Toon posts:

Animo onderzoek kopere koelwaterblokken.

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag luitjes....helaas zijn de scholen weer begonnen en ik heb daardoor weer beschikking over een werkplaats waar ik m'n waterkoeling blokje ga frezen/boren. Als er genoeg mensen zijn die er ook eentje zouden willen hebben, is het mogelijk dat ik koelwaterblokken te koop aan ga bieden. Ik zal er binnenkort eentje maken en pics aan deze topic toevoegen. Dan weten jullie ook wat je kan verwachten. Maar ik zou zeggen laat even weten als je interesse hebt.

De prijs weet ik nog niet, want ik weet niet voor welke prijs ik koper in kan kopen, maar het zal waarschijnlijk rond de 75 piek liggen (prijswijzigingen voorbehouden)

Verwijderd

Besef je wel dat je je erg veel werk op de hals haalt.
Mijn waterblok heb ik ook op school gefreest, en dat kostte erg veel tijd.
Of heb je iets van een CNC-bewerkingscentrum?

Verwijderd

Op zich zou ik wel interesse hebben maar dat weet ik pas na je pics. Er moeten bijvoorbeeld geen hoeken van 90 graden in zitten want dat belemmerd de waterflow te veel.

suc-6

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:06 schreef MrK het volgende:
Besef je wel dat je je erg veel werk op de hals haalt.
Mijn waterblok heb ik ook op school gefreest, en dat kostte erg veel tijd.
Of heb je iets van een CNC-bewerkingscentrum?
Dat weet ik, maar aangezien ik gemiddeld 12 uur les heb in de week kan ik veel tijd in de werkplaats doorbrengen. Ik beloof niet dat ik heel veel koelblokken kan maken, maar als ik koper in ga kopen, moet dat in best grote lengtes. Vandaar dat ik even wil weten of er animo is.

Er staat idd een CNC bank, maar ik weet nog niet of ik die mag gebruiken. Wel een goed idee trouwens ik ga het morgen eens vragen. Mischien dat er nog studiepunten mee te behalen zijn :) 2 vliegen in 1 klap.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:12 schreef MicNic het volgende:
Op zich zou ik wel interesse hebben maar dat weet ik pas na je pics. Er moeten bijvoorbeeld geen hoeken van 90 graden in zitten want dat belemmerd de waterflow te veel.

suc-6
Als je wil kan je zelf een schetje maken met een voorbeeld die jij interessant zou vinden. Voor het ontwerp sta ik open voor sugesties (wel reele dan natuurlijjk :) )

• wietco
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
maak je ook blokken voor een geforce 3tje? ? :)

W.I.E.T.C.O.: Wireless Individual Engineered for Troubleshooting and Ceaseless Observation

Verwijderd

/me toont interesse :9

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
me heeft intresse, vooral in sjipset koelblokken, dus de iets kleinere blokjes met op de hoekjes van die mooie montage gaten. maarja ik heb wel intresse in een custom made mooi blok.

overigens heeft dabit een heel mooi ontwerp wat volgens mijn uitstekend werkt.... ideetje?

Sinlath | Opinions may contain latency

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Op dinsdag 04 september 2001 13:36 schreef Sinlath het volgende:
me heeft intresse, vooral in sjipset koelblokken, dus de iets kleinere blokjes met op de hoekjes van die mooie montage gaten. maarja ik heb wel intresse in een custom made mooi blok.

overigens heeft dabit een heel mooi ontwerp wat volgens mijn uitstekend werkt.... ideetje?
Die heeft em niet gefreesd :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Maar ik ben ook wel geïnteresseerd, al moet het niet te lang gaan duren :)

Verwijderd

Met mijn blok ben ik met de ongeveer 30 uur bezig geweest.
Dan heb je een indicatie.

Verwijderd

ik zal eventjes zoeken naar een schema (hoop dat ik 'm nog kan vinden). Die van hierboven is dus zoals het niet moet.

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
Op dinsdag 04 september 2001 14:02 schreef Straat het volgende:

[..]

Die heeft em niet gefreesd :)
maar met wat kleine ontwerp aanpassingen moet dat wel kunnen, zo kan je het loopwerk freesen en de pinnetjes meeleveren dan kan de koper ook nog wat zelf doen.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 15:51 schreef MicNic het volgende:
ik zal eventjes zoeken naar een schema (hoop dat ik 'm nog kan vinden). Die van hierboven is dus zoals het niet moet.
Je bedoelt: Jij VINDT dat het zo niet moet. :r

topicstarter:
Waar ga je het koper halen? en hoe ga je dit zagen?

Verwijderd

tjemig zeg, wat ben jij op je teentjes getrapt. Jou koelblok zal ongetwijfelt werken maar ik bedoelde dat er nu betere ontwerpen zijn die de flow van water door het blok niet zo verhinderen doordat er geen hoeken van 90 graden worden gebruikt. Zoals deze dus:

http://www.dangerden.com/test/images/MAZE2/MAZE2X_Large.gif

no flame intented

Verwijderd

Hoi nitraat.
Als het ontwerp goed is heb ik ook interesse.
Ben benieuwd naar de pics.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
je moet ff in dat topic van die autoradiator van de sloop een linkje posten. wedde dat er daar nog mensen zijn met interresse. (kan natuurlijk ook dat ze hier zelf gewoon posten :s)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een koperboer gevonden, maar die verkoopt per 3m. Het zagen gaat op een lintzaag op school gebeuren. Chipset koelers heb ik nog niet aan gedacht, maar als je me afmetingen e.d. kan doorsturen kan ik daar ook eens een lichtje op laten schijnen. Hou er wel rekening mee dat hoe klijner het blokje is hoe minder geavanceerd de binnenkant kan zijn. Ik ga morgen kijken of ik gebruik kan maken van de CNC bank en als dat het geval is, dan voorspel in goede tijden voor de waterkoelers onder ons. Zo niet....dan wordt het ouderwetse handwerk.

MrK.... Het is niet lullig bedoeld hoor, maar is 30 uur niet erg lang? Had je wel beschikking over de goede apperatuur, want volgens mij heb je eerst met een boor in je blok gezeten om daarna de restjes weg te halen. Dat zou volgens mij effectiever kunnen. Wel een heeeeeel mooi blokkie overigens :P Kan je even de afmetingen doorgeven??

Ik ga nu even bij m'n vriendin kijken en morgen krijgen jullie weer bericht van me.

Groetjes.

Verwijderd

ik heb zeker wel animo *d

ik ben op zoek naar een paar goede onderdelen en pomp/radiator ga ik halen van de sloop moet dus vooral een koel blok hebben

het is dus voor m'n processor:)

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 20:02 schreef nitraat het volgende:

MrK.... Het is niet lullig bedoeld hoor, maar is 30 uur niet erg lang?
Nou ik heb ze niet geteld hoor maar koper is geen aluminium he.

20-30 uur:
1. Materiaal zagen.
2. Blok haaks en op maat frezen
3. CNC-programma schrijven en daarna erachter komen dat de machine te licht is voor koper met een frees rond 12
4. Gaten uitzetten.
5. gaten centeren/boren
6. Freesbank instellen.
7. Frezen.
8. Afbramen (kutwerk :( )
9. kleine gaatjes boren
10. Staafjes knippen
11. Staafjes vasttikken
12. Deksel zagen.
13. Deksel haaks en op maat Frezen
14. Afbramen.
Had je wel beschikking over de goede apperatuur, want volgens mij heb je eerst met een boor in je blok gezeten om daarna de restjes weg te halen.
Ik had goede apparatuur:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.nl/images/freesbank.jpg
en ja, ik heb eerst gaten geboord:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.nl/images/blokmetlijn.jpg
Die gaten heb ik er eerst in geboord zodat je spanen goed weg kunnen. Anders krijg je lekker spaanopbouw met die stroperige spanen, en dan wordt je frees bot en knap, breek BOEM.
Zo heb ik mooi de tussenliggende dammetjes weg kunnen frezen.
Wel een heeeeeel mooi blokkie overigens :P Kan je even de afmetingen doorgeven??
zie: [topic=217267/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
Ahha, dit is nuttige info zeg.

Je blok ziet er goed uit MrK en het gereedshap zit ook wel goed zie ik :).

Ik ga eerst een model van aluminium maken zodat jullie kunnen kijken of het wat is. Ik weet alleen nog niet waneer ik de werkplaats in kan. Hopelijk krijg ik dat morgen te horen.

MrK...vind je het erg als ik een paar dingetjes van je ontwerp jat? Een eervolle vermelding op tweakers is dan vanzelfspreken. :)

Ik zit alleen te denken dat het mischien mogelijk is om die pinnen/obstakels/oppervlakte vergroters erin te frezen. Eens kijken hoe groot de freesjes zijn die tot mijn beschiking staan.

Sta tuned folks en wel teruste.

Verwijderd

je zit met het probleem dat de verhouding tussen de freesdiepte en de freesdiameter niet te groot mag zijn.

Dus een frees 5mm en een diepte van 15/20 mm kan dus niet in koper. Dit gaat verschikkelijk trillen en piepen.

Ik zou zeggen gebruik een frees die groter is dan 10 mm

O, en je jat maar raak hoor.

Verwijderd

Topicstarter
MrK...Hoe heb jij je koelblok vast gezet, want met een gewone klip zal het niet werken denk ik. daar zit je slang van je waterkoeling. Hen je ff een tip?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:44 schreef wietco het volgende:
maak je ook blokken voor een geforce 3tje? ? :)
Als ik afmetingen weet valt daar best over na te denken ja.

Verwijderd

Nitraat, ik heb je teruggemaild.

Ik maar een plaat perspex met een gat erin, die plaat drukt mijn blok aan (met boutje met klips om mijn socket). en door het gat komt mijn slang.

Verwijderd

Topicstarter
MrK....ik heb je gemiald, maar mischien lees je dit sneller.
Ik kan die topic niet meer vinden ik heb hem wel een keer voorbij zien komen, maar nu is hij nergens meer te bekennen. Bovendien doet het forum raar bij mij. Weet je mischien de url naar die topic? Ik zou er ergmee geholpen zijn.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok luitjes ik heb na zitten denken over het koelblok en het lijkt me het verstandigst om het ontwerp van MrK over te nemen met her en der een kleine aanpassing en dan bedoel ik echt kleine aanpassingen zoals afrondingen e.d. Zodra ik een stukkie koper heb ga ik aan de slag met eventuele foto reportage voor tweakers :)

Hoe dik zijn trouwens die pinnetjes MrK en hoe heb je ze vast gezet. Ik neem aan dat je eerst gaten geboord hebt en ze vervolgens met een ruimetje de juiste afmeting gegeven hebt om een lichte perspassing te krijgen. En heb je die pinnetjes bij de metaalboer vandaan of zijn het kopere spijkers, want in mijn model wil ik meer pinnetjes, maar dan dunner.

Link naar MrK z'n blokkie

http://www.overclockers.nl/images/waterblok_klaar.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 15:57 schreef Sinlath het volgende:

[..]

maar met wat kleine ontwerp aanpassingen moet dat wel kunnen, zo kan je het loopwerk freesen en de pinnetjes meeleveren dan kan de koper ook nog wat zelf doen.
Die pinnetjes kan ik wel mee gaan leveren, maar als ik die gaten ervoor niet alvast erin maak krijgt niemand die pinnen er ooit in. Als die gaten erin zitten kan ik beter gelijk de pinnen erin zetten en dan weet je ook gelijk dat ze goed vast zitten. Dan krijgen de tweakers in de toekomst tenmiste geen last van losse pinnen in hun koeler.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Bij mij op school hebben ze 3 van die frezen staan :P

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 19:44 schreef amd_ruluzzz het volgende:
Bij mij op school hebben ze 3 van die frezen staan :P
[zeikmode]

Lekker belangrijke info... N O T !!!
Bij mij op het werk staat er geen één....

[/zeikmode]

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
ik vondt dit toch een iets beter ontwerp.

Maar gaat er echt zoveel werk inzitten? IkK wil nl met een maat van me ook waterblokken maken en omdat we een werkstuk gaan maken over waterkoeling leek het ons wel een goed idee om de blokken op een hoge school/universiteit te laten vrezen. Of is het ook mogelijk om veel van het werk thuis te doen en de rest op die school?

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij betreft is dat een heel mooi ontwerp, maar daarvoor is een CNC freesbank een MUST. Ik ben er alleen niet zo van onder de indruk omdat het water al een beetje opgewarmd is voordat het bij de core komt en daar wil je de meeste koeling hebben.

Verwijderd

Kan je misschien niet een spiral blokje maken?

kijk op hardforum.com voor info ( wel ff de search gebruiken )

Verwijderd

Die pinnetjes zijn gewoon geknipt van standaard electriciteitsdraad. Je weet wel die bruine,blauwe of geel/groene.

En dan idd met een subtile perspassing erin geperst, GEEN LIJN of SOLDEER oid.

En dat andere blokje is idd erg geil.

Verwijderd

Topicstarter
MrK welke frees heb je gebrikt. Volgens een leraar op school kon ik beter een spiebaan frees gebruiken i.p.v een vinger frees omdat die maar 2 snijplaten heeft en dus minder snel verstopt raakt met spanen. Wat heb jij gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n spiral is te maken, maar wel moeilijk als je het de eerste keer doet. Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn, want als je zo'n bakkie vult met die pinnetjes (bij sommigen beter bekend als DaBitjes) dan owned het blokje wel hoor. Man ik wil nu al aan de slag.

Ik weet echter een ding en dat is dat je lang bezig bent met zo'n spiral (als je het met de hand moet doen. Eens kijken of ik morgen een proefstukkie in Alu kan frezen.

Verwijderd

Welke frees, tja dat licht eraan.

Als je zonder vooraf gaten te boren het materiaal in wilt dan ben je afhankelijk van een 2-snijder. Dit omdat 1 snijkant over het hart heen gaat, wat weer belangrijk is om de diepte in te kunnen gaan (sommige 3-snijders hebben dit ook).

Koper is een materiaal waar een grote vespaningkracht voor nodig is om de spaan te vormen. Gebruik je een 2 snijder dat heb je minder tanden, hierdoor krijgen die 2 tanden meer op zijn kiezen als een 4 snijder. Misschien met gevolg een freesbreuk, en zeker met gevolg erg veel lawaai en trillingen.

Ik zou zelf nooit voor een 2snijder kiezen.

Kies een 3snijder, dit is een goede compromie.
Heb ik ook gebruikt....

Diameter 12.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken om juist vooraf gaten te boren, maar dan kleintjes om in de putjes die ze achterlaten een nog kleiner gaatje te boren en daar de pinnetjes in te prikken. Hoe ik gelijk niet meer eerst met een centerboortje te gaan lopen pielen.

Verwijderd

die pinnetje heb ik vorgens mij 1,7 mm geboord.
Als je die dan vooraf wilt boren lukt dat niet. Je kan niet met een boor 1,7 20mm diep boren.

Je kan wel vooraf die hoekgaten boren:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.nl/images/blokmetlijn.jpg

daarna die dammen uitfrezen.
en daarna die kleine gaatjes boren,
Ik heb ook geen centerboor gebruikt maar eerst even heel ligt het Koper aangeprikt met het boortje zodat er een klein centerje komt zonder dat de boor wegloopt, en daarna die gaatjes meteen boren.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was ook om pas nadat ik die kanalen heb om die gaten voor de pinnetjes te boren, maar met een boortje van 5mm moet ik op 20mm diepte kunnen komen lijkt mij. dan kan ik twee pinnetjes naast elkaar zetten in een gang van 10 a 12 mm breed. Ik bedoel alleen dat als ik met die boor van 5mm al zo'n kegeltje op de boden krijg dat ik daar mooi met een klein boortje een gaatje kan prikken voor het pinnetje.

Ben nu naar school mzzl

Verwijderd

die pinnetje heb ik vorgens mij 1,7 mm geboord.

Als je die dan vooraf wilt boren lukt dat niet. Je kan niet met een boor 1,7 20mm diep boren.
Nou is 1.7mm alweer dunner dan 2.0mm, maar ik heb met met een 2mm boortje gaten van 25mm diep geboord in koper. Zonder fancy gereedschappen, overigens.

Olie is de sleutel. (ik gebruikte volsynthetische 2-takt olie die ik normaal m'n brommer voer. Perfecte snijolie!) En natuurlijk regelmatig de boor terughalen en de bramen uit het snijvlak vissen.

Maar als je voorboort met 5, dan heb je natuurlijk al mooi je centering voor elkaar, en is het niet nodig.

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 10:06 schreef DaBit het volgende:

[..]

Nou is 1.7mm alweer dunner dan 2.0mm,
Vooral procentueel gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Waar hebben jullie eigelijk die slang aansluitingen vandaan. Dus die dingen waar je een slang op kan klemmen. Ben de naam ff kwijt.

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Ik heb wel interesse in een SocketA-blok(de rest van de waterkoeling heb ik al)
stuur maar een meel of een ICQmsg(zie profile)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 23:32 schreef nitraat het volgende:
Waar hebben jullie eigelijk die slang aansluitingen vandaan. Dus die dingen waar je een slang op kan klemmen. Ben de naam ff kwijt.
Fittingen?

Je hebt ze gewoon bij de Gamma/Praxis.

Verwijderd

slangtules bedoel je.

De messing slangtules die ik heb, heb ik bij de loodgieter vandaan. Maar nu gebruik ik gewoon diameter 12mm koperen pijp. Werkt prima icm 10mm PVC slang.

Verwijderd

slangtules bedoel je.

De messing slangtules die ik heb, heb ik bij de loodgieter vandaan. Maar nu gebruik ik gewoon diameter 12mm koperen pijp. Werkt prima icm 10mm PVC slang.

Verwijderd

Dabit?

Zware vingers?

Verwijderd

Wazig gedrag van 't forum.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik denk er over om eens aan een Dual AMD'tje te gaan beginnen, en misschien dat dit een leuk alternatief is voor een 2e AquaStealth waterblok :)
Ik heb zeker interesse en blijf je topic volgen.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 10:10 schreef DaBit het volgende:
slangtules bedoel je.

Jaaa dat zijn ze.

DaBit je bent een schat!!! smak :P
Pagina: 1