Voorschakelapparaat TL lamp stuk? 1/2 TL werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 11:44
Hallo,

Ik heb in de schuur een armatuur met twee TL buizen. Eentje daarvan werkt al een tijd niet dus heb vandaag beide TL-buizen vervangen (TLD 58W). Helaas doet die kant het nog steeds niet. Als ik de starters omwissel en de lampen omwissel werkt ook alleen dezelfde kant niet, TL en starter zijn dus goed.

Als ik het armatuur open maak zie ik dat beide TL buizen nog een ander apparaat hebben. Wat ik kan vinden is dit een voorschakelapparaat (VSA?). Soms zie ik ook ballast staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmZ5VNx9vo6UD78x0xnvMxVea0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCg9nhWkLrVRSJEo4KSpNxsI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slIxhb1__X4kRdAsbnEsyWV9j0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYF0TuBGUnjBzSooQKw0Sg1G.png?f=fotoalbum_large

Alle bedrading lijkt goed dus ik verdenk zelf dit apparaat, maar kan op dit typenummer weinig vinden.
Moet ik dan gewoon zoiets hebben?
https://lichtpartner.nl/v...t-tbv-tl-verlichting-58w/
Alleen dit lijkt een elektronische (EVSA?) en geen starter benodigd.

Ik kan maar weinig alternatieve vinden. Of is het verstandiger om gewoon een nieuwe armatuur te kopen?

Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleYouPee op 12-08-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:40

Illusion

(the art of)

Het voorschakelapparaat gaat eigenlijk nooit stuk. Wel de condensator (op het tekeningetje is dat de c bij de -||-), dat is die metaalkleurige cilinder.

Die kan je verwijderen en de draden doorverbinden.

Maar eerlijk gezegd zou ik nooit meer nieuwe tlbuizen kopen en direct vervangen door led.

Klinkt raar, maar Just making sure: staat er onder die tlbak een zaagtafel of soortgelijk zwaar gereedschap?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Illusion schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:39:
Het voorschakelapparaat gaat eigenlijk nooit stuk. Wel de condensator (op het tekeningetje is dat de c bij de -||-), dat is die metaalkleurige cilinder.

Die kan je verwijderen en de draden doorverbinden.

Maar eerlijk gezegd zou ik nooit meer nieuwe tlbuizen kopen en direct vervangen door led.

Klinkt raar, maar Just making sure: staat er onder die tlbak een zaagtafel of soortgelijk zwaar gereedschap?
Maar ik zie maar één condensator, ik zou dan verwachten dat allebei de TL buizen het niet doen?

Het is een oude schuur en het zou maar zo kunnen dat daar zaagtafels o.i.d heeft gestaan. De schuur is ook jaren lang vies geweest. Dit is overigens ook de reden dat ik er geen LED in heb gedaan. Ik moet dan eigenlijk ook de andere armatuur vervangen dus kost toch weer tijd/geld, misschien komt dit wel in de toekomst als alles netjes is. Voor nu wilde ik voor een paar euro aan TL buizen weer goed licht hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:40

Illusion

(the art of)

Nee die oude dubbele tlbakken hebben altijd 1 tl mét en 1 zónder condensator.
Maar ze kunnen ook prima allebei zonder :)

De condensator heeft grotendeels met blindstroom te maken (boeit niet voor een consument alleen voor kantoren en bedrijfshallen met honderden van die dingen), en een heel klein beetje met het lichtbeeld. Door de condensator op 1 van beide knipperen de tl’s net niet tegelijk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Illusion schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:52:

De condensator heeft grotendeels met blindstroom te maken (boeit niet voor een consument alleen voor kantoren en bedrijfshallen met honderden van die dingen), en een heel klein beetje met het lichtbeeld. Door de condensator op 1 van beide knipperen de tl’s net niet tegelijk.
Ah..interessant.
Ik lees dat zo'n condensator ook de starter 'ontstoort'? Ik snap dan alleen niet waarom je er maar één zou hebben. De andere starter/buis is identiek dus waarom heeft die geen condensator nodig hebben. Dat het helpt tegen knipperen klinkt mij logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
Illusion schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:39:
Het voorschakelapparaat gaat eigenlijk nooit stuk.
Minder vaak dan een tl-buis of starter welke beide eigenlijk producten zijn die je om de paar jaar vervangt) Maar VSA's hebben ook zeer zeker niet het eeuwige leven. In mijn ervaring (vroeger onderhoudsmedewerker geweest bij onder andere de universiteit, het ziekenhuis en grote industriële installaties) gaan die ouderwetse VSA's bijna net zo vaak defect als de condensatoren en vervang je ze in grote installaties met emmers vol per jaar.

Aangezien er net nieuwe buizen zijn geplaatst kun je het VSA met gemak vervangen (probeer eerst even met kortgesloten condensator) Of je geeft meer uit en sloopt alles eruit en plaatst er led in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
DoubleYouPee schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Ah..interessant.
Ik lees dat zo'n condensator ook de starter 'ontstoort'? Ik snap dan alleen niet waarom je er maar één zou hebben. De andere starter/buis is identiek dus waarom heeft die geen condensator nodig hebben. Dat het helpt tegen knipperen klinkt mij logischer.
Een starter heeft zijn eigen condensator, sloop er maar een keer eentje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Groningerkoek schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:56:
[...]

Minder vaak dan een tl-buis of starter welke beide eigenlijk producten zijn die je om de paar jaar vervangt) Maar VSA's hebben ook zeer zeker niet het eeuwige leven. In mijn ervaring (vroeger onderhoudsmedewerker geweest bij onder andere de universiteit, het ziekenhuis en grote industriële installaties) gaan die ouderwetse VSA's bijna net zo vaak defect als de condensatoren en vervang je ze in grote installaties met emmers vol per jaar.

Aangezien er net nieuwe buizen zijn geplaatst kun je het VSA met gemak vervangen (probeer eerst even met kortgesloten condensator) Of je geeft meer uit en sloopt alles eruit en plaatst er led in.
Hmm ok, maar waar vervang ik mijn VSA mee? Lijkt me dus dat ik eentje voor 58W nodig heb, maar waar koop ik de juiste?
Hoe dan ook, als ik het goed begrijp zou ik ook eerst kunnen proberen om de aparte grote condensator ertussenuit te slopen..? Dan kan ik dat uitsluiten voordat ik wat bestel.

edit: niet goed gelezen. Condensator omzeilen ga ik dus eerst wel proberen. Wordt vervolgd.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 13-08-2023 01:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je kan ook een vervangende led buis erin hangen zoals deze: https://www.lampdirect.nl...ervangt-58w-8719514486423
Dan hoef je er alleen voor te zorgen dat er 220volt op een kant komt te staan en kan je de bestaande componenten weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DoubleYouPee schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 01:10:
[...]

Hmm ok, maar waar vervang ik mijn VSA mee? Lijkt me dus dat ik eentje voor 58W nodig heb, maar waar koop ik de juiste?
Nou, hier bijvoorbeeld. Eerste hit op google "voorschakelapparaat kopen". Kun je gewoon 1 op 1 vervangen, hoef je ook geen bedrading aan te passen in het armatuur.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Als je toch geld gaat uitgeven, is de montage van een LED-balk een optie? Ongeveer 30 watt zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
evilution schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Nou, hier bijvoorbeeld. Eerste hit op google "voorschakelapparaat kopen". Kun je gewoon 1 op 1 vervangen, hoef je ook geen bedrading aan te passen in het armatuur.
Ja, gaat mij meer om dat ik het juiste type koop, weet niet of er verschillende types zijn buiten max wattage. Die er nu in zit kan maar zo 30 jaar oud zijn.

Wat is bijv. het verschil tussen de "VOSSLOH VSA G13 LN58.116 MAX65W ", de "TRIDONIC LSI LL 58W 230V 50HZ" en de "PHILIPS VSA HF HFP 158 TLD III"
Alle drie 230V/50HZ en tot minstens 58W. Die andere verschillende afkorting zeggen mij niks.

Maar goed ik probeer binnenkort eerst even de condensator te omzeilen.
MarkS90 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:20:
Als je toch geld gaat uitgeven, is de montage van een LED-balk een optie? Ongeveer 30 watt zou genoeg moeten zijn.
Ja, mocht het repareren richting de 50 euro gaan dan ga ik dat zeker overwegen. Mocht iemand tips hebben voor een goed LED alternatief zijn die zeker welkom. Heb het liefst zoveel mogelijk licht, lamp zal niet dagen aan staan en ga dan liever voor meer licht boven zuinigheid. Vandaar dat TL overigens ook geen ramp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:49
Zoals @michiel_ al voorstelde. voorschakelapparaat eruit.
Kroonsteen om de draden doortelussen en ledbalk die op 220 werkt erin.

Dat is de meest goedkope en zuinigste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
DoubleYouPee schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:32:
Wat is bijv. het verschil tussen de "VOSSLOH VSA G13 LN58.116 MAX65W ", de "TRIDONIC LSI LL 58W 230V 50HZ" en de "PHILIPS VSA HF HFP 158 TLD III"
Alle drie 230V/50HZ en tot minstens 58W. Die andere verschillende afkorting zeggen mij niks.
De eerste twee zijn van een verschillend merk. Je kunt ze allebei gebruiken.

De derde is een elektronisch hoogfrequent voorschakelapparaat. Daarbij heb je dus geen starter meer nodig, maar moet je wel de bedrading in het armatuur aanpassen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DoubleYouPee schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Ja, gaat mij meer om dat ik het juiste type koop, weet niet of er verschillende types zijn buiten max wattage. Die er nu in zit kan maar zo 30 jaar oud zijn.

Maar goed ik probeer binnenkort eerst even de condensator te omzeilen.

[...]

Ja, mocht het repareren richting de 50 euro gaan dan ga ik dat zeker overwegen. Mocht iemand tips hebben voor een goed LED alternatief zijn die zeker welkom. Heb het liefst zoveel mogelijk licht, lamp zal niet dagen aan staan en ga dan liever voor meer licht boven zuinigheid. Vandaar dat TL overigens ook geen ramp is.
toon volledige bericht
Die Philips is voor starterloze armaturen. Je moet een van de eerste twee hebben om 1 op 1 te vervangen.

Edit, als test kun je natuurlijk ook even de vsa's wisselen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Illusion schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:52:

Het heeft even geduurd (bijna 1 jaar zie ik nu :X :X ) maar toch nog maar even een update.
Op basis van bovenstaand verhaal van @Illusion de condensator eruit gesloopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMxs-S3IIe84rIxYJwDQL1NghWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZO0UXoPikZEQpp3kZNu93Ab.png?f=fotoalbum_large

Kroonsteentje ertussen en tadaaa d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yorl3VkoNxqMIs7ImJ20InLZimA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z9PN6tClseM65b7DMqJgO3Kh.png?f=fotoalbum_large

Het was dus inderdaad de condensator!
Beide oude TL buizen deden het ook gewoon nog, dus heb weer normaal licht. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 23:17
Je hebt misschien nog wel even licht met die oude TL buizen, maar voor een paar tientjes heb je een LED TL (met reflecterende armatuur) die 3 x zoveel lumen heeft en (minstens) 5 x minder energie verbruikt.
En 'ouderwetsche' TL buizen zijn binnenkort niet meer verkrijgbaar, ze worden uitgefaseerd net zoals gloeidraadlampen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1