Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 15:46
Sinds een aantal maanden zijn we de trotse eigenaar van onze nieuwe woning. Het betreft een bungalow van 280m2 en 40m2 overige inpandige ruimte (garage). De inhoud is circa 1000-1200m3. De bungalow is gelijkvloers afgezien van een 2x 70m2 splitlevel. Huidige energielabel is D. Het plan is om de buitenmuren te isoleren op korte termijn.

In de tuin van onze woning staan drie aircos die het gehele huis (afgezien souterrain splitlevel) kunnen verkoelen (en verwarmen). De elektra van de airco's loopt via het dak naar de (ik neem aan) tweetal binnen units (deze staan buiten ingebouwd op het dak) die alle kamers via luchtkanalen kunnen verkoelen. Zie ook foto's. Het gaat om een groot oppervlak. Nu wil ik een dakopbouw realiseren op een deel van het dak waar de 'binnen units staan' en de buizen lopen. De aannemer geeft aan dat de binnenunits en buizen verplaatst moeten worden en dat 1 van de 3 airco's zal worden opgeofferd (keuken, deel van de gang en garage waar ik mee kan leven). De overige twee airco's worden dan vervangen.

Hoe luidt jullie advies? De constructie zoveel mogelijk handhaven of een compleet nieuwe constructie plaatsen op het dak? Bijvoorbeeld een WTW als het toch aangepakt moet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZikNkw5zU0T5QujydwWnPBY4So=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yxYJjwbkwZA766fey5zlFgqB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn-QkXQZ-2pRp0bs3-Y7_jBV8PI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ii5HiZ6JegdUF0WtJUHelo6j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snLYEK5hr5eE42EoSB8YJGep11k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LjLafyZlsyLdyB6yoUNpz5L3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaBOR0IsT3q3gb-Y6E12NrvfkeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cGw6hDsUkkvQObIOHMHDWe4w.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zie niet helemaal waarom je een keuze moet maken tussen wtw en airco, het lijkt mij dat je wtw hoe dan ook wilt hebben (en dat kan ook voor ktw). Je kan ook 1 centrale airco nemen en deze via de wtw aan/afvoer verdelen. Verder zou ik ook overwegen de dak delen waar je geen opbouw neemt mee te nemen in de verbouwing om extra te isoleren en daarin de lucht kanalen te verwerken, dan heb je ook meteen ruimte om er zonnepanelen op te plaatsen.
Andere opties is om wtw alleen als ventilatie te gebruiken en te verwarmen/koelen met vv, dat is over het algemeen wel een stuk comfortabeler.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 13-08-2023 14:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Dank je voor het antwoord. Alternatief is dat alles op de schop gaat. We hebben nu een Nefit CV ketel HR II 70 topline uit 2019. De zonnepanelen komen op de dakbouw.

Dat we aan WTW denken is omdat er in bijna alle kamers al luchtkanalen aanwezig zijn vanwege de airco's.

Het vervangen van de airco's en kanalen op het dak (wijzigen) kost circa 16.000e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Maar wtw is geen warmtebron op zich!? Als je de kans hebt het goed te doen dan is dat nu. Als vloer ook opnieuw moet dan is vv bijna een nobrainer, vaak ook goedkoper dan een aantal design radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag is, hoe ventileer je nu? Een airco vervangt de lucht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
pagani schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:42:
De vraag is, hoe ventileer je nu? Een airco vervangt de lucht niet.
ramen open en ventilatieroosters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 08:16
Hamsterhein schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

ramen open en ventilatieroosters
Met een WTW hoeft dat dus niet meer en bespaar je op je stookkosten. Een airco koelt/verwarmt maar ventileert niet. Een WTW is dus voordelig voor je energiekosten en een airco zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
DukeBox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:40:
Maar wtw is geen warmtebron op zich!? Als je de kans hebt het goed te doen dan is dat nu. Als vloer ook opnieuw moet dan is vv bijna een nobrainer, vaak ook goedkoper dan een aantal design radiatoren.
Grotendeels ligt er al vv en zijn er een drietal convectorputten geplaatst. het souterrain telt twee standaard radiatoren. Vloer vervangen ligt niet in de planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Sunri5e schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Met een WTW hoeft dat dus niet meer en bespaar je op je stookkosten. Een airco koelt/verwarmt maar ventileert niet. Een WTW is dus voordelig voor je energiekosten en een airco zeker niet.
En hoe gunstig is een WTW t.o.v. van het door gas verwarmen van je woning in de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hamsterhein schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:01:
En hoe gunstig is een WTW t.o.v. van het door gas verwarmen van je woning in de winter?
Je vraag klopt niet, WTW levert geen verwarming dus ik denk dat je daar een denk fout maakt (zoals ik eerder ook aangaf).

Wat is eigenlijk waar je naar toe wilt? Wil je alleen je label verbeteren met isolatie van je buitenmuren? Dat is namelijk niet helemaal duidelijk in je OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Hamsterhein schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Niet t.o.v. maar i.c.m. ;-). Een WTW box verwarmt of koelt niet actief maar haalt energie uit de afgezogen lucht en brengt deze deels over op de ingeblazen lucht. Warmteverliezen zullen altijd blijven en moeten worden aangevuld door je cv ketel/warmtepomp/whatever. Met een WTW box verlaag je de warmtevraag wel drastisch omdat de toegevoerde ventilatielucht wordt verwarmt met de afgezogen lucht uit de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
DukeBox schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Je vraag klopt niet, WTW levert geen verwarming dus ik denk dat je daar een denk fout maakt (zoals ik eerder ook aangaf).

Wat is eigenlijk waar je naar toe wilt? Wil je alleen je label verbeteren met isolatie van je buitenmuren? Dat is namelijk niet helemaal duidelijk in je OP.
Helder. Waar ik naar toe wil? Tweeledig. A. Ik moet iets met de opstelling van de huidige airco's en buizen door het plaatsen van de dakopbouw. Het vervangen / verplaatsen van dit systeem kost circa 16.000. Het zou wel fijn als de temperatuur in de woning op warme dagen aangenaam blijft en B. Het verlagen van mijn energielabel door het isoleren van de buitenmuren en wellicht andere maatregelen op termijn Wellicht kan die i.c.m. met bovenstaande. Aan ruimte op het dak (maar ook elders) geen gebrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
G-addict schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Niet t.o.v. maar i.c.m. ;-). Een WTW box verwarmt of koelt niet actief maar haalt energie uit de afgezogen lucht en brengt deze deels over op de ingeblazen lucht. Warmteverliezen zullen altijd blijven en moeten worden aangevuld door je cv ketel/warmtepomp/whatever. Met een WTW box verlaag je de warmtevraag wel drastisch omdat de toegevoerde ventilatielucht wordt verwarmt met de afgezogen lucht uit de woning.
Correct i.c.m. WTW. Enig idee met hoeveel % de warmtevraag wordt verminderd? We hebben nu Nefit CV ketel (topline uit 2019)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Je haalt een paar dingen door de war:

- WTW is ventilatie, niet meer, niet minder. Het enige wat het doet is temperatuur 'uitwisselen' met de buitenlucht zodat de buitenlucht wordt verwarmt (of afgekoeld) met de binnenlucht. Je hebt dan in feite afzuiging van "vieze" lucht in bepaalde ruimtes, en aanzuiging van verse, "schone" lucht in andere ruimtes. Met de afzuig verwarm/verkoel je de aanzuig, maar het is géén verwarming op zich. Je zult ook niet zomaar de airco-kanalen kunnen hergebruiken hiervoor, WTW is decentraal met een warmtewisselaar en kent in principe dus 4 gescheiden kanalen: 2 voor afvoer, 2 voor aanvoer.
- Airco is temperatuur beheersing, maar géén verwarming. Het is een lucht/lucht warmtepomp die via een compressor en gas-verdamping (er zit een koudemiddel in, bij een split heb je daar leidingen voor, maak die niet stuk want dat is een milieudelict) een warme (condensor) en koude (verdamper) kant tussen een compressor. Door de compressor om te draaien wisselen de rollen, en zo heb je dus dat je óf een koude kant, óf een warme kant hebt die je kan omdraaien. Je verplaatst dus warmte van buiten naar binnen, of warmte van binnen naar buiten (alles boven 0 graden kelvin is warmte). Daarom is je airco ook goed als verwarming: sterker nog, veel mensen gaan van gas af en gooien hun CV ketel en aansluiting het huis uit door middel van airco's. Maar een airco is één ding niet: ventilatie. Het beweegt lucht, maar dat doet het meer om de condensor of verdamper (afhankelijk van wat die radiator op dat moment is) in staat te stellen om beter de temperatuur uit te wisselen.

Als je het mij vraagt wil je dus eigenlijk beiden:

- Een WTW om het warmte (of koude) verlies te beperken; het is feitelijk een isolatie middel én ventilatie middel in één.
- Een warmtepomp (in dit geval een airco) om te verwarmen/te verkoelen. Haal de convectorputten (dat is sowieso niet zo'n snugger idee) en radiatoren maar weg.

Heb je nog gas voor twee dingen nodig. Koken en warm water. Koken is makkelijk, want dat kan met inductie en dat is érg fijn. Warm water kost wat ruimte maar in principe kan je daar ook een "soort" airco voor gebruiken. Een warmtepompboiler.

Waar de WTW overigens dus een isolatiemaatregel is naast ventilatie, en dus géén verwarming, moet je er wel op letten dat de beste manier om energie te besparen het niet gebruiken is. Je kan in principe ALLES met warmtepompen/airco's koelen en verwarmen, maar als je een papieren muur hebt met een maillot als raam, dan garandeer ik je: je stookt als een gek, of het nou gas of een compressor is.

Goede isolatie (dus ook modern glas, let op dat dubbelglas kan gaan lekken) verlaagt je energiebehoefte (en een WTW draagt daar aan bij door ventilatie mogelijk te maken), een efficiënte verwarmingsbron zoals die airco maakt je vervolgens nóg minder energiebehoevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hamsterhein schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:22:
A. Ik moet iets met de opstelling van de huidige airco's en buizen door het plaatsen van de dakopbouw. Het vervangen / verplaatsen van dit systeem kost circa 16.000. Het zou wel fijn als de temperatuur in de woning op warme dagen aangenaam blijft.
Zoals anderen ook al aangaven, WTW als ventilatie is heel fijn, niet alleen voor de besparing maar ook voor het algemene comfort in je woning. Denk hierbij aan een betere verhouding luchtvochtigheid, co2 en pollen filters. Een moderne WTW installatie doet naast warmte ook koude terugwinning en kan de overdracht kan tot meer dan 90% oplopen dus dat is een aanzienlijke besparing als je veel ventileert (lees: moet ventileren).
B. Het verlagen van mijn energielabel door het isoleren van de buitenmuren en wellicht andere maatregelen op termijn Wellicht kan die i.c.m. met bovenstaande. Aan ruimte op het dak (maar ook elders) geen gebrek
Zoals de boel nu loopt met buizen en minimale isolatie op je dak heeft een WTW en airco veel minder efficiëntie, komen tot een beter label (lees: lagere energie kosten én goed comfort) een samenwerking van isoleren en verwarmen/koelen. Hoe beter je huis is geïsoleerd, des te minder temperatuur verschil je nodig hebt om het gewenste comfort te behalen én behouden.

Ik zelf zou een LL-WP niet als primaire verwarming willen hebben voor een oppervlakte van 280M², je krijgt dat vrij veel luchtstromen.

Verder kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar alles wat fundamenteel aan je woning is en naar de huidige maatstaven gebracht kan worden zou ik meteen meepakken (dak, vloer, muren).

Ik weet niet of je VV geschikt is LTV (type buizen, HOH, verdeler) maar dat zou mijn insteek zijn. Voor de delen waar nog geen VV ligt, dit aanleggen of op zijn minst voorbereiden. vervolgens werken naar optimale isolatie, radiatoren weg, convector put weg (stofnesten), als je VV alleen niet voldoende is de radiatoren vervangen door LTV convectoren. Verder alles verwarmen met LW-WP direct op VV met LTV.

Dingen als badkamer kan je nog denken aan IR of elektrische VV alleen voor het comfort. Dat is wel minder efficient maar aangezien je dan maar een enkele ruimte verwarmt soms toch de betere oplossing.

Mocht je te kort komen kan je altijd nog een (multi) split LL-WP airco bijplaatsen, eventueel je bestaande hergebruiken. Dan heb je 3 gescheiden omgevingen (LW-WP via VV, WTW voor ventilatie en LL-WP airco) die onafhankelijk van elkaar werken en aangestuurd kunnen worden.

Je ketel gebruik je dan alleen voor WW en kan je altijd nog vervangen voor een WP boiler in de toekomst. Aangezien je vrij veel dak oppervlakte hebt zou je zelfs in de toekomst ook een zonnecollector of een aantal PVT panelen (naast PV) kunnen denken als aanvulling op een WP boiler.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 14-08-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Ik mis dus een integraal plan van je aannemer.
Mijn uitgangspunt zou de totale energieverbruik zijn. Kijk ook eens op plushuis.nu voor inspiratie

-nieuw dak? Dan minimaal Rc10 en biobased isoleren. Kierdichting op passiefhuisnorm ( gaat de aannemer zweten dan heb je een slechte, of is ie onwetend)
WTW sowiezo, is helemaal geen beslissing, die wil je en evt kun je een airco er bij in bouwen.

Kortom, laat een integraal plan maken voor je hele huis en neem geen beslissingen waar je later weer spijt van krijgt

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
technopeuter schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:06:
Ik mis dus een integraal plan van je aannemer.
Mijn uitgangspunt zou de totale energieverbruik zijn. Kijk ook eens op plushuis.nu voor inspiratie

-nieuw dak? Dan minimaal Rc10 en biobased isoleren. Kierdichting op passiefhuisnorm ( gaat de aannemer zweten dan heb je een slechte, of is ie onwetend)
WTW sowiezo, is helemaal geen beslissing, die wil je en evt kun je een airco er bij in bouwen.

Kortom, laat een integraal plan maken voor je hele huis en neem geen beslissingen waar je later weer spijt van krijgt
Eens. De aannemer heb ik alleen voor de dakopbouw gevraagd en daar lopen we tegen de huidige airco constructie met buizen aan. Op termijn nadat de woning volledig is geïsoleerd zal er ook een warmtepomp kunnen komen of is dat de airco eigenlijk al? In dat geval is het wellicht handig om deels de huidige constructie te handhaven en uit te breiden met een WTW.

En in hoeverre is een aardwarmtepomp aan te raden bij een bungalow uit 1972

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
DukeBox schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Zoals anderen ook al aangaven, WTW als ventilatie is heel fijn, niet alleen voor de besparing maar ook voor het algemene comfort in je woning. Denk hierbij aan een betere verhouding luchtvochtigheid, co2 en pollen filters. Een moderne WTW installatie doet naast warmte ook koude terugwinning en kan de overdracht kan tot meer dan 90% oplopen dus dat is een aanzienlijke besparing als je veel ventileert (lees: moet ventileren).

[...]

Zoals de boel nu loopt met buizen en minimale isolatie op je dak heeft een WTW en airco veel minder efficiëntie, komen tot een beter label (lees: lagere energie kosten én goed comfort) een samenwerking van isoleren en verwarmen/koelen. Hoe beter je huis is geïsoleerd, des te minder temperatuur verschil je nodig hebt om het gewenste comfort te behalen én behouden.

Ik zelf zou een LL-WP niet als primaire verwarming willen hebben voor een oppervlakte van 280M², je krijgt dat vrij veel luchtstromen.

Verder kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar alles wat fundamenteel aan je woning is en naar de huidige maatstaven gebracht kan worden zou ik meteen meepakken (dak, vloer, muren).

Ik weet niet of je VV geschikt is LTV (type buizen, HOH, verdeler) maar dat zou mijn insteek zijn. Voor de delen waar nog geen VV ligt, dit aanleggen of op zijn minst voorbereiden. vervolgens werken naar optimale isolatie, radiatoren weg, convector put weg (stofnesten), als je VV alleen niet voldoende is de radiatoren vervangen door LTV convectoren. Verder alles verwarmen met LW-WP direct op VV met LTV.

Dingen als badkamer kan je nog denken aan IR of elektrische VV alleen voor het comfort. Dat is wel minder efficient maar aangezien je dan maar een enkele ruimte verwarmt soms toch de betere oplossing.

Mocht je te kort komen kan je altijd nog een (multi) split LL-WP airco bijplaatsen, eventueel je bestaande hergebruiken. Dan heb je 3 gescheiden omgevingen (LW-WP via VV, WTW voor ventilatie en LL-WP airco) die onafhankelijk van elkaar werken en aangestuurd kunnen worden.

Je ketel gebruik je dan alleen voor WW en kan je altijd nog vervangen voor een WP boiler in de toekomst. Aangezien je vrij veel dak oppervlakte hebt zou je zelfs in de toekomst ook een zonnecollector of een aantal PVT panelen (naast PV) kunnen denken als aanvulling op een WP boiler.
toon volledige bericht
Dank, goed advies. De combinatie LL-WP en WTW klinkt interessant. Wat het isoleren van de woning betreft. Ik heb een lage kruipruimte, deze is alleen geschikt voor isolatieparels/chips. De buitengevels wil ik isoleren met 5-6cm isolatieplaten, ook omdat het de woning een mooiere uitstraling geeft. Isolatie dak is redelijk (volgens het energielabel rapport uit 2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Umbrah schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:31:
Je haalt een paar dingen door de war:

- WTW is ventilatie, niet meer, niet minder. Het enige wat het doet is temperatuur 'uitwisselen' met de buitenlucht zodat de buitenlucht wordt verwarmt (of afgekoeld) met de binnenlucht. Je hebt dan in feite afzuiging van "vieze" lucht in bepaalde ruimtes, en aanzuiging van verse, "schone" lucht in andere ruimtes. Met de afzuig verwarm/verkoel je de aanzuig, maar het is géén verwarming op zich. Je zult ook niet zomaar de airco-kanalen kunnen hergebruiken hiervoor, WTW is decentraal met een warmtewisselaar en kent in principe dus 4 gescheiden kanalen: 2 voor afvoer, 2 voor aanvoer.
- Airco is temperatuur beheersing, maar géén verwarming. Het is een lucht/lucht warmtepomp die via een compressor en gas-verdamping (er zit een koudemiddel in, bij een split heb je daar leidingen voor, maak die niet stuk want dat is een milieudelict) een warme (condensor) en koude (verdamper) kant tussen een compressor. Door de compressor om te draaien wisselen de rollen, en zo heb je dus dat je óf een koude kant, óf een warme kant hebt die je kan omdraaien. Je verplaatst dus warmte van buiten naar binnen, of warmte van binnen naar buiten (alles boven 0 graden kelvin is warmte). Daarom is je airco ook goed als verwarming: sterker nog, veel mensen gaan van gas af en gooien hun CV ketel en aansluiting het huis uit door middel van airco's. Maar een airco is één ding niet: ventilatie. Het beweegt lucht, maar dat doet het meer om de condensor of verdamper (afhankelijk van wat die radiator op dat moment is) in staat te stellen om beter de temperatuur uit te wisselen.

Als je het mij vraagt wil je dus eigenlijk beiden:

- Een WTW om het warmte (of koude) verlies te beperken; het is feitelijk een isolatie middel én ventilatie middel in één.
- Een warmtepomp (in dit geval een airco) om te verwarmen/te verkoelen. Haal de convectorputten (dat is sowieso niet zo'n snugger idee) en radiatoren maar weg.

Heb je nog gas voor twee dingen nodig. Koken en warm water. Koken is makkelijk, want dat kan met inductie en dat is érg fijn. Warm water kost wat ruimte maar in principe kan je daar ook een "soort" airco voor gebruiken. Een warmtepompboiler.

Waar de WTW overigens dus een isolatiemaatregel is naast ventilatie, en dus géén verwarming, moet je er wel op letten dat de beste manier om energie te besparen het niet gebruiken is. Je kan in principe ALLES met warmtepompen/airco's koelen en verwarmen, maar als je een papieren muur hebt met een maillot als raam, dan garandeer ik je: je stookt als een gek, of het nou gas of een compressor is.

Goede isolatie (dus ook modern glas, let op dat dubbelglas kan gaan lekken) verlaagt je energiebehoefte (en een WTW draagt daar aan bij door ventilatie mogelijk te maken), een efficiënte verwarmingsbron zoals die airco maakt je vervolgens nóg minder energiebehoevend.
toon volledige bericht
Thnx. Ik heb de airco's al eens gebruikt om de woning te verwarmen en dat ging prima. Ze zijn wel minimaal 10 jaar oud. Als ik het goed begrijp is een WTW i.c.m. airco's een aanbeveling, naast het uitvoeren van andere isolatiemaatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hamsterhein schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:58:
Dank, goed advies. De combinatie LL-WP en WTW klinkt interessant.
Dat was op zich niet echt mijn advies maar als je LL-WP als primair en WTW overweegt kan je die natuurlijk wel heel goed combineren/centraliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
Als je een dakopbouw maakt(en eventueel met de rest van het huis bezig bent) kun je rekening houden met waar je vensters plaatst, hoe je zonwering of overstekken toepast en hoeveel en wat voor soort isolatie je gebruikt. Doe je dat goed is een airco niet nodig.
Koop een lucht/water warmtepomp, dump de cv ketel en ga verwarmen en koelen met je vloerverwarming.
Daarnaast WTW omdat je dan minder hoeft te stoken en je luchtkwaliteit goed is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Als drie aircos nu voldoende is, en je isolatie wordt beter met de buitenmuur isolatie die je van plan bent, dan is er een goede kans dat je straks met twee aircos voldoende hebt, en daarom is het waarschijnlijk niet zo erg als er voor de dakopbouw één van de drie airco units verdwijnt.

Je kan bij een wtw unit een verdamper plaatsen die de koeling (en soms verwarming) regelt, en dat is een alternatief op de huidige airco's. Die plaats je op de afvoer luchtbuis net voor de daadwerkelijke wtw unit. Mochten je airco's vanwege ouderdom aan vervanging toe zijn dan kan je daar eens naar kijken, maar de besparing ten opzichte van je huidige airco's zal het nu niet waard zijn (hoe beter je isoleert, hoe minder een iets zuiniger systeem je gaat besparen). Wel handig om er alvast wat plek voor te reserven bij de locatie waar je wtw komt, zodat je niet over 5 jaar gezeik krijgt dat een nieuwe verdamper niet zou passen. Dat zal dan niet gek veel werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou gewoon een warmtepomp nemen met fancoils zodat je kan koelen en verwarmen. klap goedkoper ook en ook nog eens efficienter. ook makkelijk te intregeren met een WTW.

de bestaande leidingen zijn knudde, je verliest enorm veel warmte/koelte met die oude luchtpijpen op het dak.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-08-2023 00:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
flippy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:19:
ik zou gewoon een warmtepomp nemen met fancoils zodat je kan koelen en verwarmen. klap goedkoper ook en ook nog eens efficienter. ook makkelijk te intregeren met een WTW.

de bestaande leidingen zijn knudde, je verliest enorm veel warmte/koelte met die oude luchtpijpen op het dak.
ofwel een grote (neem ik aan) hybride warmtepomp met fancoils als vervanging van de convectorputten en radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:49
gewoon een full electric warmtepomp en als die buizen weg zijn van je dak kun je het gelijk vol leggen met zonnepanelen dan kun je als je maandlasten helemaal terug brengen naar nihil.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hamsterhein schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

ofwel een grote (neem ik aan) hybride warmtepomp met fancoils als vervanging van de convectorputten en radiatoren?
niemand heeft het over hybride. dat heeft ook totaal geen meerwaarde. gewoon een normale warmtepomp.
steekwagentje aan fans in die putten en eventueel een radiator links en/of rechts upgraden naar een T33 of een fancoil en klaar ermee.

en het formaat zal nog wel meevallen. dat ligt aan je gemiddelde gasverbruik van de afgelopen paar jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-08-2023 17:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
flippy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

niemand heeft het over hybride. dat heeft ook totaal geen meerwaarde. gewoon een normale warmtepomp.

en het formaat zal nog wel meevallen. dat ligt aan je gemiddelde gasverbruik van de afgelopen paar jaar.
een normale warmtepomp is full electric of een grond-water pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hamsterhein schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

een normale warmtepomp is full electric of een grond-water pomp?
elke warmtepomp is "full electric", tenzij je er eentje kan vinden die op diesel loopt of zo. (en ja, die zijn er :9 )

waar een warmtepomp zijn warmte vandaan haalt is een ander verhaal, maar een lucht/water machine is verreweg het goedkoopste en het simpelste te installeren. de winsten van een water/water machine zijn in de praktijk zwaar overtrokken en nog vaker helemaal niet aanwezig.

de aircos die je nu hebt zijn ook "full electric" warmtepompen... O-)

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 28-08-2023 18:12 ]

Pagina: 1