Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:45
Beste Tweakers,

Ik ben toch op zoek naar advies/bevestiging betreffende het volgende.

Ik werk nu zo'n 7 jaar voor mijn huidige werkgever.
Bij indiensttreding hebben we afgesproken dat ik ook een lease auto kon krijgen. Deze auto werd aangekocht door de het bedrijf en ik lease deze auto dus al zo'n 7 jaar via mijn wg. Ik betaal dus bijtelling prive gebruik.
Ik ben de enige op mijn afdeling die een leaseauto heeft. En nu willen ze dus van deze uitzondering af. Volgens HR val ik ook in een schaal waarbij ik eigenlijk geen recht heb op een leaseauto en zodoende rijd ik dus nog steeds in deze auto.
Wel had ik met mijn manager een groeipad uitgestippeld zodat ik binnen 2 jaar in een schaal zou zitten waarbij een leaseauto tot de mogelijkheden zou behoren.

Nu is er door wat personele veranderingen een leuke functie vrijgekomen binnen onze afdeling waar ik naar toe kan en wil. Na een gesprek met mijn manager werd dit heel enthousiast ontvangen door het management, manager en directe collega's.
Ik kan qua salaris lineair over naar deze functie, maar hierdoor ben ik wel eigenlijk overbetaald want ik mis de ervaring en kennis voor deze nieuwe functie. Het wordt mij wel gegund door wg.
We moeten nog definitieve afspraken maken maar er werd al gehint naar weinig tot minimale salaris groei voor het komende jaar, misschien wel 2 jaar (alleen inflatiecorrectie). En het uitgestippelde groeipad komt natuurlijk te vervallen, gezien dit een andere functie betreft.
Maar ik ben wel bereid deze investering te doen omdat ik deze switch wel als een kans zie.

Alleen de lease auto kwam natuurlijk weer ter sprake, wg wil hier nog steeds vanaf. En zeker nu ik naar deze nieuwe functie kan wordt de auto ingezet als onderhandel middel.
De auto is altijd gewoon onderdeel van mijn salaris geweest, als ik akkoord ga met inleveren dan kost mij dat dus wel maandelijk flink wat geld. (aanschaf auto, kosten auto)

In hoeverre is het redelijk als ik bijvoorbeeld dan een eenmalige compensatie betaling vraag, of een afbouwregeling? Een permanente reisvergoeding wordt lastig denk ik, zeker gezien ik dus al een (te) hoger salaris heb dan de functie die ik ga doen.
Of moet ik niet mijn verlies nemen en blij zijn dat ik de nieuwe functie kan gaan doen met behoud van mijn huidige salaris en dus eigenlijk overbetaald zijn in mijn nieuwe rol, zonder auto.

De vraag stellen is misschien hem beantwoorden, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen, hopelijk is de situatie duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Een functieverandering zou in in ieder geval een paar opzichten een promotie moeten zijn. Je gaat niet in salaris op vooruit, alleen het groeipad lijkt interessanter. Is het dan echt de moeite waard die auto zo makkelijk op te geven? Klinkt eerder of je er in totaalpakket op achteruit gaat...

Als zij jou graag op die nieuwe functie willen hebben gaat óf die auto mee, óf dekkende kilometervergoeding.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Staat er een eenzijdig wijzigingsbeding in je contract?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Maar je gaat dus nu met een 7 jaar oude lease auto van huis naar kantoor? En je voordeel is dus dat je prive gebruik betaald wordt?

Nu stap je over naar een andere functie waar je je moet gaan bewijzen omdat niet in je huidige ervaringen past met als "gunst" behoudt van salaris maar je moet wel prive, prive gaan rijden.

Lijkt me een dure grap nu voor een oud gebakje, wat betaal je aan bijtelling nu? Is dat het wel waard? Wat zou een 7 jaar oud 2e hands-je kosten per maand? Of rij je veel prive kilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heb je überhaupt een auto nodig voor de functie waar je voor solliciteert? Of gebruik je de auto puur prive (waar de rit huis -> werk ook onder valt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:43
wokkelz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:17:

In hoeverre is het redelijk als ik bijvoorbeeld dan een eenmalige compensatie betaling vraag, of een afbouwregeling? Een permanente reisvergoeding wordt lastig denk ik, zeker gezien ik dus al een (te) hoger salaris heb dan de functie die ik ga doen.
Of moet ik niet mijn verlies nemen en blij zijn dat ik de nieuwe functie kan gaan doen met behoud van mijn huidige salaris en dus eigenlijk overbetaald zijn in mijn nieuwe rol, zonder auto.
Wat redelijk is, is lastig te zeggen. Salaris behouden terwijl je naar een functie gaat met normaliter een lager salaris is vrij normaal. Ik moet zeggen dat ik een gelijk scenario niet meegemaakt heb, maar bijvoorbeeld een jaar of 10 geleden heb ik bij de IT dienstverlener waar ik destijds werkte wel gezien dat lease auto's voor enkele interne functies eruit gingen. Deze medewerkers kregen dan als compensatie een mobiliteitsbudget ongeveer gelijk aan het lease bedrag dat ze voorheen kregen. Terwijl nieuwe instromers het zonder dag budget moesten doen. Of je echter recht hebt op zo'n vergoeding of compensatie in jouw situatie durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen laat je daarin goed (juridisch) adviseren, ik weet dat bij de werkgever in kwestie destijds er (mede ook omdat er andere zaken veranderden) de werkgever een paar uur rechtsbijstand vergoedde, zodat medewerkers zich konden orienteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
WG wil van je auto af omdat je gelijkwaardige collega's geen auto vd zaak hebben?
Laat WG het "leasebedrag" voor jou omzetten naar een passende mobiliteits vergoeding.
Normaliter redelijk gelijk aan het leasebedrag ex brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Beding er dan tevens bij dat je een deel netto en brutto uitbetaald krijgt. Netto kan je x cent (0,21? ik weet niet hoeveel het nu is) per kilometer vergoed krijgen. Hiervoor zal je wel maandelijks een kilometer overzicht moeten overleggen (of hoe je werkgever dit wil doen). Aangezien het hierom alleen woon-wekr verkeer is dat kijken naar het aantal gewerkte dagen maal de kilometers woon-werk x 2

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 22:55
Tja het is een andere functie waar ze je van alles kunnen bieden en jij ook nee tegen kan zeggen. De vraag is natuurlijk waarom je achteruit zou willen gaan qua voorwaarden en groeipad. Ik zou aan die missende ervaring niet teveel tillen, want het gros is vaak het bedrijf, de markt, de producten en collega's wat ik denk grotendeels hetzelfde is. Ze weten ook al wat voor vlees ze in de kuip hebben, dus ik zou zeggen graag of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Laatst online: 08-12-2024
jeanj schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:44:
Beding er dan tevens bij dat je een deel netto en brutto uitbetaald krijgt. Netto kan je x cent (0,21? ik weet niet hoeveel het nu is) per kilometer vergoed krijgen. Hiervoor zal je wel maandelijks een kilometer overzicht moeten overleggen (of hoe je werkgever dit wil doen). Aangezien het hierom alleen woon-wekr verkeer is dat kijken naar het aantal gewerkte dagen maal de kilometers woon-werk x 2
Ja het is bruto vs netto. Maar de bijtelling vervalt ook. Dat is ook snel een paar honderd euro.
En neem aan dat TS geen zakelijke kilometers maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 21:39
Leuk voor jou dat je een andere functie kunt gaan doen. De functie lijkt op hetzelfde niveau te liggen maar een iets andere rol. Op basis van jouw ervaring en kennis zou je daar nog wat lager in de schaal horen te zitten. Dat "tekort" loop je in de komende jaren wel weer in met behoud van huidig salaris. Niet te zwaar aan tillen, je brengt ook weer veel opgedane kennis over het bedrijf in ten opzichte van een externe.

Los daarvan heb je een arbeidscontract/afspraak over een bedrijfsauto. Deze hangt niet samen met je huidige functie maar lijkt aan jou zelf te hangen. Persoonlijk zou ik die leuke functie niet gaan doen als ik daarvoor de auto zou moeten inleveren zonder enige vergoeding.

Volgens het cafetariamodel is een auto van de zaak uit te ruilen tegen salaris. Denk aan een bedrag tussen 400 en 600 euro extra salaris, afhankelijk van het type auto. Zoals anderen aangeven is een mobiliteitsregeling ook een optie maar dat lijkt niet zo goed bij jouw (relatief kleine?) werkgever te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
Bedankt voor de reacties zover, ivm tijdgebrek deze avond zal ik morgen even antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdwf2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 17:42
Heb recent hetzelfde meegemaakt. Ook een wisseling van functie waar geen leaseauto bij hoorde.
Mijn leaseauto heb ik inmiddels al jaren en rij ook aardig wat privé kilometers. Met de benzineprijzen van nu en toegang tot een nieuwe auto is het wegdoen van de leaseauto echt een aderlating. Ik noem hem zelf weleens de gouden halsband.

Uiteindelijk heb ik aangegeven dat zonder de auto ik financieel flink zou moeten inleveren en dit niet kan accepteren. Mijn werkgever ging uiteindelijk overstag, heb ook nog een loonsverhoging bedongen. Tuurlijk ligt het aan je contract, sector, functie, bedrijf, etc. maar er is qua personeel ook schaarste op het moment en dat geeft je een sterke positie. Voor mij was het uiteindelijk echt een dealbreker en dat heb ik ook duidelijk gemaakt wat lijkt te hebben geholpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. WG wilde van lease auto af want ik was de enige en de auto was door de WG gekocht.

Uiteindelijk met werkgever overeengekomen dat ik de auto voor symbolisch bedrag kon overkopen, zodat we allebei konden zeggen dat de auto verkocht /gekocht was om scheve gezichten te voorkomen. Vervolgens de kosten die de werkgever de afgelopen jaar had gemiddeld, benzine + onderhoud/reparatie en dat als salaris erbij gedaan + een beetje extra (100 euro bruto per maand). Toen ging de brandstof prijs omhoog en was ik dat voordeel van 100 kwijt…

Weet niet of zo’n constructie ook bespreekbaar is voor jou WG.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:50
Beste is om naar je bijtelling te kijken en wat dit jou netto kost. En te kijken naar de kilometervergoeding die jij krijgt als jij geen lease auto hebt en dit in combinatie met welke kosten je hebt wanneer jij zelf een auto aanschaft.
Kijk eens naar het verschil huidig situatie en naar een mogelijke situatie waarbij je zelf een auto aanschaft en rijdt. Welk financieel impact heb je het feitelijk over?

[ Voor 11% gewijzigd door Brakius op 14-08-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 12:33
President schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:31:
Heb je überhaupt een auto nodig voor de functie waar je voor solliciteert? Of gebruik je de auto puur prive (waar de rit huis -> werk ook onder valt)?
Fiscaal gezien ligt dit maar mijn weten anders. Anders zou niemand met een leasewagen gebruik kunnen maken van de vrijstelling van bijtelling bij <500 privekilometers.

Verder is het voor de discussie eigenlijk irrelevant, want er is sprake van een verworven recht wat tevens contractueel vastligt. Al zijn de kleine lettertjes dus wel van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
SmurfLink schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:24:
Een functieverandering zou in in ieder geval een paar opzichten een promotie moeten zijn. Je gaat niet in salaris op vooruit, alleen het groeipad lijkt interessanter. Is het dan echt de moeite waard die auto zo makkelijk op te geven? Klinkt eerder of je er in totaalpakket op achteruit gaat...

Als zij jou graag op die nieuwe functie willen hebben gaat óf die auto mee, óf dekkende kilometervergoeding.
Het is een functiewissel, maar in eerste instantie geen positie verbetering. Ik zit nu in een rol met 7 jaar ervaring en ga switchen naar functioneel applicatiebeheer van een programma waar ik weinig ervaring mee heb.
Real schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:29:
Staat er een eenzijdig wijzigingsbeding in je contract?
Dit moet ik even dubbelchecken.
Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:29:
Maar je gaat dus nu met een 7 jaar oude lease auto van huis naar kantoor? En je voordeel is dus dat je prive gebruik betaald wordt?

Nu stap je over naar een andere functie waar je je moet gaan bewijzen omdat niet in je huidige ervaringen past met als "gunst" behoudt van salaris maar je moet wel prive, prive gaan rijden.

Lijkt me een dure grap nu voor een oud gebakje, wat betaal je aan bijtelling nu? Is dat het wel waard? Wat zou een 7 jaar oud 2e hands-je kosten per maand? Of rij je veel prive kilometers?
Dat is ook een reden dat de situatie besproken moet worden. De auto wordt ouder en ouder, maar de bijtelling tikt gewoon door.
Bijtelling is ong 300 euro netto in de maand, alle kosten worde gedekt. Onderhoud, benzine etc en ik rij amper zakelijk, merendeel is woon werk en prive.
Ik krijg natuurlijk wel km vergoeding a 21 cent als de zakelijke auto er niet meer is.
President schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:31:
Niet nodig nee, woon werk en prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Mr Pingu schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:42:
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. WG wilde van lease auto af want ik was de enige en de auto was door de WG gekocht.

Uiteindelijk met werkgever overeengekomen dat ik de auto voor symbolisch bedrag kon overkopen, zodat we allebei konden zeggen dat de auto verkocht /gekocht was om scheve gezichten te voorkomen. Vervolgens de kosten die de werkgever de afgelopen jaar had gemiddeld, benzine + onderhoud/reparatie en dat als salaris erbij gedaan + een beetje extra (100 euro bruto per maand). Toen ging de brandstof prijs omhoog en was ik dat voordeel van 100 kwijt…

Weet niet of zo’n constructie ook bespreekbaar is voor jou WG.
Zo'n constructiie waarin ik de huidige auto voor een symbolisch bedrag kan overnemen zou nog een optie kunnen zijn. De huidige waarde is ong 13k nog afgaande op marktplaats.

Zoals het mij nu geschets werd wordt er dus gezegd, je kan/gaat naar een functie waarin je al hoger zit qua salaris tov je kennis en ervaring. Blijkbaar ook hoger dan collega's die er al even zitten.
Als er dan nog een oneindige vergoeding bij het salaris komt wordt dat verschil nog groter.
Maar dat is niet mijn probleem lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:10
wokkelz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:17:
Ik denk dat je onderhandelingspositie niet heel erg sterk is in deze situatie. Ik begrijp dat je in je huidige functie een lease auto hebt gekregen in een uitzonderingssituatie. Wanneer je een nieuwe functie aangaat, dan kun je er niet automatisch vanuit gaan dat die uitzondering stand houdt. Bovendien verbreek je met deze nieuwe functie blijkbaar het loopbaanpad dat had moeten leiden tot een positie waarin je wel recht zou hebben op een auto van de zaak, als ik het goed begrijp. En, je nieuwe functie klinkt niet echt als een promotie (hoewel je jezelf ook niet tekort moet doen - wellicht heb je de kennis niet, maar je kent de organisatie als geen ander, wat je in staat stelt alsnog een snelle groei door te maken).

Nu ja. Dat gezegd hebbende - je kunt het altijd proberen natuurlijk. Ik merk ook uit je woorden dat het bedrijf heel graag van die leaseauto af wil, en op zich begrijp ik dat. En op zich snap ik dat - leaseauto's zijn relatief duur voor werkgevers; en wellicht zorgt jouw leasebak wel voor schuine ogen elders in het personeelsbestand. Wellicht kun je aansturen op een bijdrage, die desalniettemin financieel voordelig is voor je werkgever, door aan te sturen op een éénmalige bijdrage voor het bedrag dat je werkgever kwijt zou zijn over een maand of drie voor die auto van je. Daarmee kunnen zij het gezeik afkopen en is iedereen van het gezeik af.

Dat bedrag gaat netto trouwens niet zo heel hoog zijn. Misschien kun je er een afgetrapte Panda van kopen, zeg maar. Dus of dat het gezeik waard is....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je wilt overstappen naar een andere functie waarvan je weet dat een lease auto er niet bij hoort, dat is dan jouw keuze.
Het staat je vrij om bij je WG te onderhandelen dat er wel een auto bij moet óf het salaris moet passend zijn, wat passend is kan alleen jij bepalen. Als bij de functie een lager salaris (of hetzelfde, maar zonder auto) dan is dat ook een keuze, maar ook dan staat het je vrij om daarover te onderhandelen.

Paar jaar geleden ben ik overgestapt van een WG met lease auto naar een WG zonder lease auto. Vooraf heb ik berekend wat een auto mij privé zou kosten. Aanschaf buiten beschouwing gelaten, maar wél een inschatting van de afschrijving gemaakt.
Ook uit gegaan van een auto die ikzelf wilde en niet zozeer gelijkwaardig aan de auto die ik had, ik ging in dat geval immers een auto kopen die ik zelf wilde.

De maandelijkse kosten die een eigen auto (brandstof, onderhoud, belasting, verzekering, afschrijving) wilde ik er minimaal bij hebben om in elk geval break-even uit te komen bij mijn nieuwe baan. Zo'n zelfde berekening zou jij ook kunnen maken.

Hoe je het went of keert, die lease auto vertegenwoordigt een onderdeel van je arbeidsvoorwaarden en heeft dus waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:53
Helixes schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat je onderhandelingspositie niet heel erg sterk is in deze situatie. Ik begrijp dat je in je huidige functie een lease auto hebt gekregen in een uitzonderingssituatie. Wanneer je een nieuwe functie aangaat, dan kun je er niet automatisch vanuit gaan dat die uitzondering stand houdt. Bovendien verbreek je met deze nieuwe functie blijkbaar het loopbaanpad dat had moeten leiden tot een positie waarin je wel recht zou hebben op een auto van de zaak, als ik het goed begrijp. En, je nieuwe functie klinkt niet echt als een promotie (hoewel je jezelf ook niet tekort moet doen - wellicht heb je de kennis niet, maar je kent de organisatie als geen ander, wat je in staat stelt alsnog een snelle groei door te maken).
(...)
Of TS' onderhandelingspositie goed is, ligt er denk ik vooral aan hoe graag de werkgever wil dat hij die functie gaat invullen. En hoe graag @wokkelz die functie wil hebben.

Als het een geweldige baan is, zou wokkelz kunnen overwegen of hem dat een teruggang in beloning waard is. Anders kan hij natuurlijk prima tegen zijn werkgever zeggen "Sorry, maar ik heb er eens over nagedacht, en ik ga er zoveel op achteruit dat die functie toch niet zo aantrekkelijk is als ik dacht." En gewoon blijven zitten waar hij zit...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24

DropjesLover

Dit dus ->

Ben ik de enige die een lease-auto van 7 jaar vreemd vind, dat is bijzonder oud. Meeste worden vervangen door een nieuwe na 4, max 5 jaar.
De werkgever kan vaak wel een lease-contract verlengen, maar dat gaat dan ook tegen flink lagere kosten.

Het lease-bedrag is gewoon een onderdeel van bruto salaris, of je nu €1000/mnd bruto meer krijgt of een auto à €1000/mnd.
Daarnaast betaal je nog bijtelling à €300/mnd.
Bij elkaar een netto-bedrag van €800 (!!)

Even afgaand op leeftijd en restwaarde betreft het een C-segment auto, afgaande op enkel woon-werk, benzine.
Een benzine auto van 7 jaar kost je als je hem prive hebt €60/mnd wegenbelasting, €70 verzekering en €100/mnd aan onderhoud. Je rijdt hem woon-werk, daarvan weet je de brandstofkosten. Blijft nog over de afschrijving, maar daar is het grootste al af.
Laat ik zo zeggen, geef de lease-auto op, regel het bruto bedrag dat er bij tegenover staat in je salaris er bij en neem de wagen over (tegen inruilprijs, grofweg 3000 minder dan de verkoopprijs) en rij hem lekker door voor €500/mnd, hou je €300/mnd over. En geen rare gezichten meer met collega's of je werkgever.

Even de snelle achterkant-bierviltje berekening.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 11:07
@DropjesLover Hoe ik het begrijp is het geen leaseauto. Maar aangekocht door wg.

Verder wel helemaal eens met je punt. Van de bijtelling kom je een aardig eind in je maandlasten.

Mijn inzet zou zijn om de auto voor een symbolisch/laag bedrag over te nemen (is op de balans van WG waarschijnlijk ook allang afgeschreven). Is de WG van de uitzonderingspositie af, en heb jij nog steeds de auto.
Je zal afhanklijk van hoeveel je rijdt iets meer kwijt zijn dan 300 euro, maar daar staat dan tegenover dat de auto jouw eigendom is geworden tegen een aantrekkelijke waardering.

[ Voor 5% gewijzigd door ejdvandenberg op 14-08-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Het aannemen van personeel met "speciale voorwaarden" zet je als werkgever altijd voor blok op termijn, zo ook hier. Dit had de werkgever 7 jaar geleden aan kunnen zien komen maar toen wilde ze je blijkbaar graag hebben en nu komen ze daarvan terug?

Ik snap wel dat dit gebeurd maar uiteindelijk zetten ze jou nou voor een onprettige keus, een keus waar ze dus zoveel jaar geleden zelf mee akkoord zijn gegaan. Uiteindelijk is voor de werkgever de kosten van personeel een totaal plaatje, dus bij jou ook die auto. Als de auto wegvalt word je plots een aardig stuk goedkoper en dat weten ze ook wel. Je kunt het ook omdraaien, toen je werd aangenomen ben je aangenomen voor een x-salaris + auto dat maakt een totaal kosten plaatje van y. Hoeveel dat is maakt verder niet uit. Dus als je nu kunt overstappen naar een nieuwe positie met of zonder auto, "y" is nog steeds waar het om draait. Dat weet jij, dat weet de werkgever en dat ze als excuus daarvan terug willen komen is totaal irrelevant.

Blijf bij het totaal plaatje en laat je ook niet verleiden dat je op termijn meer krijgt, je bent nu aan het onderhandelen dus nu moeten ze het waar voor je maken. En als het niet kan, dan toch ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leaseauto is gewoon een extra looncomponent (daarom betaal je ook bijtelling), dus als je die auto inlevert dan zou je daar 700-800 euro bruto voor moeten krijgen m.i. (C segment).

Als je dan te hoog zit qua salaris voor de functie is het aan jou om te blijven zitten waar je nu zit of een lager salaris accepteren.

Anders gezegd: je verdiende eigenlijk 'teveel' afgelopen jaren ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-08-2023 11:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:56
Je zegt dat de auto is aangekocht door je werkgever en dat jij hem leaset. Kun je hem niet tegen een voordelig bedrag overnemen? Auto zal inmiddels wel afbetaald zijn. Je leasecontract is ook wel afgelopen denk ik, opzich is het niet gek dat ze dingen recht trekken en je er daardoor buiten valt.

Een eenmaal verworven recht is natuurlijk geen eeuwig verworven recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Sport_Life schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:04:
Leaseauto is gewoon een extra looncomponent (daarom betaal je ook bijtelling), dus als je die auto inlevert dan zou je daar 700-800 euro bruto voor moeten krijgen m.i. (C segment).
Eens
Anders gezegd: je verdiende eigenlijk 'teveel' afgelopen jaren ;).
Oneens, hij is ooit aangenomen voor een bepaald bedrag en daar zat die auto in. De werkgever wilde OP blijkbaar graag hebben, en heeft zelfs een uitzondering voor hem gemaakt. En nu willen ze dus zijn salaris korten onder het mom dat ze terug komen van een uitzonderings situatie.

De werkgever is ook niet gek, ja het is een beetje vervelend als werkgever richting andere employees, maar waar het specifiek om draait is gewoon het totale loonplaatje. Als het inderdaad om de auto alleen ging, hadden ze vanuit hunzelf een voorstel gedaan ter compensatie maar dat doen ze dus niet. Dus... nee "hij verdiende niet teveel", ze willen nu gewoon salaris korten omdat het kan. Dit is gewoon diefstal van je eigen portemonnee om daarin mee te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Qua beloning wel dus. Een werkgever kan niet eenzijdig beslissen om een deel van de beloning in te trekken, dat kan alleen als je daar als werknemer expliciet mee akkoord gaat. Dit geldt in principe voor alles wat in je arbeidscontract staat. Dit is immers een contract en daarmee niet zomaar eenzijdig te wijzigen.

Met lease-auto's is dit wel altijd een heikel punt. Werkgevers die van een lease-auto af willen, proberen het er dan vaak op te gooien dat dit geen deel van de beloning is maar een mobiliteitsvergoeding die bij bijvoorbeeld verandering van functie, vereiste mobiliteit of mobiliteitsbeleid ingetrokken kan worden. Terwijl het in sollicitatieprocedures natuurlijk wel vaak als een lokkertje verkocht wordt.

Dit speelt toevallig ook bij mijn werkgever. Hoe dit juridisch zit is afhankelijk van hoe het exact in je contract staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Lapa op 14-08-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22

timovd

Voorsprong door techniek

Lapa schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Qua beloning wel dus. Een werkgever kan niet eenzijdig beslissen om een deel van de beloning in te trekken, dat kan alleen als je daar als werknemer expliciet mee akkoord gaat. Dit geldt in principe voor alles wat in je arbeidscontract staat. Dit is immers een contract en daarmee niet zomaar eenzijdig te wijzigen.

Met lease-auto's is dit wel altijd een heikel punt. Werkgevers die van een lease-auto af willen, proberen het er dan vaak op te gooien dat dit geen deel van de beloning is maar een mobiliteitsvergoeding die bij bijvoorbeeld verandering van functie, vereiste mobiliteit of mobiliteitsbeleid ingetrokken kan worden. Terwijl het in sollicitatieprocedures natuurlijk wel vaak als een lokkertje verkocht wordt.

Dit speelt toevallig ook bij mijn werkgever. Hoe dit juridisch zit weet ik verder niet, het speelt ook niet bij mij persoonlijk omdat ik helemaal geen auto van de zaak heb.
Geldt dit ook voor secondaire arbeidsvoorwaarden (zoals een auto van de zaak)?

offtopic:
Ik begrijp dat de auto is gekocht door de wg en niet geleast, dus het is geen leaseauto, maar een auto van de zaak. Dit maakt verder niets uit voor de discussie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Nu online
timovd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Geldt dit ook voor secondaire arbeidsvoorwaarden (zoals een auto van de zaak)?

offtopic:
Ik begrijp dat de auto is gekocht door de wg en niet geleast, dus het is geen leaseauto, maar een auto van de zaak. Dit maakt verder niets uit voor de discussie.
Dat ligt er volgens mij helemaal aan hoe dit in je contract staat. Staat er in je contract "Je krijgt een auto van de zaak, klasse C, die je ook privé mag rijden" dan kan de werkgever dit zeker niet eenzijdig wijzigen. Staat er in je contract iets als "de werkgever zorgt voor een passende mobiliteitsregeling conform ons personeelshandboek" dan is het mogelijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lapa schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Die beloning hoorde bij een bepaalde functie. Nu wil TS een andere functie gaan uitoefenen en daar hoort een andere beloning bij, in dit geval dus minus de auto. Is niks eenzijdig aan, sterker nog, initiatief van TS.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
Bedankt voor jullie inzichten zover.

Het was bij mijn huidige funtie al een discussie punt, maar met een bepaald groeipad konden we dat platslaan.
Nu kies ik vrijwillig voor een nieuwe functie. In deze functie kan start ik vanwege kennisgebrek eigenlijk onderaan de ladder, maar omdat ik het bedrijf ken en het bedrijf mij kent kan ik qua salaris liniar over. Maar toen kwam de auto discussie natuurlijk.
Ik zelf ben bereid water bij de wijn te doen. Ik wil graag deze switch maken, voor de lange termijn van mijn carriere denk ik dat dit de juiste keus is. Mocht mijn wg een eenmalige handreiking doen dan wil ik er over nadenken dat te accepteren. Ik woon relatief dicht bij mijn werk en ik hoef niet perse in een gloednieuwe dure auto te rijden.
Ik ben mij bewust dat ik er dan voor nu netto op achteruit ga. Ik wacht het aanbod van mijn baas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
wokkelz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:45:

Het was bij mijn huidige funtie al een discussie punt, maar met een bepaald groeipad konden we dat platslaan.
Nu kies ik vrijwillig voor een nieuwe functie. In deze functie kan start ik vanwege kennisgebrek eigenlijk onderaan de ladder, maar omdat ik het bedrijf ken en het bedrijf mij kent kan ik qua salaris liniar over. Maar toen kwam de auto discussie natuurlijk.
Ik zelf ben bereid water bij de wijn te doen. Ik wil graag deze switch maken, voor de lange termijn van mijn carriere denk ik dat dit de juiste keus is. Mocht mijn wg een eenmalige handreiking doen dan wil ik er over nadenken dat te accepteren. Ik woon relatief dicht bij mijn werk en ik hoef niet perse in een gloednieuwe dure auto te rijden.
Ik ben mij bewust dat ik er dan voor nu netto op achteruit ga. Ik wacht het aanbod van mijn baas af.
Dat zijn toch gewoon goede, eerlijke argumenten? De auto is gewoon onderhandelingsmiddel. Als zij er zo graag vanaf willen, dan moeten zij water bij de wijn doen, niet jij.
Uiteindelijk is het ook allemaal afhankelijk van hoe ver je wilt gaan. Als je het ook goed vindt weg te lopen en te blijven zitten, dan kun je er harder inzitten, wat meestal gunstiger uitkomt voor je. Maar ja, risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

In deze functie kan start ik vanwege kennisgebrek eigenlijk onderaan de ladder, maar omdat ik het bedrijf ken en het bedrijf mij kent kan ik qua salaris liniar over.
je hebt geen kennis van het nieuwe systeem maar dat lijkt me niet zo relevant. Je start zo vaak in een nieuw bedrijf met systemen die je niet kent. Maar je neemt wel kennis en ervaring mee. Dat systeem zou je jezelf dan zo eigen moeten kunnen maken.

Anders zou men je ook niet je huidige salaris betalen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Nu online
evilution schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Die beloning hoorde bij een bepaalde functie. Nu wil TS een andere functie gaan uitoefenen en daar hoort een andere beloning bij, in dit geval dus minus de auto. Is niks eenzijdig aan, sterker nog, initiatief van TS.
Ja dat klopt. Maar het moet wel helder zijn dat dit gewoon onderdeel is van de onderhandelingen over deze nieuwe positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zebby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Dat zijn toch gewoon goede, eerlijke argumenten? De auto is gewoon onderhandelingsmiddel. Als zij er zo graag vanaf willen, dan moeten zij water bij de wijn doen, niet jij.
Uiteindelijk is het ook allemaal afhankelijk van hoe ver je wilt gaan. Als je het ook goed vindt weg te lopen en te blijven zitten, dan kun je er harder inzitten, wat meestal gunstiger uitkomt voor je. Maar ja, risico.
Andersom denk ik? TS solliciteert zelf op een functie waar geen auto bij de beloning zit. Ik zou niet weten waarom de WG water bij de wijn moet doen voor wat betreft de auto terwijl TS nota bene ook een salaris mag houden wat volgens WG hoger is dan passend voor de functie/ervaring.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 20:39
DropjesLover schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:39:
Ben ik de enige die een lease-auto van 7 jaar vreemd vind, dat is bijzonder oud. Meeste worden vervangen door een nieuwe na 4, max 5 jaar.
De werkgever kan vaak wel een lease-contract verlengen, maar dat gaat dan ook tegen flink lagere kosten.
Hij noemt het een leaseauto maar het is eigenlijk een auto van het werk. Er wordt niks door iemand geleased. Ik heb ook een auto van het werk. Werkgever heeft de auto "gewoon" gekocht op de zaak en ik betaal de bijtelling. Dat betekend wel dat je bruto de auto na 5 jaar door de bijtelling in principe de nieuw waarde hebt betaald. Maar omdat de werkgever wel alle andere lasten betaald blijft het snel toch interessant om de auto aan te houden. Ook na de 5 jaar. Helemaal met de huidige brandstofkosten.
Ik betaal netto €150 per maand aan bijtelling. Daar kan ik niet de wegenbelasting/verzekering/onderhoudt/winter-zomerbanden/ANWB/brandstof/(reparaties) van betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Leuk dat dat je relatief dichtbij je werk woont, maar de bijtelling betaal je voor je privé gebruik. Dus het nadeel zit bij je privé ritten en in mindere mate bij je woon/werk verkeer.

Dus maak het rekensommetje wat die privé kilometers je straks gaan kosten. Doe je alles op de fiets, dan valt het mee. Wil je een Bentley rijden, dan kan het wel eens wat duurder worden.
Zijn de km's beperkt, dan valt de schade ook mee. Rijd je (zoals een oud collega van mij) 1 á 2x per maand naar het vakantiehuisje van je schoonouders in Frankrijk, dan wordt het ook een wat duurdere exercitie.

Goed of fout is er niet, als je je maar bewust bent wat de gevolgen van je keuze zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:48

Je moet de lease-auto gewoon als een salaris-component beschouwen en daar een 'bedrag' aan hangen. Als je dat doet dan zie je dat je in het huidige voorstel (waarbij je de auto inlevert) dus naar alle waarschijnlijkheid NIET lineair over gaat. De vraag is: is deze functieverandering voor jou zodanig een verbetering dat je accepteert dat je netto achteruit gaat óf is "op zijn minst gelijk blijven qua honorarium" een vereiste? Zelf zou ik het nogal wat vinden, dat een bedrijf je voordraagt voor een rol (en er vertrouwen in heeft dat je daar in floreert, ondanks beperkte ervaring) maar daar wel een salaris-verlaging tegenover zet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:29
Valorian schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Je moet de lease-auto gewoon als een salaris-component beschouwen en daar een 'bedrag' aan hangen. Als je dat doet dan zie je dat je in het huidige voorstel (waarbij je de auto inlevert) dus naar alle waarschijnlijkheid NIET lineair over gaat. De vraag is: is deze functieverandering voor jou zodanig een verbetering dat je accepteert dat je netto achteruit gaat óf is "op zijn minst gelijk blijven qua honorarium" een vereiste? Zelf zou ik het nogal wat vinden, dat een bedrijf je voordraagt voor een rol (en er vertrouwen in heeft dat je daar in floreert, ondanks beperkte ervaring) maar daar wel een salaris-verlaging tegenover zet...
Dat is toch gewoon het spel van onderhandelen?
De auto zit bij de huidige arbeidsvoorwaarden en bij de nieuwe functie zit die er niet meer in.
Verder is het gissen naar de precieze bedragen, maar kan mij voorstellen dat als je je opgebouwde kennis niet 1 op 1 kunt overnemen dat dat ook impact gaat hebben.
Senior op positie x hoeft niet te betekenen senior op positie y (voorbeeld). Wat dan natuurlijk ook impact heeft op de arbeidsvoorwaarden die bij een bepaalde functie passen.

Verder is het TS die de eerste stap heeft gezet naar de nieuwe functie. Nu blijkt dat WG er ook positief in staat kan het onderhandelen beginnen.
TS moet kijken of deze stap een juiste is niet alleen salaris technisch maar ook qua carriere. Mogelijk zullen zowel TS als WG water bij de wijn moeten doen.
Maar ik zou uiteraard wel mogelijke compensatie van lease auto erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:48
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 14-08-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zit er een aardige kans in om er beide, jij en wg, beter van te worden. Waarom ga je het gesprek niet aan om de auto prive aan te kopen voor een goede prijs? Even excellen om huidige bijtellingskosten tegen de prive-kosten aan te houden en misschien zit daar nog een mogelijkheid om een tegemoetkoming in salaris voor te krijgen. Als die niet al naar jouw zin verdisconteerd zit in een gunstige aanschafprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 25-04 18:43
Simpel. Je werkgever wil van je leasewagen af. Die wagen had je eigenlijk ook al niet nodig voor je werk, alleen woonwerkverkeer. Wat je nu moet doen, is alle kosten die nodig zijn om een vergelijkbare auto te kunnen rijden, te gaan bruteren. Dus stel je voor dat de kosten van een vergelijkbare auto 600 euro per maand zijn. Reken daarbij ALLE kosten die je werkgever nu ook vergoedt in de vorm van een auto, dus ook brandstof (neem een gemiddelde). Reken dat vervolgens om naar bruto-inkomen en trek daar de bijtelling weer vanaf. DAT bedrag is wat jij aan extra brutosalaris moet krijgen, wil je er niet op achteruit gaan.

Stiekum ga je er dan op vooruit, want bruto-inkomen kan de werkgever niet zomaar verlagen of verminderen, maar een leaseauto of mobiliteitsbudget wel. Dus je bent zekerder van dat inkomen. Uiteraard wil je er ook nog wat bij, dus doe er nog een paar 100 euro bij op en leg dat neer als startbod voor de onderhandelingen.

Als de werkgever daar niet in meegaat, dan wordt het hoog tijd om een andere te zoeken. Bedrijven zitten te springen om mensen en doen bijna alles voor ervaren personeel. Als je bij de buurman van de werkgever gaat solliciteren krijg je er waarschijnlijk gewoon weer een leasewagen bij, als je daarom vraagt. Wennen aan nieuw werk moest je toch al, want je kreeg een nieuwe functie. Dus maakt het ook niet zoveel uit als dat bij een andere werkgever is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22

timovd

Voorsprong door techniek

@PhilipsFan Haal daar wel vakantietoeslag, pensioenopbouw en eventueel bonus/13e maand van af.
Uiteraard wil je er ook nog wat bij, dus doe er nog een paar 100 euro bij
Waarom? Er wordt een stap zijwaarts gemaakt. Het moet geen verkapte promotie worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 25-04 18:43
timovd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:40:
@PhilipsFan Haal daar wel vakantietoeslag, pensioenopbouw en eventueel bonus/13e maand van af.

[...]

Waarom? Er wordt een stap zijwaarts gemaakt. Het moet geen verkapte promotie worden.
Ik neem aan dat dit een voorstel is van de werkgever. Die doet dat voorstel alleen maar als hij daar voordeel bij heeft. Dus het lijkt me logisch dat een deel van dat voordeel dan ook naar de werknemer gaat, anders wordt het een beetje eenzijdig. Werkgever voordeel, prima, maar dan ik ook voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

KaiseRRuby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:09:
Je zegt dat de auto is aangekocht door je werkgever en dat jij hem leaset. Kun je hem niet tegen een voordelig bedrag overnemen? Auto zal inmiddels wel afbetaald zijn. Je leasecontract is ook wel afgelopen denk ik, opzich is het niet gek dat ze dingen recht trekken en je er daardoor buiten valt.

Dat kan niet, TS moet gewoon de marktwaarde betalen, het verschil moet IB over worden betaald.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sport_Life schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:00:
[...]

Dat kan niet, TS moet gewoon de marktwaarde betalen, het verschil moet IB over worden betaald.
Voordelig is wat anders dan gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:13

FreakNL

Well do ya punk?

Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:29:

Het gros van Nederland rijdt in oudere auto’s.

Ik zou zo tekenen voor een secundaire arbeidsvoorwaarde waarbij ik om de pakweg +-8 jaar een nieuwe auto krijg.

Het grote voordeel van lease is gratis privé KMs en niet sparen voor aanschaf. Dan doet het er weinig toe of je elke 4 of elke 8 jaar een nieuwe auto krijgt.

Mijn auto is overigens meer dan 5 jaar oud en zeker geen “oud gebakje”. En is dat over 2 tot 3 jaar ook nog niet.

Ik zou een auto van de zaak niet zo snel opgeven. De benzine is straks gewoon 3 euro/liter.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 14-08-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24

DropjesLover

Dit dus ->

Sport_Life schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:00:
[...]

Marktwaarde bij verkoop is meestal een paar duizend minder dan bij aankoop, dat is de marge van de handelaar. TS geeft aan dat vergelijkbare auto's op marktplaats staan voor ~€13k. Dan zou hij hem prima voordelig (want afgeschreven) van zijn werkgever over kunnen nemen voor €7k.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:13

FreakNL

Well do ya punk?

DropjesLover schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:39:

Even afgaand op leeftijd en restwaarde betreft het een C-segment auto, afgaande op enkel woon-werk, benzine.
Een benzine auto van 7 jaar kost je als je hem prive hebt €60/mnd wegenbelasting, €70 verzekering en €100/mnd aan onderhoud. Je rijdt hem woon-werk, daarvan weet je de brandstofkosten. Blijft nog over de afschrijving, maar daar is het grootste al af.
Laat ik zo zeggen, geef de lease-auto op, regel het bruto bedrag dat er bij tegenover staat in je salaris er bij en neem de wagen over (tegen inruilprijs, grofweg 3000 minder dan de verkoopprijs) en rij hem lekker door voor €500/mnd, hou je €300/mnd over. En geen rare gezichten meer met collega's of je werkgever.

Even de snelle achterkant-bierviltje berekening.
De Ts heeft ook in die auto gereden toen hij 0 jaar oud was. In dat opzicht gaat je berekening dus niet op…

Om het eerlijk te berekenen zal je de kosten tussen lease en privé moeten vergelijken uitgaande van elke 8 jaar een nieuwe auto. Dan ga ik er even vanuit dat de WG die auto elke 8 jaar vervangt. Dat kan ook gewoon een onderhandelingspunt zijn.

Ik zou (nogmaals) zelf geen probleem hebben met een leaseregeling waarbij ik elke 8 jaar een nieuwe krijg ipv elke 4.

Tevens zou ik die leaseauto (nogmaals) niet te snel opgeven. En als je dat wel echt doet;
Kijk naar de post van @PhilipsFan.

Mijn auto kost me trouwens gewoon rond de 400-500 netto in de maand. Dat is inclusief afschrijven en onderhoud. Maar ex brandstof. Mijn Km-vergoeding dekt echter zo’n beetje de zakelijke en privé KMs qua brandstof dus die kan ik tegen elkaar wegstrepen. Uiteraard kan dat allemaal goedkoper maar reken je vooral niet rijk. Een auto is echt duur. Momenteel liggen mijn kosten dichter bij de 400 dan de 500 maar de afschrijving valt mee vanwege de idiote prijzen maar ik ga ervanuit dat dit een keer gaat stoppen en dan gaat het over de 500 qua kosten…

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 14-08-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:56
DropjesLover schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:28:
[...]

Marktwaarde bij verkoop is meestal een paar duizend minder dan bij aankoop, dat is de marge van de handelaar. TS geeft aan dat vergelijkbare auto's op marktplaats staan voor ~€13k. Dan zou hij hem prima voordelig (want afgeschreven) van zijn werkgever over kunnen nemen voor €7k.
Exact wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:41
Misschien eerst de auto regelen en dan de functiewissel? De auto is in je huidige functie nog een arbeidsvoorwaarde, in de nieuwe functie niet meer. Dus door de wissel even uit te stellen creëer je voor jezelf een betere onderhandelingspositie lijkt me. Zeker omdat je wg sowieso van de auto af wil.
Pagina: 1