WTW drain in douche en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
Ik ga mijn badkamer renoveren en zit eraan te denken om een horizontale douche WTW drain (Technea Joulia 3P) te monteren (verticaal gaat helaas niet lukken).
In de badkamer wil ik in plaats van de radiator een opbouw vloerverwarming monteren (bv WARP). Nu vraag ik me af waar ik rekening mee moet houden tav legionella, omdat de koud water leiding van de WTW drain in de douche onder de vloer in de douche loopt. In de montage instructie zie ik dat de leiding zelfs grotendeels in de douche loopt (zie foto), dus zelfs als ik de vloerverwarming echt buiten de douchecabine laat dan zal de douchevloer volgens mij nog wel wat opwarmen door geleiding.

Wat is wijheid en waar moet ik rekening mee houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz7hBxbYQw4dPULfH7aFUypIeMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6G591XLzryT5tMFz21lcXCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46FaqICEjrl6REgiv1hEZImyuWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IXpOejUzYaK5G5gC9HGU4Txd.png?f=user_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26

timovd

Voorsprong door techniek

Vloerverwarming is fijn voor een ruimte waar je met blote voeten loopt (zoals in de badkamer). Maar een kleine radiator is ook heel fijn voor de handdoeken. Daar al aan gedacht? Afhankelijk van je systeem (en aanvoertemperatuur), kun je bijvoorbeeld de retour van de radiator in de vloer stoppen.
Maar voor een ruimte die je maar kort gebruikt; is elektrische vloerverwarming niet veel fijner?

De douche-WTW is efficiënter (door hogere flow) als je uitgang van de warmtewisselaar naar zowel koud op de kraan zet als ook naar je verwarmingssysteem (gasketel/boiler).

Hoe kom je aan het onderste plaatje? Is het niet handiger om de douche-WTW om te draaien, zodat de aansluiting voor de koudwaterleiding links zit? Of gaat dat niet passen bij plaatsing strak tegen de muur?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
timovd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:28:
Hoe kom je aan het onderste plaatje? Is het niet handiger om de douche-WTW om te draaien, zodat de aansluiting voor de koudwaterleiding links zit? Of gaat dat niet passen bij plaatsing strak tegen de muur?
DIt is uit de handleiding van de leverancier van de douche wtw drain. Zelf zat ik ook al te denken dat dit ook omgedraaid kan worden, maar dan heb je de drain niet meer strak tegen de muur. Maar dit kan ik wellicht ook nog anders oplossen.
Het gaat me vooral om de afstand dat een koud waterleiding moet wegblijven bij vloerverwarming in dezelfde vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:52

De douche-WTW is efficiënter (door hogere flow) als je uitgang van de warmtewisselaar naar zowel koud op de kraan zet als ook naar je verwarmingssysteem (gasketel/boiler).
Hoe wil je dat gaan doen? SWW en CV water is compleet gescheiden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@emot de meeste gas(combi)ketels kunnen zowel voor CV zorgen als SWW maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

VivaAtloni schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

DIt is uit de handleiding van de leverancier van de douche wtw drain. Zelf zat ik ook al te denken dat dit ook omgedraaid kan worden, maar dan heb je de drain niet meer strak tegen de muur. Maar dit kan ik wellicht ook nog anders oplossen.
Het gaat me vooral om de afstand dat een koud waterleiding moet wegblijven bij vloerverwarming in dezelfde vloer.
Hoe dicht komt het bij elkaar? Ga je een mantel gebruiken voor de leidingen in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
timovd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Hoe dicht komt het bij elkaar? Ga je een mantel gebruiken voor de leidingen in de vloer?
Mijn plan was gewoon kunstof waterleiding. Die kun je zonder mantel in de muur verwerken.
Als ik de vv echt niet in de douchecabine laat komen, dan ligt het er denk ik wel 100cm vanaf.

[ Voor 13% gewijzigd door VivaAtloni op 14-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Maar voor een ruimte die je maar kort gebruikt; is elektrische vloerverwarming niet veel fijner?
Wellicht wel fijner, maar ik kijk vooral naar het verbruik. Elektrische VV blijft toch 1 kw in en 1 kw uit. Watergedragen is efficienter, helemaal als ik straks naar een WP ga.
Maar wellicht heb ik het fout en is elektrisch veel verstandiger. Scheelt wel fors in opbouwhoogte en aanleg :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
timovd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:41:
@emot de meeste gas(combi)ketels kunnen zowel voor CV zorgen als SWW maken.
Dat snap ik. Echter is het water wat naar en door de WW loopt tapwater en geen CV water. CV water is een compleet gesloten systeem. Die kun je niet combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
VivaAtloni schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Gewoon geen VVW in de douche leggen. Die vloer is toch al opgewarmd van het douchewater zelf voordat je er in stapt. Daarbij moet je sowieso ook een stuk van je drain afblijven, omdat deze anders ook droog kan gaan staan door de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
de installatie handleiding van de fabrikant neemt het allemaal erg ruim met de leidinglengtes zo te zien. ook zijn ze niet consequent met welke kant de koude en warme aansluiting is (zal ook niet uitmaken verwacht ik tenzij er een terugslagklep inzit, maar die zie ik nergens genoemd worden).

je zou dus de leidingen veel strakker kunnen leggen/routeren. mogelijk zelfs onder de goot door als je de hoogte hebt. als je dan de vloerverwarming 30 tot 50cm van de goot afhoudt verwacht ik niet dat het nog issues op zou leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

emot schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Dat snap ik. Echter is het water wat naar en door de WW loopt tapwater en geen CV water. CV water is een compleet gesloten systeem. Die kun je niet combineren.
Fijn dat we het eens zijn met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 11:22
VivaAtloni schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Mijn plan was gewoon kunstof waterleiding. Die kun je zonder mantel in de muur verwerken.
Als ik de vv echt niet in de douchecabine laat komen, dan ligt het er denk ik wel 100cm vanaf.
Toch even mijn ervaring delen:
Hier overal VV (aanvoer is stadsverwarming), is dat de VV in de badkamer nooit actief is (badkamer heeft een aparte lus). Dat betekent dan altijd het ventiel open om gebruik te maken, want opstarten is door de korte lus relatief tov andere ruimte natuurlijk sneller, maar te traag om even aan te zetten. En vloerverwarming op de 1e verdieping (alle kamers hebben VV) staat bij ons in de praktijk gewoon niet aan. We vinden het niet fijn om die warmte te voelen in de slaapkamers. Het voelt al snel te heet aan.

Op zolder zijn wij bezig met verbouwing naar twee kamers + badkamer, maar ik heb de bestaande lussen op zolder eruit gehakt en geen nieuwe geplaatst voor de badkamer daar door de ervaring op de 1e verdieping. Ik zal daar elektrische vloerverwarming leggen en ook die denk ik dat niet echt gebruikt zal gaan worden en als mijn dochters dat later (als ze wat ouder zijn) toch willen gebruiken is het snel opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 09:16
Ik heb recent ook mijn badkamer verbouwd om kwam tot conclusie die ik door mijn warmtepompboiler een douche wtw pas terugverdien na +-15 jaar.

hier staat een heel rapport over douche wtw en legionella:
https://www.ecomax.pl/pub...pho-legionella_online.pdf

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-07 15:29
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 01-07-2024 17:28 . Reden: spam / werving ]

Pagina: 1