Audio advies plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jjav
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-07 18:41
Hallo mede-tweakers,

Ik heb over 2 weken een nieuw appartement in Amsterdam. Nu ik op mezelf ga wonen (en geen rekening hoef te houden met een huisgenoot) wilde ik een mooie geluidsinstallatie kopen. Ik zat te denken aan een receiver / versterker, 2-3 speakers en een subwoofer. Ik wil hier ook graag mijn tv en platenspeler op kunnen aansluiten. Ik vroeg mij af wat de beste plaatsing voor de speakers en subwoofer zou zijn. Ik ga de geluidsinstallatie voornamlijk gebuiken voor spotify en platen te beluisteren tijdens het koken, eten of zitten op de bank. Wat zou de beste plaatsing zijn van mijn speakers? Ik heb in de bijlage een plattegrond van mijn appartement gezet. Ik zat zelf te denken aan de plekken A voor de speakers, en B voor de subwoofer. Zou dit een mooi geluid (hoeft geen studiokwaliteit) geven voor in de kamer? Suggesties zijn zeker welkom! DankejwelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEfNJ2LmgORJY6DOKcDyJe-15kY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTPkuavOEmB2uZ9t862CDSJC.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26
Waarom drie speakers? Twee of vier is gebruikelijker.

Waar ga je het meeste *echt* zitten luisteren? Want vrijwel iedere opstelling is genoeg om radio te luisteren.

Ik vermoed dat je het meeste op de bank zal zitten. Links en rechts van de TV is dan het meest logisch.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Plek A is prima. Maar zou twee speakers doen.
Drie is er niet. Dan heb je daar alleen mono geluid uit.

Als je toch geen films, games, etc in surround wil luisteren gewoon 2 speakers en de sub.

Mogelijk wel nadenken over de toekomst als je wel surround wilt
Dus receiver met 5.1 mogelijkheid nemen zodat je later 2 rears kunt toevoegen en een center.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jjav
Bedankt voor de reacties! Surround sounds zou wel fijn zijn maar niet nodig gezien ik niet heel vaak tv kijk en een headset gebruik voor games. Ik kan ook niet echt een speaker aan de linkerkant van de bank kwijt gezien die echt midden in de kamer zou komen te staan. Ik denk dat ik het dan hou bij de twee speakers aan weerzijde van de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:53
DarkSide schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:42:
Plek A is prima. Maar zou twee speakers doen.
Drie is er niet. Dan heb je daar alleen mono geluid uit.

Als je toch geen films, games, etc in surround wil luisteren gewoon 2 speakers en de sub.

Mogelijk wel nadenken over de toekomst als je wel surround wilt
Dus receiver met 5.1 mogelijkheid nemen zodat je later 2 rears kunt toevoegen en een center.
Of je koopt nu gewoon een 2.1 receiver en verkoopt deze later om een nieuwere te kopen met 5.1.
Jjav schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:45:
Bedankt voor de reacties! Surround sounds zou wel fijn zijn maar niet nodig gezien ik niet heel vaak tv kijk en een headset gebruik voor games. Ik kan ook niet echt een speaker aan de linkerkant van de bank kwijt gezien die echt midden in de kamer zou komen te staan. Ik denk dat ik het dan hou bij de twee speakers aan weerzijde van de tv.
Qua surround setup: Kan je geen speakers kwijt op het dressoir dan?
Of in/op de kast achterin de kamer?

Met de receivers van tegenwoordig kun je prima timings instellen en dus compenseren voor speakers die verder weg staan dan gebruikelijk.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jjav
DonJunior schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Of je koopt nu gewoon een 2.1 receiver en verkoopt deze later om een nieuwere te kopen met 5.1.
[...]

Qua surround setup: Kan je geen speakers kwijt op het dressoir dan?
Of in/op de kast achterin de kamer?

Met de receivers van tegenwoordig kun je prima timings instellen en dus compenseren voor speakers die verder weg staan dan gebruikelijk.
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik wel een speaker op de kast kwijt kan. Moet ik echt een receiver met timing hebben? De kamer is niet zo groot (25-30 M^2). Zat namelijk te denken aan een mooie vintage set receiver en speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:53
Wat versta je onder vintage? En heeft die betreffende receiver dan wel voldoende inputs en outputs voor je wensen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jjav
Ik heb er nog niet een op het oog. Ik zit te kijken naar receivers met 5.1 surround sound mogelijkheden. Tussen de 100-150 watt (gezien ze toch niet hard kunnen/mogen zonder de buren boos te maken :/ )Lijkt me dat dat voldoende is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26
Watt is overrated, met 1 Watt kun je de buren al boos maken. 100 / 150 Watt is meer dan voldoende.

Ik weet niet of er veel vintage apparatuur is die 5.1 doet, en die je op je TV aan kunt sluiten, maar als je een (al dan niet vintage) receiver gevonden hebt die aan je wensen voldoet, kijk dan wel of je op de TV stereo af kunt dwingen. Zodra de TV door heeft dat de receiver 5.1 doet zonder door te hebben dat je alleen front left en front right hebt aangesloten zou het zomaar kunnen dat je (bijna) geen spraak meer hoort in films, series en shows, want die gaan over het algemeen over het center-kanaal.

Andere optie is uiteraard om voorlopig rear te laten voor wat het is maar al wel een center-speaker aan te sluiten. Dat hoeft niks heel ingewikkelds te zijn (in de Pricewatch beginnen ze vanaf zo'n € 100), zelf gebruik ik de center uit een oud 5.1 computersetje.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1