kwamen.
Dus is inderdaad opgelost.

Voor wat betreft je opmerking over de hoekjes, het is niet handig om hem er nu weer af te halen om te controleren of het goed zit toch?
Nee hoor, je temps zijn nu prima. Don't fix what aint broken.

• Baakster

Baakster

@Sephirus Mooi dat je het heb kunnen fixen!
Van de fabriek af ziet het er niet uit, dat heb je dan zelf beter opgelost! :9B

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:29
Gigabyte (2070) kaarten staan hier om bekend als je gaat googlen.

Ik zou met een combinatie van heatpipes op het koelblok en een chip de spread methode gebruiken voor het aanbrengen van de koelpasta.
En niet een andere manier (rijstkorrel, zoals jij gedaan hebt) van de koelpasta aanbrengen.

De Hyper 212 en Wraith Prism zijn voorbeelden van cpu koelers met hetzelfde soort direct heat-pipe contact.
Die Wraith Prisma komt met een plak koelpasta erop uit de box.

Doordat er kleine ruimte tussen de heatpipes zit heb je kans dat de koelpasta niet (goed) overal op de chip verspreidt.
Je kan dan beter de koelpasta verspreiden over de chip en/of de heatsink; van luchtbellen is er toch geen sprake i.v.m. de ruimte tussen de heatpipes.

Maar voor nu geen zorgen als je temperaturen beter zijn en je probleem opgelost is!

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-08-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerom3001
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 21:17
Azerox schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:21:
Ik zou idd je computer eens goed uitblazen en re-pasten. Beste is dan ook direct om de thermal pads te vervangen voor nieuwe pads of putty (upsiren ux pro is nice). Die 1600 is 3200 ivm DDR (double data rate).

Edit: Ik zou je adviseren je bios ook eens een update te geven voor meer stabiliteit.
Ik heb de kaart goed schoongemaakt, met isoproponol alcohol en de ventilatoren met contactspray. Daarna met de compressor droog gemaakt en onderdelen via Amazon besteld. De pads en pasta mooi verdeeld en daarna weer in elkaar gezet. Wat een genot, en nieuwe videokaart die heel stil is en voorlopig weer even mee kan!

Kan je uitleggen hoe je de bios kan updaten, de 2 updates op de website van giga blijken bij mij niet te werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:29
Pads op de ruimte boven de Elco's lijkt mij niet de bedoeling.
Je ziet de vorm van de Elco's als afdruk in de pads... mazzel dat de Elco's (de soldering) niet kapot zijn gemaakt met de heatsink vastschroeven.
Was dit af Gigabyte fabriek zo gedaan? 8)7
Wellicht heb je de heatsink ook verschoven/bewogen tijdens het plaatsen, daardoor gaan/kunnen pads schuiven en vouwen.

Verder heb je zo te zien (volgens mij) te dunne koelpasta gebruikt en dan wordt dat vrijwel direct weggeduwd (instant pump-out) met aanschroeven van e.e.a.
Ik spreek uit ervaring met het gebruik van Noctua koelpasta op GPU's, dat is zeer af te raden.
Direct na het aanbrengen en het afmonteren heb ik videokaarten weer gedemonteerd en dan zie je gewoon duidelijk kale plekken op de gpu.
Gebruik iets dikkere pasta, zoiets als Artic Ceramique!

En zoals ik eerder zei; niet een korrel aanbrengen maar de pasta uitspreiden over de gpu.
Je hebt direct pipe koeling, omdat daar ruimte tussen zit wordt de koelpasta niet goed verspreid.

Contact spray op de ventilatoren is af te raden, kans dat je het vet/de olie in de lagers aantast.
En als het residue achterlaat krijg je een dikke plakkende laag stof op je ventilatoren, wat voor onbalans zorgt en de boel eerder sloopt.

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-10-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jerom3001 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb de kaart goed schoongemaakt, met isoproponol alcohol en de ventilatoren met contactspray. Daarna met de compressor droog gemaakt en onderdelen via Amazon besteld. De pads en pasta mooi verdeeld en daarna weer in elkaar gezet. Wat een genot, en nieuwe videokaart die heel stil is en voorlopig weer even mee kan!

Kan je uitleggen hoe je de bios kan updaten, de 2 updates op de website van giga blijken bij mij niet te werken....
Oude }:O }:O }:O graag in de sloot laten.

Enige reden om in een oud topic van een ander te posten is om nieuwe inzichten/oplossingen toe te voegen. Heb je een eigen probleem, open een eigen topic. Je kunt daar verwijzen naar andere topics die je gevonden hebt maar geen volledige oplossing boden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.