Synology, hoe krijg ik mijn admin Home map terug na reset?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-01 12:37
In mijn vakantie is er iets in mijn netwerk gebeurd (Ziggo gigabit modem of Synology) waardoor mijn Synology niet meer te bereiken was. Ik werkte veel met de ‘Admin’ inlog. En had onder deze inlog bestanden opgeslagen in Homes.

Na mijn vakantie was mijn Synology DS713+ dermate in de war dat ik de schijf niet meer vanaf afstand kon bereiken. Na meerdere pogingen om de nas goed in te stellen heb ik besloten om de Synology te resetten doormiddel van de resetknop achterop. Dus ik met een paperclip 4 sec. de resetknop ingedrukt om alle instellingen te resetten met behoud van mijn bestanden.

Na het opnieuw instellen zijn de foto's zijn gewoon zichtbaar. Maar de Map ‘Homes’ waar die ik gebruikte om bestanden in op te slaan is niet meer zichtbaar / dan wel helemaal leeg. Iemand een idee hoe ik mijn oude bestanden terug / weer te zien krijg?

De schijven zijn niet geformatteerd, totale opslagcapasitet komt overeen met voor de reset. De bestanden lijken met andere woorden nog wel op de schijf te staan. Maar in een map van een andere gebruiker. (Deze gebruiker bestaat nu eigenlijk niet meer na de reset)

Wie kan mij helpen om deze bestanden toch weer inzichtelijk te krijgen?

Heeft het nu om een bracket aan te schaffen of de schijf daarin te doen en via USB de schijf uit te lezen op een computer?

Of is er een andere manier die ik nu over het hoofd zie?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via pascald op 18-08-2023 11:40)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij moet je idd weer home folders aanzetten.
Dan hopen dat ze er weer zijn.

Verder zou ik dan ook even kijken om geen admin account te gebruiken maar losse named accounts.
1 met verhoogde rechten.
1 met user rechten waar je gewoon in gaat werken.

Verder mogelijk een tip om ok te kijken naar backups.
Zo te lezen is dat nu niet ingericht (je gebruikt denk ik je nas RAID als backup) maar zoals je nu merkt er kan altijd iets gebeuren waardoor je niet bij je data kan. Een extra (offsite) backups is ook aan te raden.
Want rai =/= backup

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Welk RAID type gebruik je en hoeveel schijven zitten erin? Dat maakt namelijk uit als je hem via Linux aan een computer wilt gaan uitlezen. Via Windows wordt dat geen succes.

Verder is de admin user al een paar jaar deprecated en niet meer bedoeld om data in op te slaan, je behoort na het instellen van de NAS direct named users te maken en de admin uit te zetten, maar daar heb je nu niks meer aan.

Er is buiten homes ook nog home, direct gekoppeld aan je user. Staat daar nog wat? Even checken via de webinterface.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:21
Je moet misschien de homes mappen weer aanzetten?

Ik weet echter niet of de inhoud van het admin account bewaard blijft. Deze doe je volgens mij uitzetten in de out-of-box stappen. Dus waarom je die gebruikt hebt is mij even een raadsel.

De disks eruit halen kan, maar dan moet je wel aan de slag met linux.

Heb je backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
@nelizmastr Er zitten 2 schijven in. Zijn ingesteld als Raid 1 (gespiegeld)

Ik zie geen verdere data in Home of Homes.
Omdat ik twijfelde heb ik voor de reset 1 van de 2 schijven er uit getrokken. (Misschien voorbedachte rade? 🫣)

Ik heb zelf geen Linux computer en ook helemaal geen ervaringen mee. Als ik je goed begrijp gaat het een lastig verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
@jeroen3, waarom… geen idee!? Geen Di-hard tweaker. Gewoon consument die een grote opslag wilde. Waarbij je foto’s makkelijk vanaf afstand kon benaderen en een handige tool voor een op cam.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij moet je idd weer home folders aanzetten.
Dan hopen dat ze er weer zijn.

Verder zou ik dan ook even kijken om geen admin account te gebruiken maar losse named accounts.
1 met verhoogde rechten.
1 met user rechten waar je gewoon in gaat werken.

Verder mogelijk een tip om ok te kijken naar backups.
Zo te lezen is dat nu niet ingericht (je gebruikt denk ik je nas RAID als backup) maar zoals je nu merkt er kan altijd iets gebeuren waardoor je niet bij je data kan. Een extra (offsite) backups is ook aan te raden.
Want rai =/= backup

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
@DarkSide ,
"Volgens mij moet je idd weer home folders aanzetten.
Dan hopen dat ze er weer zijn."

Dit was de oplossing! Bedankt.

[ Voor 63% gewijzigd door pascald op 18-08-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En dan nu: Stoppen met het gebruiken van je Admin account. Dat is ook het advies wat veel gegeven wordt. Maak een andere gebruiker aan en geef die exact dezelfde rechten als je Admin. Daarna schakel je de Admin uit (verwijderen hoeft niet).

De reden: Van buitenaf wordt vaak gepoogd in te loggen onder Admin, omdat dit een veelvoorkomende gebruiker is. Dit gaat doorgaans geautomatiseerd maar men hoeft maar één keer geluk te hebben. Uiteraard ken ik je wachtwoordpolicy niet maar bij een kort wachtwoord kan het maar zo gedaan zijn met je account en je data.
Pagina: 1