dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:44:
[...]
Zekerheid heb je pas als je een werkend systeem hebt en weet wat je daarvoor moest doen - maar ik zou ook optimistisch zijn. Goed om te horen dat het aandrukken je grootste probleem opgelost heeft.
Ik zou aangeraden hebben op zoek te gaan naar iemand in de omgeving met een AM4-systeem waar je dingen mee uit kunt wisselen. Soms eenvoudig, maar soms ook makkeljiker gezegd dan gedaan. Aangezien je je directe RAM probleem opgelost hebt, is je aanpak nu waarschijnlijk (maar niet gegarandeerd) een goede. Ik hoop ten zeerste dat het inderdaad alleen een BIOS-versie is, de 3600 boot en na een update de 5600 het ook goed doet.
Helaas, ik heb de 5600 eruit gehaald en de 3600 erin gestopt. Nogsteeds 5 beepjes.
Ik ben er alleen wel achter gekomen dat rode lampje die brandt op mijn mobo eigenlijjk 4 losse LEDs zijn, de 'post status checker' geeft dus zelf met een led aan wat er gebeurt met een miniscule tekstje eronder op de pcb. Ik dacht dat het gewoon een rode warning lampje was

.
Daarop branden 2 van de 4 leds rood: BOOT en VGA. De DRAM en CPU lampjes branden niet.
Ik las al op internet dat de 5 beepjes ook naar de VGA konden wijzen.
Het probleem ligt dus aan de VGA. Dat is een AMD Power Color 6600 die ik werkend uit het vorige systeem heb gehaald.
De VGA zit met een DisplayPort>DVI-D adapter aangesloten aan de monitor. Kan het zijn dat omdat de mobo relatief nieuw is hij hier moeilijk doet over het DVI-D signaal dat ie binnen krijgt via de DP-adapter? Kan me dit bijna niet voorstellen.
De 6+2 pin zit er in. Niet helemaal 'gelocked' aan het lidje omdat ie niet dieper erin gaat en de licht blauwe stekker lijkt geen ruimte in te zitten.
De VGA zit denk ik er goed erin. Ik had m de eerste keer wel erg stevig er in geduwd omdat ik dacht dat er een klikje moest zijn maar was vergeten dat dat niet is hoe een PCIe-slot lidje werkt
Het lukt de PCIe-lidje trouwens niet om helemaal over de 'houder' aan de VGA-zijde aan te sluiten, past dit altijd per definitie? Want ik had m de eerste keer wel echt stevig erin geduwd maar zelfs toen lukte het niet helemaal (mijn PCIe-lidje was ooit afgebroken bij een oude mobo dus was altijd aan alleen de schroeven case-schroeven gewend die het op zn plek hielden).
Over case-schroeven gesproken, die zitten gewoon stevig aangedraaid en de VGA uitlijning aan de achterkant klopt redelijk. Dus ik denk dat ie daarom goed in de PCIe-slot zit?