Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftbone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-11-2023
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de informatie van mijn GPU in task manager. Ik merkte onlangs dat deze redelijk vlot volliep tijdens het gamen (rond de 90%) terwijl het GPU geheugen niet vol was.

Ik heb hieronder een voorbeeld bijgevoegd. Op dit moment heb ik alleen een stream via Twitch openstaan via Opera GX. Het GPU geheugen geeft hier 1,4 / 27,9 aan maar wel 25% gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZk3I8vIJu-Gheav2__K6wx7csU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oz6sofRJx9vpRSL40aHXVzvT.png?f=fotoalbum_large

Videokaart betreft een RTX3060 waarop 2 monitoren aangesloten zijn; 1x 24" FHD en 1x 27" QHD.
Temperatuur ligt gemiddeld tussen de 60 en 75 graden tijdens het gamen.

Kan ik iets met deze info of is er een andere manier om dit beter af te lezen?
Mochten jullie meer info nodig zijn, let me know.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Ik merkte onlangs dat deze redelijk vlot volliep tijdens het gamen (rond de 90%) terwijl het GPU geheugen niet vol was.
Ik neem aan dat je dit als basis voor de de vraag hebt of je hier iets mee kunt?

Ik heb een auto, waarvan ik de motor ook voor 90% gebruik als ik 180 km/h rijd, maar de bagageruimte is bijna helemaal leeg.

Je videokaart heeft Vram dat dient als opslag. Als je een game hebt met weinig/lage kwaliteit textures of een lage resolutie, dan zal er minder ruimte nodig zijn.

De 90% die je ziet is hoe hard de kaart aan het werk is en dat wil je zo hoog mogelijk hebben (als je aan het gamen bent), want dan benut je je kaart het meeste. Als dat erg laag is, dan haal je niet alles uit je kaart. Dat kan een beperking zijn in het spel zelf (een maximum aantal fps), een beperking op je monitor (synchronisatie vastgezet, waardoor er een maximum aan fps is) of je cpu is te traag.

Temperatuur is goed en belasting van 90% is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftbone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik wilde inderdaad weten of mijn GPU gewoon volloopt en ik mijn graphics moest aanpassen naar beneden oid. Ik was niet helemaal bekend met het aflezen van deze informatie echter uw antwoord maakt veel duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 25% is video decode, dat is decompressie van video signaal (H263/HVEC/AV1/...) direct op je grafische kaart, dus in hardware ;)

Kan ook dat het anders noemt; bij AMD is dat Video codec 0 en Video codec 1 er is ook nog een video decode 0, maar zag daar niets verschijnen bij Youtube (4k) of een andere HVEC bron

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 14-08-2023 11:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag