Hond adopteren zonder UBN/TRACES

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wij zitten te overwegen om naast onze herder, die we als pup hebben genomen en opgevoed, een hond te 'redden' uit het asiel. Uiteraard zijn daar heel veel overwegingen aan verbonden, niet in het minst of ze wel samen kunnen leven, maar dat allemaal buiten beschouwing houdende:

Ik heb nu enkele honden gezien via "dierenasiels.com" van verschillende 'stichtingen'. Bij de hond staan twee waarschuwingslabels, te weten 'UBN' en 'TRACES', en een mouse-over leert mij dan dat deze stichtingen niet in het bezit zijn van een UBN of een Traces registratie.

Google leert mij dat een UBN nodig is voor de persoon of organisatie die een importhond als eerste registreert in Nederland en er zijn gevallen waarin een stichting dat niet nodig heeft. Je hebt de UBN in ieder geval wél nodig om een hond te kunnen registreren, maar ook een paspoort aan te kunnen vragen of een chip te kunnen laten zetten.

Over Traces kon ik iets minder vinden maar je moet in ieder geval in dit systeem vastleggen dat je een hond importeert.

Beide gevallen lijken mij een duister zaakje als een stichting duidelijk laat weten honden te 'redden' uit landen zoals Portugal of Roemenië maar vervolgens niet over de registratiemethoden beschikt omdat ook echt volgens de wet te doen. Hoe doen ze het dan? De dieren in kwestie worden namelijk wel met chip, paspoort en intentingen verkocht... (een website vermeld overigens specifiek dat het niet om een 'koop' maar om een 'adoptiebijdrage' gaat....).

M.a.w. wat mis ik hier? Ik wil graag een hond een beter leven geven, maar ik wil geen illegale praktijken voeden/steunen.

- edit -

voor de duidelijkheid: wij zijn niet specifiek op zoek naar een hond uit het buitenland - we zijn gewoon gaan zoeken via google naar asiels die honden aanbieden en zodoende kwam ik hierop terecht.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-08-2023 19:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De praktijk leert dat lokale, gewone dierenasiels meer dan voldoende honden hebben ter adoptie. Beesten uit het buitenland hierheen slepen is vragen om problemen.

n=3 inmiddels, verschillende vrienden en kennissen hebben honden uit Spanje, Oekraïne en dergelijke hierheen gehaald. Zonder uitzondering getraumatiseerde honden met de gekste angsten waar geen land mee te bezeilen valt. Twee van de drie ook nog eens van alles onder de leden.

Als de basisbeginselen voor een fatsoenlijke dierenregistratie al niet op orde zijn zou ik heen snel doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:53:
De praktijk leert dat lokale, gewone dierenasiels meer dan voldoende honden hebben ter adoptie. Beesten uit het buitenland hierheen slepen is vragen om problemen.

n=3 inmiddels, verschillende vrienden en kennissen hebben honden uit Spanje, Oekraïne en dergelijke hierheen gehaald. Zonder uitzondering getraumatiseerde honden met de gekste angsten waar geen land mee te bezeilen valt. Twee van de drie ook nog eens van alles onder de leden.

Als de basisbeginselen voor een fatsoenlijke dierenregistratie al niet op orde zijn zou ik heen snel doorlopen.
Check, OP aangepast. Wij hoeven niet persé een hond uit het buitenland, we zijn gewoon gaan zoeken. We zoeken een hond tot 2/3 jaar oud, een teefje (onze reu is gewoon veel accepterender naar vrouwtjes dan mannetjes) en eentje waarvan we al weten dat ze kinderen gewend zijn (b.v. in het opvanggezin).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:17

sjirafje

No inspirational quotes here

Zoals @Verwijderd ook al aangeeft zitten er al genoeg dieren in de Nederlandse asiels en er komen ook steeds weer nieuwe binnen. Grote kans dat je binnen een paar maanden een maatje kunt vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van de dierenbescherming: https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:33
Geen ervaring met een hond en buitenland wel met een kat uit een asiel in eigen land. Zou gered zijn van de straat, mooi verhaal maar we vonden het beestje gewoon leuk. Dan komen de papieren en je wordt inderdaad geen eigenaar, er is iets van een interview om te kijken of het beestje wel bij je situatie past, het beestje moest gecastreerd worden en je stemt in met een eventuele controle bij je thuis waarbij men het beestje mee terug neemt als men van mening is dat het geen goed leven heeft.
Krabbel eronder, betalen en dan de afspraak voor castratie. De arts waar men mee samen werkt was nog een eindje verder bij ons vandaan dan het asiel, niet echt praktisch. Met de belofte van castratie bij onze eigen arts mocht ze dan toch mee.
Checkup bij de eigen dierenarts die meteen aangaf dat er wel een chip was maar geen registratie dus maar op onze naam gezet. Poosje later laten castreren en begin dit jaar helaas moeten laten inslapen ivm ernstig nierfalen. (Was vermoedelijk 9 a 10 jaar oud, leeftijd onbekend en we hebben haar ruim 8 jaar gehad)
Nooit wat gehoord van het asiel en zelf ook nooit contact opgenomen. Heb me altijd afgevraagd of die poppenkast met een of andere wet te maken heeft of regels die asiels zelf hebben opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:41
Honden uit Spanje, Portugal en voormalig oostblok zijn niet altijd zielige straathonden. Ze worden ook (ongecontroleerd) gefokt voor export.
Sinds 2021 zijn er wel strengere regels, maar de vraag is hoe daar op wordt gehandhaafd.

Het beste kan je een hond gaan zoeken bij lokale dierenasiels, die bekend zijn bij de Dierenbescherming:
Bijvoorbeeld hier:
https://ikzoekbaas.dieren...l/zoek-asieldieren/honden

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1