Hoe krijg ik software verwijderd als msi bestand ontbreekt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48
Mijn vraag
Ik heb een Windows-PC en ben nogal geobsedeerd door schijfruimte. Met name schijfruimte die (vaak onnodig) wordt ingenomen door Windows zelf en geinstalleerde software.

Een voorbeeld. Ik installeer iTunes. Dat neemt dan ruimte in op mijn 'program files' map, dat is prima. Maar moderne installatieprocedures bewaren het originele msi bestand ook ergens op je c-schijf (C:\Users\me\AppData\Local\Packages) en maken ook vaak een extra pakket aan in de Windows map (C:\Windows\Installer). Ik begrijp dat die daar bewaard worden voor het geval er bestanden beschadigd raken, dan kan er een 'repair' installatie worden uitgevoerd. Maar ik heb dat allemaal niet nodig. Als er een installatie beschadigd zou raken, dan download ik het .msi bestand wel weer en installeer ik het van daaruit opnieuw. Dus ik ruim de genoemde mappen meestal op.

Maar nu zijn er dus programma's die bij het 'uninstallen' perse het originele bestand willen hebben. Je raadt het al: dat heb ik vaak niet meer. Soms werkt het ook met een andere versie, maar meestal willen ze ook echt het msi bestand van de versie die geinstalleerd is. Dat is niet altijd meer bij de fabrikant te downloaden.

Weet iemand een truc om dat soort ellendige software toch netjes te uninstallen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, bijgewerkt
Diverse toepassingen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Originele msi bestanden van de betreffende versie downloaden bij de fabrikant. Soms lukt dat, maar niet altijd.

NB: ik zit niet te wachten op commentaar op mijn werkwijze. Als je geen idee hebt hoe dit opgelost kan worden, dan hoef je niet te reageren. Opmerkingen als 'moet je die bestanden maar niet weggooien' of 'koop een grotere ssd' helpen mij niet. Het beleid van Windows deugt niet, toepassingen zouden niet 3x zoveel ruimte moeten innemen dan nodig. Ik hou mijn C-schijf graag compact, ook al heb ik verder wel voldoende schijfruimte.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:12
Revo uninstaller kan je gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

EvH

In Windows 11 is dit probleem opgelost :+

Maar revo was ook het eerste waar ik aan dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
EvH schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:48:
In Windows 11 is dit probleem opgelost :+

Maar revo was ook het eerste waar ik aan dacht.
Ik heb ook een PC met Windows 11, maar heb geen verschillen gezien. Hoe is dit in Win11 opgelost dan? Laat hij niet meer overal kopieen slingeren van de msi pakketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Jaer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:34:
Revo uninstaller kan je gebruiken.
Maar Revo uninstaller gebruikt 'onderwater' toch ook gewoon die MSI die veiliggesteld is bij de installatie.
Dat die MSI veiliggesteld wordt is trouwens ook niet onlogisch, bij veel applicaties is die gewoon nodig, afhankelijk van of de applicatie ontwikkelaar een verschillend ID gebruikt per versie, of 1 ID ongeacht te versie, in dat laatste geval kan je soms ook uit de voeten met een oudere of nieuwere MSI.
Remove programs completely and effortlessly with Revo Uninstaller Pro.

Revo Uninstaller Pro removes programs by first running the program’s built-in uninstaller and then scanning for leftover data, which can include files, folders, and entries in the Windows Registry, that may still exist and potentially cause various issues.

Utilizing advanced scanning algorithms that have been finely tuned for more than 13 years, Revo Uninstaller Pro is the best choice for software removal.
Wat je ook nog kan proberen is iets als:
msiexec /x {AEC5BCA3-A2C5-46D7-9873-7698E6D3CAA4} /q
Als je het applicatie ID weet, maar ik vermoed ergens dat als je de MSI niet meer hebt, dit ook komt vragen om aan te wijzen waar de MSI gevonden kan worden.
Een voorbeeld. Ik installeer iTunes. Dat neemt dan ruimte in op mijn 'program files' map, dat is prima. Maar moderne installatieprocedures bewaren het originele msi bestand ook ergens op je c-schijf (C:\Users\me\AppData\Local\Packages) en maken ook vaak een extra pakket aan in de Windows map (C:\Windows\Installer).
Volgens mij klopt dat trouwens niet helemaal, uit mijn hoofd is appdata/packages voor de 'nieuwe' stijl apps, terwijl Windows/installeren voor 'oude stijl' installers is. En worden zaken dus ook geen 2x opgeslagen, maar wordt er slechts 1 kopie van iedere MSI of Appx package veiliggesteld (bij de Appx package volgens mij trouwens ook nog meer zaken, zoals voorkeuren, settings e.d.).

[ Voor 32% gewijzigd door Dennism op 11-08-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dennism schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Maar Revo uninstaller gebruikt 'onderwater' toch ook gewoon die MSI die veiliggesteld is bij de installatie.
Dat die MSI veiliggesteld wordt is trouwens ook niet onlogisch, bij veel applicaties is die gewoon nodig, afhankelijk van of de applicatie ontwikkelaar een verschillend ID gebruikt per versie, of 1 ID ongeacht te versie, in dat laatste geval kan je soms ook uit de voeten met een oudere of nieuwere MSI.

[...]

Wat je ook nog kan proberen is iets als:

[...]

Als je het applicatie ID weet, maar ik vermoed ergens dat als je de MSI niet meer hebt, dit ook komt vragen om aan te wijzen waar de MSI gevonden kan worden.

[...]

Volgens mij klopt dat trouwens niet helemaal, uit mijn hoofd is appdata/packages voor de 'nieuwe' stijl apps, terwijl Windows/installeren voor 'oude stijl' installers is. En worden zaken dus ook geen 2x opgeslagen, maar wordt er slechts 1 kopie van iedere MSI of Appx package veiliggesteld (bij de Appx package volgens mij trouwens ook nog meer zaken, zoals voorkeuren, settings e.d.).
toon volledige bericht
Dat zou kunnen hoor, dat het of de ene of de andere locatie is, maar het blijft een feit dat elke applicatie dubbel wordt opgeslagen en die schijfruimte heb ik er niet voor over. Het gaat niet alleen om schijfruimte zelf, maar ook om backup-tijd. Hoe meer onnodige data op je c-schijf, hoe langer het backuppen daarvan duurt.

Microsoft zelf spant de kroon, trouwens. In C:\Program Files (x86)\Microsoft staan 3 mappen van elk zo'n 600MB. Edge, Edgecore en EdgeWebview. Da's 1,9GB. Voor een f*cking webbrowser! Volgens mij heeft Microsoft een dealtje met ssd-fabrikanten: wij vullen de schijf zo snel mogelijk met troep, zodat gebruikers denken dat ie vol is een een nieuwe kopen.

Ik heb inmiddels het probleem trouwens zelf opgelost. Met dit tooltje van Microsoft heb ik het programma kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
PhilipsFan schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:38:

Microsoft zelf spant de kroon, trouwens. In C:\Program Files (x86)\Microsoft staan 3 mappen van elk zo'n 600MB. Edge, Edgecore en EdgeWebview. Da's 1,9GB. Voor een f*cking webbrowser! Volgens mij heeft Microsoft een dealtje met ssd-fabrikanten: wij vullen de schijf zo snel mogelijk met troep, zodat gebruikers denken dat ie vol is een een nieuwe kopen.
Dat vermoed ik niet direct, een schone installatie valt zelfs heel erg mee, zeker als je de apps die je niet gebruikt niet installeert (of verwijderd bij installatie met bijv. een powershell script).

Verder is het natuurlijk volledig logisch dat MS het zo doet, stellen ze die appx packages of MSI installers niet veilig, krijgen ze weer het gezeur dat een app niet normaal verwijderd kan worden door een 'normale' user, want het mag allemaal niet meer tijd kosten dan een paar drukken op de knop (en als er een foutmelding komt raken ze al quasi in paniek). Die groep gebruikers, met daarnaast de zakelijke gebruikers die al helemaal geen 'gedoe' willen (en waar juist dit soort zaken met MSI's vaak heel handig is voor versie beheer op afstand e.d.) zijn een stuk groter dan die paar Tweakers die wat meer controle willen hebben. Die controle heb je dan (waardoor je die mappen klein kan houden), maar dan moet je wel zelf zorgen dat je even de correcte MSI's veiligstelt, wil je een MSI based applicatie willen kunnen deinstalleren op de geijkte wijze. Of natuurlijk enkel applicaties gebruiken die door de ontwikkelaar op andere wijze gepackaged worden. Ik heb bijvoorbeeld genoeg klanten waar op de servers voor client management alle MSI's ooit installeert net gearchiveerd staan, zodat wanneer er eens iets stuk gaan (of moedwillig gesloopt wordt door een gebruiker) het altijd makkelijk te repareren is.

Maar wanneer puntje bij paaltje komt, komt het er wel op neer dat storage simpelweg goedkoper is dan tijd steken in het managen van je schijfruimte (iets dat vroeger natuurlijk wel anders was) en een keerzijde daarvan is denk ik wel dat applicatie ontwikkelaars steeds minder moeite stoppen in 'nette' uninstallers (vaak genoeg blijft er immers ook nog een berg rommel achter wanneer je denkt dat iets netjes gedeinstalleerd is). Maar dat is iets dat ik eerder de applicatie (of game) ontwikkelaar aanreken dan MS. MS moet er immers gewoon voor zorgen dat de ervaring voor de niet technische eindgebruiker zo makkelijk mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 11-08-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Klopt natuurlijk wel, storage is goedkoper dan tijd. Ik dimensioneer mijn partities altijd wat krap (een nieuwe Windows-installatie is inderdaad niet zo heel groot), maar na verloop van tijd kom ik toch weer in de problemen. En probeer dan maar eens je systeempartitie te vergroten als er nog weer partities achter staan.

Maar waarom downloadt de appstore dan niet ter plekke het gewenste msi bestand? Ik bedoel, de appstore bewaart die toch wel, dus dan kun je dat toch prima online managen, voor de appx pakketten bedoel ik dan. Die appx bestanden blijf ik met m'n tengels af, ik heb geleerd dat het zo'n puinhoop wordt als je daar handmatig in gaat rommelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
PhilipsFan schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:05:
Klopt natuurlijk wel, storage is goedkoper dan tijd. Ik dimensioneer mijn partities altijd wat krap (een nieuwe Windows-installatie is inderdaad niet zo heel groot), maar na verloop van tijd kom ik toch weer in de problemen. En probeer dan maar eens je systeempartitie te vergroten als er nog weer partities achter staan.
Daar ben ik mee gestopt, mijn 2TD NVME SSD is gewoon 1 partitie, voor OS en de apps / games die het meest om performance vragen. Dan daarnaast heb ik nog wat Sata SSD's voor zaken die minder vragen (ook 1 partitie per SSD) en dan nog een Raid 1 van wat Sata HDD schijven voor Archief data die ook gemirrord wordt naar mijn NAS.
Maar waarom downloadt de appstore dan niet ter plekke het gewenste msi bestand? Ik bedoel, de appstore bewaart die toch wel, dus dan kun je dat toch prima online managen, voor de appx pakketten bedoel ik dan. Die appx bestanden blijf ik met m'n tengels af, ik heb geleerd dat het zo'n puinhoop wordt als je daar handmatig in gaat rommelen...
Ik zit daar niet heel diep in, maar ik meende dat dit toch geen MSI's meer zijn, ik dacht dat MSI's alleen nog voor 'legacy' applicaties gebruikt worden en niet meer voor Appx. Waarbij Appx die zaken volgens mij opslaat om 'offline' te kunnen servicen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dennism schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Daar ben ik mee gestopt, mijn 2TD NVME SSD is gewoon 1 partitie, voor OS en de apps / games die het meest om performance vragen. Dan daarnaast heb ik nog wat Sata SSD's voor zaken die minder vragen (ook 1 partitie per SSD) en dan nog een Raid 1 van wat Sata HDD schijven voor Archief data die ook gemirrord wordt naar mijn NAS.
Het komt door de manier waarop ik de pc gebruik. Ik heb een aparte versleutelde datapartitie voor mijn foto's en andere persoonlijke bestanden. Vroegah had ik zelfs de profielmap op die partitie, maar bij Windows 10 werkte dat niet meer goed. Die datapartitie wordt apart gebackupped. Ik speel geen games, dus in principe hoeft de C-schijf niet zo groot te zijn. Daarnaast heb ik nog een D-schijf voor tijdelijke troep.
[...]

Ik zit daar niet heel diep in, maar ik meende dat dit toch geen MSI's meer zijn, ik dacht dat MSI's alleen nog voor 'legacy' applicaties gebruikt worden en niet meer voor Appx. Waarbij Appx die zaken volgens mij opslaat om 'offline' te kunnen servicen wanneer nodig.
Klopt, appx is het formaat voor de 'nieuwe' apps (van de Windows appstore) en msi is het oude formaat.
Pagina: 1