Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nootie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik ben geen grote kenner van deze materie, dus ik wil me al op voorhand verontschuldigen als ik blunders zeg :)

Ik zal binnenkort een EV (Skoda Enyaq iV 80) krijgen van mijn werk en ik zoek hiervoor nu een geschikte laadpaal.

Ik heb een driefasige aansluiting 3x400V+N (17,3 kVA) en 25 zonnepanelen van 390Wp.

Graag had ik dus een driefasige laadpaal van 11kW geplaatst met load balancing met de volgende voorwaarden :
- zoveel mogelijk opladen met zonne-energie
- de netafname limiteren op 4 à 5 kW (ifv het capaciteitstarief)

Echter vraag ik me af of het laadvermogen van de laadpalen gemakkelijk kunnen fluctueren? Bijvoorbeeld stel dat mijn zonnepanelen 2kW per fase opbrengen, zal de laadpaal dan de batterij effectief kunnen opladen aan 6kW ipv de 11 kW?

Ik vraag me ook af of de driefasige laadpalen gemakkelijk kunnen omschakelen naar 1 of 2 fases? Bijvoorbeeld stel dat mijn zonnepanelen 3kW per fase opbrengen, maar mijn kookfornuis vraagt ook een vermogen van 3kW voor één fase. Gaat de laadpaal dan de batterij van mijn EV verder opladen met 6kW (3kW per twee fases) zonder dat hij van het net afneemt?

Hebben jullie een idee welke laadpaal hieraan kan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:43
Geen idee welke laadpaal je moet hebben maar wat je zoekt is een paal met "Dynamic load balancing", en volgens mij ondersteunt je auto "Bidirectional charging" dus kijk ook even of je dat interessant vindt. Dan gebruik je de auto ook als thuisaccu. (En ja je kunt instellen dat je auto minimaal bijvoorbeeld 40kWh behoudt als je dat nodig hebt de volgende dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En je wilt ook solar charging, en dan specifiek de palen met een 2e relais waardoor ze tussen 1- en 3-fase kunnen schakelen. Dat omdat de minimale laadstroom effectief vaak alsnog 6A is, dus 4kW, terwijl je met 1-fase veel lager kan.

Als je loadbalanced obv je P1 dan kun je idd de totale afname limiteren. Besef je wel dat je met 5kW max beter enkel 1-fase kan laden omdat de lader over het algemeen niet bijster efficiënt zijn aan de onderkant van hun vermogen.

Oa Peblar kan dit, en de zelfbouw SmartEVSE heb ik zelf goede ervaringen mee.

Wat had je zelf gevonden?

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-08-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:31
Hoe ga je de verrekening doen met je baas?
Alles zelf betalen of alles op rekening van de baas, via een (verplichte) backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Dapdodo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:08:
Hoe ga je de verrekening doen met je baas?
Alles zelf betalen of alles op rekening van de baas, via een (verplichte) backoffice.
Dit lijkt me ook een relevante. Bij ons was de laadpaal gewoon voorgeschreven, een NewMotion paal, dan is dat voor de LM handig met verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
nootie schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:47:
Ik ben geen grote kenner van deze materie, dus ik wil me al op voorhand verontschuldigen als ik blunders zeg :)

Ik zal binnenkort een EV (Skoda Enyaq iV 80) krijgen van mijn werk en ik zoek hiervoor nu een geschikte laadpaal.

Ik heb een driefasige aansluiting 3x400V+N (17,3 kVA) en 25 zonnepanelen van 390Wp.

Graag had ik dus een driefasige laadpaal van 11kW geplaatst met load balancing met de volgende voorwaarden :

Echter vraag ik me af of het laadvermogen van de laadpalen gemakkelijk kunnen fluctueren? Bijvoorbeeld stel dat mijn zonnepanelen 2kW per fase opbrengen, zal de laadpaal dan de batterij effectief kunnen opladen aan 6kW ipv de 11 kW?
Ja, dat kan. De paal kan een maximaal laadvermogen communiceren. Of de auto daar goed mee omgaat is wel een beetje de vraag. Ik heb twee jaar een EQV 300 gereden met op de zaak een laadpaal met load balancing, maar bij teveel wisselingen schoot de auto in storing.
Ik vraag me ook af of de driefasige laadpalen gemakkelijk kunnen omschakelen naar 1 of 2 fases?
Degene waar ik ervaring mee heb, kunnen dat in ieder geval niet. De load balancing is gelijk over de drie fases. In mijn vorige woning merkte ik dat wanneer er in huis veel verbruikt werd op één fase, het laadvermogen drie keer zo hard zakte omdat hij op drie fases limiteerde.
Dit ging overigens over een laadpaal van Ecotap.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:10
nootie schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:47:

Ik vraag me ook af of de driefasige laadpalen gemakkelijk kunnen omschakelen naar 1 of 2 fases? Bijvoorbeeld stel dat mijn zonnepanelen 3kW per fase opbrengen, maar mijn kookfornuis vraagt ook een vermogen van 3kW voor één fase. Gaat de laadpaal dan de batterij van mijn EV verder opladen met 6kW (3kW per twee fases) zonder dat hij van het net afneemt?

Hebben jullie een idee welke laadpaal hieraan kan voldoen?
toon volledige bericht
De zappi voldoet eigenlijk al aan je eisen. Al eens gekeken op de website van zappi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
kokpol schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

De zappi voldoet eigenlijk al aan je eisen. Al eens gekeken op de website van zappi?
Niet helemaal. Op 3 fase schakelt hij op basis van de fase met het laagst beschikbare vermogen en hij schakelt niet de hoogste belaste fase(s) af.
Kan ik opladen in verschillende tempo’s in de fases van het 3-fase opladen?
Nee, wanneer u oplaadt met de 3-fase, dan zal het tempo worden bepaald door fase met de laagst beschikbare vermogenswaarde. De EV kan alleen laden als alle fases hetzelfde zijn.
Maar hij kan wel van 3 naar 1 fase schakelen
Kan ik wisselen tussen het 3-fase en 1-fase opladen?
Een 3-fase zappi die verbonden is aan een 3-fase installatie kan geïnstalleerd worden om in een ECO-modus te laden met enkel 1-fase. Het is heel nuttig wanneer u wilt laden op een laag tempo om uw overschot in de ECO-modus te gebruiken. Hierdoor kunt u al vanaf 1,4kW overschot laden en maximaal gebruik maken van uw eigen energie opwek. U heeft uiteraard altijd de mogelijkheid om sneller te laden (tot 22kW) in de FAST modus of door de Boost functie te gebruiken.
Lijkt me wel dat de Zappi is wat het dichtst komt bij wat TS zoekt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 21:41
Je hoeft je geen zorgen te maken over het verbruik op de ene fase en teruglevering op de andere fases. Je meter verrekent dat intern en meldt uiteindelijk 1 getal, dat is ofwel verbruik ofwel teruglevering.

Als je bv op fase 1 een verbruik van 2 kWh hebt en op fase 2 en 3 elk 1,5 kWh teruglevert heb je uiteindelijk een netto teruglevering van 1 kWh wat je meter registreert.

Dus terugschakelen naar 1 fase is nergens voor nodig en maakt je installatie alleen maar onnodig complex. Ik zou vooral zoeken naar een laadpaal die op basis van je productie en verbruik het geleverde vermogen kan regelen.

Je kan altijd nog een blik werpen in het zelfbouw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Levert de leasemaatschappij niet de paal in dit geval?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:31
Groningerkoek schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:27:
Geen idee welke laadpaal je moet hebben maar wat je zoekt is een paal met "Dynamic load balancing", en volgens mij ondersteunt je auto "Bidirectional charging" dus kijk ook even of je dat interessant vindt. Dan gebruik je de auto ook als thuisaccu. (En ja je kunt instellen dat je auto minimaal bijvoorbeeld 40kWh behoudt als je dat nodig hebt de volgende dag)
Volgens Skoda ondersteunt de Enyaq bidirectional loading nog niet.. Toevallig dit weekend zitten kijken wat de opties binnen Skoda zijn na 24 jaar Octavia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nootie
Smobbo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Dit lijkt me ook een relevante. Bij ons was de laadpaal gewoon voorgeschreven, een NewMotion paal, dan is dat voor de LM handig met verrekenen.
Er wordt gewerkt via Split billing, door middel van een laadpas wordt het verbruik bijgehouden. Het bedrijf bekijkt dan wat de gemiddelde kostprijs per kWh bedraagt op dat moment en zo worden we terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
nootie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Er wordt gewerkt via Split billing, door middel van een laadpas wordt het verbruik bijgehouden. Het bedrijf bekijkt dan wat de gemiddelde kostprijs per kWh bedraagt op dat moment en zo worden we terugbetaald.
Die methode snap ik even niet.
Je laad toch thuis? Dan is de gemiddelde kostprijs per kWh niet relevant, het gaat om wat jij moet betalen aan je energieleverancier.

In de backoffice van de paal moet ik gewoon mijn energietarief naar eer en geweten invullen, die wordt dan gehanteerd.

Hoe zou dat in jouw situatie werken als je een slecht energiecontract hebt. Het verschil tussen het gemiddelde en je eigen tarief betaal je zelf? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nootie
Remcoder schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:11:
Je hoeft je geen zorgen te maken over het verbruik op de ene fase en teruglevering op de andere fases. Je meter verrekent dat intern en meldt uiteindelijk 1 getal, dat is ofwel verbruik ofwel teruglevering.

Als je bv op fase 1 een verbruik van 2 kWh hebt en op fase 2 en 3 elk 1,5 kWh teruglevert heb je uiteindelijk een netto teruglevering van 1 kWh wat je meter registreert.

Dus terugschakelen naar 1 fase is nergens voor nodig en maakt je installatie alleen maar onnodig complex. Ik zou vooral zoeken naar een laadpaal die op basis van je productie en verbruik het geleverde vermogen kan regelen.

Je kan altijd nog een blik werpen in het zelfbouw topic.
Terugschakelen naar 1 fase is denk ik aangeraden als de zonnepanelen weinig stroom terug levert aan het net. Als het klopt dat de minimale laadstroom 6A kan ik met de overschakeling naar 1 fase naar een lagere laadstroom gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nootie
Smobbo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Die methode snap ik even niet.
Je laad toch thuis? Dan is de gemiddelde kostprijs per kWh niet relevant, het gaat om wat jij moet betalen aan je energieleverancier.

In de backoffice van de paal moet ik gewoon mijn energietarief naar eer en geweten invullen, die wordt dan gehanteerd.

Hoe zou dat in jouw situatie werken als je een slecht energiecontract hebt. Het verschil tussen het gemiddelde en je eigen tarief betaal je zelf? :o
Bij ons zijn er twee mogelijkheden:

eerste mogelijkheid :
Laadpaal wordt door het bedrijf zelf geplaatst (kost is wel nog door mij te betalen).
Dan wordt effectief een gemiddelde kostprijs per kWh gehanteerd. Als je inderdaad een slecht energiecontract hebt, doe je verlies...

tweede mogelijkheid :
Laadpaal wordt door mij zelf geplaatst (kost is nog altijd door mij te betalen :) )
Dan mag ik zoals jij zelf mijn energietarief invullen. Echter vraag ik me wel af of deze methode zal blijven standhouden, als namelijk iedereen begint te overdrijven met het opgeven van zijn energietarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nootie
kokpol schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Dan verdiep ik me inderdaad verder op de Zappi. Misschien nog één vraag gaat de Zappi bij verschillende laadstromen per fases zijn laadstromen "herberekenen"?

Bijvoorbeeld stel dat de zonnepalen 12A per fase terug levert aan het net. Mijn kookfornuis staat ook op en vraagt 6A. Dat wil zeggen dat mijn laadpaal op één fase 6A heeft en op de andere twee fases 12A. Zoals hierboven ook al vermeld, dienen de laadstromen over de drie fases gelijk te zijn. Idealiter zou de laadstromen per fase 10A moeten zijn om 100% gebruik te maken van de zonne-energie. Zou de Zappi laadpaal ook zo werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:33
nootie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Dan verdiep ik me inderdaad verder op de Zappi. Misschien nog één vraag gaat de Zappi bij verschillende laadstromen per fases zijn laadstromen "herberekenen"?

Bijvoorbeeld stel dat de zonnepalen 12A per fase terug levert aan het net. Mijn kookfornuis staat ook op en vraagt 6A. Dat wil zeggen dat mijn laadpaal op één fase 6A heeft en op de andere twee fases 12A. Zoals hierboven ook al vermeld, dienen de laadstromen over de drie fases gelijk te zijn. Idealiter zou de laadstromen per fase 10A moeten zijn om 100% gebruik te maken van de zonne-energie. Zou de Zappi laadpaal ook zo werken?
Ja, dat werkt gewoon. Bij ECO+ laden op zonnestroom wordt continue bijgestuurd om de teruglevering op nul te houden.

Bij de Zappi zul je nog wel een apart mid gecertificeerde kWh meter moeten installeren voor de afrekening met je werkgever.

[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 14-08-2023 18:02 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
guido66 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Ja, dat werkt gewoon. Bij ECO+ laden op zonnestroom wordt continue bijgestuurd om de teruglevering op nul te houden.

Bij de Zappi zul je nog wel een apart mid gecertificeerde kWh meter moeten installeren voor de afrekening met je werkgever.
Neehoor, met de nieuwe software update kan de zappi automatisch verrekenen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1