Unifi netwerk op vakantieadres in Italië

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Mijn vraag
Een vriend van mij runt een appartementcomplex in Italië. Ik heb hem daar dit jaar geholpen met een Unifi setup (hij had de goedkoopste tp link routers staan). Hij heeft heel erg last van wifi problemen, maar ik denk dat er meer aan de hand is.
Het lastige is dat ik op afstand zit. En hij wel iets kan, maar geen techneut is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Starlink internet
Edgerouter X
Poe switch
5 Unifi acces points. 3 ac pro, 2 ac lite. + Cloudkey

Er is 1 TV beneden die tv over ip doet. Verder geen andere tv's. Gasten nemen natuurlijk wel spullen mee.

Het complex bevat 7 appartementen en een zwembad. Maximaal 50 mensen aanwezig, middle of nowhere. Geen andere wifi in de buurt te vinden.

Er ligt een lange kabel (onbekende kwaliteit) naar beneden bij het zwembad, daarachter zit een Poe injector en een ac lite.
Zijn gasten zitten practisch bijna altijd beneden in het zwembad, en daar ondervindt hij instabiele verbindingen. Vooral op de TV

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb hem een kabel tester laten kopen. Kabel geeft 8 lampjes aan.
Tp link router terug beneden, zelfde snelheid.

Vermoeden:
Dat de Starlink afhankelijk is van het weer, en dat het afhankelijk is van het aantal mensen dat streaming diensten gebruikt.

Idee:
Privaat wifi netwerk voor de TV, zodat deze genoeg bandbreedte heeft. De rest knijpen, ook niet ideaal.
Ik zou ook graag de tv uit het wifi netwerk willen halen, en bekabeld maken.

Beste antwoord (via Chielos op 16-08-2023 20:57)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
Chielos schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:10:
Helaas heb ik geen remote access, achteraf stom natuurlijk. Kan niet meekijken.
Maar als er iemand "on-site" is ..kan je vast wel wat regelen zodat er remote access komt.
Gewoon via een Zoom/Team/Google Meet verbinding meekijken met iemand die als "handjes op afstand" wat commandos intikt .. en zodra je SSH toegang hebt tot een machine daar .. kom je zelf wel weer verder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Een goed excuus om hem jou een weekje daar te laten verblijven ;)

Ontopic; die ene kabel is dan cruciaal voor 50 man bij het zwembad, hoeveel accesspoints hangen daar, een? Het zou al kunnen schelen daar een tweede bij te hangen zodat de belasting 50/50 wordt verdeeld. Maar het is koffiedik kijken zo.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hem daar dit jaar geholpen met een Unifi setup (hij had de goedkoopste tp link routers staan
En heb je hem aan Unifi geholpen omdat ie problemen had of omdat jij vond dat het beter kon? :)

Als in - wat waren de klachten voor Unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik heb hem aan Unifi geholpen, klopt.
Klachten waren dat hij 5 verschillende netwerknamen had. En zijn tp link langzaam 1 voor 1 aan het uitvallen waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:12:
Een goed excuus om hem jou een weekje daar te laten verblijven ;)

Ontopic; die ene kabel is dan cruciaal voor 50 man bij het zwembad, hoeveel accesspoints hangen daar, een? Het zou al kunnen schelen daar een tweede bij te hangen zodat de belasting 50/50 wordt verdeeld. Maar het is koffiedik kijken zo.
Het is 1 access point op die ene kabel.

Zat wel te denken om een switch daar neer te zetten, met een extra access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou een AC pro en Lite omwisselen bij het zwembad. Als daar de meeste wifi-connecties tegelijkertijd zijn dan is de kans groot dat de AC lite het moeilijker krijgt.
Ook omdat je de kwaliteit van de kabel niet weet eens laten kijken op de zijkant van de kabel, of het cat5/6 etc is. Starlink is natuurlijk ook wel een ding, zie je dingen terug in de settings op je UniFi dashboard dat internet eruit valt op die momenten?

Is de TV bekabeld aangesloten of via Wifi?

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 13-08-2023 11:52 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In principe zouden 50 devices op 1 accespoint moeten, nu als die allemaal zwaar aan't downloaden zijn dan kan dat wel eens problemen geven.
A great entry level WiFi5 access point.
115 m² (1,250 ft²) coverage
125+ connected devices
WiFi5 (2x2 MIMO)
Powered using PoE*
Ik denk eerder dat er iets mis is met de kabel of ergens een instelling. Zie je dingen gebeuren in het unifi dashboard?

Edit: ha starlink; dat heeft ook invloed op de doorvoersnelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 13-08-2023 11:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als er voorheen geen problemen waren moet je het dus zoeken in de Unifi oplossing.

Ik lees alleen maar dat de apparatuur stuk ging - wat logisch is en dit vervangen is door een Unifi netwerk.

Starlink valt voor alsnog hier buiten - want dat waren dus de klachten niet.

Je zou een paar basis dingen kunnen doen met de Unifi set-up wat ik altijd instelde:
Stap 1: Stel alle AP"s in met een vast IP adres en zet kanalen vast op 1, 6 of 11, probeer zo min mogelijk overlap te hebben, stel dus een AP op kanaal 11 in, als hij in de buurt van een ander kanaal 1 ziet.

Stap 2: zet 2.4 vast op 20Mhz en zet 5 vast op 40Mhz (of 20, je hoeft geen super doorvoer te hebben, je wilt stabiliteit)

Stap 3: Zet auto-optimize uit in Unifi anders gaat ie allerlei settings doen die je juist aan het beinvloeden bent. (Nightly Optimize of zoiets)

Zo heb je in ieder geval je basis ingesteld... ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:19
Die "TV" , dat is OTT veronderstel ik dus dmv van een app'je zodat die NL-zenders kan streamen etc ?
Want Starlink kan dan wel prima zijn voor generiek "Internet" verkeer , maar mischien dat tijdsgevoelige apps (voice & video) zowieso toch wat meer last hebben.Er is wel buffering in de apps, maar toch.

Er hoeven maar enkele mensen aan het Youtuben gaan, op 4K kwaliteit te zetten en dat kan je link aardig "taxeren". Tot 50mensen is wel wat...

Heeft hij gewoon een goedkoopste Starlink subscriptie of soort business-abbo ?

[ Voor 21% gewijzigd door jvanhambelgium op 13-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ik neem aan dat je remote toegang hebt? Dus wat is de wan capaciteit tijdens zo'n "instabiliteit" ? En kan je de rest ook remote monitoren? Dus hoe zit de capaciteit verdeling over de APs? En hoe gedraagt de switch zich?

[ Voor 7% gewijzigd door duvekot op 13-08-2023 12:08 . Reden: Vraag over switch toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:19
Mischien moet sowieso kijken naar een opzet met de nodige QoS/Shaping zodat de bezoekers eigenlijk de boel niet kunnen platleggen. Natuurlijk blijft de uplink Internet/Starlink (en geen MPLS-netwerk) maar toch.

Heb je op de EdgeRouter X niet wat QoS/Shaping mogelijkheden ?

YouTube: How to Set Up EdgeRouter QoS

Mischien zorgen dat je de nodige opsplitsing doet dat "Guest" een bepaalde VLAN/IP-range krijgen los van de rest en dan kan daar mee aan de slag qua Qos/Shaping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
Wat je simpel remote kan doen, is even inloggen met SSH op het AP bij het zwembad en een tijdje een ping laten lopen, eerst naar de gateway (dan weet je of er intern iets mis is) en daarna naar extern, bijvoorbeeld Google DNS. Afhankelijk daar van kun je verder gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Wow, Thanks allemaal!

Beetje overweldigend wel :).

Paar dingen:
Starlink: de goedkoopste.
Tv: canal digitaal over wifi op een app. Voorheen IPTV.
Kabel ligt in een half open buis Cat 5E. Meter of 80.

Stabiliteit voor Unifi was ook niet goed, maar niet heel merkbaar want Starlink is er ook nog niet lang is. Daarvoor was er een verbinding via schotel, ongeveer 30 mbps.

Tussen mei en juli werkte de huidige setup goed (Unifi en Starlink), alleen nu met de drukke zomer is het slechter.

Ac pro beneden weet ik niet of dat een goed idee is, de POE komt denk ik niet zo ver. De lites hebben een injector, de pro's niet.

Acties nu zijn:
Extra switch beneden, tv bekabelen, extra lite access point beneden erbij.

Nieuwe kabel kopen met outside rating, cat 6a denk ik. En dit najaar opnieuw ingraven. Misschien deze zomer gewoon even los over de grond, om side by side de kabel uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:03:
Die "TV" , dat is OTT veronderstel ik dus dmv van een app'je zodat die NL-zenders kan streamen etc ?
Want Starlink kan dan wel prima zijn voor generiek "Internet" verkeer , maar mischien dat tijdsgevoelige apps (voice & video) zowieso toch wat meer last hebben.Er is wel buffering in de apps, maar toch.

Er hoeven maar enkele mensen aan het Youtuben gaan, op 4K kwaliteit te zetten en dat kan je link aardig "taxeren". Tot 50mensen is wel wat...

Heeft hij gewoon een goedkoopste Starlink subscriptie of soort business-abbo ?
Denk je dat de andere mensen de hele verbinding dicht kunnen trekken zodat beneden er nog maar 8mbps over is? Dat balanceert toch wel?

Hoeveel mbps trekt een 4k stream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Chielos schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:44:
Wow, Thanks allemaal!

Beetje overweldigend wel :).

Paar dingen:
Starlink: de goedkoopste.
Tv: canal digitaal over wifi op een app. Voorheen IPTV.
Kabel ligt in een half open buis Cat 5E. Meter of 80.

Stabiliteit voor Unifi was ook niet goed, maar niet heel merkbaar want Starlink is er ook nog niet lang is. Daarvoor was er een verbinding via schotel, ongeveer 30 mbps.

Tussen mei en juli werkte de huidige setup goed (Unifi en Starlink), alleen nu met de drukke zomer is het slechter.

Ac pro beneden weet ik niet of dat een goed idee is, de POE komt denk ik niet zo ver. De lites hebben een injector, de pro's niet.

Acties nu zijn:
Extra switch beneden, tv bekabelen, extra lite access point beneden erbij.

Nieuwe kabel kopen met outside rating, cat 6a denk ik. En dit najaar opnieuw ingraven. Misschien deze zomer gewoon even los over de grond, om side by side de kabel uit te sluiten.
AC-Pro kun je ook met een POE injector voeden. Let er wel even op of de injector 48V is en niet 24V, er staat me iets bij dat de oude lites passief gevoed moesten worden.

Je zou dan al met een simpele wissel e.e.a. Uit kunnen sluiten.

edit: wat ik nog vergeten was, kijk ook even naar de link-rates van je clients wanneer er veel verbonden zijn. Het kan zijn dat er een aantal je volledige airtime opsnoepen omdat de verbinding niet sterk genoeg is. De rest heeft daar last van.

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 13-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Dat zou dus op hetzelfde acces point zijn.

Niet de juiste Poe adapter at the moment.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Chielos schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:10:
Maar als er iemand "on-site" is ..kan je vast wel wat regelen zodat er remote access komt.
Gewoon via een Zoom/Team/Google Meet verbinding meekijken met iemand die als "handjes op afstand" wat commandos intikt .. en zodra je SSH toegang hebt tot een machine daar .. kom je zelf wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Of onder toezicht even Cloud acces aan laten zetten, kun je daarna gewoon vanaf huis mee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ga ik even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
jvanhambelgium schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:16:
Mischien moet sowieso kijken naar een opzet met de nodige QoS/Shaping zodat de bezoekers eigenlijk de boel niet kunnen platleggen. Natuurlijk blijft de uplink Internet/Starlink (en geen MPLS-netwerk) maar toch.

Heb je op de EdgeRouter X niet wat QoS/Shaping mogelijkheden ?

YouTube: How to Set Up EdgeRouter QoS

Mischien zorgen dat je de nodige opsplitsing doet dat "Guest" een bepaalde VLAN/IP-range krijgen los van de rest en dan kan daar mee aan de slag qua Qos/Shaping.
Yes, ik heb ook een EdgerouterX, die limiteert zo het verkeer van mijn kinderen zodat vrouwlief en ik gewoon thuis kunnen werken ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Okay...

Blijkbaar, zat de stekker van de uplink naar de router er soort van half in.
Hij was de lange kabel aan het testen met een tester, en kwam er achter dat de uplink van de Starlink naar de edgerouter er helemaal uit was.

Uiteindelijk dus teveel gerommeld met de kabels, en nu werkt het weer prima.

Wie ga ik nu het beste antwoord geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag mij alleen af waarom voor het TV kijken geen satelliet gebruiken. Ken het starlink abbo niet maar kan mij voorstellen dat het kostentechnisch rendabel is. Al zal dat aan het gebruik liggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Chielos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:15:
Wie ga ik nu het beste antwoord geven :)
Keuzes keuzes keuzes .. maar volgens mij heeft niemand hier gezegd "zit de stekker er wel in" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Chielos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:15:
Uiteindelijk dus teveel gerommeld met de kabels, en nu werkt het weer prima.
Heb je ondertussen nu wel remote toegang? Zodat je de volgende keer er wel makkelijker bij kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Nee, nog niet, zit zelf ook op vakantie adres. Maar is wel de beste opmerking ;)
Pagina: 1