Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSchutten
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-08-2023
Mijn vraag
Kan ik mijn processor upgraden van een Intel Core i5-4690 naar Core i5-6600. Ik gebruik mijn PC alleen voor beetje te gamen, nu wil ik Fifa 23 spelen alleen daarvoor heb je een Intel Core i5-6600. Nu heb ik de Intel Core i5-4690. Kan ik deze online upgraden of werkt dat niet zo? ben niet echt thuis in deze wereld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Of je wel of niet kunt upgraden hangt van de support van je moederbord af.

Hoewel de eerste vraag moet zijn: waarom wil je upgraden? Omdat dat deze cpu als minimum staat?

Als ik de vergelijking bekijk schiet je er namelijk weinig mee op:
https://cpu.userbenchmark...l-Core-i5-4690/3514vs2311

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Naar aanleiding van je post history kwam ik tegen dat jij een H97 moederbord hebt, deze ondersteund alleen 4de en 5de generatie Intel CPU's, jij hebt nu een 4de generatie en wilt naar de 6de, wat dus niet kan.
Supports 4th and 5th Generation Intel® Core™ Processors, and Intel® Pentium® and Celeron® Processors for Socket LGA1150
Voor het verschil tussen de CPU"s

https://www.intel.com/con...ml?productIds=88188,80810

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Nee, je kan niet upgraden
Je hebt zowel een nieuw moederbord, nieuw ram als waarschijnlijk ook een nieuwe cooler nodig (om te zwijgen van je videokaart en voeding).
Basically, beter een nieuwe pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BramSchutten schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:35:
Kan ik deze online upgraden of werkt dat niet zo? ben niet echt thuis in deze wereld.
Ik weet niet precies wat je met 'online' bedoelt, maar als je het bedoelt dat je op een knopje kan klikken om over internet te upgraden, dan nee. :P Als je bedoelt om te upgraden terwijl de PC aan staat, dan ook nee. PC uit, stroom eraf, kast open, CPU-koeler demonteren, oude CPU eruit, en dan met de nieuwe CPU weer in omgekeerde volgorde (met nieuwe koelpasta van een paar euro, want de oude pasta hergebruiken gaat 'm niet worden).

Maar goed, upgraden heeft dus weinig zin.

Upgraden naar precies dezelfde CPU die in de minimum specs genoemd worden is ook niet per se zinnig. Ze kiezen gewoon een gangbare CPU waarop de game-uitgever de prestaties nog acceptabel vindt en noemen dat als minimum. Als jouw CPU 5% trager is dan het minimum krijg je een 5% minder vloeiend spel, dat gaat het verschil niet maken. Wat "het minimum" is is toch subjectief.

Ik zie de 6600(K) voor een euro of 40-60 tweedehands te koop op Vraag & Aanbod. Dat is geen schokkend bedrag. Aan de andere kant is het zonde: voor dat bedrag koop je een tweedehands Ryzen 3600 die drie keer zo snel is. Een beetje een scheve vergelijking omdat je dan ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig hebt (als je dan al niet gewoon de complete PC wil vernieuwen/vervangen) maar het is maar om aan te geven dat een 8 jaar oude CPU een beetje zonde van het geld is.

Koop in geen enkel geval zo'n oude CPU nieuw. De nieuwprijzen worden na een paar jaar niet meer aangepast dus dan betaal je letterlijk een factor 4 meer dan wat zo'n oud ding waard is.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 13-08-2023 23:25 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:59
bwerg schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:22:
Ik zie de 6600(K) voor een euro of 40-60 tweedehands te koop op Vraag & Aanbod. Dat is geen schokkend bedrag. Aan de andere kant is het zonde: voor dat bedrag koop je een tweedehands Ryzen 3600 die drie keer zo snel is. Een beetje een scheve vergelijking omdat je dan ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig hebt (als je dan al niet gewoon de complete PC wil vernieuwen/vervangen) maar het is maar om aan te geven dat een 8 jaar oude CPU een beetje zonde van het geld is.
Hij kan nu ook niet upgraden van een 4e naar 6e generatie zonder het mb te vervangen ivm andere socket, zie ook de eerdere post van @Vorkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:51
BramSchutten schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:35:
...nu wil ik Fifa 23 spelen alleen daarvoor heb je een Intel Core i5-6600...
Mijn tip: probeer eerst eens Fifa 23 te spelen met de Core i5-4690 die je nu al hebt.
Ik gok dat de kans 99% is dat dat gewoon gaat werken!

Die "system requirements"mag je met een grote korrel zout nemen.
Zo'n i5-6600 is niet heel veel sneller/beter/anders dan jouw i5-4690.

Ik draai zelf ook spellen met oude hardware (Core i5-3570, nog ouder dan jouw 4690) en vrijwel
alle games werken prima. Als het niet werkt kun je altijd nog upgraden.
En dan zou ik eerder aan een nieuwe grafische kaart denken dan aan een CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 14:59
Houd er ook rekening mee dat een i5 6600 niet officieel door Windows 11 ondersteund wordt mocht je wat anders willen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:34
De enige zinnige upgrade is een i7 4790.

In games was een i7 destijds weinig sneller dan een i5 maar tegenwoordig helpt de hyperthreading van de i7 behoorlijk in latere games. Als je die kan vinden 2ehands voor een klein prijsje is dat de enige goedkope upgrade die je nog kan doen qua cpu.

Past in je huidige moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Op je huidige moederbord past alleen Intel Haswell (4e generatie). Een upgrade naar een 4e gen Intel Core i7 is wel mogelijk. Als je een betere CPU wilt kun je ook gewoon een nieuw moederbord kopen en daar een veel recentere processor in stoppen, AMD's Ryzen 5000 serie gebruikt weinig stroom. Zelf heb ik een i5 11400 maar die pastte gewoon op mijn oude moederbord. Voor Windows 11 heb je minimaal een i5 8400 of een Ryzen 5 3400G nodig.
meljor schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:03:
De enige zinnige upgrade is een i7 4790.

In games was een i7 destijds weinig sneller dan een i5 maar tegenwoordig helpt de hyperthreading van de i7 behoorlijk in latere games. Als je die kan vinden 2ehands voor een klein prijsje is dat de enige goedkope upgrade die je nog kan doen qua cpu.

Past in je huidige moederbord.
Over het algemeen was dat het geval, maar in Battlefield 1 en Battlefield V was de i7 merkbaar sneller. Met een i5 was het alleen speelbaar als je scaling op 80% zette.

[ Voor 85% gewijzigd door Tech_SSD op 15-08-2023 02:54 ]

Pagina: 1