Ingang garantieperiode op moment van voorbetalen of ophalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelRulez
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 10:07
Bij de aankoop van een product heb ik vooraf betaald, en in principe een koopovereenkomst gesloten, maar daar nooit een factuur voor ontvangen. (Het gaat om een vertrouwde winkel, ik maak mij niet heel veel zorgen, maar een deelvraag zou zijn of het normaal is te vooraf betalen zonder factuur.)

De vraag waar ik echter meer mee zit is: Gaat de garantieperiode in vanaf het moment van ophalen, of van wanneer ik een koopovereenkomst heb gesloten en het geld heb overgemaakt?

Beste antwoord (via RoelRulez op 13-08-2023 20:58)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm
Wanneer gaat de wettelijke garantietermijn van twee jaar in?
De garantietermijn van twee jaar gaat in op de dag waarop u het artikel ontvangt:

als u het in een winkel koopt gaat het in wanneer u de winkel met het product verlaat
als u het product betaald heeft, maar het wordt later geleverd, dan gaat de garantietermijn in op de datum van levering
Daarom is het belangrijk dat u facturen en leveringsdocumenten bewaart.
Vooral dat laatste gaat natuurlijk een twistpunt worden in het geval dat er iets mis gaat in die paar dagen.

Zorg dus dat je een bon/factuur/ontvangstbevestiging of iets hebt dat je kan aantonen dat datum x is dat je je product hebt ontvangen en niet de datum y waarop je (vooruit)betaald hebt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

Wanneer gaat de wettelijke garantietermijn van twee jaar in?
De garantietermijn van twee jaar gaat in op de dag waarop u het artikel ontvangt:

als u het in een winkel koopt gaat het in wanneer u de winkel met het product verlaat
als u het product betaald heeft, maar het wordt later geleverd, dan gaat de garantietermijn in op de datum van levering
Daarom is het belangrijk dat u facturen en leveringsdocumenten bewaart.
Vooral dat laatste gaat natuurlijk een twistpunt worden in het geval dat er iets mis gaat in die paar dagen.

Zorg dus dat je een bon/factuur/ontvangstbevestiging of iets hebt dat je kan aantonen dat datum x is dat je je product hebt ontvangen en niet de datum y waarop je (vooruit)betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelRulez
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 10:07
Top, bedankt. Ik ga het zeker bespreekbaar maken bij ophalen, maar ik vroeg mij af of ik daar ook wettelijke basis voor had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Rmg schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:52:

[...]

Voor conformiteit geldt in Nederland geen harde termijn van twee jaar. Zolang de verkoper niet failliet gaat, maakt een maandje meer of minder niet uit.

Voor de fabrieksgarantie zijn de voorwaarden van de fabrikant leidend. De fabrikant kan zelf bepalen dat de periode ingaat op het moment van kopen of op het moment van leveren. Fabrieksgarantie komt in de praktijk met name van pas als de verkoper failliet gaat.

Beschermheer van het consumentenrecht