Niewe GPU en M2 NVMe SSD of sparen nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-08-2023
Hi!

Ik ben al een paar dagen aan het kijken of ik beter mijn PC kan upgraden of beter kan sparen voor een nieuwe. Mijn belangrijkste vraag is hoe verouderd mijn setup is en of het de moeite waard is om deze te upgraden of niet. |:(

De setup is uitsluitend voor videobewerking (6k RAW) en wat kleine animatiedingen, zoals 3D object tracing en special effects. Ik gebruik voornamelijk Davinci Resolve, dat vooral de GPU gebruikt voor zware taken.

Mijn huidige stetup:

Systeem: Precisietoren 7810
Moederbord: Dell 0KJCC5 A00
Processor: Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2667 v3 (@)3.20GHz, 3201 MHz, 8 core(s), 16 log.processor(s)
GPU: NVIDIA Quadro P4000
Geheugen: 64GB (DDR4)
Busspecificaties:

PCI-slot (slot 6)
PCIe x16-slot (PCIe 2.0 bedraad als x4) (slot 5)
PCIe 3.0 x16-sleuf (sleuf 4)
PCIe 2.0 x1-slot (slot 3)
PCIe 3.0 x16-slot (slot 2)
PCIe x16-slot (PCIe 3.0 bedraad als x8) (slot 1)

Zie moederbord hier: https://www.dell.com/supp...a-b3b7-1923e632590e&lang= nl-ons

Upgrades die ik van plan ben:

- Vervanging van de GPU van Quadro p4000 naar GTX 4070 (indien de moeite waard) of GTX 3060 OC 12G (een stuk goedkoper)

- een PCIe naar 2x M2 (NVMe) adapter + 2 x M2 1TB NVMe SSD

(DELOCK 89837 PCIe x8 > 2x M.2 NVMe, bifurcatie) en (Lexar NM800PRO met Heatsink 1TB SSD)

Ik ben van plan één van de M2 ​​SSD's te gebruiken voor het besturingssysteem en de andere voor video- en cachebestanden.

Ik heb nog steeds één van de PCIe3-slots nodig voor een USB-C-adapter die er al in zit, om enorme videobestanden van SSD's over te zetten. Dat betekent dat als ik de upgrade uitvoer zoals hierboven beschreven, alle 3 de PCIe 3-slots bezet zullen zijn.

Ik vraag me af of deze upgrade nog een paar jaar meegaat, of dat het verouderde moederbord voor bottlenecks gaat zorgen. Deze upgrade kost me ongeveer €1k (met de GTX 4070, of €600 met de 3060 12g) terwijl een nieuwe pc of laptop met vergelijkbare specificaties me misschien €2 tot €2,5K kost, maar ik neem aan dat die dan weer langer meegaat? 8)7

Ps. ik zou ook overwegen om indien mogelijk het moederbord te verwisselen, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik denk dat ik het met wat tutorials wel red, maar ik heb geen idee of ik in dit geval mijn CPU-koelers, voeding enz. zou kunnen behouden, aangezien ik waarschijnlijk niet alleen een nieuw moederbord nodig heb, maar ook een nieuwe behuizing. Wat ik zou behouden: CPU, DDR4-geheugen en indien mogelijk voeding en koelers zijn?. Moederbord heeft een LGA 2011-3 v3 socket.

Alle tips zijn enorm welkom! Thanks alvast :)

Beste antwoord (via Crabman op 13-08-2023 14:46)

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
Ik zou voor een nieuwe build gaan. Ook al schaalt Resolve heel lekker met betere GPU's, de basis om het programma te laten draaien blijft natuurlijk CPU-heavy.

Zelfs mijn 4 jaar oude edit-pc wordt niet /nauwelijks geüpgrade, maar over X jaar compleet vervangen. Deze kan (ook met een upgrade hier en daar) gewoon niet op tegen de nieuwere technologie.

Als Resolve-user loont het zich om de RTX 4070 te halen t.o.v. de 3060. Bij Premiere is dit niet het geval, maar Resolve heeft daar echt veel baat bij. Kijk hierbij vooral naar CUDA-cores en VRAM. Je Quadro P4000 kan best nog wel even mee, maar een nieuwe, sterkere kaart gaat Resolve fijn vinden.

Begin met OS + programma's op een NVME, liefst zonder gekloot met PCiE-adapters (extra point of failure). Dit gaat sowieso al een behoorlijke performancewinst opleveren.

Ik neem aan dat Resolve (net zoals Premiere) ergens cachefiles naartoe schrijft? Indien mogelijk, laat deze naar een (liefst een aparte) NVME schrijven.

Je footage kan best op een SATA hdd/ssd staan (misschien niet met 6K BRAW, maar ik heb geen problemen gehad met 4K Prores RAW 422 HQ 50 en 100p van een FS5), maar kijk hierbij naar de bitrate van je footage en gebruik als richtlijn "snelheid schijf = 4x de bitrate van je footage".

Aangezien de NVME's tegenwoordig niet meer zo gek duur zijn, zou ik geen risico nemen met zulke hoge bitrates. Dan moet je moederbord natuurlijk wel genoeg slots hebben, en je processor genoeg PCiE-lanes.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwennie op 13-08-2023 13:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
pak geen 3060, het alternatief van AMD is stuk goedkoper voor zelfde kracht.

Je kan natuurlijk altijd zeggen goh over 3 jaar bevalt de pc niet meer, maar de GPU kan ik prima meenemen.

welke voeding heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabman
Thanks!

Het probleem met AMD is dat deze vaak crasht met editing software. Voor gaming idd prima, maar hoor heel veel slechte verhalen van video editors over AMD. Vandaar mijn voorkeur voor Nvidea.

Power supply die ik nu heb is D01t005

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 22:42
Maaruh, wat is nou eigenlijk je probleem?
Wanneer je met je huidige setup goed uit de voeten kunt dan zie ik noodzaak niet zo om te gaan upgraden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabman
Probleem is dat ik met de huidige GPU niet alle taken kan doen die ik wil doen. Tijdens zware opdrachten tijdens het video editen stopt het programma er af en toe mee en sommige taken zijn gewoon niet mogelijk tijdens het editen (er gebeurt dan gewoon niks).

Ik denk dat het aan de GPU ligt, of aan de communicatie tussen GPU en het programma, hoe dan ook is de videokaart verouderd en niet per se heel goed voor (zware) video edit taken.

Daarnaast denk ik dat door zowel de video bestanden als OS op een NVMe SSD te zetten ik de zaken wat kan versnellen, maar misschien is dit verschil minimaal?

zie Userbenchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/63392251

[ Voor 5% gewijzigd door Crabman op 12-08-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Kan je even de stekkers van je voeding controleren? Kan deze uberhaupt wel een nieuwe videokaart aan?

FEATURE SPECIFICATION
Discrete (PCIe 3.0/2.0 x16) up to 2 full-height,
full-length (maximum of single 225 W)

Dat is niet heel veel Watt... maar een 3060 oc kan maar tot 195 pieken, dus zou moeten aan.

[ Voor 53% gewijzigd door 99ruud99 op 12-08-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabman
Thanks!

Ik zie bij de specs het volgende: Wattage: 825 / 685 W (input voltage of 100 VAC – 240 VAC)

bron https://www.dell.com/supp...d-c96dfb9f8d90&lang=en-us

geen idee of dit nou 825 of 685 W is?

Als het goed is zou ik zelfd een RTX 4070 (normaal, niet de ti) moeten kunnen plaatsen toch?

Edit, zie dat het inderdaad om de 825 W versie gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka03uEuJNpk--EAxs5uGIzB2BbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9nJg24tyb8mcl19vcwhcWxs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEiQ_vAuTpN6P3_kfHvBVJqWYg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRDGc4dZtS56M7kqOU358Ci2.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel zitten er twee 6 pins connectoren in. Kan ik deze vervangen voor een 8 pin?

[ Voor 51% gewijzigd door Crabman op 12-08-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakke3
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-08 18:49
Een xeon processor uit 2014 met max clock van 3.6GHz, dat gaat voor elke moderne gpu een beperking zijn denk ik zo. Een volledig nieuw systeem met 4070 moet wel kunnen voor ongeveer 1.5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabman
Sakke3 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:25:
Een xeon processor uit 2014 met max clock van 3.6GHz, dat gaat voor elke moderne gpu een beperking zijn denk ik zo. Een volledig nieuw systeem met 4070 moet wel kunnen voor ongeveer 1.5k
Dank voor je antwoord!

Ik snap dat ik waarschijnlijk niet de volledige kracht uit de GPU zal kunnen halen, maar zal het gaan om een enorm groot verschil?

Zoals ik aangaf edit ik met een programma dat voornamelijk de GPU gebruikt en de CPU in veel mindere maten. Ik snap dat de CPU alsnog de doorvoer is voor de informatie, maar als dit betekent dat alles net iets langzamer gaat is dat niet heel erg. Het gaat mij niet om de allersnelste PC, maar meer om of hij de grafische taak aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabman
99ruud99 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:37:
Kan je even de stekkers van je voeding controleren? Kan deze uberhaupt wel een nieuwe videokaart aan?

FEATURE SPECIFICATION
Discrete (PCIe 3.0/2.0 x16) up to 2 full-height,
full-length (maximum of single 225 W)

Dat is niet heel veel Watt... maar een 3060 oc kan maar tot 195 pieken, dus zou moeten aan.
Na deze vraag ben ik even gaan graven. Ik zie dat ik inderdaad standaard geen 8 pin aansluiting heb zitten.
Wel zit er een 8 pin aansluiting op de PSU, die nu verloopt naar 2x 6 pin (m).

Weet jij toevallig of ik een 8 pin (m) naar 8 pin (m) kan gebruiken vanaf m'n PSU of dat deze 8 pin op de PSU niet hetzelfde is als een normale 8 pin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEiQ_vAuTpN6P3_kfHvBVJqWYg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRDGc4dZtS56M7kqOU358Ci2.jpg?f=fotoalbum_large

De andere optie is om een dual 6 pin (f) naar 8 pin (m) adapter te kopen, maar lees hier en daar dat dit niet de veiligste methode is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb5T7KjaPv7Q4GFeGjXcluS_LQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fS43fAv1tI5SMElCUXtYij6B.jpg?f=user_large

In andere woorden, is de 8 pin op m'n PSU een reguliere 8 pin, of is er een manier om daar achter te komen?

Als dit allemaal te link is en er definitief een nieuwe power supply moet komen denk ik dat ik inderdaad beter een hele nieuwe pc kan bouwen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je een voltmeter die nauwkeurig is?
Dan kan je in boekje nog opzoeken wat power VGA1 aan moet kunnen, dan weet je wat je ermee kan.

Ps, gebruik enkel meegeleverde kabeltjes, soms is de pinout van zo'n oem voeding met anders (al lijkt het wel te kloppen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
Ik zou voor een nieuwe build gaan. Ook al schaalt Resolve heel lekker met betere GPU's, de basis om het programma te laten draaien blijft natuurlijk CPU-heavy.

Zelfs mijn 4 jaar oude edit-pc wordt niet /nauwelijks geüpgrade, maar over X jaar compleet vervangen. Deze kan (ook met een upgrade hier en daar) gewoon niet op tegen de nieuwere technologie.

Als Resolve-user loont het zich om de RTX 4070 te halen t.o.v. de 3060. Bij Premiere is dit niet het geval, maar Resolve heeft daar echt veel baat bij. Kijk hierbij vooral naar CUDA-cores en VRAM. Je Quadro P4000 kan best nog wel even mee, maar een nieuwe, sterkere kaart gaat Resolve fijn vinden.

Begin met OS + programma's op een NVME, liefst zonder gekloot met PCiE-adapters (extra point of failure). Dit gaat sowieso al een behoorlijke performancewinst opleveren.

Ik neem aan dat Resolve (net zoals Premiere) ergens cachefiles naartoe schrijft? Indien mogelijk, laat deze naar een (liefst een aparte) NVME schrijven.

Je footage kan best op een SATA hdd/ssd staan (misschien niet met 6K BRAW, maar ik heb geen problemen gehad met 4K Prores RAW 422 HQ 50 en 100p van een FS5), maar kijk hierbij naar de bitrate van je footage en gebruik als richtlijn "snelheid schijf = 4x de bitrate van je footage".

Aangezien de NVME's tegenwoordig niet meer zo gek duur zijn, zou ik geen risico nemen met zulke hoge bitrates. Dan moet je moederbord natuurlijk wel genoeg slots hebben, en je processor genoeg PCiE-lanes.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwennie op 13-08-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabman
@Zwennie

Enorm bedankt!

Dan inderdaad beter nog even doorsparen. Jammer dat die dingen zo kort meegaan, heb destijds redelijk wat betaald voor deze dino.

En idd op zoek naar een goede nieuwe build met dan iig 2x m2 NVMe voor OS en cache en dan zoals jij zegt de RAW bestanden op een SSD. Wordt anders inderdaad misschien ook te veel geschrijf op die NVME.

Pagina: 1