Nieuwe ramen > rondvliegende steentjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:34
Hallo,

Ze zijn momenteel de nieuwe ramen aan het plaatsen in onze nieuwbouw, de zaakvoerder hiervan gaf aan heel voorzichtig te zijn met het onkruid af te rijden wegens steentjes die kunnen rondvliegen tegen de ramen waardoor deze kapot kunnen gaan.

Ik heb momenteel nog veel onkruid in mijn tuin en zou deze ofwel met een bosmaaier ofwel met een klepelmaaier moeten wegdoen.

Is er een makkelijke/snelle manier om de ramen te beschermen tegen rondvliegende steentjes en vuil? Een afdekzeil (bache) voor de ramen hangen?

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat is
?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, iets ervoor hangen zoals een zeil of een groot stuk karton, of voorzichtiger te werk gaan bij het onkruid maaien. Doe het desnoods met een zeis ofzo.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:15

de Peer

under peer review

ik denk Belgisch voor onkruid maaien met een bosmaaier ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:37
Ik zou iets als stucloper gebruiken. Een steentje dat met grote kracht tegen die ramen komt, gaat makkelijker door het plastic heen dan door verstevigd karton en brengt dan alsnog schade aan (overigens niet alleen op nieuwe ramen). Stucloper lijkt me makkelijker aan te brengen op je ramen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Plaat hout voor de ramen zetten tijdelijk of het onkruid met de hand weghalen.
Als het dat lange spul is dan heb je dat zo weg, trek je meteen de wortels ook mee weg.
Met een maaier blijven de wortels nog zitten.
Kruiwagen erbij om het meteen erin te gooien en je bent zo een heel eind weg met plukken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Stef CB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:30:
Hallo,

Ze zijn momenteel de nieuwe ramen aan het plaatsen in onze nieuwbouw, de zaakvoerder hiervan gaf aan heel voorzichtig te zijn met het onkruid af te rijden wegens steentjes die kunnen rondvliegen tegen de ramen waardoor deze kapot kunnen gaan.

Ik heb momenteel nog veel onkruid in mijn tuin en zou deze ofwel met een bosmaaier ofwel met een klepelmaaier moeten wegdoen.

Is er een makkelijke/snelle manier om de ramen te beschermen tegen rondvliegende steentjes en vuil? Een afdekzeil (bache) voor de ramen hangen?
Koop een zeis, gaat net zo snel als een bosmaaier en naderhand is het afgezeisde spul met een mestvork veel makkelijker op te ruimen dan de fijngehakte meuk van een bosmaaier. Bovendien hoef je geen beschermende kleding aan, geen lawaai, geen rondvliegende steentjes. Milieuvriendelijk want je bespaart een enorme hoeveelheid brandstof, de motor loopt op 2 boterhammen met pindakaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 12-08-2023 10:48 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Maaien :D
Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Koop een zeis, gaat net zo snel als een bosmaaier en naderhand met een mestvork veel makkelijker op te ruimen. Bovendien hoef je geen beschermende kleding aan, geen lawaai, geen rondvliegend steentjes. Milieuvriendelijk want je bespaart een enorme hoeveelheid brandstof, de motor loopt op 2 boterhammen met pindakaas.
Is dat wel te doen op een oppervlakte van 1500m2? Tevens staat het onkruid op sommige plaatsen 1,5m hoog en zijn de stengels her en der 2cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 22:38

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het bovengronds afsnijdt, en de rest laat zitten, staat het over vier weken weer even hoog. Ik zou eerder kijken naar een frees.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Thijsmans schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:52:
Als je het bovengronds afsnijdt, en de rest laat zitten, staat het over vier weken weer even hoog. Ik zou eerder kijken naar een frees.
Een frees is ook mogelijk. Heb je een idee of dit gaat wanneer het onkruid 1,5 meter hoog staat?
Vliegen hier dan geen steentjes in het rond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Stef CB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

[...]

Is dat wel te doen op een oppervlakte van 1500m2? Tevens staat het onkruid op sommige plaatsen 1,5m hoog en zijn de stengels her en der 2cm dik.
Dat is inderdaad flink, zowel de oppervlakte als ook het onkruid.
Geen onbegonnen werk maar dan zou ik een deel aan huis met de hand doen en de rest eventueel machinaal.
Houdt goed in de gaten hoe je messen draaien dan kan je een hoop sturen in welke richting alles vliegt.
Met een bosmaaier met de rug naar het huis is meen ik de beste plaats.

Edit:
Stef CB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Een frees is ook mogelijk. Heb je een idee of dit gaat wanneer het onkruid 1,5 meter hoog staat?
Een frees werkt heel anders dus daarmee heb je geen problemen.
Maar dan nog zou ik eerst zoveel mogelijk afvoeren, veel onkruid zal al in bloei staan en de zaden frees je ook de grond is en dat ontkiemd graag met dit weer.

[ Voor 28% gewijzigd door Ad de Jong op 12-08-2023 10:56 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]
[...]

Ja, ik maai elk jaar 2x een vergelijkbare oppervlakte handmatig met de zeis. Staat ook brandnetel en inlandse berenklauw van 1,5 hoog in en stengels van 5 centimeter dik.
Dat is een kwestie van een scherpe zeis (ik heb een cursus gedaan waar ook geleerd werd hoe je een zeis dient te haren, dat is de zeis scherp maken met een haarhamer en een aambeeld).
Zeisen is net als fietsen, wanneer je het eenmaal kunt verleer je het nooit meer. En het is verslavend, zeker wanneer je merkt dat je met een zeis veel nauwkeuriger kunt werken (zeker langs boomstammen of bijzondere plantjes) dan met een bosmaaier of klepelaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Stef CB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:54:
[...]Een frees is ook mogelijk. Heb je een idee of dit gaat wanneer het onkruid 1,5 meter hoog staat?
Een frees werkt niet bij onkruid wat 1,5 meter hoog staat, dat wikkelt zich rond de frees. Dan moet je eerst klepelen.
Maar, wat wil je eigenlijk met je tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

[...]

Met zoon oppervlak kan je de stenen toch wel een andere kant op mikken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou even je verzekering checken, misschien aanpassen zodat eigen ruitschade er ook inzit, zeker als je hier bang voor bent kan dat wat zorgen wegnemen.
Wat ook al gezegd is, een plaat triplex voor de onderkant v.h. raam (50cm of zo) zal wel voldoende moeten zijn voor een maaier met een dek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Een frees werkt niet bij onkruid wat 1,5 meter hoog staat, dat wikkelt zich rond de frees. Dan moet je eerst klepelen.
Maar, wat wil je eigenlijk met je tuin?
Het is momenteel eigenlijk nog bouwgrond (ruwbouw bijna klaar).
Het perceel is helemaal onderkomen.

Wat mijn plan was is om één van de komende weken het onkruid te klepelen en dan einde zomer nog eens en dan helemaal omfrezen zodat ik komend jaar in mei/juni meteen gras kan zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
twain4me schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Met zoon oppervlak kan je de stenen toch wel een andere kant op mikken. :9
Ja klopt wel :D
True schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:03:
Ik zou even je verzekering checken, misschien aanpassen zodat eigen ruitschade er ook inzit, zeker als je hier bang voor bent kan dat wat zorgen wegnemen.
Wat ook al gezegd is, een plaat triplex voor de onderkant v.h. raam (50cm of zo) zal wel voldoende moeten zijn voor een maaier met een dek.
Dat had de aannemer van de ramen ook al aangegeven. Gezien ik met een SOD werk is dit wat lastiger aangezien alles onder hun valt momenteel. Of kan ik enkel voor ramen een tijdelijke verzekering op mij nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Stef CB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Het is momenteel eigenlijk nog bouwgrond (ruwbouw bijna klaar).
Het perceel is helemaal onderkomen.

Wat mijn plan was is om één van de komende weken het onkruid te klepelen en dan einde zomer nog eens en dan helemaal omfrezen zodat ik komend jaar in mei/juni meteen gras kan zaaien.
Lees je even hier en daar in over het meteen toevoegen van bodemverbeteraar etc zodat de grond meteen voldoende voedingsstoffen etc bevat.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1500m2 met een zeis maaien kan prima. Duurt alleen lang :+

Maar ff zonder gekheid: glas kan ook wel wat hebben. En de rest qua evt putjes (dan heb je het al over meer dan gras dat rondvliegt) lijkt me gewoon verzekeringswerk. Opstal voornamelijk. Denk dat die aannemer voornamelijk niet nog eens terug wil komen en simpelweg aangeeft dat je de boel kunt beschadigen.

@Yaksa waar heb je die cursus voor de zeis gedaan? Mijn opa had zon ding en heb er zelf ook wel eens mee gemaaid (en geslepen, en in mijn vinger gehad :+ ) en werkt idd perfect. Nou heb ik maar 6m gras staan, maar lijkt me wel leuk om te kunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Ad de Jong schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Lees je even hier en daar in over het meteen toevoegen van bodemverbeteraar etc zodat de grond meteen voldoende voedingsstoffen etc bevat.
Hallo,
Ja dat ga ik zeker doen! Ik zit momenteel in een groep op facebook waar ik alle tips en tricks die voorbij komen opschrijf betreft het aanleggen van een nieuw gazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Stef CB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Ja klopt wel :D

[...]

Dat had de aannemer van de ramen ook al aangegeven. Gezien ik met een SOD werk is dit wat lastiger aangezien alles onder hun valt momenteel. Of kan ik enkel voor ramen een tijdelijke verzekering op mij nemen?
Geen idee wat SOD is, zal wel weer wat Vlaams zijn? :+ :)F

Maar in Nederland kun je prima twee verzekeringen hebben voor hetzelfde.
Als ik even kijk naar mijn woning kom ik in NL uit bij een opstalverzekering waar ik het glas ook meeverzeker en het eigen risico op 0€ zet en alleen kies voor dagelijks opzegbaar (ik neem aan dat je nu gaat maaien en het daarna netjes kunt bijhouden zonder constant risico op glasschade ..) voor een prijs van ~25€/mnd.
Aan de andere kant haal ik voor dat geld 2,5m 61cm hoog multiplex, ik weet niet hoe lang je glazen constructie/ramen is/zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:10:
1500m2 met een zeis maaien kan prima. Duurt alleen lang :+
@Yaksa waar heb je die cursus voor de zeis gedaan? Mijn opa had zon ding en heb er zelf ook wel eens mee gemaaid (en geslepen, en in mijn vinger gehad :+ ) en werkt idd perfect. Nou heb ik maar 6m gras staan, maar lijkt me wel leuk om te kunnen.
Bij Landschapsbeheer, in bijna elke provincie in Nederland worden deze cursussen gegeven.
Je moet er vaak wel snel bij zijn om je aan te melden, steeds meer mensen willen deze oude techniek weer leren. In Noordholland zijn volgens mij nog cursusplaatsen vrij: linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Bij Landschapsbeheer, in bijna elke provincie in Nederland worden deze cursussen gegeven.
Je moet er vaak wel snel bij zijn om je aan te melden, steeds meer mensen willen deze oude techniek weer leren. In Noordholland zijn volgens mij nog cursusplaatsen vrij: linkje
Thanks. Woon alleen in Brabant, dus ik ga iets dichter bij huis zoeken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
The Eagle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Thanks. Woon alleen in Brabant, dus ik ga iets dichter bij huis zoeken ;)
Geen idee of ze het nog doen maar je kan er altijd een telefoontje aan wagen nietwaar ;)
Klik

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
True schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Geen idee wat SOD is, zal wel weer wat Vlaams zijn? :+ :)F

Maar in Nederland kun je prima twee verzekeringen hebben voor hetzelfde.
Als ik even kijk naar mijn woning kom ik in NL uit bij een opstalverzekering waar ik het glas ook meeverzeker en het eigen risico op 0€ zet en alleen kies voor dagelijks opzegbaar (ik neem aan dat je nu gaat maaien en het daarna netjes kunt bijhouden zonder constant risico op glasschade ..) voor een prijs van ~25€/mnd.
Aan de andere kant haal ik voor dat geld 2,5m 61cm hoog multiplex, ik weet niet hoe lang je glazen constructie/ramen is/zijn?
SOD = sleutel op de deur (1 firma die de volledige bouw doet)
alles tot de voorlopige oplevering valt onder deze firma (hun zijn verzekerd).
Het is inderdaad om nu enkele keren het onkruid te maaien, nadien ligt er een mooi gazon :)

raam 1: 400x250
raam 2: 354x250
raam 3: 240x252
raam 4: 275x355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13
Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Bedankt voor de tip/link, dat lijkt me wel eens leuk om te doen en is bijna bij mij om de hoek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
MzKzM73 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:51:
[...]Bedankt voor de tip/link, dat lijkt me wel eens leuk om te doen en is bijna bij mij om de hoek. :)
offtopic:
Wanneer je serieus er over denkt om ook in de toekomst te gaan zeisen dan raad ik je aan om een zelf een zeis aan te schaffen. Inclusief haarhamer en haarspit/aambeeld. Op de cursus die ik had zat ook iemand die de stand van de zeis (de hoek die het blad maakt) aan kon passen zodat deze in de goede stand kwam te staan voor mijn lengte. Dat luistert (in combinatie met de stand van de (verstelbare) handvaten aan de steel) namelijk nogal nauw voor het beste maairesultaat. Een blad welke de verkeerde hoek heeft maait namelijk niet prettig, het moet eigenlijk vlak op de grond liggen wanneer je de maaihouding aanneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33
met een bosmaaier kan je prima werken zodat steentjes niet richting ruiten vliegen. Kwestie van juiste positie aannemen en er zit ook altijd nog een beschermkap op, die er voor zorgt dat steentjes niet omhoog vliegen.
1500 m2 ga je toch niet met een zeis te lijf?

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1