Schimmelvlekken velux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:10
Hoi,

Door slecht verluchten en verwarmen van de badkamer zijn er schimmelvlekken ontstaan op het hout van 2 veluxramen. Gedeeltelijk ging het eraf dankzij soda en verdund bleekmiddel. Echter niet alles.

Is de oplossing licht schuren, grondverf en dan lakken?

Velux zelf verkoopt Herstelkits, maar die zijn blijkbaar voor lakschade.
Oxaalzuur helpt blijkbaar niet voor schimmel.

Het raam dateert uit 2009. Op termijn wil ik die vervangen door nieuwe hogerendementsramen, maar momenteel heb ik andere prioriteiten voor zaken die gerepareerd moeten worden (en budget nodig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quMS8zU1c7EjSPeqcI-GvFEHYvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kldafg2USqcKNLvdeDh9LNSe.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Oxaalzuur (ook wel ontweringswater genoemd) aanschaffen, gebruiksaanwijzing goed lezen en daarna toepassen. Zou in principe moeten lukken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:19:
Oxaalzuur (ook wel ontweringswater genoemd) aanschaffen, gebruiksaanwijzing goed lezen en daarna toepassen. Zou in principe moeten lukken.
ah ok want ik vond tegenstrijdige berichten. Ik ga het eens proberen, het kost blijkbaar niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
cy-gor25 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:06:
[...]ah ok want ik vond tegenstrijdige berichten. Ik ga het eens proberen, het kost blijkbaar niet zoveel.
Nou ja, oxaalzuur haalt de vlekken uit het hout. Wanneer je vervolgens doorgaat met onvoldoende luchten waardoor het hout weer vochtig wordt en er weer schimmel ontstaat, tja, dan kan je opnieuw beginnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Nou ja, oxaalzuur haalt de vlekken uit het hout. Wanneer je vervolgens doorgaat met onvoldoende luchten waardoor het hout weer vochtig wordt en er weer schimmel ontstaat, tja, dan kan je opnieuw beginnen.
Absoluut. Dat, verluchten en verwarmen, pakken we nu wel goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:03

ViezeVis

Sample Text

Tegenwoordig zijn die Velux dakramen in kunststof of geschilderd hout te verkrijgen. Ik kreeg de tip van een aannemer en van een oud-bouw kennis om het dakraam te lakken. Wij hebben zelf ook van die zwarte vlekjes (niet zo erg als bij jou) op het hout zitten. Na 14 jaar mag dat ook wel, maar inmiddels komt bij ons een deel van die toplaag ook ietsjes los. Je kunt het lakken met blanke aflak of gewoon schilderen als een kozijn.

Oxaalzuur/ontweringswater werkt overigens heel goed :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1