Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 22:10
Bij elke telefoon die ik koop, goedkoop of duur, gaat na 2 a 3 jaar het oplaadpunt kapot. Dit vind ik erg zonde, want ik hou er niet van om onnodig een nieuwe telefoon te kopen, en de toestellen zijn verder vaak nog prime.

Dit is bij de laatste 4 modellen gebeurt. Ik heb het niet over vies, maar echt kapot. Ik gebruik de oplader die meegeleverd is en laadt mijn telefoon elke nacht op. Mijn huidige toestel is al 2 (of zelfs 3?) keer gerepareerd, en ivm barsten in de telefoon durft de reparateur het niet nog een keer aan.

Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem? Heeft misschien iemand zelfs al uitgevonden waar het door komt? Ik word er een beetje gek van om goede telefoons weg te doen voor zo'n klein issue (nou ja, klein issue, uiteindelijk kan ik dus de telefoon niet meer opladen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 15:29

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Werkelijk nog nooit gehad. Draadloos opladen klinkt als dé oplossing voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Als je veel barsten ook hebt in je toestel hoe is de algehele staat van het toestel? Hoe gebruik je die?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah, ik kan heel anekdotisch zoals bovenstaande zeggen dat het mij nog nooit is overkomen. Heul af en toe pak ik een naald om even wat pluisjes uit de poort te vissen maar behalve dat heb ik nog nooit problemen gehad met de oplaadpoort van m'n telefoons.

Gezien je het hebt over barsten e.d. doe ik de aanname dat je wat minder netjes (iig minder netjes dan mij) met je telefoon om gaat. Of valt dat mee?

Maar goed, draadloos opladen klinkt inderdaad als de oplossing.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1 keer gehad. jaren terug.
usb poort vervangen, en hij werkt nog steeds prima.

of anders omgaan met je telefoon aan de lader ( niet boven je hoofd rond slingeren terwijl de lader is ingeplugd)

Of een toestel met draadloos laden kopen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
Touchdomex schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:06:
Als je veel barsten ook hebt in je toestel hoe is de algehele staat van het toestel? Hoe gebruik je die?
Dit toestel is een keer gevallen. Bij mijn vorige toestellen had ik geen barsten (zal ik ook wel een keer laten vallen hebben, maar die waren iets minder barstgevoelig, denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
D4NG3R schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:08:
Tjah, ik kan heel anekdotisch zoals bovenstaande zeggen dat het mij nog nooit is overkomen. Heul af en toe pak ik een naald om even wat pluisjes uit de poort te vissen maar behalve dat heb ik nog nooit problemen gehad met de oplaadpoort van m'n telefoons.

Gezien je het hebt over barsten e.d. doe ik de aanname dat je wat minder netjes (iig minder netjes dan mij) met je telefoon om gaat. Of valt dat mee?

Maar goed, draadloos opladen klinkt inderdaad als de oplossing.
Ik ga over het algemeen zorgvuldig met mijn telefoon om. Ik heb een korte broek van een gladde stof met ondiepe zakken, daar is ie een keer uitgevallen toen ik ging zitten. Maar dat vind ik zelf niet vallen onder "onzorgvuldig gedrag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
De laatste keer heb ik (omdat ik toen dit issue dus al 3 keer meegemaakt had) gezocht naar een telefoon die draadloos kon laden, maar geen fijn toestel gevonden. Er waren maar een paar en die waren allemaal honderden euro's duurder. Dat én iedereen die zei "als je je telefoon normaal gebruikt gaat je oplaadpoort niet binnen 3 jaar kapot" heeft me toen toch weer doen verleiden om er een zonder draadloos opladen te kopen.

Maar misschien zijn er nu meer (en meer betaalbare) toestellen met draadloos laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het kan natuurlijk goed zo zijn dat het deze keer toevallig wel komt door de "barsten", fysieke schade aan de poort of het moederbord. Mocht je echt geen telefoon vinden met ingebouwde oplaadmogelijkheden zijn er ook aftermarket oplossingen, ik heb lang zo'n "matje" achter m'n hoesje gebruikt: (random afbeelding van Google)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYTg1iTN5q0xHujJyLQsH8ld9X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fCxi73dYYuusXoCwZKDOU0Sb.png?f=user_large

Die dingen hebben doorgaans echter geen bijzonder hoog laadvermogen.. Geloof dat die van mij 1A deed bij 5V, maar dat was wel een jaar of 4-5 geleden.

Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit voor elkaar gekregen om een poort te slopen (zowel met USB-C als oudere Micro-USB poorten), ondanks dat ik er naar mijn idee best wel lomp mee om ga. Maar goed, soms is het ook gewoon simpelweg pech hebben. :')

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 14-08-2023 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Gebruik jij je toestel terwijl het aan de lader zit?

Ik vraag dit, omdat ik me kan voorstellen dat je op die manier je krachten op de oplaadpoort aanbiedt die misschien door"werken" op de PCB en dat de connector dan misschien langzaam maar zeker loswrikt en beschadigt.

In al mijn jaren mobieltjes nog nooit gehad. Als dit bij je laatste 4 toestellen is gebeurd moet er iets zijn in jouw gebruik waardoor het gebeurt. Ik zou uitzoeken wat je anders doet dan 99% van de bevolking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:56
Ik verslijt ook de usb poorten, vor zover ik weet alleen door stof uit broekzak icm vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Mijn zusje is er ook zo een. Die heeft al vier iPhones gesloopt omdat ze de lightningpoort verknalt. Ik heb geen flauw idee hoe ze het voor elkaar krijgt, zij kan echt geen kabel ergens indouwen zonder alle internals te slopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Andere optiue, naast zo'n Qi matje: een Magnetische connector.
Zoiets als dit: https://www.amazon.nl/Mag...-datakabel/dp/B07V1M8N5N/

Dan kan je je telefoon blijven gebruiken terwijl je 'm oplaad, en eventuele stress op de USB poort wordt opgevangen in de magnetische verbinding. Hopelijk sloop je 'm dan minder snel.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 14-08-2023 09:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die magnetische dingen werken inderdaad ook best leuk, mocht je die kant op willen gaan raad ik wel sterk aan om direct een handvol kabels mee te bestellen. Die meuk van ali/amazon etc gebruiken allemaal andere aansluitingen. :')

In ieder geval de 3 welke ik ooit gehad heb hadden stuk voor stuk een andere magneetsluiting.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 14-08-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
joker1977 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:19:
Gebruik jij je toestel terwijl het aan de lader zit?

Ik vraag dit, omdat ik me kan voorstellen dat je op die manier je krachten op de oplaadpoort aanbiedt die misschien door"werken" op de PCB en dat de connector dan misschien langzaam maar zeker loswrikt en beschadigt.

In al mijn jaren mobieltjes nog nooit gehad. Als dit bij je laatste 4 toestellen is gebeurd moet er iets zijn in jouw gebruik waardoor het gebeurt. Ik zou uitzoeken wat je anders doet dan 99% van de bevolking
Goede vraag, maar nee, dat doe ik niet. Wat ik overigens wel deed bij mijn eerdere toestellen was zodra het opladen niet meer lekker werkt, een beetje op de oplader duwen totdat het opladen weer werkt. Maar dat deed ik pas nadat het opladen niet meer werkt en het schoonmaken ook niet meer hielp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rustybolt
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:47:
Mijn zusje is er ook zo een. Die heeft al vier iPhones gesloopt omdat ze de lightningpoort verknalt. Ik heb geen flauw idee hoe ze het voor elkaar krijgt, zij kan echt geen kabel ergens indouwen zonder alle internals te slopen.
Mijn broertje is er ook zo een, die kan alleen maar reageren op topics met kutopmerkingen die niks toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:55

de Peer

under peer review

https://www.bol.com/nl/nl...C6Z7B5JVzfBAaAqFxEALw_wcB

Er bestaan van die magnetische oplaadkabels (stuk goedkoper nog op Ali).
Misschien is dat wat voor je.
Het usb-gedeelte zit altijd in de telefoon en dekt het gat dus ook af. Ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie zou kunnen helpen want je plugt nu nooit meer een kabel in en uit wat de usbconnectoren zou kunnen beschadigen.

(Echter, bij lomp gebruik kan dit de kans op schade misschien ook juist vergroten...)

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 14-08-2023 10:06 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

rustybolt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Mijn broertje is er ook zo een, die kan alleen maar reageren op topics met kutopmerkingen die niks toevoegen.
Tja, ik zie wel overeenkomsten tussen al die telefoons die je gesloopt heb: jijzelf. Als je over de jaren heen van diverse telefoons het oplaadpunt weet te mollen is er op een gegeven moment een overeenkomst. Spoiler: niet de telefoons.

Steek je de kabel er wel recht in? Doe je wel voorzichtig? Of zijn de barsten in het scherm een indicatie voor hoe je met je spullen om gaat?

Want zoals anderen ookal zeiden: wellicht is het beter voor je om draadloos op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb meerdere keren gehad dat mijn toestellen niet meer wilden laden. Maar dat heb ik altijd kunnen fixen door voorzichtig het stof uit de poort te verwijderen. Gewoon met een plastic tandenstoker in de poort blijven roeren totdat het stof loskomt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
D4NG3R schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:19:
Het kan natuurlijk goed zo zijn dat het deze keer toevallig wel komt door de "barsten", fysieke schade aan de poort of het moederbord. Mocht je echt geen telefoon vinden met ingebouwde oplaadmogelijkheden zijn er ook aftermarket oplossingen, ik heb lang zo'n "matje" achter m'n hoesje gebruikt: (random afbeelding van Google)

[Afbeelding]

Die dingen hebben doorgaans echter geen bijzonder hoog laadvermogen.. Geloof dat die van mij 1A deed bij 5V, maar dat was wel een jaar of 4-5 geleden.

Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit voor elkaar gekregen om een poort te slopen (zowel met USB-C als oudere Micro-USB poorten), ondanks dat ik er naar mijn idee best wel lomp mee om ga. Maar goed, soms is het ook gewoon simpelweg pech hebben. :')
Dit vind ik een buitengewoon goede suggestie :)

Als ik geweten had dat deze dingen bestonden, had ik er gelijk eentje gekocht (ik laad mijn telefoon sowieso altijd 's nachts op, dus een laag laadvermogen vind ik niet zo'n probleem zolang die in 6-8 vol zit).

Ik had namelijk een hoesje besteld, maar het gat voor de oplader was niet groot genoeg, dus ik heb die toch maar niet gebruikt. Had me ook wat barsten gescheeld, waarschijnlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

D4NG3R schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:57:
Die magnetische dingen werken inderdaad ook best leuk, mocht je die kant op willen gaan raad ik wel sterk aan om direct een handvol kabels mee te bestellen. Die meuk van ali/amazon etc gebruiken allemaal andere aansluitingen. :')

In ieder geval de 3 welke ik ooit gehad heb hadden stuk voor stuk een andere magneetsluiting.
Klopt, de designs van de magnetische connectors wisselen nogal eens, en als t wel gelijk is, dan heb je kans dat de pinout anders is. Dus vooral niet mix-and-match doen met dat soort dingen.
IN één keer een hele stapel kopen (paar voor de huiskamer, slaapkamer, in de auto, op kantoor, en wat extra als reserve) of een groter merk wat terug te vinden is. Ugreen komt zo bij me boven drijven.

B.v. https://nl.aliexpress.com/i/32929593168.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:04:
https://www.bol.com/nl/nl...C6Z7B5JVzfBAaAqFxEALw_wcB

Er bestaan van die magnetische oplaadkabels (stuk goedkoper nog op Ali).
Misschien is dat wat voor je.
Het usb-gedeelte zit altijd in de telefoon en dekt het gat dus ook af. Ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie zou kunnen helpen want je plugt nu nooit meer een kabel in en uit wat de usbconnectoren zou kunnen beschadigen.

(Echter, bij lomp gebruik kan dit de kans op schade misschien ook juist vergroten...)
Ook een hele goede suggestie waar ik niet aan had gedacht! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

rustybolt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Dit vind ik een buitengewoon goede suggestie :)

Als ik geweten had dat deze dingen bestonden, had ik er gelijk eentje gekocht (ik laad mijn telefoon sowieso altijd 's nachts op, dus een laag laadvermogen vind ik niet zo'n probleem zolang die in 6-8 vol zit).

Ik had namelijk een hoesje besteld, maar het gat voor de oplader was niet groot genoeg, dus ik heb die toch maar niet gebruikt. Had me ook wat barsten gescheeld, waarschijnlijk!
Vergeet niet dat je er dan ook een draadloos opladen pad bij nodig hebt. Ikea heeft ze voor bar weinig geld: https://www.ikea.com/nl/n...oze-oplader-wit-50457488/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51

sapphire

Die-hard pruts0r

McKaamos schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Klopt, de designs van de magnetische connectors wisselen nogal eens, en als t wel gelijk is, dan heb je kans dat de pinout anders is. Dus vooral niet mix-and-match doen met dat soort dingen.
IN één keer een hele stapel kopen (paar voor de huiskamer, slaapkamer, in de auto, op kantoor, en wat extra als reserve) of een groter merk wat terug te vinden is. Ugreen komt zo bij me boven drijven.

B.v. https://nl.aliexpress.com/i/32929593168.html
Deze gebruik ik voor toetsenborden en hebben inderdaad al langere tijd dezelfde connector en zijn al langere tijd te krijgen :)
Enige nadeel is dat het plugje best wel uitsteekt bij telefoons.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

rustybolt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:03:
Dit is bij de laatste 4 modellen gebeurt. Ik heb het niet over vies, maar echt kapot. Ik gebruik de oplader die meegeleverd is en laadt mijn telefoon elke nacht op. Mijn huidige toestel is al 2 (of zelfs 3?) keer gerepareerd, en ivm barsten in de telefoon durft de reparateur het niet nog een keer aan.
Lijkt me meer iets dat aan jou ligt dan aan de telefoon dan :+

Ik heb in de afgelopen 10 jaar één keer een hoekje uit m'n scherm gehad toen hij uit m'n zak viel, de enige keer dat ik ooit m'n telefoon echt heb laten vallen en toevallig net de dag nadat mijn hoesje kapot was gegaan en mijn nieuwe hoesje nog niet binnen was. Verder heb ik nooit meer gehad dan wat krasjes aan de zijkant (van zand/stof tussen het hoesje en de telefoon, alleen maar 'lakschade').

Ik heb vroeger wel eens een niet goed aansluitende micro-usb poort gehad, maar dat was bij mijn Nexus 6, die stond er om bekend dat er veel stekkertjes kapot van gingen omdat er iets met de aansluiting niet helemaal goed zat.

Draadloos opladen lijkt me een mooie oplossing voor een deel van je probleem, al heb je ook van die magnetische kabeltjes zoals deze waarmee je het stekkertje laat zitten.
Alleen als ik de rest hoor denk ik dat je grotere problemen hebt en het beste een telefoon van CAT kunt kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

rustybolt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

Ook een hele goede suggestie waar ik niet aan had gedacht! :)
Irritante hieraan is dat het stukje wat in je oplaadpunt zit er uit kan tikken of dat het opladen simpelweg niet werkt. Been there, done that.

Ik zou voor draadloos opladen gaan, als je mobiel dat ondersteunt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

rustybolt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:13:
Dat moet zeker lukken, paar van die simpele hockeypucks van de Ikea (of een lamp) neerleggen op plekken waar je wil (kunnen) laden en gaan met die banaan. :)

Het mooiste blijft natuurlijk wel om een telefoon te nemen welke het ingebouwd heeft, dan steekt er helemaal niks meer uit de telefoon en kan je de poort indien gewenst gewoon gebruiken. Maar je kan in principe elke willekeurige telefoon van draadloos laden voorzien met zo'n receiver. Dingen kosten ook geen drol, voor een paar euro heb je er al een paar.

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 14-08-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-06 17:14
Ik heb ook altijd problemen met USB-c poorten en broekzak met pluisjes/stof
Elke 3 maanden even met een naald de poort schoonmaken en ik kan mijn telefoon weer aan de kabel optillen en zelfs mee jojoën zonder dat de kabel losschiet, met stof erin werkt snelladen vaak niet meer en schiet de kabel continu los of houdt niet meer vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
rustybolt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

En als je denkt dat je op deze manier mag reageren op posts die je niet bevallen, zijn wij er ook gauw klaar mee. Dit topic gaat op slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weer open na overleg met TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
Dank RoD! Kleine update: Ik ben voor een nieuwe telefoon gegaan. Ik vind telefoons die draadloos opladen ondersteunen over het algemeen te duur, dus ik ben voor (min of meer) dezelfde telefoon gegaan die ik nu heb, maar nu met zo'n oplaadmatje en twee oplaad"pucks" zodat ik alsnog draadloos zou moeten kunnen opladen. Kostte maar een paar tientjes meer op die manier, en het lijkt me een stuk fijner dan elke keer in het donker de kabel in mijn telefoon doen (mijn vriendin gaat vaak een stuk vroeger naar bed dan ik).

Ik heb mijn huidige telefoon nog even schoongemaakt. Bij voorgaande telefoons heb ik dit ook wel eens gedaan toen ik problemen met opladen kreeg, maar zat er eigenlijk nooit stof in. Bij deze wel (dit was ook de eerste met een USB-C aansluiting, misschien maakt dat ook nog verschil) maar ik denk dat de oplaadpoort nu gewoon kapot is, want ik kan niet meer opladen. Ik maak niet periodiek mijn oplaadpoort schoon en mijn theorie is dan ook (zoals mathelicious KabouterSuper, en vrilly al suggereerden) dat er -- in ieder geval bij mijn huidige telefoon -- stof in de poort is gekomen en ik deze over de jaren langzaam kapot heb gedrukt.

Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom ik dit probleem en de meeste anderen niet. Misschien dat mijn broeken om de een of andere reden wat meer stof afgeven, of dat ik gewoon langer met mijn mobieltjes doe (deze heb ik ongeveer twee jaar gehad, en dat is veruit degene met de kortste levensduur).

Bedankt voor alle behulpzame reacties, met name @D4NG3R.
Pagina: 1