Data's overnemen en goed zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Mijn vraag:
Wie kan mij helpen met een formule maken waar ik data overneem van de ene sheet naar de andere sheet en op de juiste plek neerzet. Ik heb nu 2 sheets, Boeken met schrijvers, boeken met titels. In allebij de sheets staan dezelfde boeken vermeld, alleen in de ene sheet staan ook schrijvers vermeld en in de andere sheet referenties. Dit wil ik samenvoegen zodat ik een sheet krijg met de titels, schijvers en referenties. Graag met een formule als dat kan?

In het kort:
- Sheet: Boeken met schijvers. Staat bij elk boek de schijver vermeld. Maar heeft geen referentie nummer.
- Sheet: Boeken met referenties: Staat bij elk boek de referentie vermeld. Maar staan de schijvers niet bij vermeld.

Nu wil ik in de sheet boeken met schrijvers de data's van de rij referenties overnemen van de sheet boeken met refenties. Maar de referenties moeten wel bij de juiste titel boek neergezet worden. De volgorde van de titels zijn anders en de aantallen van de boeken zijn ook anders. Dus excel moet zelf op een slimme manier zien dat een bepaalde titel tekst de data van de referentie word overgenomen bij dezelfde titel tekst in de andere sheet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De engelse versie van WPS office. Maar dat werkt hetzelfde als MS office Excel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om met de zoekfuntie alle datás handmatig in te voeren. Maar het gaat om 800 cellen ik ben dan superlang bezig. Ik hoiop dat er een formule is om te nestelen of iets dergelijks.

Beste antwoord (via Glamourt op 18-08-2023 08:53)

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 21:51
De naam van het boek is dus de verbindende factor?
Is het dan niet simpel genoeg om op kolom A het boek te zetten door middel van copy/paste, in kolom b een lookup naar schrijver en in kolom c een lookup naar referenties?

Als je lookup niet kent kun je Googlen naar vlookup of xlookup

[ Voor 4% gewijzigd door Renzzie op 12-08-2023 22:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
De naam van het boek is dus de verbindende factor?
Is het dan niet simpel genoeg om op kolom A het boek te zetten door middel van copy/paste, in kolom b een lookup naar schrijver en in kolom c een lookup naar referenties?

Als je lookup niet kent kun je Googlen naar vlookup of xlookup

[ Voor 4% gewijzigd door Renzzie op 12-08-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik zal het is googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Als je er niet uit komt kan je hier ook de sheet posten. Als ik het allemaal goed begrijp is het een heel klein klusje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik heb dit filmpje gevolgt, want in WPS moet de formule iets anders dan in Excel lijkt het. In plaats van een , gebruik je ; YouTube: [WPS Academy] 3.1.1 Excel: How to use the VLOOKUP function

Alleen ik krijg een foutmelding REF. Ik denk dat ik ze niet goed verwijs?
Ik heb dit als formule =VLOOKUP(B2;'Alleen de titels van de dubbele'!$C$2:$C$850;'Alleen de titels van de dubbele'!A:A;TRUE)

B2 = de titel waar het omgaat, waar ik de referentie van nodig heb.
$C$2:$C$850 zijn de titels van de andere sheet waar hij naar moet zoeken voor dezelfde tekst.
A:A;) = is de kolom waar hij de refentie uit moet halen als de teksten gelijk zijn.

Linkje naar de excel sheet --> https://eu.docworkspace.com/d/sIPivqbbXAcOK4KYG

Edit: ik heb hem absolute gemaakt, zodat ik de formule naar beneden kan slepen en bij elke titel de referentie erachter krijg

[ Voor 16% gewijzigd door Glamourt op 13-08-2023 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
In je startpost heb je het over 2 sheets, maar hier tel ik er 5. Geef even aan om welke het gaat zodat we daar geen tijd aan kwijt zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
In de sheet "Dubbele schrijvers+ ref"moet acher de kolom die groen is. De referentie nummers van sheet 'Alleen de titels van de dubbele' komen te staan.

Ik ben al bezig geweest, zoals je ziet. Ik krijg alleen de foutmelding REF

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 13-08-2023 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
Renzzie schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:59:
Als je er niet uit komt kan je hier ook de sheet posten. Als ik het allemaal goed begrijp is het een heel klein klusje
Het is gelukt. Alleen de lookup functie lukt me nog niet wanneer ik verwijs naar verschillende sheets. Dus ik kopieer alle data in dezelfde sheet nu. Sommige data is dan dubbel en kan ik eruit halen. Het is ook een stuk overzichtelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Stel je hebt 2 tabbladden

in tabblad 1 heb je in kolom A alle titels staan (bijv in cel A1 boek 'Tweakers')
In tabblad 2 heb je in kolom A de titels staan en in kolom B de schrijvers

In tabblad 1 vul je dan in cel B1 in: =VLOOKUP(A1;'tabblad 2'!A:B;2;FALSE)

Hier staat dan eigenlijk 'zoek de info uit cel A1 in tabblad 2 kolom A. Als je deze info vind in kolom A, geef dan weer wat op op positie 2 staat (dus kolom B ). False geeft aan dat het een exacte match moet zijn.

Als je de 2 vervangt door een 1 zal hij dus de info uit kolom A van tabblad 2 geven. Als je tabblad 2'!A:B aanpast naar tabblad 2'!A:D kan je daar ook een 3 of 4 van maken als daar de info staat.

@Glamourt
Pagina: 1