Hoi,
We hebben eerder dit jaar een huis gebouwd op een kavel, het huis is nu af dus nu zijn we met de tuin bezig.
Vanuit de fundering van het huis zijn er enkele voorbereidingen de tuin in aangelegd. Zo zijn er 25mm gele elektra buizen uit de fundering onder de grond gestoken om later iets de tuin in te kunnen trekken. Ook zijn er YMVK kabels(5m op rol) gelegd die verlengd kunnen worden naar de juiste plek in de tuin.
Nu ik hier mee bezig ben heb ik een aantal vragen:
We hebben eerder dit jaar een huis gebouwd op een kavel, het huis is nu af dus nu zijn we met de tuin bezig.
Vanuit de fundering van het huis zijn er enkele voorbereidingen de tuin in aangelegd. Zo zijn er 25mm gele elektra buizen uit de fundering onder de grond gestoken om later iets de tuin in te kunnen trekken. Ook zijn er YMVK kabels(5m op rol) gelegd die verlengd kunnen worden naar de juiste plek in de tuin.
Nu ik hier mee bezig ben heb ik een aantal vragen:
- De 25mm gele pvc buis die uit de fundering steekt willen we graag verlengen naar achterin de tuin(ongeveer 20m verlengen, 30m totaal wordt het dan vanaf de meterkast, hier komt later een schuurtje/overkapping) hoe kunnen we dit het beste doen. Ik zat zelf aan de bekende rode mantelbuis te denken maar kan deze alleen in minimaal 40mm vinden en dit kan ik dan weer niet koppelen aan de 25mm elektra buizen die er al ligt?
- Het zijn 2, 25mm elektra buizen, 1 wordt voor ethernet naar achterin de tuin moet ik nog ergens rekening mee houden behalve bovenstaande mantelbuis?
- De tweede 25mm buis is voor nu loos en mogelijk later voor ethernet of extra elektra indien we bv achterin de tuin extra zonnepanelen zouden willen plaatsen op een losse groep. Hebben jullie hier nog tips waar rekening mee te houden?
- De ymvk kabels willen we verlengen, nu zie ik waterdichte(ondergrondse) koppelstukken en de bekende lasdozen waar hars in gegoten moet worden. Welke is hier aan te bevelen? Zelf neig ik naar de hars variant omdat deze echt waterdicht is, maar de koppelstukken met rubbers zijn natuurlijk wel eenvoudiger en later makkelijk aan te passen.
- De YMVK mag gewoon in de grond maar is het mogelijk aan te bevelen deze toch in een mantelbuis te leggen of is dit overbodig?