WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Je hebt twee circuits aan je WP.A-J schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:10:
Wat doen deze 2 extra grotere leidingen dan(voel altijd warm aan? … staat op de leidingen: boven is aanvoer en onder retour. Houden deze de boiler warm?
(Bij die kleine leidingen is boven juist aanvoer van warm tapwater en onder aanvoer koud water.)
[Afbeelding]
1 circuit voor u vloerverwarming/koeling & 1 circuit voor boiler (SWW).
Staan volledig los van elkaar. Je wilt geen 55graden door u vloer jagen.
Wat je ziet bovenaan is de toevoer van warm water voor de boiler op te warmen die van WP komt.
Dit circuit loopt helemaal rond de u boilervat en komt onderaan terug eruit.
Dit kan warm worden bij opwarmfase naar 55graden bvb. en geeft zo warmte aan u boiler af.
Ander leiding is u SWW die jij gebruikt voor de kraan. Deze kunnen ook warm zijn indien je een circulatiepomp hebt geinstalleerd.
Dit wil zeggen dat je direct warm water zou hebben aan de kraan en niet moet wachten tot de leiding "warm" wordt.
Dan komt er vanonder ook de retour terug omdat pomp constant warm water door leiding pompt en dit terug brengt naar u boiler.
Bij het zien van leiding raad ik u aan om deze te isoleren, zo win je enkele kwh.
Ahh top, dus de WP vult de boiler met warm tapwater in een apart circuit indien de boiler leeg is/raakt?
In een ander apart circuit pompt de WP warm water door de boiler om deze warm te houden?
Begrijp ik het zo goed?
En ja de leidingen worden nog geisoleerd, de isolatie is pas gisteren gedaan en willen eerst kijken of alles goed lekdicht is.
In een ander apart circuit pompt de WP warm water door de boiler om deze warm te houden?
Begrijp ik het zo goed?
En ja de leidingen worden nog geisoleerd, de isolatie is pas gisteren gedaan en willen eerst kijken of alles goed lekdicht is.
U WP vult u boiler niet met warm water.A-J schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:40:
Ahh top, dus de WP vult de boiler met warm tapwater in een apart circuit indien de boiler leeg is/raakt?
Begrijp ik het zo goed?
Het ene circuit dat warm wordt en rond boiler zit gewikkeld is een gesloten systeem. Zoals u vloerverwarming maar dan rond boiler.
Andere circuit is aangesloten op u waterleiding en als jij warm water afneemt wordt er koud leiding water erin gedaan via de waterdruk. Maar u boiler is gelaagd waardoor jij altijd warm water behoud en koud water traag wordt opgewarmd.
En sommige hebben ook een pomp om circuit van warm water te laten rond draaien.
Zie het als cirkel. Om 8:00 ‘s morgens gaat pomp aan & verwarm zo tot aan de aftakpunten de leidingen. En de retour gaat terug in boiler en zo terug. Zo moet je klein stukje opwarmen van leiding. Bvb. Aftakpunt naar kraan. Maar zoals ik eerder zei is dit optioneel en kan zijn dat je dit niet hebt.
Dus u WP komt niet in contact met u SWW.
Ahhh nu snap ik het denk ik
thanks.
Dus… de WP verwarmt alleen ‘het spiraal’ in de boiler die het SWW verwarmt en warm houdt?
Dus… de WP verwarmt alleen ‘het spiraal’ in de boiler die het SWW verwarmt en warm houdt?
Pagina: 1