Omada netwerk setup - woning Indonesië

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVvisuals
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 16:21
Beste Tweakers
Ik heb jullie kennis nodig.

Ongeveer 3 maanden geleden zijn we gestart met het bouwen van ons droomhuis op het tropische eiland Lombok (Indonesië) een heel avontuur dat jaren voorbereiding heeft gekost maar nu we eindelijk van start zijn kijk ik uit naar de oplevering (over grofweg 10 maanden).

Omdat we de woning samen met een architect hebben bedacht is alles mogelijk tegen een prijs, en ook in het verre Oosten zijn die prijzen relatief hoog.

Graag wil ik de woning een aantal smart functies geven zodat wij vanuit Nederland zaken kunnen monitoren en voor ons eigen gemak als wij daar zijn.

Mijn voornaamste vraag gaat over: Netwerk advies / Wifi / Sonos / PoE camera's

Hieronder zullen jullie een plattegrond vinden met wat ik nu in gedachte heb.

Mijn eerste idee was om een lokale 4G router te kopen (met abonnement) en dan 2x TP-LINK Deco te plaatsen. Maar omdat we ook 3 a 4 camera's zullen gaan plaatsen kan het misschien beter via een andere weg. (De lokale 4G modem is gelimiteerd tot 35mbps)

De route van ons plan loopt als volgt:

Office: 1x Telkomsel 4G modem (Orbit pro h2) ook wel een Huawei b530 > Omada ER605 router > HP Elitedesk met proxmox Omada controller (en HA / Tailscale / PiHole)

Vanuit Office: 1x CAT6 richting woonkamer , 2x CAT 6 PoE richting camera (oost) , 1x CAT 6 PoE richting TP-LINK EAP225 outdoor.

Woonkamer: EAP615-wall. 1x output richting utility-room, 1x output richting TV

Utility-room: TL-SG105MPE switch met output richting 2x PoE camera (west) en misschien ooit een AP.
----------
Sound: In the woonkamer zal waarschijnlijk een Sonos soundbar aan de tv zitten en een One SL in de keuken. Terras zullen Yamaha wall mount speakers worden die middels AUX richting een gehackte Symfonisk lopen (mono 100watt)

Met deze opstelling zal ik misschien nu al een grotere router moeten kiezen of nog een "goedkope TL-SG105MPE" zodat ook de in office een hardwired pc kan staan.

PoE camera zullen een combi van Reolink / Hikvisions zijn die betaalbaar en leverbaar zijn.

Omdat importeren van spullen Indonesië in 3x de aankoop prijs kost is het semi belangrijk dat hardware keuzes daar te koop kan zjn, maar 90% is dat wel.
Mijn verwachting is dat binnen 1 tot 2 jaar ook Fiber aanwezig zal zijn, maar vanuitgaande dat alles 4G is.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31jeMZbs3mduFhKCsycfwI_fRIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEbbMgRN1goDwtagiiPZ7rh4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVvisuals
Ik weet niet of deze post op de juiste locatie staat. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

IH -> NT :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lastige met 4G is vooral dat je er eigenlijk geen verbinding naartoe kan maken. Dat maakt het geheel wat lastiger. Je moet dus eigenlijk vanaf de 4G de verbinding laten initieren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
Al heb je 20 camera's, je moet zorgen dat de data daar blijft (NVR) en als je dan toch eens een beeldje/mozaik wil zien log je remote in om het op die moment te bekijken. (35Mbps is dus prima)

Met 4G/5G/LTE zal je inderdaad moet zorgen dat je iets van VPN-opbouw van "binnen naar buiten" doet, maar ik lees zaken als TailScale dus dat is geregeld.
Als het dan toch nieuwbouw is moet je mischien niet te zuinig zijn met UTP-outlets.
Zorg natuurlijk ook voor de nodige UPS want ik weet niet hoe betrouwbaar/stabiel electricteit daar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVvisuals
jvanhambelgium schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:11:
Al heb je 20 camera's, je moet zorgen dat de data daar blijft (NVR) en als je dan toch eens een beeldje/mozaik wil zien log je remote in om het op die moment te bekijken. (35Mbps is dus prima)

Met 4G/5G/LTE zal je inderdaad moet zorgen dat je iets van VPN-opbouw van "binnen naar buiten" doet, maar ik lees zaken als TailScale dus dat is geregeld.
Als het dan toch nieuwbouw is moet je mischien niet te zuinig zijn met UTP-outlets.
Zorg natuurlijk ook voor de nodige UPS want ik weet niet hoe betrouwbaar/stabiel electricteit daar is...
Dank voor de reactie. Ja klopt toegang extern zal middels een tailscale moeten lukken. Lokaal zullen de PoE camera's via Elitedesk (Blue iris) op een 2TB HDD gaan. Ook zal ik een UPS plaatsen en we zijn aan het nadenken over zonnepanelen met accu's. Electra is zeker niet stabiel.

Is het mogelijk om TP-LINK ER605 in de office te plaatsen en daar achter een TL-SG105MPE voor PoE en extra poorten?

Of moet ik nu al kijken naar een combi zoals de: TP-LINK ER7212PC Omada 3-in-1 Gigabit VPN Router voor in de office?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
DVvisuals schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:48:
[...]
Is het mogelijk om TP-LINK ER605 in de office te plaatsen en daar achter een TL-SG105MPE voor PoE en extra poorten?
Natuurlijk is dat mogelijk, als je die gewoon in een LAN-poort van de ER605 steekt heb je dus plots meer poorten en "offer" je slechts 1 poortje van de ER605 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DVvisuals ik weet niet of het mogelijk is (misschien is alles al gekocht) om tussen de hoofd switch (utility room) en andere switch (office) een 10G verbinding te leggen, zodoende dat er met den tijd geen problemen met wifi/camera komen als je backbone even snel is als al de rest.

Edit: uitvoering: TP-Link TL-SX105 5x 10G

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 13-08-2023 01:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVvisuals
Damic schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:42:
@DVvisuals ik weet niet of het mogelijk is (misschien is alles al gekocht) om tussen de hoofd switch (utility room) en andere switch (office) een 10G verbinding te leggen, zodoende dat er met den tijd geen problemen met wifi/camera komen als je backbone even snel is als al de rest.

Edit: uitvoering: TP-Link TL-SX105 5x 10G
Er zijn nog een aantal maanden tot ik spullen ga kopen, dus zal zeker deze tip meenemen.
Pagina: 1