Fundering voor 10 x 10 cm paal tuin overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-02 14:07
First off, nieuwe klusser. Ik leer nog ;)

Ik bouw een kleine overkapping in mijn tuin voor een fiets en heb hiervoor 10 x 10 cm douglas palen liggen (naast de rest van het hout). Nu kom ik er achter dat alle bevestigingen voor betonpoeren 10x10 zijn met de bedoeling op minimaal 12 x 12 palen gemonteerd te worden (deze dingen). Ze raden 7.5 x 7.5 aan voor palen van 10 x 10 maar deze zijn nergens te vinden, plus wil ik zo snel mogelijk van start. Kan het echt kwaad om de 10 x 10 platen op 10 x 10 palen te bevestigen?

Edit: Kwam ook dit als alternatief tegen, dan kan ik de paal misschien gewoon in de grond met cement vast zetten.. Alle input is welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door beaterz op 11-08-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou geen 10cm onder 10 cm paal plaatsen de kans dat dat net niet past is best groot en dan maak je juist een soort platform waar water op kan gaan liggen. de schroeven zullen ook wel te ver in de hoeken zitten maargoed gaatjes bij boren kan natuurlijk wel, dus dat hoeft goeen probleem te zijn.

ik zou zoeken op 8x8 daar lijken er meer van te zijn

edit: toch een 7,5x7,5

https://www.bouwdepot.be/...V2aJjSBSVfB9V7BFxTkfz15fw

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Maar een kleine overkapping voor een fiets; denk je dat het echt noodzakelijk is om een betonfundering daarvoor aan te leggen?
Of zou je ook met deze uit de voeten kunnen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Stap 1 bij vragen over de fundering: op wat voor grond moet het geheel komen. Zand, klei, veen - het is allemaal anders, tenslotte.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:49
Yaksa schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:00:
Maar een kleine overkapping voor een fiets; denk je dat het echt noodzakelijk is om een betonfundering daarvoor aan te leggen?
Of zou je ook met deze uit de voeten kunnen?
Die moet je ook in beton zetten want uit eigen ervaring blijven die ook zakken… en dan heb je opeens schuin dak…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Mijn schuur staat op betonpoeren met een tegel eronder. Zonder beton. Mijn bestrater zei dat beton niet nodig was (en dat was geen beun / prutser).

Ik heb hem vertrouwd en tot nu toe staat de schuur recht. Kleigrond.

Foto van halverwege:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuxXB_AqjcX-ArjfctkrvL0k_RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsjrcFimuFXegYPqmxuiYiub.jpg?f=fotoalbum_large

Er ligt nu een sandwichplaat dak op en 10 zonnepanelen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:55
beaterz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:28:
First off, nieuwe klusser. Ik leer nog ;)

Ik bouw een kleine overkapping in mijn tuin voor een fiets en heb hiervoor 10 x 10 cm douglas palen liggen (naast de rest van het hout).
....
Edit: Kwam ook dit als alternatief tegen, dan kan ik de paal misschien gewoon in de grond met cement vast zetten.. Alle input is welkom!
Het makkelijkste is het denk ik om zelf een blokje beton als fundering te gieten. Je zou daar al rvs draadeind in vast kunnen zetten tijdens/na het gieten.
Je kan ook een kant-en-klare betonpoor kopen waar al draad in zit.

Ik denk dat als je zelf beton stort dat je niet het nadeel hebt dat deze zich eerst moet 'zetten', omdat de grond er vast omheen zit. Een gat van 20x20x70 cm zou voldoende moeten zijn. Er zijn trouwens ook schroefpalen die snel te plaatsen zijn, maar ik weet niet of je daar makkelijk zo'n 10x10 paal op kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:29
Indien het een douglas paal is zou ik hem ten alle tijden vrije houden van het maaiveld (vocht trekt er makkelijk in en douglas is naaldhout dus rot veel sneller dan bijvoorbeeld azobé).

Klein verzinkt plaatje maken, draadeind erin schroeven en monteren op een poer zodat de onderkant van de paal kan drogen indien het nat wordt.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:46
beaterz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:28: Ze raden 7.5 x 7.5 aan voor palen van 10 x 10 maar deze zijn nergens te vinden, plus wil ik zo snel mogelijk van start. Kan het echt kwaad om de 10 x 10 platen op 10 x 10 palen te bevestigen?
Nee, dat kan geen kwaad bij een fietsenschuurtje. Schroeven zitten iets meer naar buiten dan optimaal, maar het draagt nog steeds en zoals gezegd kun je eventueel een extra gat maken. Grootste probleem lijkt me eventuele zichtbaarheid van de rand. Maar als je daar geen waarde aan hecht, lijkt het me geen probleem en zou ik ze gewoon gebruiken. Als je je er wel aan stoort zou je de rand nog zwart kunnen maken met metaalverf, dan valt het minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:21
beaterz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:28:

Ja, dit kan zeker. Alleen als je ooit wilt verwijderen heb je meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-02 14:07
virtualite schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Ja, dit kan zeker. Alleen als je ooit wilt verwijderen heb je meer gedoe.
Goed om te horen, want dit is de optie waar ik voor ben gegaan haha. Dit was het enige waar ik nu direct dit weekend mee door kon. Twee mooie lagen er op en morgen de grond in. Als het ooit weer weg moet deal ik er dan wel mee. Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
En zoiets; https://haxo.nl/consolesteun-100/
Van Waelbers hebben ze meer ijzerwaren/beslag voor in de tuin.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Pagina: 1