2 van 4 RAM sticks werken niet maar zijn niet kapot??!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Mijn vraag
...
Plots werken 2 van de 4 ram modules die ik heb niet. Maar het vreemde is dat als ik slot 2 en 4 gebruik het prima. Als ik slot 1 en 3 gebruik werkt het ook prima. Maar alle 4 de slots gaat het DRAM lampje op het moederbord branden en start hij niet op. Alle ramsticks afzonderlijk ook getest en werken allemaal. Het probleem is dus alleen dat ze niet alle 4 samen werken terwijl dit eerder geen probleem was. Het zijn alle 4 identieke sticks. Ik heb het zowel met als zonder xmp profifle geprobeerd. En alle testen op de ram modules via de bios vinden ook geen fouten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Azus z-590 prime
Windows 11 pro
4x kingston Fury Beast DDR-4 8GB
RTX3080
I9 11900K

Wie kan met me meedenken? Alvast enorm bedankt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Crosscheck gedaan met alle 4 de sticks en alle sloten en sticks werken afzonderlijk van elkaar in elke combinatie alleen max in 2tallen en niet in 4 sloten
-moederbord teruggebracht naar de winkel, daar hebben ze mijn 4 sticks in een ander moederbord gedaan en dat werkte maar hun 4 sticks werken ook alle 4 tegelijk in mijn moederbord
-bios update gedaan
-bios reset gedaan
-Ram sloten gereinigd
-CPU/Ram hardwarechecks gedaan in BIOS

[ Voor 21% gewijzigd door t199023 op 12-08-2023 13:23 ]

Beste antwoord (via t199023 op 12-08-2023 13:14)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Processor reseaten en socket inspecteren. RAM sloten die niet werken zijn meestal te wijten aan een defecte cpu of socket.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staan deze modules op de QVL van je moederbord?
4 modules werken niet altijd zonder problemen, dus ik zou in dat geval zeker even kijken of ze getest zijn met je moederbord. Dat scheelt al een boel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
Het heeft eerder gewoon gewerkt met deze setup.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bios update gedaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Processor reseaten en socket inspecteren. RAM sloten die niet werken zijn meestal te wijten aan een defecte cpu of socket.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:58
RAM sloten even uitspuiten met perslucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
Nee dat hebben ze pas in de winkel gedaan nadat ik dit probleem had. Ik wel Ubuntu geinstalleerd naast Windows. De problemen begonnen ongeveer gelijktijdig maar heb ubuntu nu op een vm draaien en probleem is nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
holygame schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:25:
RAM sloten even uitspuiten met perslucht?
Heb ik uitgebreid gedaan inderdaad. Ook met een lamp met vergrootglas alle connectors nagekeken voor zover dat kan. Maar feit blijft dat 4 andere sticks wel werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
nelizmastr schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:13:
Dan snap ik nog steeds niet waarom 4 andere sticks wel zouden werken als het aan de CPU ligt. Zal het alsnog wel doen.

Dan zou dat
dus betekenen dat iets in de processor defect is waardoor alleen mijn combinatie van ram sticks niet werkt. Terwijl ze in tweetallen wel in alle sloten werken. Dus het proces in de cpu om mijn type ramsticks samen te laten werken is dan defect. Dat lijkt mij sterk, dan zou het bij alle sticks moeten zijn lijkt mij. ik ben wel met overklokken bezig geweest maar heb alle bios waarden ook al naar default gezet en via CMOS een bios reset gedaan, dus ik weet het zo onderhand niet meer.

[ Voor 41% gewijzigd door t199023 op 12-08-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

4 RAM sticks is wat zwaarder voor de geheugencontroller dan 2. Dat kan in ieder geval verklaren waarom 4 RAM sticks niet werken terwijl alle afzonderlijke RAM sticks en sloten wel werken.

Dat verklaart natuurlijk niet waarom ze eerst wel werkten maar nu niet meer. Misschien dat de CPU al op het randje zat van wat 'ie aankon en dat dat iets erger is geworden, als je een CPU overclockt tot op zijn limiet kan dat over de jaren ook net wat instabieler worden. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk, als dat gebeurt wordt de boel doorgaans enkel instabiel (random crashes) maar start de boel nog wel gewoon op.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
bwerg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:21:
4 RAM sticks is wat zwaarder voor de geheugencontroller dan 2. Dat kan in ieder geval verklaren waarom 4 RAM sticks niet werken terwijl alle afzonderlijke RAM sticks en sloten wel werken.

Dat verklaart natuurlijk niet waarom ze eerst wel werkten maar nu niet meer. Misschien dat de CPU al op het randje zat van wat 'ie aankon en dat dat iets erger is geworden, als je een CPU overclockt tot op zijn limiet kan dat over de jaren ook net wat instabieler worden. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk, als dat gebeurt wordt de boel doorgaans enkel instabiel (random crashes) maar start de boel nog wel gewoon op.
Ja echter werkt 4 x 8 gb vanuit de winkel wel op mijn moederbord. CPU is overigens pas 3 maanden geleden nieuw gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door t199023 op 12-08-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t199023
Update: ik had 3 rAmstivks nog niet geprobeerd als ik de 3de stick in zowel slot 2 als slot 4 plaats werkt het ook met 3 sticks. Alleen 4 dus nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Update ?

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1