Mechanische ventilatie versleten door bouwgruis in leidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik heb in 2016 een nieuwbouwwoning gekocht met mechanische ventilatie. Recent begon deze ineens veel meer lawaai te maken. De kanalen laten reinigen en hier bleek nog allemaal beton en bouwgruis in te liggen (ook echt brokstukken van 4cm groot en veel kleinere stukken en gruis). Man die kwam reinigen gaf aan dat dit bouwgruis in de kogellagers van de ventilatieunit ongetwijfeld de oorzaak is van het geluid.

Kan ik hier nog iets mee richting mijn projectontwikkelaar van destijds? Lijkt me overduidelijk dat brokken beton in de ventilatiekanalen achterlaten niet normaal is maar vraag me af of ik hier 7 jaar na oplevering nog iets mee kan.

Beste antwoord (via Janpietertje89 op 13-08-2023 18:02)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hebt dus sinds 2016 niet de kanalen gereinigd?

Ik denk dat je een 'uno reverse' kaart teruggestuurd krijgt als je een klacht instuurt.

Anyways, motoren laten reviseren door https://wtwventilatietechniek.nl/ en verder gaan met je leven.

Je zou ze kunnen vragen, maar juridisch wordt dit touwtrekken m.b.t onderhoud en de vraag of de kanalen volledig schoon opgeleverd hadden moeten worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:17:
Ik heb in 2016 een nieuwbouwwoning gekocht met mechanische ventilatie.
A. Zijn er algemene voorwaarden van toepassing?

B. Zo ja, zijn dat standaard voorwaarden zoals de AVA?

C. Zo ja, welke standaard voorwaarden?
hier bleek nog allemaal beton en bouwgruis in te liggen (ook echt brokstukken van 4cm groot en veel kleinere stukken en gruis).
D. Is het jouw duidelijk hoe het beton en bouwgruis daar kan zijn gekomen?

E. Moet een installateur dat destijds geweten hebben?
Man die kwam reinigen gaf aan dat dit bouwgruis in de kogellagers van de ventilatieunit ongetwijfeld de oorzaak is van het geluid.
F. Heb je dat op schrift?

G. Heeft deze persoon ook verstand van ventilatiesystemen? Dat zou goed kunnen, maar dat hoeft niet.

Wat betreft het laatste: er moet daadwerkelijk een oorzakelijk verband zijn tussen de aanwezigheid van het beton en bouwgruis en het uitvallen van de ventilatieunit. Een persoon die het systeem komt reinigen is niet per se deskundig, maar kan dat wel zijn. Daarmee wil ik vooral zeggen dat je soms moet uitkijken met conclusies van een persoon of bedrijf die om een of andere reden werkzaamheden komt uitvoeren.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik denk dat je een 'uno reverse' kaart teruggestuurd krijgt als je een klacht instuurt.

Anyways, motoren laten reviseren door https://wtwventilatietechniek.nl/ en verder gaan met je leven.

Je zou ze kunnen vragen, maar juridisch wordt dit touwtrekken m.b.t onderhoud en de vraag of de kanalen volledig schoon opgeleverd hadden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Accretion schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:50:

Qua onderhoud ben ik inderdaad zelf ook nalatig geweest. Bedankt voor de link, ga ik naar kijken.

[ Voor 54% gewijzigd door Janpietertje89 op 13-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als het echt alleen mechanische ventilatie is, gewoon nieuwe erin drukken.
In mijn ervaring wordt bij de bouw meestal de standaard optie en model erin gedrukt, dat het meest goedkoop en meest energieverslindend is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo'n nieuwe mv box kost 300 euro ofzo , die kun je 1 op 1 vervangen.

Tip: neem er 1 met vochtsensor, die gaat harder als je gaat douchen.

https://www.ventilatielan...ing-plus-4-ventielen.html

[ Voor 72% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2023 18:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Wat is het merk van je ventilatiebox? Toevallig eentje van BUVA?
Dat zijn echt knakendingen. Die maken altijd veel te veel lawaai. Lagers gaan gewoon stuk, die kan je vervangen, maar dat helpt maar tijdelijk. Nieuwe motorplaat kan ook, maar ook die gaan na een tijdje weer herrie maken.
Ik de mijne uiteindelijk vervangen door een DUCObox. Die hoor je vrijwel niet en in combinatie met een CO2 en een vochtsensor wordt er op de momenten dat het nodig is voldoende geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Paling1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:24:
Wat is het merk van je ventilatiebox? Toevallig eentje van BUVA?
Dat zijn echt knakendingen. Die maken altijd veel te veel lawaai. Lagers gaan gewoon stuk, die kan je vervangen, maar dat helpt maar tijdelijk. Nieuwe motorplaat kan ook, maar ook die gaan na een tijdje weer herrie maken.
Ik de mijne uiteindelijk vervangen door een DUCObox. Die hoor je vrijwel niet en in combinatie met een CO2 en een vochtsensor wordt er op de momenten dat het nodig is voldoende geventileerd.
Ik heb een DUCObox met CO2 sensor :) Hoorde hem voorheen ook nooit, maar alles kan kapot blijkbaar. Heb hem gister opgestuurd voor revisie (vervangen kogellagers), hopelijk lost dat het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Janpietertje89 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb een DUCObox met CO2 sensor :) Hoorde hem voorheen ook nooit, maar alles kan kapot blijkbaar. Heb hem gister opgestuurd voor revisie (vervangen kogellagers), hopelijk lost dat het probleem op.
Haha. Blijkbaar kan dat inderdaad ook kapot. Succes ermee. Ben benieuwd of de garantieafhandeling bij DUCO op orde is.

Heb je trouwens dat silentpakket erin zitten? Dat werkt echt heel goed bij mij. Ding is echt fluisterstil.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2100974

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 15-08-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Paling1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Haha. Blijkbaar kan dat inderdaad ook kapot. Succes ermee. Ben benieuwd of de garantieafhandeling bij DUCO op orde is.

Heb je trouwens dat silentpakket erin zitten? Dat werkt echt heel goed bij mij. Ding is echt fluisterstil.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2100974
Dit valt vrij zeker niet onder garantie (7 jaar oud) dus die weg heb ik niet eens bewandeld. Reviseren (vervangen kogellagers via externe partij) kostte 60 euro dus ga er verder geen tijd meer aan besteden. Silent pakket heb ik niet (wel hetzelfde type "Duco silent" als jij hebt) maar heb in de afgelopen jaren 0 geluidsklachten had dus verwacht dat het geluid weer helemaal weg is als de kogellagers vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
Accretion schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:50:

In dit geval wellicht een probleem, maar ik heb mijn huis 30 jaar geleden gekocht ... nog nooit de kanalen gereinigd en de mechanische ventilatie werkt prima. IMHO zijn die kanalenreinigers net zoiets als de dakgoot cowboys die af en toe langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Vissarion53 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

In dit geval wellicht een probleem, maar ik heb mijn huis 30 jaar geleden gekocht ... nog nooit de kanalen gereinigd en de mechanische ventilatie werkt prima. IMHO zijn die kanalenreinigers net zoiets als de dakgoot cowboys die af en toe langskomen.
Zo'n gevoel had ik ook wel een beetje hoor, zo vies waren mijn kanalen ook helemaal niet, alleen dat bouwgruis kwam eruit maar dat lag er dus al 7 jaar vanaf de bouw in. Niet alsof die kanalen vol grote plukken stof en haren zaten ofzo. Ik heb de inhoud van de "stofzuiger" gezien waarmee alles opgezogen is en dit viel echt heel erg mee. Elk jaar die kanalen en unit reinigen voor 150euro lijkt me redelijke verspilling.
Pagina: 1