Wat te doen? 2e hands 3600 processor met verbogen pin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Hi,

Heb via marktplaats een 2e hands 3600 gekocht waarvan 1 van de pins verbogen lijkt te zijn.

Dit krijg je als je niet via V&A koopt. Kwam ook aan met aangekoekte koelpasta. Dus ik vermoed dat ie uit de socket is getrokken.

Of de gebruiker heeft het niet door gehad omdat het een onbelangrijke pin is.

Wat kan ik het beste doen? Gaat dit werken als ik het in de socket plaats? Kan dit überhaupt in de socket? (nog nooit een AMD cpu gehad).

Kan ik dit veilig terugbuigen?

Pin is rechtsonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvdRXJ3OZ2-VDzKV0GtLQoUiGnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnQsXwX4GkQhPmrMaTITGKIs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:37
Wat zei de verkoper?
Welke prijs heb je betaald?
Wat stond er in de advertentie?

Als je hem gaat gebruiken, eerst voorzichtig terug buigen.
Als je hem nu in socket propt kunnen er 2 dingen gebeuren: hij buigt recht omdat hij toevallig goed uitgelijnd zit of hij buigt plat en maakt kortsluiting met pin ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Er stond niets over defect oid. Heb iets minder dan 50eu betaald.

Ik heb online AM4 Pinout Diagram bekeken en volgens mij is dit pin 3-A wat een VSS pin is.. dus theoretisch gezien zou dit geen issue mogen zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
99ruud99 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:24:

Als je hem nu in socket propt kunnen er 2 dingen gebeuren: hij buigt recht omdat hij toevallig goed uitgelijnd zit of hij buigt plat en maakt kortsluiting met pin ernaast.
Kortsluiting had ik niet over nagedacht.. hmm.. beter verbuigen dus en het risico nemen dat het breekt gok ik omdat het een VSS pin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:37
Klopt, maar buig hem eerst recht, als hij breekt geen probleem.
Dit geldt enkel als je zeker weet dat het vss pin is (lijkt er wel op, gezien het driehoekje)

[ Voor 43% gewijzigd door 99ruud99 op 13-08-2023 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik heb gebruik gemaakt van dit diagrammetje, geen idee hoe accuraat het is: https://imgur.com/a/20BK1b1

Perspectief is een beetje vreemd maar ik gok dat dit 3-A (VSS) is wanneer ik kijk naar de haakse hoek die de pins vormen terwijl de andere 3 hoeken van de processor een diagonale pinpatroon hebben lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 22:04

rdejongjr

Gnome

Potlood pen eroverheen zetten en terug buigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:06
Ik heb ook zoiets gehad. Ik had toen de cpu uit de socket getrokken zonder die eerst los te maken.
De pinnen heb ik toen weer recht gebogen. Dit kun je doen met een pen of een dun en hard stukje plastic (oude cc of geodriehoek). Wel voorzichtig buigen.
Ik had daarna geen problemen met de werking.

Met niet rechtzetten kan hij niet eens in de socket, dus dat niet doen is geen optie als je hem wil gebruiken.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
rdejongjr schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:34:
Potlood pen eroverheen zetten en terug buigen
Kan dat met een plastic potloodpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
SPee schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:13:
Ik heb ook zoiets gehad. Ik had toen de cpu uit de socket getrokken zonder die eerst los te maken.
De pinnen heb ik toen weer recht gebogen. Dit kun je doen met een pen of een dun en hard stukje plastic (oude cc of geodriehoek). Wel voorzichtig buigen.
Ik had daarna geen problemen met de werking.
Even voor mijn beeldvorming, hoe "hard" zijn de pinnen? Knappen ze snel of zijn ze nogal buigbaar? Durf er nog even niet aan te zitten haha
Met niet rechtzetten kan hij niet eens in de socket, dus dat niet doen is geen optie als je hem wil gebruiken.
Shit

[ Voor 18% gewijzigd door TTMJ! op 13-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Op de foto zijn er volgens mij meer pinnen verbogen rondom de (op de foto) rechter onderste hoek.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Cigarguy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:40:
Op de foto zijn er volgens mij meer pinnen verbogen rondom de (op de foto) rechter onderste hoek.
Goed gespot. Is volgens mij tot mn geluk de andere VSS pin. Maar het is wel een hele lichte buiging moet ik zeggen dus daar blijf ik voorlopig van af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:06
TTMJ! schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:30:
[...]
Even voor mijn beeldvorming, hoe "hard" zijn de pinnen? Knappen ze snel of zijn ze nogal buigbaar? Durf er nog even niet aan te zitten haha
Qua hardheid gok ik op een of twee nietjes aan elkaar.
Als je voorzichtig te werk gaat en zachtjes druk uitoefent dan zal die niet breken.

Je kan een nietje gebruiken om te oefenen als dat je helpt. :P

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Er is trouwens ook een lichte buiging op de onderste pin van de A kolom. Die lijkt helaas wel data-dragend. Maar het is zo kleine buiging dat ik even niet weet of ik daar aan moet zitten. Volgens mij gaat die wel gewoon de socket in namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Toch even foto gemaakt. Behalve de bovenste van de A kolom is de onderste van de A kolom dus ook verbogen en ik zie nu ook lichte buiging in de onderste pin van de C kolom. Deze 2 pins zijn volgens mij wel data dragend. Maar in beide gevallen vind ik het een hele lichte buiging. Wat zeggen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o92u4JuWjMZXRtows-zpiizQA_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xnx72V5LC3qbBuQC0vfpMmzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 23:42
Trial and error, gewoon proberen in de socket te leggen, als hij er niet invalt iets rechter buigen (of iets harder duwen als het recht genoeg lijkt). Stanleymesje vind ik zelf ook wel fijn werken, kun je de andere pinnen een beetje gebruiken als hulp (zelf wel eens Ryzens krom gebogen met vastpakken/uit socket halen..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Terug naar de verkoper die rommel.

Het is zo te zien niet zo heel lastig op te lossen, maar als jij gewoon een functionerende processor gekocht hebt, moet het natuurlijk niet zo zijn dat jij de pinnen terug aan het buigen bent. En wat als het mis gaat? Ben jij de pineut. Nee, laat de verkoper het maar lekker oplossen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar goed.

Voor die laatste foto zou ik een oude pas pakken. Past er volgens mij precies tussen. Dan kan je die laatste pinnen vrij makkelijk weer recht zetten. Keer "pinnen" en ze staan weer recht. :+ Voor die andere een vulpotlood idd. En dat moet ook wel lukken met een vulpotlood met plastic punt.
Maar nogmaals, laat de verkoper dat maar lekker doen.

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 13-08-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
TTMJ! schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:51:
Er is trouwens ook een lichte buiging op de onderste pin van de A kolom. Die lijkt helaas wel data-dragend. Maar het is zo kleine buiging dat ik even niet weet of ik daar aan moet zitten. Volgens mij gaat die wel gewoon de socket in namelijk
Lijkt erop dat ze dat ding uit de handen is gevallen en is rond-gestuiterd.

Zou te doen moeten zijn, maar voorzichtig aan en gelijk alles nakijken.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

WEBGAMING schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:42:
Terug naar de verkoper die rommel.

Het is zo te zien niet zo heel lastig op te lossen, maar als jij gewoon een functionerende processor gekocht hebt, moet het natuurlijk niet zo zijn dat jij de pinnen terug aan het buigen bent. En wat als het mis gaat? Ben jij de pineut. Nee, laat de verkoper het maar lekker oplossen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar goed.
Een tussenweg: de verkoper eerst inlichten, en vragen of hij het er mee eens is dat je het zelf gaat fixen, en afspraken maken over wat er gebeurt als het fout gaat. Zo kun je het risico misschien (deels) bij hem leggen. Als hij weigert iets van het risico te dragen kun je altijd nog de koop ongedaan maken (hij zijn CPU terug, jij het geld) wegens defect product.

Zelf fixen is toch het makkelijkste en snelste, maar als je dat doet zonder overleg dan is het zometeen jouw probleem als de boel afbreekt.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 13-08-2023 16:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee, daar zou ik gewoon niet aan beginnen. Of dan misschien gewoon meteen een gedeelte van het geld terug, dan repareer ik het zelf wel. Maar iets anders niet. Je hebt toch gewoon iets functioneels gekocht?

Heb jij het terug gebogen, en dan is het ineens goed? Wat mij betreft niet hoor. Voor een processor met gebogen pinnen had ik veel minder betaalt, of had ik niet eens gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
WEBGAMING schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:05:
Nee, daar zou ik gewoon niet aan beginnen. Of dan misschien gewoon meteen een gedeelte van het geld terug, dan repareer ik het zelf wel. Maar iets anders niet. Je hebt toch gewoon iets functioneels gekocht?

Heb jij het terug gebogen, en dan is het ineens goed? Wat mij betreft niet hoor. Voor een processor met gebogen pinnen had ik veel minder betaalt, of had ik niet eens gekocht.
En wat als de verkoper zegt dat deze recht de verpakking in zijn gegaan? Lastig aantonen wie/waar het is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Een nieuwe ontwikkeling: na het wegpoetsen van de aangekoekte koelpasta blijkt het ipv Ryzen 5 3600 een Ryzen 3 2200G te zijn haha.

Gelukkig accepteert de verkoper dat hij een fout heeft gemaakt in zijn advertentie. Dus ik ga hem gewoon retourneren net zoals ie is aangekomen. Maar dan schoongepoetst :D.

Moet wel eerlijk zeggen dat dit me heeft afgeschrokken wat 2e hands AMDs betreft. Met Intel zit de pins gewoon in de mobo dus dat scheelt.

Idee was een ultra budget upgrade set met een 2e hands Ryzen 5 3600 voor de fam pc. Was heel blij dat dit voor 47,50 incl verzenden was gelukt.

Misschien dan toch maar een nieuwe 5600...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Nu online
TTMJ! schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:19:
Een nieuwe ontwikkeling: na het wegpoetsen van de aangekoekte koelpasta blijkt het ipv Ryzen 5 3600 een Ryzen 3 2200G te zijn haha.

Gelukkig accepteert de verkoper dat hij een fout heeft gemaakt in zijn advertentie. Dus ik ga hem gewoon retourneren net zoals ie is aangekomen. Maar dan schoongepoetst :D.

Moet wel eerlijk zeggen dat dit me heeft afgeschrokken wat 2e hands AMDs betreft. Met Intel zit de pins gewoon in de mobo dus dat scheelt.

Idee was een ultra budget upgrade set met een 2e hands Ryzen 5 3600 voor de fam pc. Was heel blij dat dit voor 47,50 incl verzenden was gelukt.

Lekker die 5600 zou ik zeggen 👍.

Ga je nog jaren plezier van hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daar moet ik wel bijzeggen: als het gewoon een beetje fatsoenlijk wordt verpakt (in een tray met een stevig doosje er omheen) gebeurt dat ook niet zomaar, natuurlijk. Als iets slecht verpakt wordt en de postbode gaat ermee gooien kan alles stuk.

Daarnaast, de 3600 wordt echt heel massaal voor 40-60 euro aangeboden, dus dat is echt geen gek idee. Nou is een 5600 natuurlijk ook nooit verkeerd.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Na het inbouwen van mijn upgrade-set (geheugen+mobo+cpu) krijg ik 3 beepjes bij het opstarten en er komt geen beeld.

Dit is de set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 121,97€ 121,97
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 29,49€ 29,49
Totaal€ 331,36

Maar de 3600 bleek een Ryzen 3 2200G in disguise met wat verbogen pins. Hij gaat terug naar de verkoper, maar ik dacht - laat ik de pins terug buigen en kijken of mijn moederbord en geheugen wel werkt.

Het terugbuigen lukte dankzij de adviezen van mijn mede-Tweakers. Maar ik krijg nu wel 3 biepjes en de PC weigert verder op te starten.

3 biepjes betekenen volgens Google dat er een probleem met het geheugen is. Maar ik heb de 2 sticks in alle combo's en sloten uitgeprobeerd. Het probleem blijft. Ook wanneer ik de sticks individueel test. Ik begrijp best dat RAM dead-on-arrival kan zijn. Maar het is wel erg verdacht wanneer het ook nog eens BEIDE sticks zijn die problemen opleveren...

Kan een cpu pin die niet goed contact maakt ook een ram boot error signaal veroorzaken? Of zou de mobo-speaker dan een cpu error beep geven?

Ik heb even naar het AM4 pin diagram gekeken https://docs.google.com/s...nHgU3E/edit#gid=939065488 en volgens mij is een van de gebogen pins een MB_DQS_L[3] - en die verantwoordelijk voor een dual channel en hetzelfde geldt voor MB_DATA[26] die over de B channel gaat.

En kan mijn mobo beschadigd raken door deze cpu?

(Heb ondertussen ook een 5600 besteld ter vervanging)
Dit kan best in je vorige topic.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 14-08-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prutser, maar tenminste eerlijke prutser.
Totdat je een 2e hands moederbord wilt kopen :z

Ongeacht waar de pins zitten, het zijn en blijven zwakste schakel. Bij een CPU heb je tenminste nog redelijke kans om eea terug te buigen (al is dat een stuk lastiger dan het ooit bij de oude 486 CPUs was), socket herstellen is echt ingewikkeld.
TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 01:19:
Na het inbouwen van mijn upgrade-set (geheugen+mobo+cpu) krijg ik 3 beepjes bij het opstarten en er komt geen beeld.

Dit is de set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 121,97€ 121,97
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 29,49€ 29,49
Totaal€ 331,36

Maar de 3600 bleek een Ryzen 3 2200G in disguise met wat verbogen pins. Hij gaat terug naar de verkoper, maar ik dacht - laat ik de pins terug buigen en kijken of mijn moederbord en geheugen wel werkt.
Je noemt in je specs een 3600 maar hebt het hier over die 2200G? Waarom noem je de 3600? Heb je alsnog een andere?

Welke CPU zat in je moederbord voor deze 2200G?
Het terugbuigen lukte dankzij de adviezen van mijn mede-Tweakers. Maar ik krijg nu wel 3 biepjes en de PC weigert verder op te starten.

3 biepjes betekenen volgens Google dat er een probleem met het geheugen is. Maar ik heb de 2 sticks in alle combo's en sloten uitgeprobeerd. Het probleem blijft. Ook wanneer ik de sticks individueel test. Ik begrijp best dat RAM dead-on-arrival kan zijn. Maar het is wel erg verdacht wanneer het ook nog eens BEIDE sticks zijn die problemen opleveren...

Kan een cpu pin die niet goed contact maakt ook een ram boot error signaal veroorzaken? Of zou de mobo-speaker dan een cpu error beep geven?
De geheugencontroller zit in de CPU, dus als pins van die interface geen goed contact maken is het mogelijk dat je geheugenfouten krijgt. Maar even stapje terug...

Is die 2200G eigenlijk ondersteund door dit moederbord? Ik vind hem namelijk niet terug in de CPU QVL van dat bord :o

Komt bij: je RAM staat ook niet op de Memory QVL voor Matisse waar de 3600 onder valt, en ook niet op die voor Renoir waar de 5600 die je nu noemt toe behoort.

Kortom, ik twijfel of CPU compatibel is met moederbord en of RAM compatibel is met moederbord icm de CPU(s) die je er wel op had gewild :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

TS heeft een 3600 gekocht maar een 2200G ontvangen. Dus allebei.
Dacht even dat hij opgelicht was, maar aangezien verkoper mee wilt gaan valt dat verassend mee.
Duim wel voor TS dat hij eerst het geld heeft teruggekregen anders loopt hij nu kans geen geld EN geen CPU te hebben (of andere vorm van zekerheid).

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 14-08-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thomg schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

TS heeft een 3600 gekocht maar een 2200G ontvangen. Dus allebei.
Dus hij heeft *nu* alleen een 2200G toch?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Dus hij heeft *nu* alleen een 2200G toch?
Haha ja de verkoper had de 2200G vervangen met een 3600 en de advertentie titel was dus een fout zei je (al meen ik te herinneren dat de fotos ook de 3600 waren? Maar goed.. ) . Een bijzondere fout maar hij heeft het geld al terug gestuurd zag ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Je noemt in je specs een 3600 maar hebt het hier over die 2200G? Waarom noem je de 3600? Heb je alsnog een andere?

Welke CPU zat in je moederbord voor deze 2200G?
Nee geen andere. Hiervoor zat er een 4e gen intel in (i7 4790's Xeon equivalent).
De geheugencontroller zit in de CPU, dus als pins van die interface geen goed contact maken is het mogelijk dat je geheugenfouten krijgt. Maar even stapje terug...
Ok dat is goed om te weten dat een beschadigde cpu pin ook die fout kan geven. Ik wilde vooral uitsluiten dat er problemen met de mobo of ram waren.
Is die 2200G eigenlijk ondersteund door dit moederbord? Ik vind hem namelijk niet terug in de CPU QVL van dat bord :o

Komt bij: je RAM staat ook niet op de Memory QVL voor Matisse waar de 3600 onder valt, en ook niet op die voor Renoir waar de 5600 die je nu noemt toe behoort.

Kortom, ik twijfel of CPU compatibel is met moederbord en of RAM compatibel is met moederbord icm de CPU(s) die je er wel op had gewild :o
Maar zullen moederborden moeilijk doen over oudere cpus van dezelfde socket? Komt er dan niet tenminste een cpu fout uit de speakers? (5 piepjes volgens mij)

Ik dacht dat wat ram betreft we de QVLs konden negeren? Hooguit dat ik dan niet de geadverteerde snelheden haal toch? Ik weet het eerlijk gezegd niet maar dit zou toch geen ram fout opleveren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Nee geen andere. Hiervoor zat er een 4e gen intel in (i7 4790's Xeon equivalent).

[...]

Ok dat is goed om te weten dat een beschadigde cpu pin ook die fout kan geven. Ik wilde vooral uitsluiten dat er problemen met de mobo of ram waren.
Dat kun je niet met wat je nu hebt.

Enige manier om dingen uit te sluiten is als je uit kunt wisselen met known-good exemplaren. Jij hebt op dit moment niets dat known-good is, dus alles *kan* defect zijn.
[...]

Maar zullen moederborden moeilijk doen over oudere cpus van dezelfde socket? Komt er dan niet tenminste een cpu fout uit de speakers? (5 piepjes volgens mij)
Niet ondersteund is niet ondersteund. Wat er exact gaat gebeuren bij een niet ondersteunde CPU weet je niet, dat is definitie van niet ondersteund zijn.
Ik dacht dat wat ram betreft we de QVLs konden negeren? Hooguit dat ik dan niet de geadverteerde snelheden haal toch? Ik weet het eerlijk gezegd niet maar dit zou toch geen ram fout opleveren ?
QVL negeren is bij Ryzen in het bijzonder maar eigenlijk bij alle moderne platforms een slecht idee. In theorie zou alleen specificatie moeten voldoen, maar in praktijk kunnen DIMMs die prima voldoen aan spec toch problemen geven. In milde gevallen leidt dat tot enkel niet halen van de hoogste snelheden/laagste latencies, maar het komt absoluut voor dat het zelfs stock niet wil booten.

Dat wil niet zeggen dat het per definitie fout zal gaan met een non-QVL DIMM, maar uitdaging hier is dat je nergens houvast hebt: omdat ze niet expliciet getest zijn weet je niet of de combinatie kan werken, en kun je bij fouten dus niet bepalen of de DIMM (of moederbord of CPU) defect zijn, of dat het gewoon een compatibility issue is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
De 5 5600 is vandaag binnengekomen... maar nog steeds 3 piepjes bij POST. Dit is de eerste keer dat ik met DDR4 werk (behalve laptop). Ik vraag me bijna af of ik het wel goed doe.

Integenstelling tot DDR3 is er maar een lock aan 1 kant, en het lukt me om een KLIK te krijgen. Maar hoor je ook de gouden ram-tandjes de kunnen terwijl je ram in je slot ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Enige manier om dingen uit te sluiten is als je uit kunt wisselen met known-good exemplaren. Jij hebt op dit moment niets dat known-good is, dus alles *kan* defect zijn.

[...]

Niet ondersteund is niet ondersteund. Wat er exact gaat gebeuren bij een niet ondersteunde CPU weet je niet, dat is definitie van niet ondersteund zijn.

[...]

QVL negeren is bij Ryzen in het bijzonder maar eigenlijk bij alle moderne platforms een slecht idee. In theorie zou alleen specificatie moeten voldoen, maar in praktijk kunnen DIMMs die prima voldoen aan spec toch problemen geven. In milde gevallen leidt dat tot enkel niet halen van de hoogste snelheden/laagste latencies, maar het komt absoluut voor dat het zelfs stock niet wil booten.

Dat wil niet zeggen dat het per definitie fout zal gaan met een non-QVL DIMM, maar uitdaging hier is dat je nergens houvast hebt: omdat ze niet expliciet getest zijn weet je niet of de combinatie kan werken, en kun je bij fouten dus niet bepalen of de DIMM (of moederbord of CPU) defect zijn, of dat het gewoon een compatibility issue is.
Ik dacht dat deze chipset, cpu en ram combo vrij normaal was :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Heb even geen tijd om het precies op te zoeken, maar waarschijnlijk heeft het moederbord ook een update nodig om die cpu te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

[...]

[...]

Ik zie het trouwens wel staan in de QVL van G.Skill zelf: https://www.gskill.com/qv...227/F4-3200C16D-32GIS-QVL

Ryzen 5000 series > Asrock > B550 > B550M Steel Legend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
WEBGAMING schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:49:
Heb even geen tijd om het precies op te zoeken, maar waarschijnlijk heeft het moederbord ook een update nodig om die cpu te ondersteunen.
Op de verpakking staat Ryzen 5000 series ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Dan heb ik niets gezegd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Ligt het trouwens aan mij of hangt dit iets te hoog? Lijkt net of ie niet helemaal de slot in gaat aan de niet-lock kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVY60Xw2plq2lhyHGXb08koje9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M67JfyF4g1x4bMvq6gOsWodS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Ik dacht dat deze chipset, cpu en ram combo vrij normaal was :/
In het algemeen: ja.

Maar compatibility is echt iets van individuele typenummers, zeker bij 3rd party DIMM-bakkers als dit die RAM chips bij verschillende vendoren inkopen. Het kan zomaar zijn dat de chips op G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS en F4-3400C16D-16GSXW van totaal andere vendoren komen. G.Skill lijkt afwisselend Hynix en B-die Samsung chips te gebruiken. Prima spul verder, maar moet net overeenkomen met de toleranties van dit specifieke bord.

Mbt CPU kun je nog een uitdaging hebben: de Ryzen 5 3600 die je oorspronkelijk wilde gebruiken werkt met alle BIOS versies van de B550M Steel Legend, maar de 5600 vereist minimaal P2.30. De 5600X werkt overigens al met P1.20. Weet je welke BIOS-versie erop zat toen je het kocht?
[...]

Ik zie het trouwens wel staan in de QVL van G.Skill zelf: https://www.gskill.com/qv...227/F4-3200C16D-32GIS-QVL

Ryzen 5000 series > Asrock > B550 > B550M Steel Legend
Wij van WC eend... ik zou veel eerder uitgaan van moederbordfabrikant dan DIMM vendor, zeker bij 3rd party spul als dit. Neemt net weg dat dit een sterke indicatie is dat de combo wel zou moeten werken en er dus iets niet lekker is.
[...]

Ahum: https://www.asrock.com/mb...el%20Legend/index.asp#CPU
TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:00:
Ligt het trouwens aan mij of hangt dit iets te hoog? Lijkt net of ie niet helemaal de slot in gaat aan de niet-lock kant:

[Afbeelding]
Sticker op het moederbord beantwoordt in ieder geval de vraag welke BIOS er bij fabrikage op stond: P1.80. Dat is dus voor de oudere 5000-series CPUs zoals de 5600X voldoende, maar niet voor de 5600 (zonder X) die P2.30 nodig heeft. Dus ik hoop dat de vorige eigenaar een upgrade gedaan heeft voor de verkoop...

Verder ziet die DIMM er niet direct fout uit, maar dat is op zo'n foto moeilijk oordelen. Voelde je een duidelijke *klunk* bij het inserteren? En sluit het hendeltje volledig aan de andere uiteinde? Zo ja zit het er goed in. Zo nee zou ik het nog eens proberen en dan voorzichtig maar met wat meer kracht erin drukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07

DukeBox

loves wheat smoothies

@TTMJ! Er hoort hoe dan ook een nokje te zijn waar die in moet haken, er die zie ik ook niet :?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Er zitten 2 nokjes in het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

In het algemeen: ja.

Maar compatibility is echt iets van individuele typenummers, zeker bij 3rd party DIMM-bakkers als dit die RAM chips bij verschillende vendoren inkopen. Het kan zomaar zijn dat de chips op G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS en F4-3400C16D-16GSXW van totaal andere vendoren komen. G.Skill lijkt afwisselend Hynix en B-die Samsung chips te gebruiken. Prima spul verder, maar moet net overeenkomen met de toleranties van dit specifieke bord.

Mbt CPU kun je nog een uitdaging hebben: de Ryzen 5 3600 die je oorspronkelijk wilde gebruiken werkt met alle BIOS versies van de B550M Steel Legend, maar de 5600 vereist minimaal P2.30. De 5600X werkt overigens al met P1.20. Weet je welke BIOS-versie erop zat toen je het kocht?

[...]

Wij van WC eend... ik zou veel eerder uitgaan van moederbordfabrikant dan DIMM vendor, zeker bij 3rd party spul als dit. Neemt net weg dat dit een sterke indicatie is dat de combo wel zou moeten werken en er dus iets niet lekker is.

[...]

Ahum: https://www.asrock.com/mb...el%20Legend/index.asp#CPU

[...]

Sticker op het moederbord beantwoordt in ieder geval de vraag welke BIOS er bij fabrikage op stond: P1.80. Dat is dus voor de oudere 5000-series CPUs zoals de 5600X voldoende, maar niet voor de 5600 (zonder X) die P2.30 nodig heeft. Dus ik hoop dat de vorige eigenaar een upgrade gedaan heeft voor de verkoop...
Vorige verkoper had een RMA, kocht een nieuwe bord voor tussentijds gebruik en kreeg een factory-nieuwe via de leverancier die ie in de kast stopte. Dus ik ga er vanuit dat de P1.80 sticker gewoon klopt. Ik kan het alleen niet checken omdat ik BIOS niet in kom. Ik lees op internet (reddit en een Amazon review) wel weer dat mensen 'm konden booten met bios versie p1.80 terwijl ze een 5600 hebben. Maar zou ie ook niet een hele andere error geven als de cpu incompatible is? Of kunnen 3 biepjes ook ontstaan bij een niet-ondersteunde cpu?
Verder ziet die DIMM er niet direct fout uit, maar dat is op zo'n foto moeilijk oordelen. Voelde je een duidelijke *klunk* bij het inserteren? En sluit het hendeltje volledig aan de andere uiteinde? Zo ja zit het er goed in. Zo nee zou ik het nog eens proberen en dan voorzichtig maar met wat meer kracht erin drukken.
Ik hoorde gewoon een 'klik' en het hendeltje aan de andere kant sluit gewoon goed.

Zucht, ik weet even niet waar ik mee moet beginnen.

Ik ga het voor de zekerheid opnieuw proberen te seaten maar dan eerst het hendelloze deel eerst erin te duwen. Geloof niet echt dat ik dat meerdere keren fout heb gedaan omdat ik vaker DDR3 heb vervangen en volgens mij is het principe gewoon het zelfde al ziet het er iets anders uit.

En dan maar zoeken naar Asrock's QVL geheugen.. en dan desnoods een 2e cpu "lenen" om de bios te updaten want volgens mij heeft deze fancy uitziende mobo geen USB flashback functie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
DukeBox schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:14:
@TTMJ! Er hoort hoe dan ook een nokje te zijn waar die in moet haken, er die zie ik ook niet :?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat zit aan de nadere kant want aan de zijde op de foto zit er geen ram-lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
@dion_b Kan ik varianten kopen van dezelfde QVL geheugen?

Zo zie ik verschillende varianten van de Corsair DDR4 Vengeance LPX 3200 en 3600 er in staan.

Bijvoorbeeld CMK32GX4M4D3600C18 ver 3.31 staat in de QVL. Dat is een vendorcode voor 4x8 GB. Is het dan ok als ik bijvoorbeeld de CMK16GX4M2D3600C18 haal, de 2x8 variant? (versie nummer kan ik niet zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07

DukeBox

loves wheat smoothies

TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:03:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat zit aan de nadere kant want aan de zijde op de foto zit er geen ram-lock
Je haakt aan 1 kant het geheugen in een nokje en aan de andere kant duw je hem in het hendeltje.
YouTube: How to properly remove and place back the Ram sticks?

Volgens mij zit hij nu niet goed.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
@dion_b nu begrijp ik wat je bedoelt met KLUNK. En @DukeBox yes hij moest meer worden aangedrukt aan de niet-hendel kant. Ik kreeg steeds een *klik* geluid wat altijd prima was met DDR3 ram. Maar moet met DDR4 net wat steviger door gaan tot de slot m echt 'pakt'.

*O* *O* *O* PROGRESS *O* *O* *O*

NU ZIJN WE VAN METEEN 3 BEEPS NAAR EEN AANTAL TELLEN WACHTEN MET 5 BEEPS :+

Zonder het op te zoeken gok ik dat dat een cpu-error is van de 5600 die niet door bios p1.80 wordt ondersteund.

(... tenzij het een foutcode is voor de gpu ... hoop dat ik die niet heb gesloopt bij het opnieuw installeren omdat deze PCIe slot wat meer krachtnodig had :|)

[ Voor 5% gewijzigd door TTMJ! op 14-08-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Heb "tijdelijk" een 5 3600 gekocht, we zullen zien morgen of dat het probleem is..
(hoop echt van wel, zou kut zijn als het de videokaart is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Wat is er met de andere processor gebeurt? Al terug gestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:37:
Heb "tijdelijk" een 5 3600 gekocht, we zullen zien morgen of dat het probleem is..
Zekerheid heb je pas als je een werkend systeem hebt en weet wat je daarvoor moest doen - maar ik zou ook optimistisch zijn. Goed om te horen dat het aandrukken je grootste probleem opgelost heeft.

Ik zou aangeraden hebben op zoek te gaan naar iemand in de omgeving met een AM4-systeem waar je dingen mee uit kunt wisselen. Soms eenvoudig, maar soms ook makkeljiker gezegd dan gedaan. Aangezien je je directe RAM probleem opgelost hebt, is je aanpak nu waarschijnlijk (maar niet gegarandeerd) een goede. Ik hoop ten zeerste dat het inderdaad alleen een BIOS-versie is, de 3600 boot en na een update de 5600 het ook goed doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
WEBGAMING schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:43:
Wat is er met de andere processor gebeurt? Al terug gestuurd?
Nog niet, maar die staat iig niet op de supported lijst: https://www.asrock.com/mb...el%20Legend/index.asp#CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Zekerheid heb je pas als je een werkend systeem hebt en weet wat je daarvoor moest doen - maar ik zou ook optimistisch zijn. Goed om te horen dat het aandrukken je grootste probleem opgelost heeft.

Ik zou aangeraden hebben op zoek te gaan naar iemand in de omgeving met een AM4-systeem waar je dingen mee uit kunt wisselen. Soms eenvoudig, maar soms ook makkeljiker gezegd dan gedaan. Aangezien je je directe RAM probleem opgelost hebt, is je aanpak nu waarschijnlijk (maar niet gegarandeerd) een goede. Ik hoop ten zeerste dat het inderdaad alleen een BIOS-versie is, de 3600 boot en na een update de 5600 het ook goed doet.
Yes, het irritante is alleen dat ik nergens een bevestiging online kan vinden dat 5 korte beepjes ook toepaspaar zijn bij een niet-ondersteunde cpu / oude bios. Al lijkt dat wel logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Helaas, ik heb de 5600 eruit gehaald en de 3600 erin gestopt. Nogsteeds 5 beepjes.

Ik ben er alleen wel achter gekomen dat rode lampje die brandt op mijn mobo eigenlijjk 4 losse LEDs zijn, de 'post status checker' geeft dus zelf met een led aan wat er gebeurt met een miniscule tekstje eronder op de pcb. Ik dacht dat het gewoon een rode warning lampje was :+ .

Daarop branden 2 van de 4 leds rood: BOOT en VGA. De DRAM en CPU lampjes branden niet.
Ik las al op internet dat de 5 beepjes ook naar de VGA konden wijzen. Het probleem ligt dus aan de VGA. Dat is een AMD Power Color 6600 die ik werkend uit het vorige systeem heb gehaald.

De VGA zit met een DisplayPort>DVI-D adapter aangesloten aan de monitor. Kan het zijn dat omdat de mobo relatief nieuw is hij hier moeilijk doet over het DVI-D signaal dat ie binnen krijgt via de DP-adapter? Kan me dit bijna niet voorstellen.

De 6+2 pin zit er in. Niet helemaal 'gelocked' aan het lidje omdat ie niet dieper erin gaat en de licht blauwe stekker lijkt geen ruimte in te zitten.

De VGA zit denk ik er goed erin. Ik had m de eerste keer wel erg stevig er in geduwd omdat ik dacht dat er een klikje moest zijn maar was vergeten dat dat niet is hoe een PCIe-slot lidje werkt :P

Het lukt de PCIe-lidje trouwens niet om helemaal over de 'houder' aan de VGA-zijde aan te sluiten, past dit altijd per definitie? Want ik had m de eerste keer wel echt stevig erin geduwd maar zelfs toen lukte het niet helemaal (mijn PCIe-lidje was ooit afgebroken bij een oude mobo dus was altijd aan alleen de schroeven case-schroeven gewend die het op zn plek hielden).

Over case-schroeven gesproken, die zitten gewoon stevig aangedraaid en de VGA uitlijning aan de achterkant klopt redelijk. Dus ik denk dat ie daarom goed in de PCIe-slot zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Even wat foto's... Onderschat ik misschien hoe diep ik m in deze mobo moet stoppen? Hij lijkt mij iets hoger in de slot dan ik eerst dacht nu ik de foto's zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvL0ji8IoU9UvAWD28DMpBL2VLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYnBOVssEN2YDlkT0jsnyVWd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i4uXwK8HNFEEdXiJiRSCeztDao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8XgVgUUiYKturLj1SaSXJSL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
En voor de zekerheid ook een foto van de 6+2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQWDPJM1aiBTKzGEYw7puQj_P5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvKm31xQg74A0dUiGNWZVBHw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQGzYyWMVTKMdEhhgot0eFubcMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKwfqLVqrkoWWNu5ndGPmJRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die kaart lijkt er inderdaad niet goed in te zitten. Als je de DIMMs al harder moest aandrukken dan je verwachtte zou dat hier ook het geval kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Heb je de juiste "standoffs" onder het moederbord zitten?
Van deze dingen:
https://digitalmasta.com/...?ezimgfmt=ng:webp/ngcb100

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07
Je hebt wel erg veel dingen die te voorkomen zijn...
Iets beter opletten met assembleren voortaan lijkt mij.
Scheelt je een hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
dion_b schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:43:
Die kaart lijkt er inderdaad niet goed in te zitten. Als je de DIMMs al harder moest aandrukken dan je verwachtte zou dat hier ook het geval kunnen zijn.
Yes het is gefixed inderdaad :) .

Moest een stuk dieper in duwen en kennelijk heeft deze Asrock een PCIe lock die zich als een DIMM-lock gedraagt - hij klikte vanzelf vast.

Ohja en bios blijkt p2.50 dus ik ga het niet verder flashen. Maar gek dat de bios-sticker niet klopt terwijl het vanuit de leverancier komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
eheijnen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:49:
Heb je de juiste "standoffs" onder het moederbord zitten?
Van deze dingen:
https://digitalmasta.com/...?ezimgfmt=ng:webp/ngcb100
Dit zou weleens mijn problemen kunnen verklaren! ;) Vorige mobo was iets kleiner, heb maar 4 standoffs in m'n case rondom de cpu zone. Dus waarschijnlijk wat meer flex in de PCIe en DIMM regio's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Mitchelll010 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:01:
Je hebt wel erg veel dingen die te voorkomen zijn...
Iets beter opletten met assembleren voortaan lijkt mij.
Scheelt je een hoop gedoe.
Uiteindelijk zijn de meeste IT-problemen te voorkomen afhankelijk van je kennis en ervaring toch? Heb 8 jaar lang onderdelen geswapped uit telkens dezelfde mobo. Dus om dat met een andere mobo te werken is even wennen.

• TTMJ!
dion_b schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:43:
Even een vraagje, wat vind je van dit fan geluid? Ligt het aan mij of klinkt deze fan ongezond?

https://imgur.com/a/0vyI3SQ

• eheijnen
  • Niet online
Komt geen geluid uit dat filmpje hier....

Wie du mir, so ich dir.

• TTMJ!
eheijnen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:20:
Komt geen geluid uit dat filmpje hier....
Unmuten 😉
Imgur zet video's standaard op mute

• eheijnen
  • Niet online
koeler draait vol gas kun je in bios nog wat aan prutsen zodat zich aanpast aan de temperatuur..
heb je hem nou aan de praat?

Wie du mir, so ich dir.

• TTMJ!
eheijnen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:31:
koeler draait vol gas kun je in bios nog wat aan prutsen zodat zich aanpast aan de temperatuur..
heb je hem nou aan de praat?
Hij draait hier op de video op 1000-1500 rpm

Edit: ja pc werkt voor de rest:)

[ Voor 5% gewijzigd door TTMJ! op 17-08-2023 14:39 ]

• eheijnen
  • Niet online
ik heb ook zo'n standaard koeler maar die doet het een stuk rustiger aan als de temps normaal zijn.
Hou gewoon eens de temperatuur in de gaten en het aantal rpms wat ie dan doet.
Die van mij is nou 30 graden en draait op ca. 600 rpm.

In de bios "Cool en Quiet" aanzetten.
Kijk anders ff in de manual van het Mobo daar staan die dingen in...

Wie du mir, so ich dir.

• eheijnen
  • Niet online
Je hebt hem toch op de cpu fan connector aangesloten ??
niet op een sysfan...

Wie du mir, so ich dir.

• TTMJ!
eheijnen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:43:
ik heb ook zo'n standaard koeler maar die doet het een stuk rustiger aan als de temps normaal zijn.
Hou gewoon eens de temperatuur in de gaten en het aantal rpms wat ie dan doet.
Die van mij is nou 30 graden en draait op ca. 600 rpm.

In de bios "Cool en Quiet" aanzetten.
Kijk anders ff in de manual van het Mobo daar staan die dingen in...
Ik weet niet welke processor of koeler jij draait. Ik idle rond de 40-50C en gamen is rond de 81C. Dat is volgens mij redelijk normaal met deze Ryzen 5000 serie.

Het gaat met niet om het feit dat de fan draait, maar om het ratel / buzz geluid van de fan..

• eheijnen
  • Niet online
Alstie echt ratelt dan is het lager meestal uitgelodderd.
Bij 40/50 graden zal die zeker wel wat meer toeren draaien.

En als je aan het gamen bent gaatie dan ook harder draaien en maakt dan nog meer lawaai..??

Misschien dat iemand anders nog wat over de idle temp van een 5000 kan toevoegen en welke toerental een standaard koeler dan heeft...

Wie du mir, so ich dir.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
TTMJ! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:37:
En wat ga je nu met die tijdelijke 5 3600 doen?
Pagina: 1