Grootte TV scherm 55" inch of 65" inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs0289
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03-2024
Beste tweakers

Ik ben even benieuwd naar jullie mening.
Ik zit te kijken naar ofwel 55" inch of 65" inch qua TV grootte voor in de huiskamer.
Deze is redelijk ruim en zal vanaf de bank gekeken worden.
Er zal TV op gekeken worden, Netflix en tevens games (console en PC).
Kijkafstand is ongeveer 2,5 meter a 3 meter (afhankelijk hoever ik de bank naar achter schuif, maar er is eventueel ruimte voor 2,8-3m.
Raden jullie een 65 inch of 55 inch aan, en waarom?
Ik neig zelf meer naar 65 inch maar wil ook weer niet dat hij heel erg gaat opvallen.
Dit omdat er geen tussenmaat verkrijgbaar althans Samsung QD OLED of Neo QLED.
Was even benieuwd naar ervaringen hierover. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:04
Persoonlijke mening, eerder kleiner dan 55" dan groter.

Vroeger rekenden de online tools uit hoe groot je TV moest zijn aan de hand van de kijkhoek, tegenwoordig aan de hand van of je de pixels nog kan zien (resolutie dus). Puur zodat de meest verkochte formaat aansluit bij de meest gebruikelijke afstand.

De oude tools vind ik veel comfortabeler. Want met 3m afstand 55" kan je al niet meer het gehele scherm scherp zien zonder actief je ogen te bewegen.

Als je veel films kijkt en die home cinema experience wil is een grotere TV natuurlijk wel altijd beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Philip Ross op 12-08-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik verplaats het topic richting BGK, gezien die daar beter thuis past.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is persoonlijke voorkeur, beide maten zijn goed mogelijk bij deze afstand. Belangrijk hier is je interieur, past de televisie daar goed in, of wordt een grote televisie te dominant? Persoonlijk zou ik neigen naar 55".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
Zo groot mogelijk gaan, 77 inch gaat ook nog prima op die afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:02
Goofy1978 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:54:
Zo groot mogelijk gaan, 77 inch gaat ook nog prima op die afstand
Kun je dan nog comfortabel en ontspannen het hele beeldscherm zien? 77 inch lijkt me te groot in de beschikbare ruimte.

Ben zelf tevreden met 55 inch op die afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Altijd leuk die verschillende meningen.
Hier een 65 inch op 2,8 meter afstand (rug tegen leuning).

Eerste keer kijken op een 65 inch (komende van een 42 inch) dacht ik echt van "wow die is groot". Maar na enkele dagen was ik het al gewend.
En op sommige momenten had zelfs een 77 inch prima geweest.

Het is allemaal afhankelijk van wat voor ervaren je wilt beleven.
Kijk je gewoon tv voor het nieuws en de series op sbs en rtl? Dan zal 55 inch prima zijn.

Kijk je veel films en series en heb je liever een immersive ervaring? Ga dan voor een grotere, 65 inch of zelfs 77 inch.

Ongeacht hoe groot het scherm is je kan niet het hele scherm scherp zien. Je ogen focussen zich altijd op een klein stukje. Je zult altijd actief je ogen moeten bewegen om het hele beeld goed scherp te zien. Maar gelukkig houden film / serie makers daar rekening mee om het belangrijkste in het midden van het scherm te tonen.
Dat gezegd hebbende, ik kan prima 'het hele scherm zien' op mijn 65 inch. Maar voor ondertiteling moet je uiteraard wel je ogen bewegen.

[ Voor 7% gewijzigd door thijsco19 op 13-08-2023 10:12 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Laatst online: 21-06 19:49
Homer-Simpson schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Kun je dan nog comfortabel en ontspannen het hele beeldscherm zien? 77 inch lijkt me te groot in de beschikbare ruimte.

Ben zelf tevreden met 55 inch op die afstand.
Voor normaal tv kijken maakt het niet veel uit idd maar TS wil ook films kijken en gamen, ja 77 inch zal daarvoor nog beter geschikt zijn dan 65 inch op die afstand.
Bij twijfel tussen 55 en 65 zeker voor 65 gaan anders heb je na een maand al spijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 23:02
Goofy1978 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Voor normaal tv kijken maakt het niet veel uit idd maar TS wil ook films kijken en gamen, ja 77 inch zal daarvoor nog beter geschikt zijn dan 65 inch op die afstand.
Bij twijfel tussen 55 en 65 zeker voor 65 gaan anders heb je na een maand al spijt. :)
Ieder zijn voorkeur zal ik maar zeggen. 65 kreeg hier geen WAF en ben achter blij dat ik voor 55 ben gegaan. Upgrade vanaf 43 LCD naar 55 OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 20:19
Is een persoonlijke keuze, je zal geen goed antwoord hier krijgen.
Een optimaal kijkafstand bestaat niet gezien niemand dezelfde ogen heeft, neem de tools niet te serieus dus.

Knip een stuk karton uit en hang dat aan de muur en ga vergelijken wat je prettig vind, te groot wend wel te klein wend nooit.

Aan de andere kant ik zie ook mensen met een pc monitor van 22" als tv gebruiken puur omdat die boxen heeft en een tuner, een postzegeltje dus waarbij je met een verrekijker de ondertiteling moet lezen.

Kijk je graag films of gamer ga voor groter, is het af en toe liniair TV dan neem je kleiner.
Ik heb een 55" op ong 3 meter afstand en dat bevalt wel.

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 13-08-2023 12:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:38
Ik ben in een vergelijkbare situatie voor 55” gegaan zo’n driekwart jaar geleden, omdat deze dezelfde fysieke grootte had als de 50” plasma TV die ik de 12 jaar hiervoor had (deze had nog flinke bezels). Mijn broer, ook met vergelijkbare kijkafstanden, heeft sinds een half jaar een 65” en die vond ik in het begin best wel groot, maar dat went enorm snel. En ik moet zeggen de beleving op zo’n 4K scherm bij zo’n groter scherm toch wel beter is. Als ik nu opnieuw de keus moest maken, zou ik voor 65” kiezen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs0289
Dank voor de reacties, een tussenmaat zou fijn zijn geweest, ik ga toch voor de 65 inch.
Mocht het te immersive worden of interieur past er niet bij pas ik dat wel aan ipv andersom.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randy_e
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 23:07
Tijs0289 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:09:
Dank voor de reacties, een tussenmaat zou fijn zijn geweest, ik ga toch voor de 65 inch.
Mocht het te immersive worden of interieur past er niet bij pas ik dat wel aan ipv andersom.
:)
Ik ben benieuwd naar jouw eigen bevindingen na aankoop

psn: Dutch-President

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

65" is echt heel groot. Wij hebben zelf 63" op vergelijkbare afstand, ook een 4K TV, en ik heb er eigenlijk spijt van. Het neemt gewoon heel je woonkamer over, dan moet je al een echte Tweaker zijn en veel TV kijken want je schaamt je kapot voor je grote zwarte gat als er bezoek is en hij niet aan staat.

65" kan nog net, groter wil je in ieder geval zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijs0289
Op het eerste gezicht oogt hij nu net iets te groot, maar als die aanstaat is het ook wel fijn.
Het zal wel een kwestie van wennen zijn.
Ik kijk minder TV, meer series/film of games. Vooral met gamen vind ik het grotere scherm fijner.
Als ik de TV aan de muur heb hangen scheelt dat ook weer 30cm. Achteraf had ik wel voor 55" kunnen gaan, gezien de bank ook op 2,5m gezet kan worden. Anyway, 55 inch was mogelijk weer net iets te klein, of juist precies goed. Maar ehet was een goede aanbieding via Ibood dus prima zo. Ik vind het wel gek dat er weinig tussenmaten zijn, zoals, 58 60 of 62 inch.

[ Voor 10% gewijzigd door Tijs0289 op 21-08-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Laatst online: 15-01-2024
Oon schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:39:
65" is echt heel groot. Wij hebben zelf 63" op vergelijkbare afstand, ook een 4K TV, en ik heb er eigenlijk spijt van. Het neemt gewoon heel je woonkamer over, dan moet je al een echte Tweaker zijn en veel TV kijken want je schaamt je kapot voor je grote zwarte gat als er bezoek is en hij niet aan staat.

65" kan nog net, groter wil je in ieder geval zeker niet.
Ik denk dat de grote van een tv heel persoonlijk is en dat jij daarvoor schaamt is wel heel bijzonder ik ben nog nooit ergens geweest dat ik dacht van wat een groot zwart gat dat de eigenaar zich niet schaamt
Ik kom wel eens bij mensen thuis en heb dan het gevoel dat die mensen heel erg willen laten zien van zie mijn interieur eens en die mensen willen dan ook graag vertellen wat het allemaal wel niet gekost heeft
Doe mij dan maar een zwart gat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Tijs0289 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:32:
Op het eerste gezicht oogt hij nu net iets te groot, maar als die aanstaat is het ook wel fijn.
Het zal wel een kwestie van wennen zijn.
Ik kijk minder TV, meer series/film of games. Vooral met gamen vind ik het grotere scherm fijner.
Als ik de TV aan de muur heb hangen scheelt dat ook weer 30cm. Achteraf had ik wel voor 55" kunnen gaan, gezien de bank ook op 2,5m gezet kan worden. Anyway, 55 inch was mogelijk weer net iets te klein, of juist precies goed. Maar ehet was een goede aanbieding via Ibood dus prima zo. Ik vind het wel gek dat er weinig tussenmaten zijn, zoals, 58 60 of 62 inch.
Die tussenmaten zijn er niet omdat het weinig verschil maakt maar wel heel duur zou zijn. Fabrikanten kopen de panelen in in standaardmaten, waarmee je in theorie wel een TV kunt maken die 2x zo groot is (door twee panelen te combineren en samen te kalibreren) maar niet 1,5x zo groot.
De maten worden dus bepaald door de fabrikant van de panelen, puur op basis van vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Steenw schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Ik denk dat de grote van een tv heel persoonlijk is en dat jij daarvoor schaamt is wel heel bijzonder ik ben nog nooit ergens geweest dat ik dacht van wat een groot zwart gat dat de eigenaar zich niet schaamt
Ik kom wel eens bij mensen thuis en heb dan het gevoel dat die mensen heel erg willen laten zien van zie mijn interieur eens en die mensen willen dan ook graag vertellen wat het allemaal wel niet gekost heeft
Doe mij dan maar een zwart gat
Ieder z'n eigen mening natuurlijk, ik heb liever een woonkamer zonder zwart gat. Vind het altijd wel opmerkelijk dat hier op Tweakers zoveel mensen zijn die graag een absurd grote TV hebben, wat mij betreft sowieso weggegooid geld :)

Maar lijkt me niet het juiste topic om daar verder over te discussiëren, als je daar verder nog argumenten voor hebt dan moeten we even een nieuw topic openen in het juiste forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 11:19
Hier in etappes van 50" naar 55" naar 65" gegaan. Bij elke upgrade denk je eerst "zo, die is groot!" en na een week "een maat groter had ook prima gekund!". Zeker als je veel films kijkt en gamed in 4K. Wij hadden dit weekend de bank een kleine meter naar voren staan omdat we de muur gingen verven. Hadden we 's avonds een film gekeken en zei mijn vrouw dat het veel meer bioscoopgevoel gaf zo en of we de volgende tv niet een maat groter konden nemen :+

Scheelt wel dat wij een Frame tv hebben, zodat je overdag niet tegen een zwart vlak aankijkt, maar een schilderij.

PS de 55" hangt nu in de slaapkamer, daar is het wel redelijk aan de maat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door kleinelievewolff op 28-08-2023 10:18 ]

Pagina: 1