Scorelijst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lind0633
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
Beste allemaal,

Hierbij mijn eerste vraag op dit forum:

Ik werk op een groep met mensen met een psychiatrische stoornis in combinatie met een verstandelijke beperking. Hier zien we regelmatig patronen in het gedrag, maar om dit goed in kaart te kunnen brengen ben ik bezig geweest om in Excel een scorelijst te maken. Als voorbeeld: we zien vaker agressief gedrag, bij de dames op de groep die niet of nauwelijks praten rond de menstruatiecyclus. Dit kunnen we natuurlijk in een rapportage beschrijven maar blijft behoorlijk subjectief en is niet goed samen te vatten in een tabel of scorelijst. Ik ben dus op zoek naar iemand die mij kan helpen om diverse situaties (menstruatie, weersomstandigheden of feestdagen) te koppelen aan gedrag, tijdstip, bezetting van personeel om te kijken of hier patronen inzitten waar we iets mee kunnen om het leven van onze bewoners weer wat beter te kunnen maken. De bedoeling is dat we dit op een tablet (android) gaan bijhouden, omdat deze altijd op de groep kan liggen. Het hoeft dus niet perse een excel bestand te zijn, maar mag ook een app zijn. Daar heb ik overigens helemaal geen verstand van.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel en anderen op een android tablet

Ik heb lang en uitvoerig gezocht naar anderen die ook getracht hebben iets dergelijks te maken. Maar kon niets vinden wat past bij wat wij zoeken.

Ik hoop dat er iemand is die met ons mee kan denken. Bij voorbaat hartelijk dank, Johan

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:41
Dit lijkt me uiterst gevoelige data die je, als het überhaupt al mag opslaan, in een goed beveiligd systeem wil opslaan. Een excel op een tablet voldoet daar zeker niet aan. Stop hier onmiddellijk mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Op basis van onderstaande "trefwoorden" raad ik je allereerst aan contact te zoeken met een zogenoemde Privacy Officer (PO) of de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van jullie instelling. Hoe goed bedoeld ook, je loopt ernstig risico jullie instelling ernstig in de verlegenheid te brengen door dit (onvoldoende zorgvuldig) te doen. Het is niet onmogelijk, maar er zitten aanzienlijke haken en ogen aan.
  • groep [..] mensen
  • psychiatrische stoornis in combinatie met een verstandelijke beperking
  • patronen in [..] gedrag
  • in kaart [..] brengen
  • scorelijst
  • agressief gedrag
  • koppelen aan gedrag [van clienten]
  • op een tablet (android) [..] bijhouden
  • deze [tablet zal] altijd op de groep [..] liggen
Waar je naar op zoek lijkt te zijn is wat ik ken als Business intelligence. Dat kan al een heel eind met de MS365 versie van Excel. Nogmaals, zonder PO of FG te raadplegen op eigen houtje hier mee gaan knutselen, niet doen!

BI is overigens een vakgebied an sich, niet iets wat elke IT'er of "handige jongen met Excel" ook wel kan. Verzamelingenleer en ontwerp van relationele databases moet je in uitblinken. Je zal met iemand in kaart moeten brengen welke antwoorden je wil kunnen geven, hoe je die antwoorden wil visualiseren, welke gegevens je daarvoor nodig hebt, welke gegevens automatisch ingevuld kunnen worden (bijv. weersomstandigheden) en wat je handmatig moet invoeren.

Vanwege de aard van de gegevens zal je die gegevens goed moeten beschermen, in jargon o.a.: toegangsbeveiliging, versleuteling en (audit-trail) logging. Het zogenoemde Security-by-Design and -Default.

Je doet er verstandig aan de werking vast te leggen in een zogenoemd "Functioneel Ontwerp", zodat je over een jaar nog weet hoe het voor jou als gebruiker moest werken. Ook doe je er verstandig aan degene die het technisch voor jou in elkaar zet dat vast te laten leggen in een zogenoemd "Technisch Ontwerp", zodat een andere ontwikkelaar of BI'er houvast heeft als die er aan moet sleutelen. Zo'n FO en TO liefst zo bondig mogelijk, niemand heeft zin om hele boekwerken te moeten doorworstelen.
lind0633 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:54:
Ik heb lang en uitvoerig gezocht naar anderen die ook getracht hebben iets dergelijks te maken. Maar kon niets vinden wat past bij wat wij zoeken.
Dat heeft er wellicht mee te maken dat:
  1. het gevoelige gegevens over een kwetsbare groep mensen gaat;
  2. het niet per se een simpel Excel klusje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lind0633
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
Hallo beiden,

Allereerst bedankt voor de info die jullie geven. Na jarenlang in de zorg te werken ben ik mij zeker bewust van de benodigde voorwaarden op het gebied van privacy (AVG) wetgeving, opslag van gegevens en dergelijke. Ook heb ik daar al uitgebreid contact over gehad en toestemmingsformulieren klaar staan. Dus dat is allemaal nagenoeg afgedekt. Ik snap jullie vrees en vond het fijn om te lezen dat er meegedacht wordt. Maar wat mij volledig duidelijk wordt is dat ik een heel moeilijk iets zoek wat, als ik het zo lees, boven de pet gaat van mij en velen. Bedankt voor jullie meedenken en antwoorden. Ik ga weer eens nadenken.