Advies mantelbuizen aanleggen tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 21:25
Hoi,

We hebben eerder dit jaar een huis gebouwd op een kavel, het huis is nu af dus nu zijn we met de tuin bezig.

Vanuit de fundering van het huis zijn er enkele voorbereidingen de tuin in aangelegd. Zo zijn er 25mm gele elektra buizen uit de fundering onder de grond gestoken om later iets de tuin in te kunnen trekken. Ook zijn er YMVK kabels(5m op rol) gelegd die verlengd kunnen worden naar de juiste plek in de tuin.

Nu ik hier mee bezig ben heb ik een aantal vragen:
  1. De 25mm gele pvc buis die uit de fundering steekt willen we graag verlengen naar achterin de tuin(ongeveer 20m verlengen, 30m totaal wordt het dan vanaf de meterkast, hier komt later een schuurtje/overkapping) hoe kunnen we dit het beste doen. Ik zat zelf aan de bekende rode mantelbuis te denken maar kan deze alleen in minimaal 40mm vinden en dit kan ik dan weer niet koppelen aan de 25mm elektra buizen die er al ligt?
  2. Het zijn 2, 25mm elektra buizen, 1 wordt voor ethernet naar achterin de tuin moet ik nog ergens rekening mee houden behalve bovenstaande mantelbuis?
  3. De tweede 25mm buis is voor nu loos en mogelijk later voor ethernet of extra elektra indien we bv achterin de tuin extra zonnepanelen zouden willen plaatsen op een losse groep. Hebben jullie hier nog tips waar rekening mee te houden?
  4. De ymvk kabels willen we verlengen, nu zie ik waterdichte(ondergrondse) koppelstukken en de bekende lasdozen waar hars in gegoten moet worden. Welke is hier aan te bevelen? Zelf neig ik naar de hars variant omdat deze echt waterdicht is, maar de koppelstukken met rubbers zijn natuurlijk wel eenvoudiger en later makkelijk aan te passen.
  5. De YMVK mag gewoon in de grond maar is het mogelijk aan te bevelen deze toch in een mantelbuis te leggen of is dit overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:21
Alleen xxxx-As stroomkabels kabels mogen zó in de grond, dus een kabel met staaldraad omvlechting.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
natural colour schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:49:
Alleen xxxx-As stroomkabels kabels mogen zó in de grond, dus een kabel met staaldraad omvlechting.
Het is inderdaad een kabel met staaldraad omvlechting voor in de grond die er nu ligt, Met een zelfde kabel zal ik de kabel ook verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:15
Ik zit in dezelfde situatie. Er steken al wachtbuizen klaar, ik zou later ook stopcontacten willen hebben verder in de tuin (wel 40 meter verder). ook voor mijn carport (20 meter) en tuinberging (22 meter)

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als je al met 25mm PVC uit het huis komt en het is voor data en niet voor voedingskabel dan zou ik zelf verder gaan met Hostaliet 25mm. Om in te graven een kabelmof of een met hars gevulde lasdoos, die gaan beiden een eeuw mee, en dat kun je van ingegraven rubberen koppelstukken niet zeggen daarvan zou ik al blij zijn als die het 5 jaar goed volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 08:32
Aangaande punt 3, afhankelijk van hoeveel panelen je wil leggen;

Hou er rekening mee dat als je enkel panelen gaat plaatsen die onderdeel zijn van een serie die al op je huis liggen de + en - kabel gescheiden van elkaar naar je huis moeten vanuit de extra panelen en niet in dezelfde buis mogen liggen.

Mocht je schuur een dusdanige oppervlakte hebben dat hier zoveel panelen op kunnen dat ze op een eigen omvormer draaien die je dan ook in de schuur/garage plaatst dan is dit natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Groningerkoek schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:28:
Als je al met 25mm PVC uit het huis komt en het is voor data en niet voor voedingskabel dan zou ik zelf verder gaan met Hostaliet 25mm. Om in te graven een kabelmof of een met hars gevulde lasdoos, die gaan beiden een eeuw mee, en dat kun je van ingegraven rubberen koppelstukken niet zeggen daarvan zou ik al blij zijn als die het 5 jaar goed volhouden.
De Hostaliet 25mm is natuurlijk ook een optie maar zal dit geen problemen geven onder de grond aangezien dit niet flexibel is? Het moet namelijk best een stuk onder de grond(ongeveer 20m met ook nog een aantal bochten erin).
Valuco schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:03:
Aangaande punt 3, afhankelijk van hoeveel panelen je wil leggen;

Hou er rekening mee dat als je enkel panelen gaat plaatsen die onderdeel zijn van een serie die al op je huis liggen de + en - kabel gescheiden van elkaar naar je huis moeten vanuit de extra panelen en niet in dezelfde buis mogen liggen.

Mocht je schuur een dusdanige oppervlakte hebben dat hier zoveel panelen op kunnen dat ze op een eigen omvormer draaien die je dan ook in de schuur/garage plaatst dan is dit natuurlijk geen probleem.
Als ik het goed begrijp bedoel je dat als ik de bestaande omvormer wil gebruiken ik 2 losse buizen nodig heb voor de plus en min van de gelijkspanning, maar als ik ook een extra omvormer in de schuur hang en de wisselstroom terugstuur het door 1 buis kan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 08:32
Vaez schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:45:

[...]
Als ik het goed begrijp bedoel je dat als ik de bestaande omvormer wil gebruiken ik 2 losse buizen nodig heb voor de plus en min van de gelijkspanning, maar als ik ook een extra omvormer in de schuur hang en de wisselstroom terugstuur het door 1 buis kan toch?
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Ik zit nu te twijfelen tussen de volgende mantelbuizen:

https://witway.nl/mantelbuis-pvc/ in 40 of 50mm. Dit lijkt de beste, maar in dit geval weet ik niet hoe ik de 25mm elektrabuisa hierop aansluit waarbij de buis niet volloopt met water of grond en ik er later nog iets doorheen kan trekken.

Of https://witway.nl/flexibele-mantelbuis-pp-zwart/ deze is er ook in 25mm en zou ik gewoon met een mof met de 25mm elektrabuis kunnen verbinden. Wel twijfel ik of deze buis kwalitatief wel goed genoeg is om onder de grond te liggen.

Wat is jullie advies/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:14
Kan allebei, maar bij de 1e heb je een trekdraad er in zitten en bij de 2e niet.

Is op zich ook zo gebeurt door een boterhamzakje aan een touwtje vast te maken en dan de stofzuiger er aan 1 kant op te zetten.
Pagina: 1