"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"
Vraag
Alle reacties
Je kan een LInux of WinPE USB gebruiken om te kijken of je toegang hebt tot de bestanden.
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor, daar staan ook tools op om een (offline) account login eventueel te resetten.
[ Voor 24% gewijzigd door The_Doman op 13-08-2023 22:24 ]
[ Voor 78% gewijzigd door TheVMaster op 15-08-2023 12:42 ]
1) Lokaal account
- start systeem op van een windows setup stickje, in het eerste scherm <Shift>+<F10>
- Ga naar c:\windows\system32
- copy utilman.exe utilman.exe.bck
- del utilman.exe
- copy cmd.exe utilman.exe
Herstart het systeem. Op het aanmeldscherm kan je nu het icoontje voor toegangkelijkheid aanklikken, en dankzij bovenstaande start er nu een dos-box.
net users
(bepaald de gebruikersnaam)
net user <naam> *
geef nieuwe wachtwoord op en je kan aanmelden.
Als dat niet lukt kan je via net user <user> <password> /add een nieuwe gebruiker toevoegen. Doe daarna net localgroup administrators username /add en die gebruiker is dan ook admin. Daarmee kan je aanmelden in een nieuwe gebruiker en van daaruit data uitlezen.
2) Microsoft account
- via https://account.microsoft.com een wachtwoord reset doen. Dit kan je ook vanaf de surface doen, dan moet hij wel aan internet hangen.
Ik heb een usb stick gemaakt (rufus -> BootCD PE) via dongle (laptop heeft maar 1 usb-c) usb-c -> usb erin gestoken, maar lijkt niet te werken
Ik druk power en volume - tijdens herstarten
https://www.hirensbootcd.org/howtos/
Zelf geen ervaring mee, maar lijkt een eenvoudige handeling te zijn.
Ik zou even met de media creation tool een stickje maken, dan weet je zeker dat die volgens de Microsoft wensen is en dat zou moeten werken op de Surface. Ik heb met rufus al eens vaker gehad dat die niet wou.
Bij Rufus toch wel UEFI mode gekozen voor aanmaken van de boot USB?Cuball schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:21:
Ik heb een usb stick gemaakt (rufus -> BootCD PE) via dongle (laptop heeft maar 1 usb-c) usb-c -> usb erin gestoken, maar lijkt niet te werken
Werkt de USB wel op een andere systeem?
Zie ook:
Rufus Dual BIOSUEFI cheat mode
Maar Hiren heeft ook nog een eigen tool om boot USB aan ter maken.
Helaas is de schijf met bitlocker geëncrypteerd en vraagt hij om een recovery key in te geven wanneer ik een command prompt wil starten..
Ik zal het eens navragen aan z'n echtgenote, maar gezien ze nogal een leek is in heel het IT gebeuren (en al wat van leeftijd) denk ik dat het een verloren zaak zal zijn
Met BitLocker erop is het inderdaad een klare zaak. Dat is natuurlijk precies waar BitLocker voor bedoelt is.Cuball schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:20:
Uiteindelijk gelukt om te booten, probleem lag hem aan de USB-C naar USB dongle...
Helaas is de schijf met bitlocker geëncrypteerd en vraagt hij om een recovery key in te geven wanneer ik een command prompt wil starten..
Ik zal het eens navragen aan z'n echtgenote, maar gezien ze nogal een leek is in heel het IT gebeuren (en al wat van leeftijd) denk ik dat het een verloren zaak zal zijn
Misschien makkelijk is bekijken of de overleden persoon de Surface aan een Microsoft account had hangen. in 99% van de gevallen wel het geval omdat Microsoft het zo lastig heeft gemaakt om dat niet te hebben. Dan kan je daar wellicht toegang toe krijgen en staat de data in OneDrive.
[ Voor 18% gewijzigd door XelaRetak op 15-08-2023 10:32 ]
in dat geval is het niet zo moeilijk om te bedenken wat TS zou moeten doen. Google naar: "Toegang krijgen tot microsoft account overleden persoon" je hebt daarin ieder geval een overlijdensacte voor nodig en je zult contact moeten opnemen met microsoft. tenzij je via een password reset (inclusief toegang tot de 2f-methode) op illigale wijze toegang kunt krijgen tot het account. is de microsoft optie de enige correcte manier.
Dat is de volgende stap, ik vraag eerst na of ze nog toegang heeft tot de e-mails, misschien is het een gedeeld account.i-chat schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:48:
in dat geval is het niet zo moeilijk om te bedenken wat TS zou moeten doen. Google naar: "Toegang krijgen tot microsoft account overleden persoon" je hebt daarin ieder geval een overlijdensacte voor nodig en je zult contact moeten opnemen met microsoft. tenzij je via een password reset (inclusief toegang tot de 2f-methode) op illigale wijze toegang kunt krijgen tot het account. is de microsoft optie de enige correcte manier.
Indien dit zo zou zijn, en ik heb toegang tot de account. Is er dan een "standaard" plaats in OneDrive waar de recovery key's worden bewaard?
Nee, het idee is vaak dat je dat juist los van zoiets bewaard. Maar als je toegang hebt tot het account zou je als het goed is ook de tablet weer in moeten kunnen, want die hangt vermoedelijk aan hetzelfde account.Cuball schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
Dat is de volgende stap, ik vraag eerst na of ze nog toegang heeft tot de e-mails, misschien is het een gedeeld account.
Indien dit zo zou zijn, en ik heb toegang tot de account. Is er dan een "standaard" plaats in OneDrive waar de recovery key's worden bewaard?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ok, maar bij het opstarten van de tablet zie ik geen optie om aan te melden met een online account, enkel een lokaal account met wachtwoord.. Misschien zie ik iets over het hoofd ?MsG schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Nee, het idee is vaak dat je dat juist los van zoiets bewaard. Maar als je toegang hebt tot het account zou je als het goed is ook de tablet weer in moeten kunnen, want die hangt vermoedelijk aan hetzelfde account.
Dat account zit gekoppeld aan het Outlook account.Cuball schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:10:
[...]
Ok, maar bij het opstarten van de tablet zie ik geen optie om aan te melden met een online account, enkel een lokaal account met wachtwoord.. Misschien zie ik iets over het hoofd ?
Daarnaast is, als het correct is opgezet, geen toegang tot het apparaat nodig, omdat de data dan in in OneDrive a.k.a. Microsoft's cloudomgeving staat.
Heeft hij een Microsoft account gebruikt om in te loggen, of een lokaal account? Bij de eerste staat de recovery key voor Bitlocker in je Microsoft Account (https://account.microsoft.com) en bij de tweede optie, tja dan zou hij op papier kunnen staan of ergens als een bestand op een USB stick.Cuball schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:20:
Uiteindelijk gelukt om te booten, probleem lag hem aan de USB-C naar USB dongle...
Die staan 'gewoon' in je Microsoft account. Inloggen en dan zie je een kopje Apparaten en daar zou je dan de recovery key moeten kunnen zien (als je op Details weergeven klikt bij de apparaat info.Cuball schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
Dat is de volgende stap, ik vraag eerst na of ze nog toegang heeft tot de e-mails, misschien is het een gedeeld account.
Ik vrees dat het een verloren zaak zal zijn..
Toch triest eigenlijk, en ongetwijfeld is deze weduwe niet de enige die dit meemaakt.
Als ik naar mezelf kijk, heb ik al mijn wachtwoorden wel in een vault (keepass), maar m'n dierbaren weten eigenlijk de master key ook niet, en ik heb deze ook nergens genoteerd..
Stof om even over na te denken
En dus een les voor iedereen. Ik heb zelf een ubikey die wanneer je die in een usb poort zet en een notepad opent, daarna de key aanraakt, deze mijn master wachtwoord uitspuugt.Cuball schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:12:
Helaas nergens een Microsoft / exchange / hotmail account te bespeuren
Ik vrees dat het een verloren zaak zal zijn..
Toch triest eigenlijk, en ongetwijfeld is deze weduwe niet de enige die dit meemaakt.
Als ik naar mezelf kijk, heb ik al mijn wachtwoorden wel in een vault (keepass), maar m'n dierbaren weten eigenlijk de master key ook niet, en ik heb deze ook nergens genoteerd..
Stof om even over na te denken
Alleen mijn vrouw weet hiervan en waar deze ligt.
Inderdaad, het zal nog heel veel vaker voorkomen aangezien Microsoft dit nu standaard automatisch activeert bij Windows 11 compatible PC's en aanmelding met een Microsoft account?.Cuball schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:12:
Bitlocker is helemaal niet geschikt voor de gewone basis thuis gebruikers, beter om daar Home op te zettenzonder Bitlocker optie.
SchoonePc: Voorkom gegevensverlies, schakel apparaatversleuteling uit!
Daarmee is het probleem juist helemaal opgelost..... Toegang verzorgen tot het Microsoft account en alles is onmiddelijk beschikbaar.The_Doman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:21:
Inderdaad, het zal nog heel veel vaker voorkomen aangezien Microsoft dit nu standaard automatisch activeert bij Windows 11 compatible PC's en aanmelding met een Microsoft account?.
Daarnaast heb je nog een eenvoudige optie van het toevoegen van een tweede Microsoft account met admin rechten, als je bang zou zijn dat eerste account niet meer in te kunnen.
Het feit dat een microsoft account afgedwongen wordt is dus juist een zeer positieve toevoeging wanneer Bitlocker gebruikt wordt. Nou heeft bitlocker, zoals je al zegt, niet veel voordelen voor de gemiddelde thuis gebruiker maar het heeft ook nauwelijks meer nadelen zolang het aan een microsoft account gekoppeld is.