Nintendo 64 Componenten vernieuwen (Recab)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevke01
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo Tweakers

Ik heb een Nintendo 64 en ik wil graag de componenten vernieuwen, NL. De capacitors (condensators).

Volledig modelnaam: NUS-001(EUR)

Ik heb er een paar vragen eromtrent:

- Welke condensators moet ik aankopen en hoeveel van elk? Het mag goed materiaal zijn die een lange tijd mee zal gaan.

- Welke soldeerbout is gemakkelijk voor beginners en is goed materiaal.

Qua soldeerbout prijs wil ik gaan tot €80.

- Welke soldeersel is er aangeraden voor het solderen van componenten zoals codensators. Ik zal het altijd gebruiken voor IT componenten zoals smartphones, laptops, PC, ...)

- Laatste vraag: heeft er iemand tips om goed te kunnen solderen?

Ik koop meestal via websites, maar gemakkelijker is via Amazon (.com.be, .nl). Gelieve niet eBay, tenzij de verzending via België, Frankrijk of Duitsland.

Ik heb al veel opzoekwerk gedaan, maar ik geraak er niet aan uit.

Vroeger verkochten ze nog een volledige pakket speciaal voor de N64, maar die is nog enkel beschikbaar in de USA. De verzendkosten zie ik niet zitten omdat België er nog eens extra 21% BTW aanrekend.

Dit is de link:

https://www.benl.ebay.be/...et_ver=artemis&media=COPY

Ze vertellen ook welke compensators maar ik heb er geen idee van of er verschillen in zitten..

Bedankt voor jullie hulp.

Kevin

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Het desolderen van smd-caps vraagt veel oefening. Het kan met een gewone soldeerbout, maar is niet makkelijk. Er zullen mensen zijn die het sowieso not done vinden; zelf doe ik het wel met een enkele bout en heel veel geduld. Vaak wordt er een hetelucht-soldeerbout voor gebruikt, maar dat hoeft niet per se. Je hebt minimaal een soldeerstation nodig met instelbare temperatuur en een fijne punt. Dan heeeeel veel oefenen op printplaten met vergelijkbare elco’s. Op YouTube zijn zogenaamde tutorials te vinden waarbij de elco van de pcb gedraaid wordt met een tang, doe dat NOOIT. Nooit forceren.

€80 is wel vrij minimaal voor een soldeerstation; lees vooral reviews van de stations die je voor zo’n bedrag kunt vinden.

Wat je nodig hebt aan elco’s, staat in de ebay-advertentie die je hebt gelinkt. De diameter en hoogte kun je zelf opmeten vanaf je eigen Nintendo 64.

Als het je alleen te doen is om het recappen van je Nintendo 64, dan zou je dat mijns inziens beter kunnen laten doen. Gaat het je om het leren solderen als hobby, begin dan zoals aangegeven met veel oefenen op printplaten van obsolete hardware zoals oude satellietontvangers, kabeldecoders of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door voz op 13-08-2023 20:23 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevke01
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo

Bedankt voor jouw reactie

Oei, dan is het moeilijker of ik had verwacht. Ik zal inderdaad moeten oefenen op printplaten tot ik het goed kan. Ik zal enkele YouTube filmpjes volgen om meer kennis te hebben.

Bedankt voor de nodige informatie!

Groetjes
Kevin
voz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:22:
Het desolderen van smd-caps vraagt veel oefening. Het kan met een gewone soldeerbout, maar is niet makkelijk. Er zullen mensen zijn die het sowieso not done vinden; zelf doe ik het wel met een enkele bout en heel veel geduld. Vaak wordt er een hetelucht-soldeerbout voor gebruikt, maar dat hoeft niet per se. Je hebt minimaal een soldeerstation nodig met instelbare temperatuur en een fijne punt. Dan heeeeel veel oefenen op printplaten met vergelijkbare elco’s. Op YouTube zijn zogenaamde tutorials te vinden waarbij de elco van de pcb gedraaid wordt met een tang, doe dat NOOIT. Nooit forceren.

€80 is wel vrij minimaal voor een soldeerstation; lees vooral reviews van de stations die je voor zo’n bedrag kunt vinden.

Wat je nodig hebt aan elco’s, staat in de ebay-advertentie die je hebt gelinkt. De diameter en hoogte kun je zelf opmeten vanaf je eigen Nintendo 64.

Als het je alleen te doen is om het recappen van je Nintendo 64, dan zou je dat mijns inziens beter kunnen laten doen. Gaat het je om het leren solderen als hobby, begin dan zoals aangegeven met veel oefenen op printplaten van obsolete hardware zoals oude satellietontvangers, kabeldecoders of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is wel een leercurve van beginnen met through-hole solderen naar SMD solderen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Through-Hole_Mounted_Component.svg/260px-Through-Hole_Mounted_Component.svg.png

Bij Louis Rossmann kan je kijken naar SMD solderen in praktijk.

Een hetelucht-soldeerstation gaat snel over 700 euro voor iets bruikbaars zoals hij zei "this is the cheap stuff".

Je leert hoe je de tekst op de SMD polymeer elco's interpreteert, de markering van de polariteit, de bijhorende datasheets opzoeken en gaat door de catalogussen van meerdere fabrikanten om vervangers te vinden. Capaciteit en spanning blijft hetzelfde, lage ESR mag lager, maximum temperatuur en de maximale rimpelstroom mogen hoger.

Er bestaan calculatoren om de levensduur(verlenging) uit te rekenen:
https://www.nichicon.co.j...fetime/ripple.html?sr=UPW

Ik verleng de levensduur zodat ik niet nog een keer moet solderen.