Windows 2019 Workgroup user accounts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Mijn vraag
Ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken voor de juiste oplossing.
Mijn doel is om van mijn server een nas te maken, en wil ik graag elke gebruiker een eigen folder geven.
Maar ik raak de kluts een beetje kwijt als het om workgroup/domijn gaat, iets wat in veel tutorials voorkomt.
Daarnaast heb ik een combi van Windows en Mac gebruikers, wat naar mijn vermoeden de boel flink ingewikkelder gaat maken,

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows Server 2019
Hp Prodesk 600 g2 SFF + 32GB ddr4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik begrijp redelijk hoe je folders maakt en deelt over mijn eigen thuis netwerk.
Ik heb al 2 gebruikers accounts gemaakt op de server (lokaal)
En 2 folders 1 per gebruiker.

Maar nu krijg ik die default melding van: Windows cannot acces \\servername\foldername
Dus ik begrijp dat de server een client toegang weigert.

Beste antwoord (via Mister-White op 15-08-2023 09:33)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Alle accounts die je op de server maakt zijn lokale accounts, dat is prima.

Maar als je zo'n share benadert moet je de juiste credentials opgeven van een account welke toegang heeft tot de gedeelde map. Laten we die "share" noemen

Stel dat je server Geppetto heet en de usernaam is Pinokkio dan benader je de gedeelde map \\gepetto\share met credentials: gepetto\pinokkio

Ook al heb je op jouw (Windows) computer een account met de naam Pinokkio en hetzelfde wachtwoord, dat is eigenlijk het account jouwcomputer\pinokkio en niet gepetto\pinokkio

Offtopic: wat je nu hebt draaien is een simpele fileserver, maar ik zou het niet persé een nas noemen.

Een (goede) NAS kan meestal meerdere rollen vervullen (zeker die van een fileserver) en biedt vaak meer opties out of the box voor redundante opslag, backups en het draaien van diverse (web)applicaties.

[ Voor 21% gewijzigd door akimosan op 13-08-2023 00:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Alle accounts die je op de server maakt zijn lokale accounts, dat is prima.

Maar als je zo'n share benadert moet je de juiste credentials opgeven van een account welke toegang heeft tot de gedeelde map. Laten we die "share" noemen

Stel dat je server Geppetto heet en de usernaam is Pinokkio dan benader je de gedeelde map \\gepetto\share met credentials: gepetto\pinokkio

Ook al heb je op jouw (Windows) computer een account met de naam Pinokkio en hetzelfde wachtwoord, dat is eigenlijk het account jouwcomputer\pinokkio en niet gepetto\pinokkio

Offtopic: wat je nu hebt draaien is een simpele fileserver, maar ik zou het niet persé een nas noemen.

Een (goede) NAS kan meestal meerdere rollen vervullen (zeker die van een fileserver) en biedt vaak meer opties out of the box voor redundante opslag, backups en het draaien van diverse (web)applicaties.

[ Voor 21% gewijzigd door akimosan op 13-08-2023 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Oke, ik begrijp dat elk systeem zijn eigen lokale gebruikers accounts heeft.
Want tot nu toe heb ik met de remote desktop gewerkt en daarmee log ik in met het administrator account.

Nu maak ik daar folders met opslag. En die folder noem ik bijv: Sjaak, Karin
En nu wil ik dat de persoon vanaf zijn/haar computer bij die folder kan komen, en niemand anders dan die persoon. Dus ik heb op de server lokaal accounts aangemaakt met wachtwoorden.
De Folders heb ik gekoppeld aan de accounts, zodat alleen het account met de juiste naam toegang heeft tot zijn eigen folder/opslag.\

Maar wat is dan de best manier om dit te maken?
Want Ik ben nu al ruim een week aan het zoeken naar een oplossing, maar ik vind het maar niet.
Dus ik ga er al bijna vanuit dat wat ik zoek niet mogelijk is (met de software die ik gebruik)

Ik weet dat er dedicated nasOS systemen zijn die je kan installeren. Maar ik probeer alles op 1 server te draaien.

Ps. waarom is dit geen nas?
Definitie van NAS zegt:
Een NAS is een machine waarmee je harde schijven omzet in een draadloze netwerkopslag

[ Voor 62% gewijzigd door Mister-White op 13-08-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Als je zoekt op wat is een bestandsserver krijg je hetzelfde antwoord maar laten we niet in semantiek duiken.

Als je bekend bent met Windows is het prima om Windows te gebruiken.

Een domein (Active Directory) zet je op als je meer controle wilt over de computers en overige resources in je netwerk en je deze daarin centraal wilt beheren. Het is vooral voor bedrijven van toepassing. Dat is overkill voor wat je wilt.

je maakt op de server accounts aan voor alle gebruikers die je toegang wilt geven tot mappen op je server (karin, sjaak, piet, enz)

Als je de map karin hebt gedeeld (\\server\karin) share permissies everyone full control (geen best practice maar om conflicten met share permissies uit te sluiten) en middels NTFS permissies op de map karin enkel de groepen SYSTEM (Full Control) SERVER\Administrators (Full Control) en het account SERVER\karin(Modify) permissies op geeft dan is stap 1 klaar

Vervolgens ga je vanaf de computer van karin een netwerk verbinding maken met \\server\karin en geef je als credentials bij het benaderen van de share het account server\karin op met het juiste wachtwoord.

Waar loop je dan tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Vervolgens ga je vanaf de computer van karin een netwerk verbinding maken met \\server\karin en geef je als credentials bij het benaderen van de share het account server\karin op met het juiste wachtwoord.

Precies dit, hoe je doe je dit precies?

Ik probeer dit via een windows systeem door de verkenner te openen ,dan netwerk selecteren. Om daarna de juiste map te selecteren.
Ongeacht de share permissies , zie ik alle mappen.
Maar wanneer ik de map met naam wil openen krijg ik foutmelding dat ik geen toegang heb.
En er komt ook geen prompt om in te loggen.

Ik heb ook geprobeerd om met de remote desktop die op admin staat te wisselen naar een gebruiker.
Dat veranderde helaas niks.

[ Voor 47% gewijzigd door Mister-White op 13-08-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
De methode die jij doet op Windows is niet de juiste

Gewoon verkenner openen, typ \\server\share in de adresbalk en probeer te verbinden. Als je niet wordt gevraagd voor credentials, sla dan eerst credentials op in de credential vault / referentiebeheer in het configuratiescherm. Of een snelle stap daarnaartoe via commmandline

control keymgr.dll

Je kunt ook een verbinding maken die altijd zichtbaar bij Deze PC

Open de verkenner, rechtsklik op Deze PC, kies Netwerklocatie toevoegen en in de wizard geef als aangepaste netwerklocatie op: \\server\share

Zo. Zijn dat de stappen waarmee je verder kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
akimosan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:15:
De methode die jij doet op Windows is niet de juiste

Gewoon verkenner openen, typ \\server\share in de adresbalk en probeer te verbinden. Als je niet wordt gevraagd voor credentials, sla dan eerst credentials op in de credential vault / referentiebeheer in het configuratiescherm. Of een snelle stap daarnaartoe via commmandline

control keymgr.dll

Je kunt ook een verbinding maken die altijd zichtbaar bij Deze PC

Open de verkenner, rechtsklik op Deze PC, kies Netwerklocatie toevoegen en in de wizard geef als aangepaste netwerklocatie op: \\server\share

Zo. Zijn dat de stappen waarmee je verder kunt?
Heel erg bedankt! Dit brengt mij weer een stap verder.
Pagina: 1